Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMaj Åberg
1
Handledarutbildning steg 1-3 ska genomsyras av kunskap om och redskap för att kunna hantera de sju diskrimineringsgrunderna; kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, sexuell läggning, funktionsnedsättning, religion eller annan trosuppfattning och ålder
2
Syfte och mål Att stärka en likvärdig handledarutbildning för regionala och lokala Vård- och omsorgscollege samt stärka samverkan och samhandling mellan arbetslivet, utbildning och fackliga organisationer.
3
Steg 1 handledare för elever på reguljär utbildning (APL), praktikanter samt nyanställda Steg 2 valideringshandledare, lärlingshandledare och handledare för Yrkeshögskolestuderande (YH) Steg 3 handledare för handledare (steg 1 och steg 2) Steg 1 och steg 2 kan läsas sammanhängande eller var för sig.
4
Steg 1 Urvalsgrunder deltagare Engagerade medarbetare med formell utbildning och erfarenhet inom relevant yrkesområde, rekommenderad av den egna organisationen. Förkunskaper deltagare Bör ha genomgått Skolverkets webbaserade handledarutbildning, modul 1-4, inför steg 1. Upplägg och genomförande Tidsåtgång 2-3 dagar
5
Steg 2 Urvalsgrunder deltagare Engagerade medarbetare med formell utbildning och erfarenhet inom relevant yrkesområde, rekommenderad av den egna organisationen. Förkunskaper deltagare Genomgången handledarutbildning steg 1 Bör ha genomgått Skolverkets webbaserade handledarutbildning, modul 5, inför steg 2.
6
Steg 1-2 Intyg och betyg Kan leda till intyg efter genomgången kurs alternativt delbetyg/betyg på examinerade moment. Kunskaper ska prövas mot hela betygsskalan vid varje betygssättning. Högsta betyg ska vara möjligt att få redan i delbetyget. Regional styrgrupp i aktuellt Vård- och omsorgscollege beslutar om intyg alternativt betyg ska ges.
7
Definition steg 3 Uppdrag att handleda handledare (steg 1 och steg 2) enskilt eller i grupp, samordna samt utveckla det operativa handledaruppdraget. Uppdraget innebär även att fungera som informationsansvarig och omvärldsbevakare gällande handledning.
8
Syfte och mål steg 3 Teoretisk kunskap och praktisk färdighet att arbeta som handledare för handledare Karriärutveckling för den enskilde handledaren Arbetsplats- och organisationslärande för verksamheterna
9
Steg 3 innebär Handleda handledare i grupp Samordna handledare i verksamhet samt utveckla handledaruppdraget Möjliggöra för handledare att samråda gällande det operativa handledaruppdraget Introducera nyanställda, kollegor och studerande m.fl. Informationsansvarig och omvärldsbevakare gällande handledning
10
Steg 3 Urvalsgrunder: Formell utbildning och erfarenhet inom relevant yrkesområde, rekommenderad av den egna organisationen. Deltagaren som arbetsplatsen väljer ut bör tilldelas steg 3- handledarfunktionen på arbetsplatsen. Förkunskaper: Genomgått handledarutbildning steg 1 och steg 2 samt minst ett års erfarenhet som handledare. Intyg: Nationellt intyg erhålls efter genomförd utbildning. Utvärdering genomförs regionalt
11
Genomförande steg 3 Fem dagar samt hemuppgifter 3 x 8 tim. Dag 1: Pedagogiskt ledarskap Dag 2: Grupprocesser och kulturmöten – Mötesmetoder och presentationsteknik Dag 3: Grupprocesser och kulturmöten – Mötesmetoder och presentationsteknik Dag 4: Samtalsmetodik och svåra samtal Dag 5: Seminariedag, Dialogcafé. Chefen deltar
12
Frågeställningar 1. Hur långt har vi kommit med handledarutbildning i våra regionala VO-College inför 1 juli 2016? 2. Vad behöver vi, som samordnare, för att kunna implementera handledarutbildning 1-3 på hemmaplan? Vilken tidsplan har vi? Tankar, reflektioner, frågor på materialet skickas till: gunilla.kajrup@kfsk.se senast den 14/10 gunilla.kajrup@kfsk.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.