Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

UEFA DAM-EM 2013 Presskonferens Göteborg 29 oktober 2013.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "UEFA DAM-EM 2013 Presskonferens Göteborg 29 oktober 2013."— Presentationens avskrift:

1 UEFA DAM-EM 2013 Presskonferens Göteborg 29 oktober 2013

2 UEFA DAM-EM 2013 Hosting the tournament would mean a great deal for the development of women’s football in Sweden, but it is even more important for the Swedish FA to play a vital role in the development of women’s football in Europe. We hope that Sweden 2013 will win ground for the future. We hope that in Sweden 2013 everyone will be a winner. Most of all we hope that Sweden 2013 will be the Winning Ground for women’s football in Europe.

3 UEFA DAM-EM 2013 Rekordens turnering Folkfestens turnering Avtryckens turnering

4 REKORDENS TURNERING Totalpublik 216.888 (tidigare 129.985 – 68%-ig ökning) Publik i relation till publikkapacitet 73 % (Finland 2009: 31%, England 2005: 35%) Genomsnitt per match 8.676 (tidigare 7.894) Högsta publiksiffra för en enskild match 41,301 (tidigare 29.092) Högsta publik för en damfotbollsmatch i Sverige 41.301 (tidigare 20.302)

5 REKORDENS TURNERING Högsta publik för en enskild match som inte är final eller spelad av hemmanationen 10.435 (tidigare 6,552) Åtta matcher under EM 2013 överträffade tidigare rekordnotering Norge-Spanien10.435 (Kalmar) Tyskland-Norge10.346 (Kalmar) Italien-Tyskland 9.265 (Växjö) Norge-Danmark 9.260 (Norrköping) Tyskland-Holland 8.861 (Växjö) Danmark-Finland 8.360 (Göteborg) Frankrike-Danmark 7.448 (Linköping) Frankrike-England 7.332 (Linköping)

6 FOLKFESTENS TURNERING Fan Zones Total antal besökande: 271.100 Totalt antal besökare i de sju värdstäderna 216.888 på arenorna + 271.100 i Fan Zones = 487.988

7 FOLKFESTENS TURNERING FOLKFEST OCKSÅ FRAMFÖR TV-APPARATERNA Livesändningar av matcher i världens alla 6 kontinenter 50 TV-bolag visade matcher med totalt 3.632 timmars sändningstid Det ackumulerade tittarantalet var 133 miljoner, mer än dubbelt så många som för EM 2009 Finalen sågs av 15,9 miljoner tittare, en 59-procentig ökning från EM 2009

8 TV-SIFFROR EURO 2013 är det mest sedda internationella mästerskapet inom damfotbollen på Eurosport – pan-Europa Den ackumulerade tittarsiffran för EURO 2013 på Eurosport var 34,3 miljoner Totalsiffran är väsentligt högre än för EURO 2009 (15,1 miljoner) and EURO 2005 (27,3 miljoner) Tittarintresset på Eurosport överträffar också VM-turneringarna både 2011 (19,8 million) och 2007 (24,6 miljoner) I Tyskland lockade finalen Tyskland-Norge 8,8 miljoner tittare på ARD, vilket innebar en tittarandel på 45%. Detta betyder att finalen hade högre tittarsiffror än varje Formula 1-GP dittills, och 1,37 miljoner tittare fler än Monacos GP Den genomsnittliga tittarsiffran för direktsända matcher i tysk TV var 5,99 miljoner, en ökning med 77,2 % jämfört med EURO 2009

9 TV-SIFFROR – DIREKTSÄNDA MATCHER

10 TV-SIFFROR – KRAFTIG ÖKNING

11 UEFA DAM-EM 2013

12

13

14 Lägg till detta: Deltagande lag Domare UEFA Organisation Ytterligare cirka 9.500 gästnätter Bra för samhällsekonomin Bra för Sverige-bilden

15 UEFA DAM-EM 2013

16

17

18

19

20 INTERNATIONELLA EVENEMANG Mycket mer än några matcher Mycket mer än kronor och ören …detta har bevisats av UEFA Dam-EM 2013 – Avtryckens turnering

21 UEFA DAM-EM 2013 Mjuka värden Johan Quist Forskare på CTF Samarbete med RF Publiceras på SvFF:s hemsida

22 UEFA EURO 2020 ”A Euro for Europe” 60-årsjubileum 13 städer i 13 länder 32 länder, 39 städer Workshop för kandidaterna Ansökningsarbetet i full gång Samarbete med Stockholm/Solna Garantier lokalt, regionalt, nationellt Stöd och support från Regeringen Inlämning 25 april Beslut 19 april Sveriges enda chans inom överskådlig tid


Ladda ner ppt "UEFA DAM-EM 2013 Presskonferens Göteborg 29 oktober 2013."

Liknande presentationer


Google-annonser