Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Porthälla gymnasium Modellskola, lärande för hållbar utveckling
2
Program på skolan Naturvetenskapligt program –natur, miljö, musik, idrott Samhällsvetenskapligt program –samhälle, ekonomi, musik och idrott Hundprogrammet – hund och företagande Skapande Teknik – ljud- och ljusteknik Byggprogrammet –Byggprogrammet med naturvetenskaplig profil Fordonsprogrammet Elprogrammet Lärlingsutbildning Individuellt program Gymnasiesärskola Dessutom: Fotbollsgymnasium Handbollsgymnasium Ishockeygymnasium
3
Porthälla gymnasium Partille kommun, 35 000 invånare En del av Göteborgsregionen Nästan som en stadsdel till Göteborg En gymnasieskolan som gått från en liten skola till en medelstor skola Idag ca 930 elever, mindre än 50% elever från Partille Omkring 70 lärare 4 rektorer En skola som har renoverats och byggts om under 2007- 2008
4
Porthälla 2005
5
2006... Aulan
6
2008!
12
Kemi
13
Hundprogrammet
20
Ekonomerna besöker handelspartners i USA
22
Samhällare och naturare i Kenya
31
Eleven skall synas på Porthälla!!
32
Detta står Porthälla gymnasium för! ”Varje elev skall bli sedd”’ Lärandet Elevinflytande/ delaktighet Jämställdhet och tolerans Miljö och hälsa
33
Lärande för hållbar utveckling! Vad har vi? Vad talar för att vi är en bra modellskola? Miljöråd personal Miljöråd elever Baseline på gång Dont drink and drive Gränser Systerskap/broderskap Miljöplaner/planer för hållbar utveckling i ämnena Individuella studieplaner Ny gymnasieutbildning inom hållbar utveckling från 2010 APU-uppdrag Besök ekocentrum i Göteborg Återvinning LAP Internationella kontakter Ung företagsamhetÅterkommande tema sex och samlevnad
34
Detta är nästa steg… Nya dynamiska informationspunkter där goda exempel lyfts fram, såväl elevarbeten, miljöframsteg på skolan, miljöframsteg i världen. Utbilda miljörådet Bygga friggebodar som passivhus Förbättra betyg och bedömning
35
Lärande för hållbar utveckling Reflektioner Svårt att hitta en gemensam definition på begreppet. Att smalna av det så att vi hittar vårt fokus. Det är lätt att fastna i miljöskoletänket. Att gå från miljöskola till en skola som breddar tänkande från att återvinna burkar till att arbeta för lärande hela livet, hela jordklotet. En del har lätt för att ställa om och bli delaktiga, andra har svårare. Många känner att tiden inte räcker till för planering och genomförande av aktiviteter, ändrat kursinnehåll mm. Att få det immanent hos var och en är en stor utmaning. Andra svårigheter handlar om detta att utvärdera och kritiskt granska sitt eget arbete. Elevmedverkan är klurigt. Vi förutsätter att eleverna längtar efter att få inflytande och möjlighet att påverka. Men ibland känns det som att vi först måste skapa engagemanget innan vi kan börja jobba med det. Framgångsfaktorer är definitivt engagerade nyckelpersoner, en bred förankring,
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.