Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avIngrid Lindberg
1
DESIGNPROJEKT Fas 1: Research
2
INNEHÅLL ●Uppdragsgivare ●Organisation ●Kommunikation ●Fördjupad info ●Primära- och sekundära källor ●Omvärld ●Branschspecifika normer ●Målgruppsanalys ●Uppdragsbeskrivning 2
3
AVSÄNDARE ●Avsändare = uppdragsgivare 3
4
Uppdragsgivarens organisation ●Vem är uppdragsgivare? ●I vilken miljö, eller kontext kommer vår design att skapas? ●Vem/vilka har makten och hur ser beslutsstrukturerna ut hos vår uppdragsgivares organisation. ”More and more information designers find that to create relevant solutions for their clients, they need to find out about the inner workings of the organization, its politics, its goals, and agendas.” 4
5
Befintlig kommunikation Varumärke ●Associationer: positiva eller negativa ●Löfte ●Relation ●Funktionella och emotionella fördelar/nackdelar 5
6
6
7
Befintlig kommunikation Positionering ”Positioning is the act of designing the comapny´s offer and image so that it occupies a distinct and valued place place in the target customers mind.” 7
8
Befintlig kommunikation Vision ●Föreställning ●Förväntan ●Framtid ●Vart vill vi? 8
9
Befintlig kommunikation Vision “I just want The Body Shop to be the best, most breathlessly exciting company – and one that changes the way business is carried out. That is my vision.” Anita Roddick. Human Rights Activist. Founder of The Body Shop. 9
10
FÖRDJUPAD INFORMATION Primära- och sekundära källor ”The more you know about a client´s history, their business sector, and past projects, the better you can solve the design problem at hand” 10
11
Sekundära källor ●Surfa! ●Marknadsundersökningar ●Utvärderingar av tidigare projekt ●Material tidigare framtaget av organisationen ●Grafisk profil ●Affärs-, marknads-, och eller kommunikationsplan 11
12
Primära källor ●Intervjuer ●Enkätundersökning ●Observation ●Fokusgrupper ●Egna utvärderingar av tidigare projekt 12
13
Primära källor Intervjuer ●Lämpligt vid litet antal personer som ska frågas ●Inga klara svarsalternativ ●Uppföljnings- och varför-frågor ●Skapa intervjuguide ●Få med bakgrundsinfo ●Ålder, anställning, kön m.m. ●Lämpliga att intervjua ●Sälj- marknadsavdelning ●Kunder ●Chefer eller andra anställda 13
14
Primära källor Enkät ●Formulär till utvalda personer ●Stort antal människor ●Eller geografisk spridda ●Få svarsalternativ ●Fritext möjligt men ger mer efterarbete ●Bearbeta svaren ●Medelvärde ●Typvärde ●Medianvärde ●Standardavikelse ●Mini- och maxvärde 14
15
Primära källor Observation ●Närvara vid exempelvis möten ●Syfte: Studera vanlig situation, ex kund blir mottagen ●Fördel: Får tillgång till helhet ●Nackdel: vad betyder de handlingar vi iakttar? ●Deltagande eller ickedeltagande ●Öppen eller dold ●Var noga med att anteckna: ●Tid ●Plats ●Personer ●Situationer 15
16
Primära källor 16 Fokusgrupp
17
Primära källor Vad är fokusgrupp? ●Gruppdiskussion ●Moderator ●Öppna frågor ●Tidigt i processen ●Snabb åtkomst till målgruppens ●önskemål, ●Förväntningar ● och prioriteringar ●Billigt ●Faktor X 17
18
Primära källor 18 Läs mer
19
Primära källor Egna utvärderingar av tidigare projekt ●Utfrågning ●Observation ●Skrivbordsanalys ●Textanalys ●Läslighet ●Läsbarhet ●Läsvärde ●Bildanalys ●Retorisk analys ●Rumsanalys ●Det du analyserar kan vara gjort av din uppdragsgivare 19
20
OMVÄRLD ●Omvärldsanalys ●Benchmarking ●Best practice ●Konkurrenter 20
21
Branschspecifika normer? ●Yttre kontext ●Diskurs ●Exempelvis plåtslagare eller flygbiljetter ●Till skillnad från generella konventioner 21
22
MÅLGRUPPSANALYS ”A huge part of the planning process for an intelligently planned information piece centers on th audience.” 22
23
Målgruppsanalys ●Grupper ●Situation ●Kontext ●Behov ●Mål ●Mediavanor ●m.m. 23
24
24
25
25
26
26
27
27
28
Målgruppsanalys ●Vet vi att vi valt rätt målgrupp/er? ●Skrämmer vi iväg andra målgrupper? 28
29
UPPDRAGSBESKRIVNING/BRIEF 29 ●För att ena inblandade ●För att kunna uppfylla uppsatta mål ●För att slippa förändingar mitt i projeketet ●För utvärdering
30
Brief: innehåll ●Uppdragsgivare ●Bakgrundsinformation ●Syfte med uppdraget ●Resultat (vad ska produceras) ●Effekt (vad ska uppnås) ●Avgränsningar ●Målgrupp ●Konkurrenter ●Förutsättningar ●Övriga aktiviteter ●Tidsåtgång ●Budget ●Övriga relevanta uppgifter 30
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.