Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
3
60
4
Industri +objektet
6
70
7
Ergonomi +industri +objektet
9
80
10
Design Management +ergonomi +industri +objektet
12
90
13
Varumärket +design management +ergonomi +industri +objektet
14
6
16
00
17
Innovation +varumärket +design management +ergonomi +industri +objektet
20
10
21
Involvering & samskapande +innovation +varumärket +design management +ergonomi +industri +objektet
24
24 En tågresa är inte alltid bara en tågresa Arne Arne stressar iväg till stationen. Han har problem att hitta rätt sittplats. Han irriterar sig på personen bredvid som pratar i telefonen. Han är uttråkad, och glad att komma av tåget… men har av misstag klivit av i Flemmingsberg. Lisa Lisa är i god tid och njuter av promenaden till stationen. Med hjälp av informationstavlan står hon på rätt plats när tåget kommer. Hon köper kaffe i restaurangvagnen, samtidigt som hon har en intressant diskussion med en medpassagerare. Hon kopplar av en stund och lyssnar på radion i tåget… innan hon utvilad kommer fram till Stockholm Central. Text: Jon Engström, Linköpings universitet
25
25 Grundinsikter om värde för kunden Värdet skapas av kunden i användningen av till exempel varor, tjänster och kunskap (bruksvärde) Värdet för kunden finns inte inbyggt i varorna, tjänsterna eller kunskapen Företaget/organisationen kan bara stödja kundens värdeskapande Källa: Christian Grönros, Svenska handelshögskolan i Finland
26
Förbättringsarbete i utveckling Utan kund Lyssna och tolka Lyssna, tolka och involvera Spetsanvändare 26
27
27
28
28
29
29
30
30 Källa: Danielle Kvammen, Varumärkeskonsult
31
31
34
Patientnära tjänsteinnovation Patientinvolvering som strategi för innovation 1. Verksamhetsutveckling = Kvalitetsarbete och innovation 2. Värde samskapas av vårdgivare och vårdtagare 3. Patientens bästa väg genom vården, vård är en tjänst 4. Alla användare som deltar samskapande måste tillåtas delta i innovationsarbete på såväl macro, meso som micro nivå. 5. Vi behöver fånga och använda patienter och närståendes berättelser, behov, erfarenheter, upplevelser, idéer, tankar etc, både uttryckta och outryckta samt göra dessa till utgångspunkten för innovationsarbete. 6. Design är vår arbetsprocess för samskapande, personal o patienter tillsammans. 7. Fokus på den värdeskapande processen.
35
35
36
www.institute.nhs.uk | supporting the NHS to transform healthcare Our innovation approach User centered design Service Design Co-production Divergent & convergent thinking Testing to learn – prototyping Diverge Converge Diverge Converge Diverge Converge
37
Design
41
41
42
TACK! Välkommen att kontakta mig. Tomas.Edman@liv.se 070-5766738
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.