Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Dr Beng på Cadcraft 151119 1. Vad betyder orden? Disrupt: …Engelskt ord för störa, avbryta, bringa i oordning Disruption* : …en händelse som skapar en.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Dr Beng på Cadcraft 151119 1. Vad betyder orden? Disrupt: …Engelskt ord för störa, avbryta, bringa i oordning Disruption* : …en händelse som skapar en."— Presentationens avskrift:

1 Dr Beng på Cadcraft 151119 1

2 Vad betyder orden? Disrupt: …Engelskt ord för störa, avbryta, bringa i oordning Disruption* : …en händelse som skapar en ”oplanerad, negativ avvikelse från den förväntade leveransen… enligt organisationens mål” Disruptiv* innovation : …en innovation som skapar en ny marknad och värdenätverk genom att tränga bort etablerade marknadsledare och allianser. Disruptiv teknologi : …en teknologi som har en effekt eller löser ett problem på ett så mycket mera fördelaktigt sätt att den tränger bort den existerande teknologin Disruptiv affärsmodell: …en affärsmodell som har en prisbild eller ett kund-leverantörsförhållande som upplevs som så mycket mera fördelaktigt att den tränger bort den existerande affärsmodellen 2 * Fotnot: Varken ”disruption” eller ”disruptiv” finns i Svenska Akademins Ordlista. Ovanstående är en översättning från Engelskan.

3 Vad har dessa produkter gemensamt? 3

4 Vad har då dessa produkter gemensamt? 4

5 Grundregel 1: Det är så gott som aldrig som stora företag disrupterar sig själva. Disruptionen kommer nästan alltid utifrån. 5

6 Grundregel 2: Disruptiva innovationer kan komma i alla branscher. Det är bara skillnad i hastigheten som de kommer med. 6 och går långsammare än men det är samma princip bakom…

7 Grundregel 3: Disruptiva innovationer kommer (nästan aldrig) från de som är dina vanliga konkurrenter idag. 7 Togs INTE fram av Apple eller Microsoft Togs INTE fram av SCA eller Kimberly Clark Togs INTE fram av Telia eller AT&T Togs INTE fram av StoraEnso eller Holmens Togs INTE fram av Metsä eller Procter & Gamble Togs INTE fram av Rolex eller Cartier

8 Tid Prestanda Prestandaområde som kunderna är villiga att betala för Huvudtypen av innovationer är ”Bevarande innovationer” 8

9 Tid Prestanda Prestandaområde som kunderna är villiga att betala för Huvudtypen av innovationer är ”Bevarande innovationer” 9 Inkrementella innovationer

10 Tid Prestanda Prestandaområde som kunderna är villiga att betala för Huvudtypen av innovationer är ”Bevarande innovationer” 10 Inkrementella/kärnområdes innovationer Omdanande innovationer som även kallas Radikala* och Genombrott** Fotnot: * Radikal är en innovation som antingen har en huvudeffekt som är 10 ggr bättre än förut eller gör erbjudandet minst 30% billigare eller lägger till en betydande ny effekt som firman vill ha. ** Genombrott är en innovation som får ett ”stort” genombrott på marknaden,. DVS ett genombrott för en firma kan vara en disruption för en annan….

11 Tid Prestanda Prestandaområde som kunderna är villiga att betala för Disruption typ 1: “Underifrån kommande disruptiva innovationer* ” 11 * Fotnot: Från Clayton Christensen ”Low-End Disruptive Innovations”

12 ’s ministålverk- en underifrån kommande disruptiv innovation Tid 1975 198019851990 Stålplåt 55 % av all stålproduktion, 25-30% vinstmarginal Konstruktionsstål, 22 % av all stålproduktion, 18 % vinstmarginal Vinkeljärn, 8 % av all stålproduktion, 12 % vinstmarginal Armeringsjärn, 4 % av all stålproduktion, 7 % vinstmarginal Prestanda 12

13 Tid Prestanda Prestandaområde som kunderna är villiga att betala för Andra exempel på Underifrån kommande disruptiva innovationer 13

14 Tid Prestanda Prestandaområde som kunderna är villiga att betala för Andra exempel på Underifrån kommande disruptiva innovationer 14

15 Grundregel 4: Underifrån kommande disruptiva innovationer attraherar de kunder som inte behöver ha allt du erbjuder 15 Brummar, kan bli kö och tar lite tid, men dina händer blir torra & fina Lite knastrigt ljud ibland, men gratis! Vidarekoppling, konferenssamtals möjligheter, men kostar Snabb, effektiv och vanlig handavtorkning

16 Disruption typ 2: ”Disruptiva innovationer med andra prestanda* ” 16 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid * Fotnot: Från Clayton Christensen ”New Market Disruptive Innovations”

17 Exempel på disruption typ 2: ”Disruptiva innovationer med andra prestanda* ” 17 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid * Fotnot: Från Clayton Christensen ”New Market Disruptive Innovations”

18 Exempel på disruption typ 2: ”Disruptiva innovationer med andra prestanda* ” 18 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid * Fotnot: Från Clayton Christensen ”New Market Disruptive Innovations”

19 Exempel på kombination av disruption typ 1 & 2: 19 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid * Fotnot: Från Clayton Christensen ”New Market Disruptive Innovations”

20 Grundregel 5: Disruptioner med andra prestanda än de gängse i branschen kan attrahera även de som inte är dina kunder idag 20 Ger dig möjlighet att välja vad du vill från hemmasoffan Ger dig möjlighet kolla din aktivitetsnivå Ger dig möjlighet att läsa en vald mix från många tidningar

21 Andra exempel på disruption typ 2: 21 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid

22 Andra exempel på disruption typ 2: 22 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid

23 Andra exempel på disruption typ 2: 23 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid

24 Andra exempel på disruption typ 2: 24 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid

25 Andra exempel på disruption typ 2: 25 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid

26 Andra exempel på disruption typ 2: 26 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid

27 Fara 1: Överdrift Att skjuta långt ovanför målet är att bjuda in till disruption underifrån 1! 27 Huvudprestanda

28 Fara 2: Nedgradering Att sänka sig själv ner till disruptörens nivå – med nästan samma kostnad som förut – är att direkt ge disruptören fördelar 2! 28

29 29 Tid Huvudprestanda Utveckling av disruptiva innovationer Annan prestanda Tid Fara 3: Utspädning Att man tar liiite av den nya disruptiva innovationen och adderar till huvuderbjudandet maskerar bara effekten av det nya och gynnar disruptörens fulla effekt 3!

30 30

31 31

32 Kärnområdes innovation Näraliggande innovation Omdanande innovation Det är här som disruptioner uppstår. Produkter & Tjänster – ”Vad” Optimera det vi har Skapa nya Helt nyaNya generationer Marknader & Kunder – ”Till Vem” Serva existerande Fånga näraliggande Hur stora, mogna bolag ser på innovation… 32 Wågberg & Järrehult, Innovation in Action Conference, November 2014 Visat på Cadcraft dagarna November 2014 Fotnot: Det är nästan alltid 3 olika nivåer, till exempel Horisont 1, 2 & 3 eller Inkrementell, halvradikal & radikal etc

33 Kärnområdes innovation Näraliggande innovation Omdanande innovation Det är här som disruptioner uppstår. 33 Produkter & Tjänster – ”Vad” Optimera det vi har Skapa nya Helt nyaNya generationer Marknader & Kunder – ”Till Vem” Serva existerande Fånga näraliggande Hur småbolag ser på innovation… Wågberg & Järrehult, Innovation in Action Conference, November 2014 33

34 34 Produkter & Tjänster – ”Vad” Optimera det vi har Skapa nya Helt nyaNya generationer Marknader & Kunder – ”Till Vem” Serva existerande Fånga näraliggande Varje grupp har sina problem… Infertilitet 34 Dvärgväxt Wågberg & Järrehult, Innovation in Action Conference, November 2014

35 Kärnområdes innovation Näraliggande innovation Expandera från existerande affär till något nytt för oss där vi kan använda det vi redan har Omdanande innovation Det är här som disruptioner uppstår. 35 Produkter & Tjänster – ”Vad” Optimera det vi har Skapa nya Helt nyaNya generationer Marknader & Kunder – ”Till Vem” Serva existerande Fånga näraliggande Vi måste gå från ”Mind the Gap”…  35 Wågberg & Järrehult, Innovation in Action Conference, November 2014

36 Kärnområdes innovation Näraliggande innovation Omdanande innovation Det är här som disruptioner uppstår. 36 Produkter & Tjänster – ”Vad” Optimera det vi har Skapa nya Helt nyaNya generationer Marknader & Kunder – ”Till Vem” Serva existerande Fånga näraliggande …till ”Mend the Gap”… 36 Wågberg & Järrehult, Innovation in Action Conference, November 2014

37 Sammanfattning Stora bolag är som en stor elefant som inte kan få barn längre Små bolag är som musen Timothy…och hans kompis Dumbo Gemensamt har dessa tre allt. Med samarbete kan de göra storverk även på disruptionsfronten 37

38 38

39 39 Extra bilder

40 217 14 Kärn Stulet med stolthet från Bibeln, Gamla Testamentets Första Mosebok Ny År Medellivslängden på industriella inkubatorer är 3,8 år (dvs en kvarts biblisk konjunkturcykel) Historien om den industriella menopausen 40

41 49 Till sist tar risk-ovilligheten ut sitt pris, OM man inte sett till att få fram ”nya generationer.” År 28 35 42 Kärn Delvis stulet med stolthet från Bibeln, Gamla Testamentets Första Mosebok Menopaus KlimakterietPensionsålder Äldreboendet 41

42 “Inside-out” 4 sätt för stora och små bolag att samarbeta för innovation 42 “Inside-in” “Outside-out” “Outside-in” +

43 Hur det också kan gå till… 43 Lösning: samarbete även här


Ladda ner ppt "Dr Beng på Cadcraft 151119 1. Vad betyder orden? Disrupt: …Engelskt ord för störa, avbryta, bringa i oordning Disruption* : …en händelse som skapar en."

Liknande presentationer


Google-annonser