Öppningshand, Marmic, Positiva inviter, Invitbud

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
35 år vid de gröna borden Jag spelar för det är roligt!
Advertisements

PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Markeringar Positiv markering Negativ markering
Budgivning för nybörjare
© Lennart Ekman, Alvik BC
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Utspelstips Spela ut från längsta färg i sang
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Genomgång av Simuleringsuppgifter
I detta shoppingcenter hade kvinnorna en möjlighet att välja en make bland olika män.....
”Internet anpassa” bilder
Inkliv när MTH öppnar Tre sorters inkliv: Tre skäl för inkliv:
För Dej som har spelat fyrmanswhist
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Vad har hänt – skämt på allvar
Trumfstödsvisande svar på öppningsbudet 1 i högfärg Tidigare har vi lärt oss att svara enl. följande då partnern öppnat med t.ex 1hj: 2hj = 6-10 p (honnörs.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Bosön Kursledare Bengt Nygren
Försvar mot 2 ruter Multi
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Skapa en bild av hur det sitter Utnyttja tillgänglig information – Budgivning. Räkna poäng. Hur mycket har P? – Utspelet. Hur sitter det i utspelsfärgen?
Kontrollbud, RKCB, Schneider
Grundkurs lektion 15 Upplysningsdubbling. ”Normal” upplysningsdubbling ♠ A K 3 2 ♥ 7 ♦ K J 8 5 ♣ K hp Singelton i motståndarnas färg Du saknar.
GK 21 Spärrbud. ♠ K Q J ♥ 9♥ 9 ♦ ♣ 5 2 Bjud 3 ♠
Grundkurs lektion 13 Att bjuda flera färger på entricks nivån.
Lektion 1, grundkurs. Färgerna är rangordnade Spader(högsta färgen) Hjärter Ruter Klöver.
Lektion 8 Grundkurs. SH:s första bud utan trumfstöd 1-över-1 Din partner öppnar budgivningen med 1♥. Vad bjuder du med ♠ A Q 8 6 ♥ K 4 2 ♦ Q 7 5 ♣ 6 5.
Lektion 4 Grundkurs. Zoner Ozon =grön zon Zon = röd zon.
Lektion 6 Fortsättningskurs. Sputnik Negativ dubbling.
Lektion 2 Trumfspel. När ska vi spela trumf? När du och din partner har minst 8 kort i en färg är det oftast bäst att spela med den färgen som trumf.
Grundkurs lektion 11 ÖH fyra handtyper ÖH har enfärgshand.
GK 18 Öppningsbudet 2 ♣. Överstarka händer Med 12 – 19 hp och ojämn hand öppnar du med 1 trick i färg. Med starkare händer, 20 hp eller mer och ojämn.
Möte 3 Trumfspel.
Indexberäkning Svarsalternativ Poäng per alternativ Antal svar
GK 19 2NT - öppning.
Hemuppgifter lektion 6 Grundkurs.
Hemuppgifter 8 Grundkurs.
Lektion 3 Grundkurs.
ÖH fyra handtyper ÖH har tvåfärgshand
Fortsättningskurs Lektion 1.
Grundkurs lektion 14 Inkliv.
GK 16 Stayman 1 NT - 2.
Grundkurs 23 Fjärde färg.
Grundkurs Lektion 22.
Hemuppgifter 9 Grundkurs.
Fortsättningskurs Lektion 1.
Budgivning för nybörjare
Blackwood RKC (1430) Svar på 4 NT:
Balanserad hand öppning i NT
Svarsbud med trumfstöd (rep.)
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Möte på måndag Uppföljningsmöte – Nybörjarkursen Vad är bra?
Repetition spelföring
 Kap 6 1NT - överföring 2
Fortsatt budgivning 3 Föregående 2 avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Den eviga.
Utspel och spelteknik Lektion 4.
 Kap 6 1NT - överföring 2
Fortsatt budgivning 2 Föregående avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Din partner.
Möte Budgivning uppstart.
Kap 6 1NT - Högfärsfråga 2 kl (Staymans 2 kl)
Trumfstöd Enkelhöjning Dubbelhöjning Stenbergs 2NT Trippelhöjning
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen.
Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden
Korta handens honnörer först Blocka en färg Täcka honnör med honnör
Deltagarna skriver in sina namn i resultat-tabellen
Z 1.3 Räkna med negativa tal
Presentationens avskrift:

Öppningshand, Marmic, Positiva inviter, Invitbud Fortsättningskurs lektion 3

Öppningshand 13 hp: Öppna alltid med 13 hp och mera. 12 hp: Öppna med 12 hp om du har en fem-korts färg. 11 hp: Öppna med 11 hp om du har en tvåfärgshand (minst 5-4) och styrkan koncentrerad till färgerna. 10 hp: Du kan t.o.m välja att öppna med så lite som 10 hp om du har en bra sexkorts högfärg eller 6-4 i högfärgerna

20-regeln Addera Honnörspoäng + antalet kort i dina två längsta färger. Om summan är 20 eller mera skall du öppna budgivningen.

Färgöppning på 1-nivån Budet visar minst fyra kort i färgen och 13-21 hfp. I tredje hand kan man öppna med lite svagare hand om man har en god färg, gärna högfärg Om man öppnar i fjärde hand med färre än 13 hp skall man ha spaderfärg.

Val av öppningsfärg Öppna med den längsta färgen Med två fyrkortsfärger bjuder vi nerifrån upp med undantag av hjärtern. Alltså: hjärter, klöver, ruter, spader. En del spelare bjuder alltid fyrkortsfärgerna nedifrån, alltså klöver, ruter, hjärter, spader. Med Marmic fördelning (4-4-4-1) öppnar vi med ruter. Med rutersingel öppnar vi med klöver. Med två femkortsfärger öppnar vi med den högre.

Marmic ♠ x ♥ A K x x ♦ Q J x x ♣ K 10 x x ♠ A J x x ♥ K Q x x ♦ x ♣ K J x x

Öppningshandens fortsatta bud efter 1HF – 2HF 1 - 2 pass 13–16 hfp, utgång osannolik 3 spärrande 2, 3, 3 17-18 hfp, positiv invit, ber svarshanden bjuda utgång med maximum eller anpassning (honnör) i invitfärgen (en färg som öppningshanden behöver hjälp med, t.ex. Kxxx eller Qxx), annars avböjer han inviten med 3. 4 19-21 hfp, öppningshanden har cirka 20 hfp som tillsammans med svarshandens minst 6 hfp borde räcka till utgång. Öppningshanden kan ha färre poäng om han har en lång trumffärg som efter partnerns stöd ger många stick och handen som helhet har ökat i värde.

Positiv invit 1 - 2 2 - 3

Svarshandens andra bud

Svarshanden kan räkna ut att utgång inte finns 1♥ - 1♠ 2♠ - pass 2♥ - pass 1♥ - 2♣ 2♥ - pass

Svarshanden kan räkna ut att utgång inte finns 1♥ - 1♠ 1NT - pass 1NT - 2♠ 1♥ - 2♣ 2NT - pass

Svarshanden kan räkna ut att utgång inte finns 1♥ - 1♠ 2♣ - 2♥ 2♣ - pass 1♥ - 2♣ 2♦* - 2♥ *krav

Svarshanden kan räkna ut att utgång inte finns 1♥ - 1♠ 2♥ - 2♠ 2♣ - 2♠ 1♠ - 1NT 2♣ - 2♦ 1♥ - 2♣ 2♦ - 3♣

Svarshanden räknar ut att poängen möjligen räcker till utgång och gör en invit. 1♥ - 1♠ 1NT – 2 NT 1NT - 3♠ 1♥ - 1♠ 2 ♥ - 3♥ 1♥ - 1♠ 2♣ - 3♥

Svarshanden räknar ut att poängen möjligen räcker till utgång och gör en invit. 1♥ - 1♠ 2♥ - 2NT 1♣ - 1♥ 1♠ - 3♠ 1♦ - 1♥ 2♣ - 2NT 1♥ - 2♣ 2♥ - 3♥

Svarshanden räknar ut att poängen möjligen räcker till utgång och gör en invit. 1♦ - 2♣ 2♦ - 3♦ 1♣ - 1♠ 1NT - 3♣

Svarshanden räknar ut att poängen (minst 26) räcker för utgång och bjuder rätt utgång

Svarshanden bjuder fyra i högfärg med gemensam 8 korts högfärg 1♥ - 1♠ 2♣ - 4♥ 2♠ - 4♠ 1♥ - 1♠ 2♥ - 4♥ 1NT - 4♠

Svarshanden bjuder fyra i högfärg med gemensam 8 korts högfärg 1♥ - 1♠ 1NT - 4♠

Svarshanden bjuder 3NT utan en gemensam 8 korts högfärg 1♥ - 1♠ 2♣ - 3NT 2♥ - 3NT 1♥ - 1♠ 1NT – 3NT

Svarshanden bjuder 3NT utan en gemensam 8 korts högfärg

Med gemensam lågfärg och vetskap om att ingendera har håll i en färg bjuder svarshanden fem i lågfärg. Om möjligt, spela alltid hellre 3NT än lågfärgs- utgång i partävling.

Svarshanden vet att poängen räcker för minst utgång, men behöver mera information för att kunna bjuda rätt utgång eller kanske slam. Svarshanden bjuder ett kravbud.