RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING ÖREBRO LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att möta demografiska förändringar Initiativ för hantering av demografiska utmaningar Workshop 27 mars 2012.
Advertisements

Socialstyrelsens tillsyn
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Regional digital agenda för Östergötland
SoRAD: A BRIEF OVERVIEW SoRAD: Alkohol och droger bland unga Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under åren Utvecklingen av alkohol- konsumtionen under.
Projekt Region 2015 November 2012 till juni 2013.
Arbetsgrupp Leaderordförande Utsågs vid Ordförandeträffen i Katrineholm Medlemmar: Christer Hederberg, Leader Folkungaland Jörgen Nilsson, Leader Skånes.
Prognos över arbetsmarknadsutsikterna i Stockholms län
Blekinge Om du fick välja fritt, vilken svensk stad reser du helst till i sommar? Vilket speciellt resmål eller plats skulle ni helst åka till i Sverige.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
REGLAB – en mötesplats för regional utveckling. Vi möts – vi lär – vi gör  Fokus: Regional utveckling  Lärande, analys, benchmarking Medlemmarnas behov.
Varför har vi redan lov? Det var ju just jullov!
Kvalitetsrådet Certifiering Diplomering Nyheter 2011 Astrid Sahlén, Kvalitetsansvarig Kvalitet – en konkurrensfördel.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna 50 mkr för 2007 Länsstyrelserna - ansökningar och beslut Projekt inom affärsutveckling och.
Rubriken kommer här - underrubrik. 2Energy is in the air! Miljö Ekologiskt Energi- effektivitet Energismart Grön el.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Sökning gjord
Kontaktperson: Chefsmäklare Markus Helin
Rekommendationer för fortsatt arbete med de regionala digitala agendorna Skapa en förståelse bland inblandade aktörer för varandras olika logiker Arbeta.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTRA GÖTALANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING GÄVLEBORGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING NORRBOTTENS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING ÖSTERGÖTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄRMLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING BLEKINGE LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING UPPSALA LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING - SAMMANSTÄLLNING AV ENKÄTRESULTAT FRÅN NATIONELL UPPFÖLJNING REGIONALA DIGITALA AGENDOR 23 september 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING GOTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTMANLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTERBOTTENS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING SÖDERMANLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KRONOBERGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING KALMAR LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÖNKÖPINGS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING SKÅNE LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING JÄMTLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING HALLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING VÄSTERNORRLANDS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING DALARNAS LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015.
Högspecialiserad självskadevård Vägen framåt Martin Rödholm Överläkare psykiatri, Med.Dr. SKL, Uppdrag Psykisk Hälsa Svenska Psykiatrikongressen
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Regional ojämlikhet i Sverige. En historisk analys KERSTIN ENFLO, EKONOMISK HISTORISKA INSTITUTIONEN LUNDS UNIVERSITET.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. april 2016 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Jonas Eriksson:
Flyktingsituationen och mottagande av nyanlända Talieh Ashjari.
Extra Företagarpanel September 2010 Hela Sverige September 2010.
Mats Hellstrand, för temagrupp Indikatorer-Avtal-Ersättning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Indikatorresultat verksamhetsår 2014.
Integrering av miljömål i länsstyrelsernas verksamhet Sammanställning av enkätsvar.
Ingemar Götestrand Temagrupp Uppdrag/Uppföljning Nätverket Hälsofrämjande hälso- och sjukvård (HFS) Uppföljning av år 2015 HFS-nätverket.
Antal olyckor januari-juni *2014 jämfört med medelvärde år **2015 jämfört med medelvärde år ***2016 jämfört med medelvärde år LänMedelv.
Företagarpanelen – Q3, 2008 Augusti 2008 Jönköpings län.
Delprojekt 1:1- Projektbidrag via länsstyrelserna
Vård i förändring med digitalisering som drivkraft
Psykisk hälsa och ohälsa: ett tudelat uppdrag
Vad är syftet med Region 2050?
Aktuellt från Miljö- och energidepartementet
Hur tänker vi i Västernorrland?
Reglab Styrelsemöte 13 mars.
Antal olyckor januari-november
Regionala handlingsplaner
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Integrering av miljömål i länsstyrelsernas verksamhet
Antal olyckor januari-december
...mellan arbetsliv och utbildning!
Månadsstatistik till och med april 2017
åkermarkspriser Helår 2016
Regionala Strama Västra Götalandsregionen
Vad innebär detta för vår kommun?
Åkermarkspriser helår 2013
Förgröningsrådgivning

Presentationens avskrift:

RAMBÖLL MANAGEMENT CONSULTING ÖREBRO LÄN UPPFÖLJNING AV REGIONALA DIGITALA AGENDOR September 2015

BAKGRUND Spindeldiagrammen är baserade på ett genomsnitt av hur respondenterna instämmer i påståendena som beskrivs vid varje ytterpunkt. Genomsnittet på dessa frågor presenteras för att bibehålla respondenternas anonymitet. De tillgängliga svarsalternativen, förutom Vet ej var: (1) Tar helt avstånd (2) Tar delvis avstånd (3) Varken instämmer eller tar avstånd (4) Instämmer delvis (5) Instämmer helt Den innersta linjen motsvarar (1) och den yttersta linjen motsvarar (5). Ordmolnen är baserade på de termer och ord respondenterna uppgivit varit viktiga för respektive fråga. Ordets storlek representerar antalet gånger det uppgivits som svar. Svarsfrekvensen (%) samt antal svar (”n=”) uppges under varje diagram. 2

BAKGRUND Örebro län har en svarsfrekvens på 85%, vilket är något högre än merparten av länen. Respondenterna i Örebro län förefaller ha relativt samstämmig syn på digitaliseringsarbetet och arbetet med den regionala digitala agendan. Knappt två tredjedelar utav respondenterna från Örebro län arbetar huvudsakligen med frågor kring IT och digitalisering i sin yrkesroll. LänTillfrågadeSvarandeSvarsfrekvensSpridning Jönköpings8563%2,22 Dalarnas12758%2,07 Uppsala351749%2,02 Västra Götalands251768%1,97 Jämtlands181267%1,96 Blekinge261869%1,96 Norrbottens564071%1,96 Södermanlands181371%1,87 Gälveborgs382668%1,86 Västmanlands281450%1,85 Västerbottens191579%1,85 Kronobergs11873%1,83 Kalmar171482%1,75 Hallands141179%1,71 Örebro262285%1,67 Gotlands232191%1,49 Västernorrlands161594%1,35 Värmlands201995%1,24 Östergötlands99100%0,95 Skåne13 100%0,85 3 Källa: Digitaliseringskommissionen Not: Spridning är den s.k. standardavvikelsen vilket är ett statistiskt mått. Syftet är att se hur homogena svaren är inom länen. Värt att notera är att standardavvikelsen för de län med få svarande (< 30) är behäftad med ökad statistisk osäkerhet.

Nuläge – Örebro län

NULÄGET FÖR DIGITALISERINGSARBETET I ÖREBRO LÄN 5 n = 22 / Svarsfrekvens = 85% % Källa: Digitaliseringskommissionen

Bredband och elektroniska kommunikationer Hälsa, vård och omsorg Kultur E-tjänster/e-förvaltning Miljö och klimat FINNS DET NÅGOT/NÅGRA DIGITALA SAKOMRÅDEN DÄR DU ANSER ATT ÖREBRO LÄN IDAG INNEHAR EN STYRKEPOSITION? Top 5 styrkeområden i Örebro län Källa: Digitaliseringskommissionen n = 22 / Svarsfrekvens = 85%

Arbetet med den digitala agendan i Örebro län

INTRESSE OCH INVOLVERING I ARBETET MED DEN REGIONALA AGENDAN I ÖREBRO LÄN n = 22 / Svarsfrekvens = 85% Källa: Digitaliseringskommissionen 8

VILKA TRE ORD ELLER BEGREPP TYCKER DU BÄST BESKRIVER ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN I ÖREBRO LÄN? n = 22 / Svarsfrekvens = 85% Källa: Digitaliseringskommissionen 9

Den regionala digitala agendans konsekvenser för länet

KONSEKVENSER AV ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN I ÖREBRO LÄN n = 22 / Svarsfrekvens = 85% Källa: Digitaliseringskommissionen 11

Bredband och elektroniska kommunikationer E-tjänster/e-förvaltning Hälsa, vård och omsorg Skola och utbildning Digitalt utanförskap/innanförskap DIGITALA SAKOMRÅDEN DÄR ARBETET MED DEN DIGITALA REGIONALA AGENDAN KOMMER HA STÖRST POSITIV INVERKAN FRAM TILL 2020 I ÖREBRO LÄN Top 5 påverkansområden i Örebro län Källa: Digitaliseringskommissionen n = 22 / Svarsfrekvens = 85%

Respondenternas medverkan i RDA- arbetet

INDIVIDENS MEDVERKAN OCH FÖRVÄNTNINGAR PÅ ARBETET MED DEN REGIONALA AGENDAN FÖR DIGITALISERING I ÖREBRO LÄN 14 n = 22 / Svarsfrekvens = 85% Källa: Digitaliseringskommissionen

FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN I ÖREBRO LÄN n = 22 / Svarsfrekvens = 85% Källa: Digitaliseringskommissionen 15

Lärdomar och påverkansfaktorer

VILKA TRE ORD ELLER BEGREPP TYCKER DU BÄST FÅNGAR IN FRAMGÅNGSFAKTORERNA/UTMANINGARNA FÖR DET FORTSATTA DIGITALISERINGSARBETET I ÖREBRO LÄN? FRAMGÅNGSFAKTORERUTMANINGAR 17

ÖPPNA SVAR KRING LÄRDOMAR AV ARBETET MED DIGITALISERINGSARBETET I ÖREBRO LÄN Att vara envis och målmedveten. Lyckosamt arbete kräver genuint engagemang, var rädd om eldsjälar inom organisationerna. Sprid arbetet så att alla ser att arbete pågår. Se till att man förstår att arbetet sker gemensamt och att man inte kan sitta och vänta på någon annan. Det positiva i att återanvända redan befintliga gemensamma grupperingar för att hos dem arbeta in DA målen. Behövs en samordnarroll (ej heltidsuppdrag) för uppföljning och rapportering som också analyserarar och identifierar där det saknas grupperingar och genomförandeplaner. Att gå från ord till handling. Att visa att bredbandsutbyggnaden på landsbygden går vidare så vi skapar förutsättningar för nyttjandet. Hitta projektmedel så vi eller andra organisationer kan stötta t.ex. kommunerna för att komma igång med olika viktiga åtgärder. I synnerhet små kommuner svårt att avstå personal till utvecklingsprojekt och det finns inte heller medel. Här behöver den länsstyrelser (den regionala statliga nivån) och regionala aktörer kunna stötta olika prioriterade utvecklingssatsningar, dvs att det finns pengar. Det behövs avsättas regionala och kommunala resurser som incitament och smörjmedel för utveckling, - det räcker inte med Vinnova. Det måste finnas någon som leder och styr det fortsatta arbetet och ser till att målen realiseras. Vi måste arbeta mycket med utbildning av egna resurser så att vi har kompetens nog för att nå målen. Fortsättning på nästa sida 18

ÖPPNA SVAR KRING LÄRDOMAR AV ARBETET MED DIGITALISERINGSARBETET I ÖREBRO LÄN Se möjligheterna inte begränsningarna! Gått i "långbänk"; förståelse för andra kommuners samarbeten Det viktigt att kommunerna inte bara hantera frågorna "med vänster hand" utan förstår att digitaliseringsarbetet är en nödvändighet som måste tas på allvar och att man avsätter resurser för arbetet. Vi behöver en organisation som håller i den regionala digitala agendan. Som är med och driver på och följerupp målen. Vi kommer att lyckas. Att få beslutande personer att förstå hur viktigt digitaliseringen är för utvecklingen Att koordinera och synka olika processer/programarbete som pågår ex RUS arbete mm. Vikten av att kunna samarbeta i hela regionen. Tillsammans kan vi få till det bra. Någon måste vara drivande och hålla ihop jobbet. Klargöra mandat, ambition och målsättning. Ta fram en realistisk tidsplan och hålla sig till den. Komplexa processer som berör hela samhället kräver tid för förankring och implementering. Brist på spridning av information och kunskap i verksamheter och hos privatpersoner om vad som görs och vilka möjligheter som redan finns. 19

Den kommunala och regionala nivåns roll i det fortsatta digitaliseringsarbetet

Bredband och elektroniska kommunikationer E-tjänster/e-förvaltning Hälsa, vård och omsorg Digital kompetens Digitalt utanförskap/innanförskap E-tjänster/e-förvaltning Digital kompetens Hälsa, vård och omsorg Bredband och elektroniska kommunikationer Digitalt utanförskap/innanförskap 21 DIGITALA SAKOMRÅDEN SOM BÖR PRIORITERAS FRÅN KOMMUNALT RESPEKTIVE REGIONALT HÅLL I DET FORTSATTA ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN KommunaltRegionalt

Finansiering Digital kompetens, inkl digitalt utanförskap E-tjänster och e-förvaltning Bredbandsutbyggnad Övrigt Tydligare styrning och samordning Digital kompetens, inkl digitalt utanförskap E-tjänster och e-förvaltning Bredbandsutbyggnad Finansiering 22 INSATSER OCH ÅTGÄRDER SOM BÖR PRIORITERAS FRÅN KOMMUNALT RESPEKTIVE REGIONALT HÅLL I DET FORTSATTA ARBETET MED DEN REGIONALA DIGITALA AGENDAN KommunaltRegionalt

KONTAKTA GÄRNA RAMBÖLL OM NI HAR FRÅGOR! End slide