Dipol eller ej-verktyget Här är en metod för att ta reda på om en molekyl är en dipol eller om molekylen inte är en dipol. Vi använder verktyget på vattenmolekylen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KEMISK BINDNING Krafter som håller samman materia.
Advertisements

Fritt fall – ett fall i vakuum
Intermolekylära krafter
Olika typer av bindningar DEL 1
Syror och baser Syror och baser.
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
ELLÄRA Kapitel 3. Efter avsnittet ska du:  veta vad som menas med att ett föremål är elektriskt laddat  kunna förklara vad elektricitet är  veta vad.
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
PowerPoint 2007 Lathund.
Kemisk bindning del 2 Kovalenta bindningar Niklas Dahrén.
DCV Idéskiss Design Jag tror att jag ska ha en mörk och stilren design på mitt DCV. Det ska finnas dynamisk funktionalitet där designen byts utan att sidan.
Introduktion till kemisk bindning
Kolets olika allotroper (kristallina former)
Version 1.0 För att komma vidare klicka var som helst i bilden. Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta, leta på din sida.
Genomgång av tentamen Biologisk kemi del 1 9 feb 2010
Unika egenskaper hos kol
En bild säger mer än tusen ord !
ELLÄRA.
Lägga in ett PM – så här gör man…
Tre demonstrationer... 1.”Skiftnyckel”-gem 2.Magneter i kopparrör 3.Gausskanon Bilda grupper 3-5 pers, välj en demontration, diskutera er fram till en.
Jonföreningar och molekyler
Göran Sellberg och Annika Adolfsson
Kemisk Bindning Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
Periodiska systemet.
Metaller Jonföreningar Minsta enhet Bindning inom minsta enhet Fe-Fe
Mat, myter och molekyler
Atomen Trådkurs 7.
Krister Björnsjö senITel Några övningar med Powerpoint.
Kemisk bindning 8 Varför är CO2 och SiO2 så olika?
Kemi för hållbar utveckling och ökad livskvalitet
ELLÄRA Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
Föreningar.
Johan Karlsson, Pilängskolan, Lomma –
Google SketchUp Del 1.
En fråga per elev – bråk år 6
ELLÄRA Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
PH-skalan Vi säger att pH 7 är neutralt, samma sak gäller för pH 6 och pH 8. Om pH-värdet är under 6 säger vi att det är surt. Om pH-värdet är över 8 säger.
Att inte ha någon egen agenda – aktivt lyssnade
Kovalent bindning: orbitaler
Kemisk Bindning.
Negativa tal – några exempel
Joner En jon är en lika vanlig partikel som atomer.
Syror och baser.
Salter och metalloxider Kap 5
Elektronskal Igår lärde vi oss att atomerna har flera elektronskal. De hade namnen k, l och m.
Kemisk bindning Stationsförsök.
Lathund PowerPoint 2007 Lathund
betyder odelbar är så liten att man inte kan se den
Diskutera anställningsintervju. De här frågorna får man ofta på en anställningsintervju. Hur svarar man? Har du lätt för att lära dig nya saker? Varför.
Manada.se Kapitel 4 Ekvationer och formler. 4.1 Ekvationer och uttryck.
Berättelser i PowerPoint Några blandade trick. Hitta material
Har du med dig bok, penna och block. Sätt dig ned. Fundera på hur en vattenmolekyl ser ut under tystnad. 1.Upprop 2.Varför vatten? 3.Vattenmolekylen 4.pH.
Löslighet och lösningsmedel. Lösning En blandning där ämnena som ingår har delats upp i små bitar att vi inte kan se dem. En lösning är klar och genomskinlig,
Kemisk bindning Ke1 Kap 9.
anställningsintervju
Respons från förra lektionen
Teorier/modeller/problemlösning:
ELLÄRA Göran Stenman, Ursviksskolan 6-9, Ursviken –
POLITIK 2. Vem ska bestämma?.
Teorier/modeller/problemlösning:
Göran Sellberg och Annika Adolfsson
Bindningar mellan molekyler Intermolekylära bindningar
Kemiska bindningar.
ELLÄRA.
ELLÄRA.
En liten kort instruktion
Rubriklayout Underrubrik.
Tvärgruppsarbete inför provet nästa tisdag
Robert Tamburello Vice VD Fabrikam
Presentationens avskrift:

Dipol eller ej-verktyget Här är en metod för att ta reda på om en molekyl är en dipol eller om molekylen inte är en dipol. Vi använder verktyget på vattenmolekylen. Bilderna som följer har animeringar. Ha inte för bråttom, animeringarna är tidsinställda. När animeringen är klar byter du sida genom att klicka på musen.

Rita en modell av molekylen där alla polära kovalenta bindningar finns med. Du behöver känna till molekylens geometriska form. O HH

Markera på varje polär kovalent bindning negativ respektive positiv ände. Den negativa änden är närmast den mest elektronegativa atomen. O HH -- ++

Ersätt alla negativa poler med endast en negativ pol genom att markera tyngdpunkten för de negativa polerna. Gör samma sak för de positiva polerna. O HH

Om den slutliga positiva och negativa polen är åtskiljda är molekylen en dipol. Om de hamnar på samma ställe är molekylen inte en dipol. O HH - + Åtskiljda poler

Molekylen kan tecknas: O HH - + såeller så - +