Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Föreläsning 9 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305
Advertisements

Avlusning Debugger (”avlusare”) Breakpoints Watch.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Funktioner och programorganisation
Klassarv och inkapsling
Operatorer.
OOP Objekt-orienterad programmering
Abstract & sealed.
Polymorfism.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Programkodens uppbyggnad
Att programmera i språket Java
Grundläggande programmering
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Objektorienterad programmering i Java
Programmering B PHP Lektion 2
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
Klasser och objekt Klasser, objekt och instansvariabler
Pointers. int a=5; int f(int b) { a--; b++; return b; } int main() { int a=3; printf("%d,",f(a)); printf("%d",a); return 0; }
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) Innehåll: Trådprogrammering i Java - Avbrott (”interrupts”) - Metoden join() -
Polymorfism.
Matematik A - Introduktion
Internet A Javaskript.
Programspråk Två olika typer av program omvandlar högnivå till lågnivå program: Interpreterande program och kompilerande program. Python är ett interpreterande.
Grundläggande programmering
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) INNEHÅLL:Klasser: -Konstruktorer -Klassvariabler -Instansmetoder -Privata.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Objektorienterad programmering i Java
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Java paket och jar-filer
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 ( ) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska.
Problemlösningsmetodik
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
F4 - Funktioner & parametrar 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Modularisering ”svarta lådor” Väl definierade arbetsuppgifter Enklare validering Enklare.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
F2 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Kommentarer Allt mellan /* och */ Varje kommentar byts ut mot en blank av kompilatorn /* Exempel på uttryck, tilldelningsoperatorn.
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
1 Föreläsning 6 Repetition på metoder Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 7 Metoder Parametrar Klassmetod.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 3 Algoritm Grundstrukturer i en algoritm Sekvens Selektion Iteration Selektion - if-sats Selektion - if-else-sats Selektion - switch-sats jämförelseoperatorer.
Malmö högskola Rolf Axelsson 2001/2002 DA7010 Objektorienterad programmering 1, 5 poäng Indentering är viktigt! Efter startparentes, {, ska du indentera.
Anders Sjögren Operatorer. Anders Sjögren Operand(er)
Anders Sjögren Programmering i ANSI-C Ett första program för att se vart vi ska...
Att räkna med bokstäver
Aritmetik - tal. Delbarhet Ett tal är delbart med ett annat om kvoten blir ett heltal Alla jämna tal är delbara med 2 Alla tal var siffersumman är delbart.
KPP053, HT2015 MATLAB, Föreläsning 4
Aritmetik 6
Iteration – Repetitionssats - while
Presentationens avskrift:

Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra Variabler Parametrar Aritmetik Fel - errors

Ett program om ålder och civilstånd F2.java

Väsentliga delar i ett Javaprogram Importera paket som används i programmet. Här importeras endast paketet extra. En eller flera klasser vars namn börjar med stor bokstav. Här heter klasserna Welcome resp StartWelcome. Blockparenteser som markerar start och slut på klassen, { - start på klassen } - slut på klassen En metod med namnet main i vilken programkörningen startar.

Hur källkoden ska skrivas Startparentesen, {, ska stå på samma rad som (efter) eller rakt under klassnamn, metodhuvud, styrstruktur etc Efter startparentes (eller underförstådd startparentes) ska koden indenteras två steg. Indenteras = flyttas åt höger. Slutparentesen, }, ska stå rakt under klassnamn, metodnamn, styrstruktur el.dyl.

Hur källkoden ska skrivas Klassens namn ska alltid börja med stor bokstav Paketets namn ska alltid börja med liten bokstav Metodnamn ska alltid börja med liten bokstav Variabelnamn ska alltid börja med liten bokstav Ovanstående namn kallas för identifierare. En identifierare får bl.a. innehålla bokstäver, siffror och _. Identifierare ska vara beskrivande, t.ex. skatt och inte s.

Input och Output i paketet extra ExtraEx.java StartExtraEx.java

Variabler

Lokala variabler Variabler.java

Tilldelning

Parametrar Parametrar.java

Parametrar

Metod En metod består av en sekvens av kod som utförs då metoden anropas. En metod kan anropas flera gånger varvid koden som tillhör metoden utförs flera gånger. Än så länge deklareras de metoder vi skriver så här public void metod1() { // rader med kod } eller public void metod2(parameterlista) { // rader med kod } Anropet av metoden beror på hur metoden deklarerats, dvs om man ska skicka med några värden (parametrar) eller ej.

Metod utan parameterlista En metod utan parameterlista har ett tomt parentespar efter metodnamnet public class IngaParametrar { public void presentation() { System.out.println(”Programmet beräknar…”); System.out.println(”Mycket nöje!”); } } Vid anropet överförs ingen information till metoden. Metoden fungerar utan input från omvärlden och ger alltid samma körresultat. KOD KÖRRESULTAT IngaParametrar prog = new IngaParametrar(); Programmet beräknar… prog.presentation(); Mycket nöje! IngaParametrar prog = new IngaParametrar(); Programmet beräknar… prog.presentation(); Mycket nöje! prog.presentation(); Programmet beräknar… Mycket nöje!

Metod med parameterlista En metod med parameterlista har en lista med en eller flera parametrar i en lista efter metodnamnet. Metodens beteende beror på de värden användaren levererar vid anropet till metoden. public class Parameterar { public void addera(int tal1, int tal2) { int summa = tal1+tal2; System.out.println( tal1 + "+" + tal2 + "=" + summa); } } Vid anropet måste man skicka med två heltal eftersom parameterlistan innehåller två heltal: vid anropet prog.addera(10,3); så överförs värdet 10 till tal1 och värdet 3 till tal2. KOD KÖRRESULTAT Parametrar prog = new Parametrar(); 10+3=13 prog.addera(10,3); 3+10=13 prog.addera(3,10);

Aritmetik, räkneoperatorer

Addera och subtrahera

Addera och subtrahera - halvkod Deklarera variablerna tal1 och tal2 Inmatning av tal 1 Inmatning av tal 2 Utskrift av addition 1 Utskrift av addition 2 Utskrift av subtraktion 1 Utskrift av subtraktion 2 Inmatning 1 Inmatning 2 Utskrift addition 1 Utskrift addition 2 Utskrift subtraktion 1 Utskrift subtraktion 2 AddSub.java StartAddSub.java MulDiv.java StartMulDiv.java

Prioritet Uttryck inom parenteser Multiplikation, division och rest Addition och subtraktion Vid lika prioritet sker beräkningar från vänster till höger.

Vanliga räkneoperationer

Vanliga räkneoperationer

Körresultat Hur ser programmet ut? Sparande.java

Olika typer av fel - Error Fel.java Kompileringsfel Dessa fel uppstår redan när man försöker att kompilera programmet, dvs. Javakompilatorn skriver ut ett felmeddelande. Ett vanligt exempel är att man han stavat fel på något ställe i källkoden eller glömt ett semikolon. Exekveringsfel Dessa fel uppstår när man exekverar (kör) programmet, dvs man får ett felmeddelande från Javainterpretatorn. Ett vanligt exempel är att man försöker dividera ett tal med noll (någonting delat med noll ger ett odefinierat resultat) Logiska fel Dessa fel visar sig genom att programmet inte gör det man hade tänkt, dvs. programmet kör utan felmeddelanden men resultatet blir inte det avsedda. Den här typen av fel är de som är svårast att hitta.

Halvkod Deklarera två variabler, heltalet tal och heltalet paus Skriv "Tänk på ett tal.” Skriv "Fördubbla talet.” Skriv "Öka talet med 8.” Skriv "Dividera talet med 4.” Låt användaren mata in resultatet av ovanstående operationer. Lagra resultatet i variabeln tal. Ledtext: "Ange resultatet efter ovanstående räkneoperationer: ” Skriv "Du tänkte på :"+(tal-4));