OOP&M - teori1 OOP&M del II– Föreläsning 5 vecka 50 OBJEKT Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle Book String.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Interface.  Interface är en datatyp och har alltså egen syntax och en hel del egna regler för vad arv från interface innebär.  Interface är renodlad.
Advertisements

(Data)Modellering nikos dimitrakas rum 6626
Next previous Internetprogrammering 2000 Internetprogrammering 2000 Föreläsning 10 Distribuerad programmering med Javas RMI, Remote Method Invocation.
Klassarv och inkapsling
Repetition av objektorientering
OOP Objekt-orienterad programmering
ObjektOrienterad analys och design. SVP Vt2009 Föreläsning nr 2, måndag 8 april kl Diskussion (kurshemsida): Om designuppgiften Om projektuppgiften.
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Föreläsning 4 Python: mera om funktioner och parametrar
Arv.
Abstract & sealed.
Inkapsling.
Polymorfism.
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
TNSL04 – IT grundkurs. VT2008. Föreläsning nr 3, torsdag 7 feb. kl Del 1. Klasser, objekt, metoder, konstruktorer, samlingar och tillstånd. Hur.
Modellering med UML
1 Föreläsning 6 Klass Object, instans av klass public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Alice in Action with Java
Sid period2CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT Objektbaserad programmering –Grundläggande om klasser och objekt – (Arv får vänta)  Iden med klasser.
Objektorienterad programmering i Java
Programmering i C# 3. Klasser.
Föreläsning 2, Kapitel 2 Att förstå klassdefinitioner Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael.
Klasser och objekt Klasser, objekt och instansvariabler
Föreläsning 5. Problemet Vi har sett att vi kan ersätta de metoder vi ärver från överklassen med egen funktionalitet (polymorfism) class Bil : public.
Sid 41 Fordon int antalhjul; int vikt;
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Föreläsning 8, kapitel 8 Förbättra strukturen med arv Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael.
Polymorfism.
Föreläsning 4. Arv – bakgrund (kap. 9) Hund pälsfärg favoritben smutsa_ned() ät_katt() Katt pälsfärg smutsa_ned() klös_soffa() Kanin pälsfärg slaktvikt.
Mer om arv - Polymorfism Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling Fredric Ragnar
Räckvidd och synlighet. Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 22 Synlighet (meddelandesändning) Det.
Arv.
Programmeringsteknik för Media1 & K1
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
Next previous RMI, Remote Method Invocation Om du har boken av Marty Hall, läs avsnitt 15.8 För fler exempel se:
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning 8 Programmeringsteknik och Matlab DD1312 Klassmetoder Egen modul, Self Metoderna: __str__, __lt__,… Meddelande Arv, Överlagring av metoder,
Föreläsning 9 Gränssnitt. Super Super kan användas till anrop av en omdefinierad metod Super kan användas till anrop av konstruktorer i superklassen Super.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
Objektorienterad programmering i Java
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
Föreläsning 13 Appletprogram/fristående grafiska program Arv Rita linjer, rektanglar mm Skriva text, byta färg Appletprogram & HTML Grafiska användargränssnitt.
Föreläsning 9 Arv kap 8.1 Interface kap 9.2 Grafiska användargränssnitt (GUI) kap 10.
1 Föreläsning 8 Mer om klasser och objektorientering.
Arv repetition Arv = Är relation Tillgänglighet public, protected och private. Överklass ös Direkt härledd underklass dhu: Class dhu : public ös{} Indirekt.
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 5 Klasser och instanser
OOP - teori1 OOP del II– Föreläsning 5 vecka 6. OOP - teori2 Klasser Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
1 Föreläsning 6 Repetition på metoder Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
OOP&M - teori1 OOP del II– Föreläsning 2 vecka 46 Konstruktorer Instansmetoder Kapitel 14 i kursboken.
Föreläsning Klass Cirkel, Punkt Klassen Object Arv, överskuggning
Malmö högskola Rolf Axelsson 2003/2004 DA7231, 4 poäng Referensvariabel Klass och konstruktorer Klass med set- och get-metoder Klass och fält Fler metoder.
OOP&M - teori1 OOPM del II – Föreläsning vecka Sista föreläsning del II Kapitel 21 plus paket Abstrakta klasser/metoder igen Gränssnitt/Interface.
OOP&M - teori1 OOPM del II– Föreläsning vecka Mer om ärvning.. Abstrakta klasser/metoder Gränssnitt/Interface klasser.
OOP&M - teori1 OOPM del II – Föreläsning vecka Abstrakta klasser/metoder igen Gränssnitt/Interface klasser igen tillämpat.
OOP&M - teori1 OOP2– Föreläsning vecka 0507 OBJEKT Mer om ärvning... Paket...
Föreläsning 3. Klasser class namn { public: deklarationer av synliga medlemsfunktioner och datamedlemmar protected: private: deklarationer av gömda medlemsfunktioner.
1 Mer om metoder, variabler, klasser och objekt. Kursboken: - Kapitel 6 - Kapitel 8.
Föreläsning 9: Arv och UML
Föreläsning 10: Abstrakta klasser, gränssnitt
Presentationens avskrift:

OOP&M - teori1 OOP&M del II– Föreläsning 5 vecka 50 OBJEKT Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle Book String JOptionPane

OOP&M - teori2 Objekt OBJEKT Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle Book String JOptionPane

OOP&M - teori3 Objekt Kalle är en Människa som har ett födelseår och har ett namn och har en far och har en mor och har en skostorlek. public class Human{ int born; String name = ”okänt”; int shoeSize; Human mother; Human father; }

OOP&M - teori4 UML (Unified Modeling Language) Grundnotation för en klass Klassnamn variabler konstruktorer metoder

OOP&M - teori5 UML (Association) Associationsstruktur Relation mellan två olika typer av objekt BilPerson 0..* 1..* En relation mellan två klasser som modellerar ett ägarskap- Relationen utläses som: -En bil har 1 eller flera ägare. -En person äger 0 eller flera bilar.

OOP&M - teori6 Aggregatstruktur Starkare koppling än en association. Objekten är fundamentala beståndsdelar i en större helhet. UML (Aggregat) Bil Kaross MotorHjul KamaxelCylinder * * 1 2..*

OOP&M - teori7 Ärvning Används vid relationer av typen är en/ett ! exempel: en människa är ett däggdjur. en hund är ett däggdjur. en tax är en hund. en hund är ett däggdjur osv

OOP&M - teori8 Ärvning exempel: class Vehicle{ private String licenseNbr; private double FuelC; private Person owner; } class PassengerVehicle extends Vehicle{ private int maxPass; } class Car extends PassengerVehicle{ private boolean towingHook; } class Bus extends PassengerVehicle{ private boolean toilet; }

OOP&M - teori9 Ärvning Car, Bus är direkta subklasser/delklasser till PassengerVehicle PassengerVehicle är direkt subklass till Vehicle Vehicle är superklass till passengerVehicle

OOP&M - teori10 Ärvning En subklass utvidgar(extends) sin superklass. Man skapar ofta bara objekt på lägsta nivå i klassträdet

OOP&M - teori11 Fördelar med Ärvning Beskrivningen liknar det verkliga systemet. Gemensamma attribut och metoder samlas på ett ställe och ärvs nedåt (De är dock inte tillgängliga om de är deklarerade private i superklassen)

OOP&M - teori12 Skydd private: Endast tillgängligt inom klassen public: Generellt tillgänglig protected: Tillgänglig inom klassen och i alla subklasser

OOP&M - teori13 Konstruktor vid ärvning Superklassens konstruktor anropas först i subklassens konstruktor med: super(eventuella parametrar); Detta initierar eventuella parametrar i superklassen.

OOP&M - teori14 This och Super this: Refererar till aktuellt objekt super: refererar till superklassen.

OOP&M - teori15 Arv Vid ärvning beskriver en generell klass (superklassen) egenskaper gemensamma för en grupp specialiserade klasser (subklasser). UML (Ärvning) Fordon Passagerarfordon BilBuss MC Lastmaskiner

OOP&M - teori16 Kluster är en samling klasser UML (Kluster) Fordon Passagerarford on BilBuss MC Lastmaskine r KarossMotorHjul Kamaxel Cylinder * * 1 2..* Fordon

OOP&M - teori17 ?

Lussevaka För ALLA javastressade IT01:or Onsdagen den 12/12 med start kl i hemklassrummet.