OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Interface.  Interface är en datatyp och har alltså egen syntax och en hel del egna regler för vad arv från interface innebär.  Interface är renodlad.
Advertisements

INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Programstruktur: C för enchipsdatorer
Föreläsning 3 Repetition Operatorer Styrstrukturer Deklaration och anrop av metoder.
Om Java C =>Java syntax variabler metoder färdiga klasser
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Att programmera i språket Java
Grundläggande programmering
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Föreläsning 13 Polymorfism, Paket och JAR-filer. Polymorfism Ordet härstammar från grekiskan Poly – många Morf – form Polymorf – många former Någonting.
Programmering B PHP Lektion 2
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 11 Arrayer.
Sid period2CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT C++ - förbättrat C?  Procedurellt program ser ut som C: sekvens, selektion, iteration  /* kommentar.
Variabler: Datatyp - grundläggande : int, double, char, boolean eller
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Programmeringsbegrepp
Programmering B PHP Lektion 2
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Programmeringsteknik för Media1 & K1
Programspråk Två olika typer av program omvandlar högnivå till lågnivå program: Interpreterande program och kompilerande program. Python är ett interpreterande.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Arrayer och strängar Arrayer Strängar operatorer typkonvertering.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 10 Stränghantering.
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 ( ) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller -Villkorssatser -Repetitionssatser.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
F2 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Kommentarer Allt mellan /* och */ Varje kommentar byts ut mot en blank av kompilatorn /* Exempel på uttryck, tilldelningsoperatorn.
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
OOP - teori1 OOP del II– Föreläsning 5 vecka 6. OOP - teori2 Klasser Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Föreläsning 3 Operatorer Flödeskontroll Primitiva datatyperKlasser i API och egna klasser int double byte float char boolean short long String BufferedReader.
OOP&M - teori1 OOP– Föreläsning vecka Genomgång uppgifter Arbetsmetoder Repetition Kapitel 14 Metoder.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 3 kap 2-4 Repetition Föreläsning-datayper-syntax-tilldelning.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
OOP&M - teori1 OOP&M del II– Föreläsning 5 vecka 50 OBJEKT Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle Book String.
OOP&M - teori1 OOPM del II– Föreläsning vecka Mer om ärvning.. Abstrakta klasser/metoder Gränssnitt/Interface klasser.
Selektion jämförande och logiska operatorer
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
KPP053, HT2015 MATLAB, Föreläsning 4
Föreläsning 3: Booleans, if, switch
Presentationens avskrift:

OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.

OOP&M - teori2 class, klass = object, objekt Metoder är de operationer man man kan utföra i en klass Variabler lagrar värden under exekveringen. De ovanstående är identifierare och refererar till något i ditt program. Identifierare = Klasser, metoder, variabler

OOP&M - teori3 En samling av variabler av samma typ samlade till en enhet. Deklareras typ[] namn1; Skapas genom namn1 = new typ[antal element]; Regler: –Har plats för det antal variabler som anges med new- uttrycket –Med vektornamn.length får man reda på antal element –Numrering börjar på 0 till antalelement –1 –Man kommer åt element genom att skriva vektornamn[index] –En nyskapad vektor har förutbestämda (implicita) startvärden (int 0,double 0.0, boolean false osv) –Ett vektorelement fungerar som en vanlig variabel Array eller vektor

OOP&M - teori4 Ändlig följd av tecken Deklareras String namn1,namn2, …; (obs stor bokstav eftersom String är en klass) Skapas genom namn1 = ”En Text”; Eller namn1 = new String(”en text”); Konkateneras, (Concatenation), sammansätts mha ’+’ Strängkonstanter skrivs inom citationstecken –”This is a string” Metoder: –Med namn1.length() får man reda på antal tecken –Mer……. Datatypen Sträng String

OOP&M - teori5 Classnamn börjar med stor bokstav metodNamn börjar med liten bokstav variabelNamn börjar med liten bokstav Kodkonventioner

OOP&M - teori6 Operatorer Används för att bilda uttryck variabel=uttryck; Aritmetiska operatorer +,- / * % –Använd parenteser –”vanliga” prioriteringsregler gäller –Typkonvertering sker mellan int och double Specialoperatorer –++ –--

OOP&M - teori7 Typkonvertering Implicit konvertering (automatisk) –Utförs då ingen information går förlorad Ex int till double Explicit konvertering (casting) –Kan ske mellan alla primitiva datatyper Ex (int)c om c är character –Kan innebära att information går förlorad

OOP&M - teori8 Konverteringar TypTill StringFrån String(s) booleanString.valueOf(boolean) new Boolean(s).booleanValue() charString.valueOf(char)String.chatAt(0) intString.valueOf(int)Integer.parseInt(s) doubleString.valueOf(double)Double.parseDouble(s)

OOP&M - teori9 Villkor Villkor är ett booleskt uttryck som har värdet sant eller falskt. Villkor används för att kunna göra val i programmet. Används oftast för att jämföra primitiva variabler (int, char, boolean, double)

OOP&M - teori10 Jämförelseoperatorer/comparison operators == (lika med) != (skilt från) < (mindre än) >(större än) <= (mindre än eller lika med) >= (större än eller lika med)

OOP&M - teori11 Booleska operatorer Används för att kombinera booleska uttryck –&& (and,och) –|| (or,eller) –! (not,icke)

OOP&M - teori12 Villkorssats If och else if (condition) statement else statement

OOP&M - teori13 Switch Används för att välja mellan ett större antal alternativ –Exempel Switch (x){ case 1: do something;break; case 2: do something else;break; case 3: do something more;break; default: if nothing above do this;break; }

OOP&M - teori14 ?