MMS Akademi 24 oktober 2007 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande. Detaljer kring definitioner och beräkningsregler Denna version av presentationen saknar fungerande länkar
Vad är MMS Gyllene Regler En samling definitioner och regler för hantering av tittardata och beräkning av tittarsiffror. Regelverket står för sig självt och kan används i flera olika sammanhang, tex av olika dataprogram som då förväntas ge samma resultat MMS certifierar de programvaror som korrekt tillämpar MMS Gyllene Regler
Var är MMS Gyllene Regler mms.se
Varför MMS Gyllene Regler Skapar jämförbarhet mellan olika alternativ Jämförbarheten kan avse visst tillfälle eller över tiden Skapar ordning och reda för köpare och säljare Möjliggör utvärderingar av innehållet Möjliggör kampanjuppföljning - leveranskontroll Är till oerhört stor nytta för hela mänskligheten
Vad kännetecknar en god medievaluta? Den är accepterad och använd av en hel bransch Medvetenhet finns om att resultat fås från en modell av en verklighet Enighet råder om att mätresultaten gäller i alla lägen Den goda valutan lever genom att utvecklas och anpassas
Exempel på definitioner Ett tv-dygn sträcker sig från till och med Mån-tors är vardagar, fre-sön är helgdagar Månad och år består av ett antal hela veckor Registrering av tittande sker på sekundnivå men rapportering sker på minutnivå Kampen om minuten innebär att om det finns flera tittarpass under en viss minut så vinner längst tittarpass hela minuten, om oavgjort så det senaste En reklamspot ärver sin startminuts värden Ett reklamblock består av en svit sammanhängande reklamspottar
Exempel på räkneregler Relativa tal beräknas ur panelen med summa vikter möjliga tittare som bas Absoluta tal beräknas sedan med hjälp av baser ur en basundersökning
Exempel på andra kännetecken Gäster hos panelhushållen registreras och lever för en dag Varje panelindivid har en daglig vikt, olika från dag till dag Tittandet redovisas för individer, inte för hushåll
MMS tittarsiffror, var möter vi dem? På Aftonbladets tv-sidortv-sidor I HotTop på nätetHotTop I stora generella analysverktygstoragenerellaanalysverktyg I egna nischade datasystem I overnighsrapporterovernighsrapporter I MMS vecko-, månads och årsrapporterveckoårsrapporter I datafiler på väg till MMS kunderdatafiler Vid kampanjplaneringkampanj Vid kampanjuppföljninguppföljning Vid programplanering Vid programuppföljning
Data som ligger till grund för siffrorna Basundersökning 2 ggr per år Dagligen tittarpass och tittarefakta från AGB Dagligen loggar över sända program och spottar från kanalerna
Mätdata Loggar från Kanaler (program och spotar) Kontrollkälla för spotloggar PG2 SP2 Filfabriken FTP Server WEB applikation Data bas Internet UTdataUTdata INdataINdata Appl. client Analysverktyg via internet (typ HotCollection ) Overnights Rapporter på hemsida Enkelt analys- verktyg (typ HotTop) Egna filer FTP Browser In- och Utdata
Siffror från basundersökningar Genomförs halvårsvis och omfattar uppgifter för c:a personer. I varje tittarsiffra finns en liten bit basundersökning. RB_spec.xlsmms.se
Tittarpass Vempanelare VadTV4 När HurLive VarHemmet-kök pass per dag RV_spec.xls RV-exempel stationmaster.xls
Tittarefakta tex för panelare Ålder47 -Könman -Urbaniseringsgradstorstad 35+ -Familjesituation20+ i hushåll med barn 0-6 -Dagens vikt5432, st per dag File_spec_2007_RP3.xls ORPI.xls hotslot.exe
Loggar från 15 kanaler SVT1 SVT2 TV3 TV4 Kanal5 TV6 MTV Discovery Eurosport TV4+ TV400 TV8 TV4 Fakta Kanal9 TV4 Sport ProgramloggarProgramloggar med as-run information per program om namn, starttid och längd. SpottloggarSpottloggar med as-run information per spot om bl a filmkod, startttid och längd.
Variabelklasser och baser Vi arbetar med två olika informationskällor; basundersökning och panel Det finns tre olika klasser av variabler Klass 1viktadeuniversumtal från bas som bas - fixt Klass 2friabastal från bas som bas - fixt Klass 3intressevariabl summa vikter från panel som bas - flyt
Variabler klass 1 viktade Ålder/kön28 olika modulerex Kvi Familjesituation år -Vuxen i hh utan barn -Vuxen 45+i hh utan barn -Vuxen 20+i hh med barn 0-6 -Vuxen 20+ i hh med barn 7-19 Urbaniseringsgrad -Storstad Storstad 35+ -Tätort Tätort 35+ -Landsbygd
Variabler klass 2 fria InköpsansvarigHushållsinkomstIndividinkomst SVT-regionICA-regionTV4-region TV3-regionHushållsstorlekUtbildning BoendeformAntal barn i hhTittarkomsumtion ArbetstidSysselsättningPC i hemmet Internet i hemmetInspelningsbar HDDistributör FritidshusEtniskt ursprungMottagningssätt Antal tv-apparater
Variabler klass 3 typ intresse Andra kulturer, folkliv, vanor Dansa (dansband, gammaldans, disco mm) Fotografera, filma, videofilma Gå på restaurant, café, pub Sport/idrott – gå på matcher, tävlingar Vardagsekonomi, vardagsjuridik Hälsa, friskvård, sjukdomar Litteratur, läsa böcker Musik – dansband, schlager Måla, teckna Semestra i Sverige Sport/idrott – träna, motionera själv Balett, modern dans Datorer, informationsteknologi Friluftsliv, ute i naturen, äventyrsresor Gå på teater Jakt och fiske Lotterier, tippa, trav Musik – folkmusik, worldmusik Nöjesvärlden, artister, shower, evenemang Semestra utomlands Historia Kungahuset Mode, kläder, skönhetsvård Musik – pop, rock, hiphop, soul Religion, livsåskådning Språkfrågor Bilar, motor Djur och natur Gå i kyrkan Handarbeta, sy kläder Konst, konstutställningar Matlagning, prova nya maträtter Musik – jazz Ordna fester, träffa vänner Sjunga, uppträda, körsång Teknik, vetenskap Bygga, reparera, snickra Ekonomi, aktier, affärer Gå på bio Heminredning, måla, tapetsera, dekorera Kulturfrågor, kulturdebatt Miljöfrågor Musik – klassisk, seriös, opera Politik, samhällsfrågor Spela musikinstrument Titta på TV Trädgård, växter, odling Båtar, segling, navigering, båtliv Familj, samlevnad, relationer Gå på museum, besöka historiska platser
Bas och panel och viktat och oviktat HotBase
Vi tar en kort paus på sju minuter och 25 sekunder
MMS vanligaste tittarmått Tittartidsorienterade Räckviddsorienterade Dagliga; enskilda eller snitt Över tiden; räckvidd och frekvens
Tittartidsorienterade mått Rating eller genomsnittlig publikstorlek uttryckt i absoluta tal eller i procent. Avser genomsnittlig minut under en slot (program, dagdel etc) Genomsnittlig tittartid per möjlig tittare och tillfälle uttryckt i minuter. Genomsnittlig tittartid per dag och tittare under 2006 är 154 minuter. Share eller tittartidsandel uttryck i procent. Hur stor del av det faktiska tittandet en viss period som tillfaller en viss kanal. TV6 hade 5,5 % av tittandet förra veckan.
Vad är rating? Exemplet med dödsdansen Tänk er en teaterföreställning, tex Dödsdansen av Strindberg. Dörrarna stängs, publiken räknas, föreställningen börjar. Varje minut avbryts föreställningen, dörrarna öppnas, folk går ut och in. Dörrarna stängs och publiken räknas Siffran noteras och förställningen fortsätter ytterligare en minut. Efter föreställningens slut summeras de noterade publikstorlekarna och divideras med antalet noteringar. Vi har fått rating i absoluta tal, tex 315.
Exemplet Biopalatset Dödsdansen tvingades lägga ner. Kan mätmetoden ha påverkat det vi skulle mäta? Vi gör så här. Varje person som gör entre i Palatset får en anteckningsbok. Där ska personen för varje salongsbesök skriva in salongsnummer, klockslag in, klockslag ut. Gäller även korta avbrott för toabesök. När personen lämnar Palatset för denna dag tar vi hand om anteckningsboken. Med alla böcker i en liten kärra styr vi kosan mot MMS för att under natten beräkna den genomsnittliga publikstorleken per ”program”.
Vi räknar på Biopalatset Program Salong – Reklam – Nina Frisk Program Salong – Reklam – Masjävlar Familjen And (10 pers): S1, Familjen Bert: (20 pers) S2, , S1: AndBertSummaSnitt publikabs Reklam15*1015* /15/215 Nina 90*1045* /9020 Mas-75* /9017
Så här räknar vi egentligen tittartidsmått Ett sändningsobjekt har kanal, starttid och längd Vi har en stor minut-ackumulator ACKm (per målgrupp och mätobjekt) Alla tittarpass gås igenom; kanal, starttid, längd Överlappande minuter ackumuleras per målmodul och objekt. ACKm += (antal överlappande minuter)*vikt Rating% = (ACKm * 100) / ((summa vikter möjliga tittare) * objektlängd) Rating abs = Rating% av bastal el universumtal el summa vikter Tittartid = ACKm / (summa vikter möjliga tittare) Share = ACKm *100 / ACKtotaltitt Ett antal sändningsobjekt siffersätts samtidigt MMSGoldenRules.doc
Räckviddsorienterade mått Vi talar nu om antal eller andel unika personer Reach (räckvidd) uttrycks i tusental eller %
Vad är räckvidd? Tänk er Stockholms central. Hur många olika personer vistas i stora centralhallen en viss dag? Vi placerar ut statistiker vid varje utgång. Dessa frågar alla som lämnar hallen: 1) Har ni varit inne i hallen minst tre sammanhängande minuter? Om svaret är “ja” så ställ fråga 2 2) Har ni tidigare idag blivit frågad om samma sak? Om svaret är “ja” så ställ fråga 3 3) Vad svarade ni då? Med hjälp av dessa uppgifter kan vi besvara vår ursprungliga fråga! Unik träff om J-N eller J-J-N.
Så här räknar vi egentligen enkel räckvidd En ackumulator för antal träffade personer ACKp (per målgrupp). En tabell ÅLDERk med antal träff per åldersklass 3 – 99. Ett antal sändningsobjekt siffersätts samtidigt Alla tittarpass gås igenom; kanal, starttid, längd Om räckviddskriteriet är uppfyllt så ACKp += vikt ÅLDERk[ålder] += vikt Reach% = ACKp / (summa vikter möjliga tittare) * 100 Reach abs = reach% på universumtal el bastal el summa vikter
Standard för räckvidd enstaka sändning av något slag MMS standard för program, dag, dagdel, vecka är: Sett något allsminst 1 min Sett programminst 3 sammanhängande min Sett dag eller del av dagminst 5 sammanhängande min Veckoräckviddminst 15 sammanhängande min Det finns även en %-metod, tex sett minst 10 %, inte nödvändigtvis sammanhängande
Räckvidd över tiden; reklamkampanj Följa en uppsättning panelindivider över tiden Mittendagen eller närmast senaste Beräkning av antal träff per panelindivid Reach 1 minut Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt Genomsnittlig frekvens 3,1415 NBD-korrigering kompenserar och förvirrar
Räckvidd över tiden; veckoräckvidd kanal Följa en uppsättning panelindivider över tiden Serien utgörs av veckans sju hela dagar Torsdagen blir paneldag Beräkning av antal träff per panelindivid och veckodag Reach 15 minut Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+ NBD-korrigering kompenserar och förvirrar
Så här räknar vi räckvidd och frekvens Panelpersonerna bildar en stor tabell i datorns minne. För varje träff, tex sett reklamspott, så adderas en räknare upp för aktuell panelare. När hela kampanjen eller serien körts igenom vet vi för varje panelare exakt hur många avsnitt/spottar som setts. Vi kan nu beräkna absolut frekvens, mängden med tre träffar, utryckt i procent (trp) eller absolut tal. Vi kan också beräkna träffarna kumulativt, dvs minst ett antal träffar, tex minst 1 träff, 1+. Genomsnittliga frekvensen, dvs genomsnittligt antal träffar per person, tex 3,1415, beräknar vi genom att dividera totala antalet träffar med antalet bidragande personer. Vi kan också beräkna allt detta ”under resans gång”, tex spott för spott, och då studera de framväxande värdena.
Cum
Räckvidd över tiden; dubbelt upp, ff, sammantagen Exempel Period 3 jämna veckor Gemensam paneldag blir mittdagen för dessa 3 veckor Frekvenskörningar på två nivåer: enskilda serier och sammantaget Beräkning av antal sedda veckor per panelindivid Reach 15 minut Sedan redovisning tex procentuellt kumulativt 1+ Sett någon vecka av de 3 i perioden Räckvidden kan presenteras framväxande vecka för vecka Kallas för sammantaget läge i HotTime detalj Kallas även ff, frekvens på frekvens, lodläge
Exempel frekvens på frekvens
NBD-korrigering på gott och ont I avsikt att kompensera för avsaknaden gäster och för internt bortfall så föreskriver MMS Gyllene Regler användning av en formel för ”Negative Binominale Distribution” NBD Formeln använder skillnaden mellan ”true rating”, den vanliga, och ”raw rating” från paneldagens panel. Resultatet blir en förskjutning av frekvenskurvan åt höger, dvs antalet med låga frevkenser minskar och antalet med höga frekvenser ökar. Det är det goda. Det onda är att när kampanjer redovisas spott för spott så kan räckvidden sjunka, lagt kort ligger inte.
Certifiering MMS inbjuder till certifiering av datasysteminbjuder
VadSnitt daglig tittartid minuter MMS agerarBeredskap Möjligheter Kommentar LIVE-TV via tv-plattform159* Hemmet154Mäter Out-of-home: fritidshus, båt, husvagn, bar, hotell, fängelse, sjukhus, arena, omsorg 5*Enkät vid enskilda evenemang PPM 3% av 159 TSV-TV via tv-plattform hemmet5*Klara planerGått live på tv senaste 7 dygnen Video4*1/3 av tot 12 min PVR1* DVD-R<1*Tot 6 min Webb-tv via tv<<1* TSV-TV via tv-plattform out-of- home <<1*PPM3% av 5 min TV via andra plattformar 1* TV i mobilen<<1*Genomfört test Webb-tv via dator1*Ger standardInom hemmet flyttbar mätare Utveckling av MMS valuta * Skattade siffror med hjälp av MMS Peoplemeter, MMS timeshift-undersökning 2007, MMS rörliga bilder 2007 PPMPortable People Meter TSVTime Shifted Viewing
Fortsättningsvis… MMS Gyllene Regler byggs ut för att hantera tidsförskjutet tittande