Programmering i C# Laborationer
Lab 1 Bekanta dig med utvecklingsmiljön genom att göra ett nytt console-projekt och skriv in koden på nästa sida Koden kompilerar men genererar ett undantag vid exekvering Använd try-catch i Main för att lägga ut ett eget felmeddelande i stället (använd System.Console.WriteLine – tryckfel i boken) Programmering i C# - Laborationer
Lab 1 namespace Studentlitteratur.CSharp.Lab1 { class StackTest int counter = 0; void Recursive() int x; counter++; Recursive(); } static void Main() StackTest obj = new StackTest(); obj.Recursive(); Programmering i C# - Laborationer
Lab 2 Gör en klass innehållande enbart Main i ett program som heter Add Main ska ta kommandoradsparametrar som ska kunna vara ental i text (ett två tre etc.) Programmet ska skriva ut summan av de inmatade talen, med siffror Programmering i C# - Laborationer
Lab 3.1 Gör en klass som representerar en tärning Konstruktor Metod för att kasta Egenskap för aktuellt värde Använd klassen Random för slumpgenereringen Designa noga så att varje tärningsobjekt får egen slumptalsserie! Programmering i C# - Laborationer
Lab 3.1 extra Kompilera tärningsklassen till en komponent Library, dll-fil Kopiera Main till en ny, tom klass i egen kodfil Kompilera Main till en klient Exe-fil med referens till dll-filen Programmering i C# - Laborationer
Lab 3.2 Gör en klass för Celsiusgrader och en för Fahrenheitgrader Operatorer för + och - Operator ++ och -- samt unär - Typomvandlare åt båda håll (problem?) Formeln är f = c * 1.8 + 32 Egenskap för värdet Programmering i C# - Laborationer
Lab 4 Gör en hierarki av klasser för bankkonton Iaccount – Account - Programmering i C# - Laborationer