Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Advertisements

Repetition av språket Java
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Next previous Internetprogrammering 2000 Internetprogrammering 2000 Föreläsning 10 Distribuerad programmering med Javas RMI, Remote Method Invocation.
Klassarv och inkapsling
P-uppgiften: regler, planering och specifikation
Om Java C =>Java syntax variabler metoder färdiga klasser
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 6 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Programkodens uppbyggnad
Att programmera i språket Java
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Strömmar Vid läsning och skrivning används något som kallas strömmar.
Next previous Introduktion till Java Av Björn Eiderbäck Adress: Rum 1641, 6tr NADA Osquars Backe 2 Tel: OOMPAE 2000.
Programmering B PHP Lektion 2
Föreläsning 11 Arrayer.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
Programmering B PHP Lektion 2
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Objektorienterad Modellering Programmering och Analys
Metoder och slingor Metoder och dess typ Slingor med while och for-satser.
Mitt första Java program Mahmud Al Hakim Copyright, Mahmud Al Hakim, 1.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 11 J-uppgiften. Nästa period ägnas åt J-uppgiften. Den är individuell, dvs man jobbar på egen hand med uppgiften (inte tillsammans med labbkompisen).
Föreläsning 10 Stränghantering.
Next previous RMI, Remote Method Invocation Om du har boken av Marty Hall, läs avsnitt 15.8 För fler exempel se:
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Java paket och jar-filer
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
PROGRAMMERINGSTEKNIK Övningsgrupp 3 Marcus Hjelm
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Class VattenKraft{ public static void main(String[] args){ int num=150; int i, totflöde, maxflöde; int[] fall = new int[num]; //vattenflödet i vattenfallen.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
Central-enhet PM CPU BIOS Skiv- minne Sekundär- minnes- enheter (SM)
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övningsgrupp 2 Marcus Hjelm
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 1 Marcus Hjelm
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 9 Inläsning och utskrift på fil –SimpleTextFileReader –SimpleTextFileWriter Felsökning Java API.
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 3 kap 2-4 Repetition Föreläsning-datayper-syntax-tilldelning.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 8: Exempel och problemlösning
Presentationens avskrift:

Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering

Info om kursen Titta på kurshemsidan och allmänna kurssidan Läs kursbunten

Veckoplanering Vecka 44Labb 1, frivilligt prov 1 Vecka 45Labb 2, frivilligt prov 2 Vecka 46Labb 3, frivilligt prov 3 Vecka 47Labb 4, frivilligt prov 4 Vecka 48Labb 5, frivilligt prov 5 Vecka 49Fredag kl 23:59. Sista inlämningstillfället för specifikationen. Vecka 50 Slutprov Vecka 6Sista redovisningsdagen för J-uppgiften.

Betyg För att bli godkänd på kursen måste man klara av de tre momenten LAB1 inledande labbar 1-5, LAB2 prov (vid dator) på grunderna och LAB3 J-delen. Gradering av betyget på kursen ges enligt följande: 3 = Godkänd J-redovisning med en riktig minnesbild. 4 = Ett "perfekt" program, dvs inga anmärkningar i protokollet. 5 = Kraven för 4 + extrauppgift med grafik/avancerad algoritm. 6 = Kraven för 5 + egen extrauppgift (som godtagits av kursledaren).

LAB1 Labbarna Första perioden ägnas åt labarna 1-5. Labarna redovisas i datorsal. Varje labb följs av ett frivilligt prov. Den som klarar alla proven får färre frågor vid slutprovet. För att få hjälp under labbtid måste förberedelsefrågorna vara besvarade. Labb 6 är en frivillig förberedelse i grafik för den som vill göra en J-uppgift med grafik.

LAB2 Slutprovet Första perioden avslutas med slutprovet. Provet görs individuellt vid dator. Hjälpmedel (böcker, anteckningar, datorn) är tillåtna, men du får inte ta hjälp av annan person. Frågorna är av samma typ som på de frivilliga proven.

LAB3 J-uppgiften Andra perioden ägnas åt J-uppgiften. Den är individuell, dvs man jobbar på egen hand med uppgiften (inte tillsammans med labbkompisen). Obligatoriska moment är spec* och redovisning med granskning*. *Om man blir underkänd på specen eller inte hittar en J-uppgift att granska måste man i stället ha sin J-uppgift dokumenterad i Javadoc vid redovisningen.

Exempel: // Ett gratulerande program import java.io.*; class Grattis { public static void main (String[] args) { String namn = ”Elon Kann”; int n = 5; System.out.print(”Grattis ” + namn + ” på”); System.out.println(n + ”-årsdagen!”); }

Ett javaprograms uppbyggnad Ett program består av en eller flera klasser Varje klass innehåller en eller flera metoder Varje metod består av satser Metoden main utförs allra först när programmet körs

Kommentarer En kommentar förklarar vad programmet gör. Enradkommentar //Detta är en enradskommentar Flerradskommentarer /* Denna kommentar går över flera rader*/

Reserverade ord Följande ord finns definierade i Java: abstract boolean break byte (byvalue) case (cast) catch char class (const) continue default do double else extends false final finally float for (future) (generic) (goto) if implements import (inner) instanceof int interface long native new null (operator) (outer) package private protected public (rest) return short static super switch synchronized this throw throws transient true try (var) void volatile while

Javas API API står för Application Programmer Interface En samling klasser som man kan använda vid behov Hämtas till programmet med import, t ex import java.io.*; print och println finns i API:n java.io

Identifierare Identifierare är orden som du själv inför i ditt program Kan bestå av bokstäver, siffror, _ och $ Får inte börja med en siffra Java skiljer på VERSALER och gemena. T ex är Summa och summa olika identifierare

Litteraler En litteral är ett värde som skrivs direkt i programkoden, t ex heltal: flyttal: E12 tecken: ’A’ ’?’ ’8’ strängar: ”Vad heter du?” logiska: true false

Variabler En variabel är en identifierare som representerar ett minnesutrymme för en viss typ av data Variabler måste deklareras innan dom används Exempel: int antal;

Operatorn + Operatorn + används både för att slå ihop strängar och för att addera tal Exempel 1: ”Grattis” + namn –två strängar slås ihop till en Exempel 2: ” på ” + n –talet i n omvandlas till en sträng och strängarna slås ihop Exempel 3: x + y –talen i variablerna x och y adderas

Kompilering och interpretering Programmet måste översättas till maskinkod för den dator du använder För Javaprogram görs översättningen i två steg: –Kompilering: programmet översätts till maskinoberoende bytekod –Interpretering: bytekoden tolkas för den aktuella datorn och maskinkoden körs

Hur gör man? För att kompilera Grattis.java skriver du >javac Grattis.java varvid filen Grattis.class (bytekod) skapas. Den interpreteras och körs när man skriver >java Grattis