1 Kognitiv modellering inom MDI mekanismer för att kunna förutspå användarens uppträdande härstammar från experimentell psykologi, AI och lingvistik.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning som verktyg Magnus Lagercrantz För ett samhälle där alla kan delta på lika villkor oavsett funktionsförmåga.
Advertisements

Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Verksamhetsarkitektur (EA) Löser alla problem, eller hur..!?
Teknisk psykologi – design för användaren
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Svenska Akademins Ordbok (SAOB)
Datavetenskapens roll. Datavetenskap •Vad är datavetenskapens roll i kognitionsvetenskapen?
Struktur för självförbättrande system
Klasser och objekt.
Viktorija Kalonaityte
Seminarium 6 Lösningsförslag 2I-1100 Informationssystem och databasteknik KUNDKONTO TRANS AKTION INSÄTT NING ÖVER FÖRING SPÄRRUTTAG BANKO MAT Datum Sträng.
Task Analysis (”uppgiftsanalys”) inom MDI
1 Användbarhetstester- en användbar metod för bibliotek? Mötesplats inför framtiden okt 2005 Anne Katrine Bretan Göteborgs universitetsbibliotek.
Reflektioner kring FU 2012 Enheten för miljöekonomi vid institutionen för nationalekonomi med statistik, Göteborgs Universitet. Magnus Hennlock.
Målsättning Weinberg, Robert S., Gould, Daniel (2007): Foundation of Sport and Exercise Psychology.
Att skapa världar och leda rollspel
Föreläsning 1.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Föreläsning 4 Kö Implementerad med array Implementerad med länkad lista Djup kontra bredd Bredden först mha kö.
1 ITK:P1 Föreläsning 7 Algoritmer och datastrukturer DSV Marie Olsson.
Språkteknologiska metoder Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2006)
Koncepten bakom att skapa en bra upplevelse för dina användare
Säkerhetsfilosofi KBS-3 KBS-3-metodens säkerhetsfilosofi Allan Hedin, SKB.
Algoritmer. Ordet kommer från en persisk författare som kom från al’Khowârizmi (engelskans algorithm). Han skrev boken ’Kitab al jabr w’al-muqabala’.
Genetiska algoritmer – Evolution i en digital värld.
1. Konnektionism – grunderna
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Skattning av trendkurvor/trendytor och förändringar över tiden Claudia von Brömssen SLU.
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
Kognition, design och utvärdering
Beräkningsvetenskap I
FL3: Foundations Daniel Nylén. Kognitiv psykologi & IxD Centrala teorier om kognitiv psykologi utgör grunden för HCI- forskningen Att vara människocentrerad.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i Carroll.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Problemlösning. Programmeringsmetaforer Instruktion Konstruktion Problemlösning Adaptation Demonstration.
Perception och motorik Perception och MDI Modeller Konkreta resultat Generella slutsatser Att läsa: Kapitel 2 & 3 i Carroll.
Att välja efterbehandlingsåtgärd Utredningsprocessen
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
Perception och motorik
Design & Utvärdering, 5 poäng Introduktionsföreläsning Informatik A.3.
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Klassificering av vetenskaper
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs Kursens mål Kursdeltagarna ska förvärva teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, kursdeltagarna.
Formella metoder i MDI Behovet Vad menas med formell? Verktyg Exempel Att läsa: Kapitel 14 i kursboken.
Distribuerad Kognition DCOG. Bakgrund  Mitten-slutet av 80-talet  UC San Diego  Edwin Hutchins, (James Hollan, David Kirsh)  !Lokaliserad individuell.
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
Kognitiva processer och representationer n Propositionella representationer lagrar information i LTM n Aktivationsspridning möjliggör åtkomst n Men sen.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Affärsidén En ledstjärna för både kunder och medarbetare.
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Rationalitet och beslutsteori
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Beräkningsvetenskap I
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
IT Fördjupning Databaser & Excel.
Roligt lärande! Varför? Vad ? Hur?.
Föreläsning Svenska II
Algoritm för insättning av ett tåg i en befintlig tidtabell
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Design & Utvärdering, 5 poäng
Repetitionsföreläsning 1: Lite rekursion & problemlösning
Uppdrag IT-universitet 2018
Tillförlitligasystem Att hitta fel är helt rätt för en del datorer
Agenda Bakgrund/utgångspunkt - för Västkom idag
Presentationens avskrift:

1 Kognitiv modellering inom MDI mekanismer för att kunna förutspå användarens uppträdande härstammar från experimentell psykologi, AI och lingvistik

2 Långsiktiga mål med kognitiv modellering teoretiskt att öka våra kunskaper om mänsklig problemlösnings- och inlärningsförmåga praktiskt att hjälpa gränsytedesigners göra bättre gränsytor

3 Beskrivningsnivåer inom kognitiv modellering beteende kunskaps representation och algoritm lärande kognitiv arkitektur

4 Beteende-nivån [1] ofta fokus på dator-artefakters inlärningsbarhet användbarhet

5 Beteende-nivån [2] beteendeegenskaper (BP) exempel på beteende-egenskaper (behavioural properties, BP): användare utför uppgifter på förutsägbar tid konsistenta gränssnitt är lättare att lära sig och att använda GUIs är lättare att lära sig än kommando-gränssnitt expertanvändare kan ej komma ihåg kommandon i GUIs GUI-användares beteende blir positionsberoende

6 Beteende-nivån [3] beteendeegenskaper exempel på beteende-egenskaper (fortsättning): nybörjare vill helst följa instruktioner bokstavligt precist när man helt enkelt inte vet hur - utforskning av lösningsrymden expertanvändare gör ”slips”, dvs. oönskade/oplanerade handlingar användare behöver återkoppling för att få handlingar bekräftade användare hittar nya lösningar på nya problem (ibland)

7 Kunskaps-nivån [1] Newell (1980): kognitivt beteende kan analyseras som en måldriven sekvens av operator-applicering som tar problemlösaren från ett initialt tillstånd till måltillståndet Enligt Newell kan man dela upp kunskapen som utnyttjas (när en användare löser en uppgift) i sju kunskapstyper

8 Kunskaps-nivån [2] kunskapstyper mål GUI-baserade kunskapsresurser kunskap om andra metoder kunskap om färsk historia långtids-historia kunskap om operationers effekt kunskap om andra datorsystem, vardagskunskap, konceptuell kunskap

9 Representation och algoritm-nivån [1] oavsett kunskapstyp måste kunskapen i en kognitiv modell representeras mha. ett språk gränsytors användbarhet kan förutsägas med hjälp av formalisering enlig exempelvis TAG (Payne and Green, 1986) ->

10 Representation och algoritm-nivån [2]

11 Lärande-nivån lärande-heuristik adderar kunskap till långtidsminnet läs om EXPL i boken s

12 Kognitiv arktektur-nivån ramverk: kunskap + representation + lärande = beteende användningsområde: förenkla förutsägelser om interaktionsförlopp baserat på arkitekturnivå-effekter förenkla utformandet av ”breda” teorier