TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 3 www.nada.kth.se/~mhj/tilda.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Repetition av språket Java
Advertisements

Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Next previous Internetprogrammering 2000 Internetprogrammering 2000 Föreläsning 10 Distribuerad programmering med Javas RMI, Remote Method Invocation.
Next previous Innehåll Klassen URL Arbeta med URLer, exempel Referenser Harold,”Java Network Programming”, Elliotte Harold Hall, "CORE Web Programming"
Fortsättningskurs i Programmering lektion 3 Johan Hjerling
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. Rekursiva algoritmer, en annan sort tänkande -Hur -När -Bra/Dåligt (kap 7)
Klassarv och inkapsling
Objektorienterad utveckling Lektion 2 Objekt, överlagring, överskuggning, klasshierarkier och dynamisk bindning KTH Peter Mozelius.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. Algoritmer och datastructurer - Lite mer rekursivitet -Sorterrings algoritmer -- Kapitel 8 Algoritmer.
Övning5 Så här ska man tänka när man löser uppgift 1 på tentan lite grafik, så här söker man genom en lista så här läser man från en fil i java lösa uppgift.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Programkodens uppbyggnad
Att programmera i språket Java
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Next previous Innehåll Inledning Några enkla exempel Pekare till och kort beskrivning av större exempel Speciella referenser (som används i marginalen)
Next previous Innehåll Klassen URL Arbeta med URLer, exempel Speciella referenser (som används i här) Harold, dvs kursboken ”Java Network Programming”
Strömmar Vid läsning och skrivning används något som kallas strömmar.
Java Nätverks API URL sockets.
Next previous Introduktion till Java Av Björn Eiderbäck Adress: Rum 1641, 6tr NADA Osquars Backe 2 Tel: OOMPAE 2000.
Exception Handling Kapitel 9. Agenda Exceptions try, throw and catch Skapa en egen exception-klass Multipla throw / catch Slänga vidare en exception Olika.
Objektorienterad programmering i Java
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Variabler: Datatyp - grundläggande : int, double, char, boolean eller
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Next previous Föreläsning ii - Mer om Java bla this och konstruktorer Av Björn Eiderbäck Adress: Rum 1641, 6tr NADA Osquars Backe.
Objektorienterad Modellering Programmering och Analys
OOP Objekt-orienterad programmering
Programmeringsteknik för Media1 & K1
OOP F6:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 6 Mer om klasser och objekt Hantera många objekt ArrayList toString() – metoden.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Rekursiva algoritmer Hur När Bra/Dåligt (kap 7).
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
Föreläsning 10 Stränghantering.
Next previous RMI, Remote Method Invocation Om du har boken av Marty Hall, läs avsnitt 15.8 För fler exempel se:
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 11 C# I/O Streams C# använder “strömmar” för in- och utmatningsoperationer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
1. Ett problem/uppgift.
PROGRAMMERINGSTEKNIK Övningsgrupp 3 Marcus Hjelm
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Introduktion till programmeringsspråket Java -Den allmänna.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Rekursion. En metoddefinition som innehåller ett anrop av sig själv kallas rekursiv.
1. Skriv programmet Fetkoll som läser igenom valfri webbsida och skriver ut alla ord och fraser som står med fetstil. I HTML anges det med starttaggen.
Class VattenKraft{ public static void main(String[] args){ int num=150; int i, totflöde, maxflöde; int[] fall = new int[num]; //vattenflödet i vattenfallen.
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
Central-enhet PM CPU BIOS Skiv- minne Sekundär- minnes- enheter (SM)
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 4
Övning 5
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övningsgrupp 2 Marcus Hjelm
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 1 Marcus Hjelm
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 2
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 2
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
Presentationens avskrift:

TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 3

Problemträd Bredden först Djupet först

class RekursionPalindrom { public static void main(String [] args) { String n1 = ”david”; String n2 = ”anna”; System.out.println(ärPalindrom(n1)); System.out.println(ärPalindrom(n2)); } public static boolean ärPalindrom(String s) { int len = s.length(); // basfall 1 if (len <= 1) { return true; } // basfall 2 else if (s.charAt(0) != s.charAt(len-1)) { return false; } // rekursion else { String s2 = s.substring(1, len-1); return ärPalindrom(s2); } }}

Problemträd

Problem: Erhåll talet (100) på kortast sätt med hjälp av talet fyra (4) och de tre räknesätten addition (+), subtraktion (-) och multiplikation (*). Exempel: 4 * * = 100 Problemträd:  4  4  4  4  4  4  4  4  4  4  4 

Problem: En teknolog som glömt sin tresiffriga portkod tryckte sej igenom alla tusen kombinationer så här: Det kräver 3000 tryckningar. Man kan dock börja med 000 och sedan klara sig med 999 tryckningar om man har en supersmart sekvens där varje tresiffrigt tal förekommer någonstans. Hur ser sekvensen ut? Problemträd:

Sökning i problemträd Bredden först

Djupet först Sökning i problemträd

Hitta lösning på minimalt avstånd Bredden först

Hitta lösning på minimalt avstånd Djupet först

Hitta en lösning då lösningarna finns på långt avstånd Bredden först

Hitta en lösning då lösningarna finns på långt avstånd Djupet först

Bredden först görs oftast med en kö Kö

Djupet först görs oftast med rekursion eller stack

Problem: Erhåll talet (100) på kortast sätt med hjälp av talet fyra (4) och de tre räknesätten addition (+), subtraktion (-) och multiplikation (*). Exempel: 4 * * =  4  4  4  4  4  4  4  4  4  4  4  Kö

Problem: En teknolog som glömt sin tresiffriga portkod tryckte sej igenom alla tusen kombinationer så här: Det kräver 3000 tryckningar. Man kan dock börja med 000 och sedan klara sig med 999 tryckningar om man har en supersmart sekvens där varje tresiffrigt tal förekommer någonstans. Hur ser sekvensen ut?

class BreddenForstFindNr { p s v main(String [] args){ FindNr fn=new FindNr(4,100); fn.find(); } class FindNr { int nr, goal; Queue q; public FindNr(int nr, int g) { this.nr = nr; goal = g; q = new Queue(); } public void find() { q.put(new Node(nr, ””, null)); while (! q.isEmpty() ) { makeSons( q.get() ); } public void makeSons(Node n) { if (n.sum == goal) { writeChain(n); } q.put(new Node(n.sum-nr, ”-”, n)); q.put(new Node(n.sum+nr, ”+”, n)); q.put(new Node(n.sum*nr, ”*”, n)); } fn nr 4 q head null tail sum 4 oper ”” father null sum 0 oper - father sum 8 oper + father sum 16 oper * father sum -4 oper - father info null next info null next info null next info null next info null next n goal 100

Finn fem fel

class FinnFemFel { public static void main(String [] args) { Mio mio = new Mio(); System.out.println("Vad vill du att programmet skriver ut?"); String text = mio.getWord(); System.out.println("Hur många gånger?"); int antal = mio.getWord(); skriv(antal, text); } public static double skriv(String s, int antal) { for (int i = 1; i < antal; i++) { System.out.print(text + ” ”); } Vad vill du att programmet skriver ut? Hej Hur många gånger? 5 Hej Hej Hej Hej Hej