Markus Enkvist John-Eric Saxén
Innehåll Allmänt Bakgrund Standarder Nätverkstopologi Fysisk struktur Dataöverföring För- och nackdelar
Definition: En extern busstandard för seriell överföring av data Tangentbord, möss, joysticks, flash-minnen, skannrar, Mp3-spelare, digitala kameror, printrar, hårddiskenheter 2 miljarder USB-enheter i världen USB-IF ( USB
Standardiserat gränssnitt Plug and Play – automatisk detektering, konfiguration och installation 127 enheter per värd Tre hastighetslägen Intelligent strömförbrukning Egenskaper
Bakgrund Tidiga 1990-talet: Ett otal gränssnitt: - serieport, parallellport, spelport, RS-232, PS/2-port Behov: en universell standard för snabb, enkel och billig uppkoppling av enheter 1995: USB 1.0 1998: USB Mbps -Standard i Windows 98
2000: USB 2.0 -Hi-speed 480 Mbps -Kompatibel körning i 1.1-läge 2002: USB On-The-Go -Möjliggör kommunikation mellan enheter utan värd -T.ex. överföring av bilder från kamera till printer 2008(?): USB ,8 Gbps, kräver optisk kabelutrustning -Bakåtkompatibel, strömsnål, protokolleffektivitet.. -Hastighet som konkurrerar med eSATA (3 Gbps)
”With USB 3.0, we are creating an even better experience for customers when connecting their printers, digital cameras or other peripheral devices to their PCs.” Certified Wireless USB (2005) - Snabb trådlös kommunikation på korta avstånd -480 Mbps: 0-3 m 110 Mbps: 3-10 m -Högfrekvent, upp till 10,6 GHz -Konkurrerar med Bluetooth
Stjärnnätsstruktur -Värden styr all kommunikation via sin styrenhet -Root hub Skikt -Maximalt sju skikt eller fem hubbar mellan värden och enheten -Data överförs normalt endast mellan värd och enhet
Logisk busstopologi
Kontakter -Först endast USB-A och USB-B -USB 2.0-specifikationen utökade dessa med mini-B -Ytterligare Micro-A och micro-B -Fyra kontaktpinnar Kontakpinnens nummerSignalLedningens färg 1VBUSRöd 2D-Vit 3D+Grön 4GNDSvart
Kablar -Högst 5 meter Hubbar
VBUS 4,75 - 5,25 V 100mA Maximalt 500 mA Extern strömkälla vid större förbrukning Lågeffektivitetsfunktioner ännu vid 4,40 V vid inporten
Dataöverföring NRZI-kodning med bit stuffing Specifika överföringstyper Interrupt tranfers –snabb överföring av avbrottsdata t.ex. mus, gamepad Isochronous tranfers – realtidsdata utan feldetektering t.ex. läsning från audio-CD, överföring av röst
Control transfers – konfigurering av enhet Bulk transfers – överföring av stora mängder data med milda tidskrav t.ex. data till printer, skanner Paket Informationspaketsfas - mottagaraddress och transaktionstyp Datapaketfas – data Handskakningpaketfas - statusrapport
CRC -skyddar icke-PID-delar i ett paket -CRC-5 och CRC-16 Pipes (rör) -Logiska kommunikationskanaler på drivrutinnivå -Adresserbara ändpunkter av typen IN och OUT -Sammankopplar gränssnitt med drivrutiner -Skapas dynamiskt -Länkade till specifika överföringstyper
USB versus FireWire Fördelar -Enkel att implementera, universell -Färdiga specifikationer och drivrutiner -Dokumentation tillgänglig Nackdelar -Värddriven kommunikation slösar bandbredd -> I praktiken långsammare än FireWire - Realtidstillämpningar