Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reklampåverkan Reklam påverkar även om vi inte tror det.
Advertisements

ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Distans- och hemförsäljningslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Konsumentköplagen.
1. Varför finns det pengar?
Konsumenternas Bank- och finansbyrå. BANK OCH FINANS Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter Kontakt via telefon,
Konsumenttjänstlagen
Lyxfällan – vem vill hamna där?
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Tre kritiska situationer
Tio handfasta argument
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Lagar och Regler Kap. 5.
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Konsumenttjänstlagen
ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.
Miljarder möjligheter på en plats!
Ny Stil Vårt företag är en hemsida där vi riktar oss till ungdomar, vi säljer våra egna designade kläder till ett pris som en studerande ungdom har råd.
Konsten att göra bra inköp
Konsumentkreditlagen
Arbetsområden Direktrådgivning Förebyggande arbete mot skolor, butiker, föreningar med mera Marknadskontroller, i egen regi eller på uppdrag av Konsumentverket.
VAD KOSTAR DET AVGIFTSFRIA LÅNET?
Behövs det pengar? Byteshandel.
Konsumenttjänstlagen
Tre kritiska situationer
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Konsumentköplagen.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Pengar 1 Jacob Freij, Mogärdeskolan 4-9, Vetlanda –
Bo Helin Stockholm Beredningsjurist
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Fall från ARN. Fall från ARN Flyttjänst Sara vill ha skadestånd Flyttfirman svarar: Lampan var sönder när den packades ner Sara har packat själv och.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Att hamna i skiten För att förstå hur din ekonomi fungerar måste du ha förståelse för ett par grundläggande begrepp; Inkomster – Det du tjänar eller de.
Konsumentköplagen.
Köprätt.
Sammanställning av enkätsvar med familje- och fritidsknytning från drogvaneundersökningen åk 9, mars 2009.
VART TAR PENGARNA VÄGEN?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
Tryggare ekonomi på äldre dar. Konsumenternas Bank- och finansbyrå Verksamhet Lämnar gratis och oberoende information och vägledning till konsumenter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
- Ekonomi= hushållning med resurser.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
H2000 Branschkunskap – lär känna din bransch Kopiering tillåten © Liber AB 8:1 PRODUKTUTVECKLING.
Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Kommunal konsument-vägledning
Konsumenträtt Germaine Hillerström.
Lagarna inom handel Kap. 13.
Konsumenträtt.
Tandvårdsförmåner - det statliga tandvårdsstödet
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Att sluta avtal.
Tre kritiska situationer
Presentationens avskrift:

Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man stora böter. Kvittot kan vara bra att ha om du vill:. - Kontrollera så att du betalat rätt summa - Reklamera eller klaga på varan du köpt - Sälja varan vidare

Att reklamera en vara Bytesrätt innebär att du vid uppvisande av kvittot kan byta en vara du inte nöjd med mot en annan vara av samma värde. Du har inte rätt att kräva pengarna tillbaka. Öppet köp innebär att du får lämna tillbaka varan tillsammans med kvittot och får då pengarna tillbaka. Tänk på följande: Öppet köp och bytesrätt har du automatiskt inte rätt till utan det är upp till affären att erbjuda detta eller inte Särskilt öppet köp erbjuds oftast bara under begränsad tid, ofta ett par dagar. Bytesrätt lite längre.

Spara kvittot På kvittot eller i butiken ska det stå klart och tydligt vad som gäller för just det företaget gällande öppet köp och/eller bytesrätt. Ta reda på vilka regler som gäller för just din affär. Det kan skilja sig åt väldigt mycket. Om felet beror på att du varit vårdslös (oförsiktig) med varan har du inte rätt att reklamera varan.

Dina rättigheter och skyldigheter som konsument Konsumentköplagen – Finns för din skull. Gäller när du köper livsmedel, kläder, möbler, moped eller bil. Den ger dig en hel del rättigheter såsom; att ångra ett köp innan den levererats till dig. Om det är fel på varan kan du kräva att få varan reparerad (i första hand), få en annan likvärdig vara, få pengarna tillbaka eller hålla inne med betalningen. Distans- och hemförsäljningslagen – Gäller framförallt när du handlar på internet men även telefon och postorder. Viktigast här är att du har rätt att skicka tillbaka en vara inom 14 dagar. Ingen speciell anledning krävs. Du får ha öppnat och tittat på varan men inte använt den. Är man inte 18 år får man inte ingå något avtal, kan vara bra att känna till om ett företag ringer.

Dina rättigheter och skyldigheter som konsument Konsumenttjänstlagen – Om du anlitar t.ex. en snickare, rörmokare, eller en verkstad för att reparera en bil, en cykel, din dator eller moped. Du har alltid rätt att få ett ungefärligt pris på vad det ska kosta. Priset får sedan INTE överstiga 15% av det ursprungliga priset. Känner u att du blivit lurad eller oschysst behandlad finns det hjälp att få, helt gratis. Antingen till konsumentvägledare (närmsta i Växjö). Man kan även vända sig till ARN - allmänna reklamationsnämnden. Dom finns där för oss konsumenter när.

Sexmånadersregeln Du har rätt att klaga på en vara i upp till 3 år. - MEN För att du ska få rätt mot affären ska felet har funnits där från början, ett så kallat ursprungligt fel. Fel som visar sig inom sex månader anses vara ursprungligt fel. Det är då upp till säljaren att bevisa att du varit oförsiktig om han nekar dig reklamation. Efter sex månader är det du som privatperson som måste bevisa att det är ett ursprungligt fel och att du inte varit oförsiktig.