Next previous GRIP 2000 Föreläsning 4 Innehåll Inmatningstyper Modeller för interaktiva applikationer Observer MVC Lyssnare Pluggbara komponenter Exempel.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Interface.  Interface är en datatyp och har alltså egen syntax och en hel del egna regler för vad arv från interface innebär.  Interface är renodlad.
Advertisements

Avlusning Debugger (”avlusare”) Breakpoints Watch.
1 2I1049 Föreläsning 8 KTH-MI Peter Mozelius Grafiska gränssnitt, Java interface och händelsehantering.
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Klasser och objekt.
Next previous GRIP 2000 Föreläsning 4 Innehåll Inmatningstyper Modeller för interaktiva applikationer Observer MVC Lyssnare Pluggbara komponenter Exempel.
Algoritmer och data strukturer -Länkade listor
Next previous Internetprogrammering 2000 Internetprogrammering 2000 Föreläsning 10 Distribuerad programmering med Javas RMI, Remote Method Invocation.
Fortsättningskurs i Programmering lektion 6
Klassarv och inkapsling
OOP Objekt-orienterad programmering
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Objektorienterad tänkande
Polymorfism.
Övning5 Så här ska man tänka när man löser uppgift 1 på tentan lite grafik, så här söker man genom en lista så här läser man från en fil i java lösa uppgift.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
1 ITK:P1 Föreläsning 4 Grafiska gränssnitt och händelsehantering DSV Peter Mozelius.
1 ITK:P1 Föreläsning 6 Layoutmodeller i Java DSV Marie Olsson.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
1 Föreläsning 8 Grafik AWT. 2 Grafik Frame använder man för att skapa ett fönster Button använder man om man vill ha en knapp att trycka på Canvas är.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Programmering i C# 3. Klasser.
PROCESSPROGRAMMERING
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
1 ITK:P1 Föreläsning 7 Algoritmer och datastrukturer DSV Marie Olsson.
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) Innehåll: Trådprogrammering i Java - Avbrott (”interrupts”) - Metoden join() -
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Programmeringsteknik för Media1 & K1
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning ‏ Innehåll: Högnivå objekt för trådprogrammering: - Trådgrupper (”Thread pools”)‏ - Exekverare (Executor.
1 Föreläsning 7 Repetition Instansvariabler och klassvariabler Klassmetoder och Instansmetoder.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) INNEHÅLL:Klasser: -Konstruktorer -Klassvariabler -Instansmetoder -Privata.
Servlets — Java på serversidan. previous next 2 Servlets Introduktion Javaservlets är en i raden av SUN:s många tillämpningar av Java. Servlets kan grovt.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 ITK:P1 Föreläsning 8 Multimedia för spelkonstruktion DSV Peter Mozelius.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Next previous RMI, Remote Method Invocation Om du har boken av Marty Hall, läs avsnitt 15.8 För fler exempel se:
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning 5 Arrayer & ArrayList Hur man använder API:n
Föreläsning 9 Gränssnitt. Super Super kan användas till anrop av en omdefinierad metod Super kan användas till anrop av konstruktorer i superklassen Super.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Föreläsning 12 Sökning och Sökträd.
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
0. Kod, Klassdiagram och Sekvensdiagram import java.awt.event.*; import javax.swing.*; import java.awt.*; public class TwoThreads implements ActionListener.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Föreläsning 13 Appletprogram/fristående grafiska program Arv Rita linjer, rektanglar mm Skriva text, byta färg Appletprogram & HTML Grafiska användargränssnitt.
Class VattenKraft{ public static void main(String[] args){ int num=150; int i, totflöde, maxflöde; int[] fall = new int[num]; //vattenflödet i vattenfallen.
Föreläsning 9 Arv kap 8.1 Interface kap 9.2 Grafiska användargränssnitt (GUI) kap 10.
7. Delegerare och notifierare
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Programmeringsteknik för K och Media
OOP&M - teori1 OOP del III–vecka 15 Mer NetBeans MouseEvent Graphics Threads TIJ Chapter 14 Menus sid Drawing File Dialogs
OOP&M - teori1 OOPM del II– Föreläsning vecka Mer om ärvning.. Abstrakta klasser/metoder Gränssnitt/Interface klasser.
DA7351 Programmering 1 Skapa och placera en komponent i en container Layoutmanagers Applet Händelser och lyssnare Föreläsning 15.
Föreläsning 8: Exempel och problemlösning
Presentationens avskrift:

next previous GRIP 2000 Föreläsning 4 Innehåll Inmatningstyper Modeller för interaktiva applikationer Observer MVC Lyssnare Pluggbara komponenter Exempel

previous next 2 Modeller för interaktiva applikationer Olika inmatningstyper Request mode –Vänta tills dess att något sker tex på inmatning via tangentbordet eller klick på mus –traditionell inmatning från tangentbord, scanf (C), readln (Pascal) sensor.waitButton(); gc.displayString("Inmatning ", sensor.pos()); Där sensor är ett (tänkt) objekt som ger oss möjlighet att läsa av inmatningsverktygens status (dvs tex tangentbord och mus) Samplad/pollad –Kontrollera status för enhet Omedelbar avläsning tex är någon knapp på musen nertryckt while(sensor.anyButtonPressed()) { pen.moveTo(sensor.mousePoint()); }

previous next 3 Modeller för interaktiva applikationer... inmatningstyper Händelsestyrd –Förändringar hos enheter placeras i en kö intresserade program meddelas om att händelse inträffat från början av kön (flera kan alltså meddelas om samma händelse) Det är sedan upp till varje program att själv bestämma hur det skall (eller inte skall) reagera –Exempel, en metod som reagerar om händelsen dubbeklick inträffar public void doubleClickEvent(Event event) { frame.setLocation(event.position()); }

previous next 4 Modeller för interaktiva applikationer Modeller för konstruktion av interaktiva tillämpningar – Modeller Seeheim PAC MVC –Tekniker Call-back Händelsebaserade Adaptorer, listeners Pluggbara –”Stil” Direktmanipulativ, grafisk Drag-and-drop Objektorienterad

previous next 5 Modeller för interaktiva applikationer Modeller för konstruktion av interaktiva tillämpningar Separation av applikation och presentation –Newman’s Reaction Handler, 1968 Var först med att separera applikation från presentation Seeheim, MVC och PAC –Seeheim, 1985 På en Workshop i Seeheim konstruerade man den första konceptuella arkitekturen för ett User Interface Management System (UIMS). Man identifierade följande logiska komponenter i ett UIMS –presentation - visualisering, in- och utmatning –dialog kontroll - styr kommunikation mellan presentation och applikation –tillämpningsgränssnitt - ”interfacesemantik” i applikation

previous next 6 Modeller för interaktiva applikationer... –Model View Controller (MVC), andra hälften av talet Delar upp applikationerna i tre komponenter –applikationslogiken (modell) –presentation (vy) –interaktion (kontroll) –Presentation Abstraction Control (PAC), 1989 Delar också upp applikationen i tre delar –abstraktion –presentation –kontroll Mer konceptuell än MVC

previous next 7 Modeller för interaktiva applikationer Model View Controller (MVC) Model: logiken View: presentationen Controller: interaktionen PresenterarInteragerar Applikationslogiken M VC

previous next 8 Modeller för interaktiva applikationer Presentation Abstraction Control (PAC) Abstraction Control PresentationUser

previous next 9 Modeller för interaktiva applikationer Observer, beroenden mellan objekt Problem Hur kan vi konstruera en mekanism som tillåter att vissa objekt meddelas om någon vital del förändras i andra objekt utan att objekten görs starkt knutna till varandra? Krafter – Vi vill undvika stark koppling och beroende mellan objekten – Intresserade objekt skall informeras om något förändras. Lösning Upprätthåll en lista av objekt som är beroende av ett visst objekt. Om objektet förändras skall dom beroende objekten meddelas. Dom beroende objekten skall vart och en själva avgöra hur dom skall reagera på förändringen.

previous next 10 Modeller för interaktiva applikationer... * Subject attach(Observer) detach(Observer) notify() Observer update() for all o in observers { o.update(); } observers

previous next 11 Modeller för interaktiva applikationer …ett sekvensdiagram som visar ett typiskt scenario :subjecto 1 :observero 2 :observer:objecto 3 :observer notify() update() attach(o 2 ) attach(o 3 ) attach(o 1 ) detach(o 3 ) notify() update()

previous next 12 Modeller för interaktiva applikationer …Javalösning: observer... Javalösning med Observer och Observable. I Java kan ett objekt som vill vara beroende av ett annat objekt implementera gränssnittet Observer medan det objekt som observeras görs till subklass till klassen Observable (eller möjligen använder ett fält som är subklass till denna typ). Gränssnittet Observer : package java.util; public interface Observer { void update(Observable o, Object arg); }

previous next 13 Modeller för interaktiva applikationer … klassen Observable... package java.util; public class Observable { private boolean changed = false; private Vector obs; private Observer[] arr = new Observer[2]; public Observable() {obs = new Vector();} public synchronized void addObserver(Observer o) { if (!obs.contains(o)) {obs.addElement(o);} } public synchronized void deleteObserver(Observer o) { obs.removeElement(o); } Metod för att Lägga till observer Metod för att ta bort observer

previous next 14 Modeller för interaktiva applikationer … Observable forts... public void notifyObservers() {notifyObservers(null);} public void notifyObservers(Object arg) { int size=0; synchronized (this) { if (!hasChanged()) return; size = obs.size(); if (size > arr.length) {arr = new Observer[size];} obs.copyInto(arr); clearChanged(); } for (int i = size -1; i>=0; i--) { if (arr[i] != null) { arr[i].update(this, arg); } Från vem Argument till uppdateringen Meddelandet update(…) skickas till alla observers Om vi inte anger argument så läggs null på som argument Metoder för att meddela att objektet ändrats

previous next 15 Modeller för interaktiva applikationer … klassen Observable forts... public synchronized void deleteObservers() { obs.removeAllElements(); } protected synchronized void setChanged() {changed = true;} protected synchronized void clearChanged() {changed = false;} public synchronized boolean hasChanged() { return changed;} public synchronized int countObservers() {return obs.size();} } Sätt eller ta bort changed-flagga

previous next 16 Modeller för interaktiva applikationer … observer... Exempel: MessageBoard och beroende studenter import java.util.*; class MessageBoard extends Observable { protected String message; public String getMessage(){return message;} public void changeMessage(String aMessage){ message = aMessage; this.setChanged(); this.notifyObservers(message); } Argumentet sparas (om tex något beroende objekt vill läsa av det) Vi indikerar att objektet ändrats Vi meddelar beroende objekt, med message som argument Subklassa Observable

previous next 17 Modeller för interaktiva applikationer … observer: exempel... import Persons.*; import java.util.*; class Student extends Persons.Student implements Observer { public void update(Observable o, Object arg){ System.out.println(this.christianName() + " tar emot meddelande: " + arg); } public Student(String christianName, String familyName, String pnr, String programme, String ) { super(christianName, familyName, pnr, programme, ); } I update(…) definierar vi vad som skall göras då objektet får reda på att ett objekt som det är beroende av ändrats Implementera gränssnittet Observer Vi antar att det redan finns en "vanlig" implementation av Student, som vi utökar

previous next 18 Modeller för interaktiva applikationer … observer: exempel... public class TestObserver { public static void main(String [] args) { MessageBoard board = new MessageBoard(); Student pers1 = new Student("Kalle", "Person", "133", "D96", pers1.addCourse("GRIP2001"); pers1.addCourse("The Classic Malts"); board.addObserver(pers1); board.changeMessage("Ny person: " + pers1.christianName()); /* Utskriften blir Kalle tar emot meddelande: Ny person: Kalle */ Gör pers1 beroende av board Meddela att board ändrats

previous next 19 Modeller för interaktiva applikationer … observer: exempel... Student pers2 = new Student("Olle", "Olsson", "113", "D96", pers2.addCourse("GRIP2001"); pers2.addCourse("ENGLISH-1"); board.addObserver(pers2); board.changeMessage("Ny person: " + pers2.christianName()); /* Utskriften blir Olle tar emot meddelande: Ny person: Olle Kalle tar emot meddelande: Ny person: Olle */ Gör pers2 beroende av board Meddela att board ändrats

previous next 20 Modeller för interaktiva applikationer … observer: exempel Student pers3 = new Student("Lotta", "Andersson", "123", "F97", pers3.addCourse("MDI01"); pers3.addCourse("GRIP2001"); board.addObserver(pers3); board.changeMessage("Ny person: " + pers3.christianName()); /* Utskriften blir Lotta tar emot meddelande: Ny person: Lotta Olle tar emot meddelande: Ny person: Lotta Kalle tar emot meddelande: Ny person: Lotta */ }

previous next 21 Modeller för interaktiva applikationer Model View Controller (MVC) Baseras på mönstret Observer –Vyerna observerar (prenumererar på) förändringar hos modellen (publicisten) –Annorlunda uttryckt: En vy görs beroende (eng. dependent) av modellen Vid intressanta förändringar i modellen så meddelas dom beroende objekten (dvs vyerna) –Ren struktur Modellen skall inte ha någon direkt vetskap om vilka eller hur många vyer som är beroende av den Modellen skall inte heller ta hänsyn till hur dess data presenteras eller hur man interagerar med den

previous next 22 Modeller för interaktiva applikationer MVC (Konkret struktur, med principkod) Modellen har implicita referenser till vyerna vyerna blir automatisk beronde då modellen anges via meddelandet model(Model aModel) view.model(aModel) dependents

previous next 23 Modeller för interaktiva applikationer MVC (Modellen ändras) - principiell kod Vid förändring görs (alternativt) model.changed() model.changed(argument) model.changed(argument, parameter) Vyn får meddelandet update(argument, parameter, avsändare) Denna metod finns i klassen objekt så om man inte vill ta hand om argument räcker det att implementera update(argument, parameter) eller update(argument)

previous next 24 Modeller för interaktiva applikationer Sammanfattning konstruktion med View- Controller (typfall) 1 Skapa klasser –Skapa applikationslogiken Oftast bäst att fokusera på och konstruera den logiska applikationen, utan interaktion och presentation, först Frågor man kan ställa sig: Vad är modell? Vad är ”bara” hjälpklasser? –Skapa vy (I Java som direkt eller indirekt sublass till JComponent i Smalltalk som direkt eller indirekt subklass till View ) –Skapa kontrollklass I Java används en kombination av lyssnare och egna klasser i Smalltalk (som vi ska se senare i kursen) finns speciella kontrollklasser –Gör kontrollern till defaultklass för vyn Detta gäller främst för den puristiska implementationen av MVC i Smalltalk, i Java fårr vi som sagt bla utnyttja lyssnare –Sätt ihop det hela mha Observermönstret I Java måste man själv se till att koppla ihop det hela. I Smalltalk ser vyn till att rätta beroenden sätts upp då man ger den en modell

previous next 25 Modeller för interaktiva applikationer... 2 Definiera hur utritning går till –steg 1 skriv metoden Java: paint(Graphics) eller paintComponent(Graphics) i Smalltalk displayOn : i vyn –senare då vi använder kan vi vid behov göra lite mer sofistikerade saker 3 Definiera hur inmatning från interkationsverktygen –Java: konstruera händelselyssnare och lämpliga metoder –Smalltalk: skriva metoder med givna namn som tar emot händelser av olika typer

previous next 26 Modeller för interaktiva applikationer Problem med MVC Ibland svårt att definitivt separera funktionalitet mellan modell, vy och kontroller Ibland kan det vara bra att dela upp applikationen i datamodeller och applikationsmodell Applikationsmodell Datamodeller Applikationsmodellen kan då innehålla kod som är relaterad till användargränssnittet, dvs controller och view men fortfarande bevaras den lösa kopplingen till datamodellen

previous next 27 Modeller för interaktiva applikationer MVC i JAVA class MinModell extends Observable –lägg till UI-objekt som prenumerant, dvs addObserver(Observer o) –skicka changed, dvs setChanged(); notifyObservers(); till modellobjektet om intressant ändring skett class MinUIClass extends Component implements Observer –implementera update(Obsevervable o, Object x) uppdatera skärmen

previous next 28 Modeller för interaktiva applikationer Java Eventmodell 1.1 Java 1.1 och senare har en modell där man definierar objekt som tar omhand om händelser som sker i komponenter i gränssnitten I princip sätter man upp en händelselyssnare per typ (tangentbord, mus, fokus, etc.) av händelse man är intresserad av i appleten Varje komponent (knapp, fält, mfl) kan också hanteras av sin egen händelselyssnare buttonX.addActionListener(myListenerForButtonX) Med fördel används anonyma klasser för att definiera lyssnare för olika objekt

previous next 29 Modeller för interaktiva applikationer Händelselyssnare Händelser till ett fönster eller komponent tas omhand av händelselyssnare –påminner mycket om mönstret Observer, och i grafiska sammanhang om MVC, fast dom "beroende" objekten, dvs lyssnarna, måste implementera ett mer varierat utbud av metoder beroende av typ av lyssnare måste olika API:er implementeras Olika typer av lyssnare tar hand om olika typer av händelser, MouseListener, WindowListener, FocusListener, ActionListener, osv –Namnet är uppbyggt på följande sätt: HändelsetypListener Till varje lyssnare finns ett speciellt interface som beskriver vilka metoder som lyssnaren implementerar Lyssnarna och deras interface tillhör ett gemensamt package nämligen: java.awt.event

previous next 30 Modeller för interaktiva applikationer Händelselyssnare, några typiska EventListener ActionListener ComponentListener FocusListener KeyListener MouseMotionListener MouseListener TextListener WindowListener ItemListener ContainerListener AdjustmentListener

previous next 31 Modeller för interaktiva applikationer Exempel: implementation av lyssnare direkt package GRIP2001F4; import java.awt.*; import java.awt.event.*; public class MyFrame1 extends Frame implements WindowListener{ public void windowOpened(WindowEvent e) {} public void windowClosing(WindowEvent e) { System.exit(0); } public void windowClosed(WindowEvent e) {} public void windowIconified(WindowEvent e) {} public void windowDeiconified(WindowEvent e) {} public void windowActivated(WindowEvent e) {} public void windowDeactivated(WindowEvent e) {}

previous next 32 Modeller för interaktiva applikationer... public static void main(String [] args) { MyFrame1 frame = new MyFrame1(); frame.setTitle("Fönster som lyssnar efter fönsterhändelser v1 (fönstret gör det själv)"); frame.setSize(400, 300); frame.addWindowListener(frame); frame.setVisible(true); }

previous next 33 Modeller för interaktiva applikationer Exempel: lyssnare som inre klass package GRIP2001F4; import java.awt.*; import java.awt.event.*; class MyWindowListener implements WindowListener { public void windowOpened(WindowEvent e) {} public void windowClosing(WindowEvent e) { System.exit(0); } public void windowClosed(WindowEvent e) {} public void windowIconified(WindowEvent e) {} public void windowDeiconified(WindowEvent e) {} public void windowActivated(WindowEvent e) {} public void windowDeactivated(WindowEvent e) {} }

previous next 34 Modeller för interaktiva applikationer... public class MyFrame2 extends Frame { public static void main(String [] args) { Frame frame = new MyFrame2(); frame.setTitle("Fönster som lyssnar efter fönsterhändelser v2 (med inre klass)"); frame.setSize(400, 300); frame.addWindowListener(new MyWindowListener()); frame.setVisible(true); }

previous next 35 Modeller för interaktiva applikationer Adaptorer och händelselyssnare För att förenkla användningen av händelselyssnare finns ett antal fördefinierade adaptorer –Dessa adaptorer implementerar alla metoder deklarerade i den aktuella lyssnarens gränssnitt –En adaptor implemeneterar endast tomma metoder –Genom att subklassa en adaptor och använda den som lyssnare så räcker det att endast skriva om dom metoder som verkligen gör något, så slipper man som i föregående exempel implementera massa metoder utan metodkropp –Dessa adaptorer är speciellt enkla att använda tillsammans med anonyma inre klasser

previous next 36 Modeller för interaktiva applikationer Adaptorer Object ContainerAdapter FocusAdapter ComponentAdapter MouseMotionAdapter MouseAdapter WindowAdapter ActionListener ComponentListener FocusListener KeyListener MouseMotionListener MouseListener TextListener WindowListener ItemListener ContainerListener AdjustmentListener KeyAdapter Klasser Gränssnitt

previous next 37 Modeller för interaktiva applikationer Exempel: lyssnare via adapter class MyWindowAdapter extends WindowAdapter { public void windowClosing(WindowEvent e) { System.exit(0); } public class MyFrame3 extends Frame { public static void main(String [] args) { Frame frame = new MyFrame3(); frame.setTitle("Fönster som lyssnar efter fönsterhändelser v3 (med egen adapter)"); frame.setSize(400, 300); frame.addWindowListener(new MyWindowAdapter()); frame.setVisible(true); }

previous next 38 Modeller för interaktiva applikationer Exempel: lyssnare via anonym subklass public class MyFrame4 extends Frame { public static void main(String [] args) { Frame frame = new MyFrame4(); frame.setTitle("Fönster som lyssnar efter fönsterhändelser v4 (med anonym subklass till adapter)"); frame.setSize(400, 300); frame.addWindowListener(new WindowAdapter (){ public void windowClosing(WindowEvent e) { System.exit(0); } }); frame.setVisible(true); }

previous next 39 Modeller för interaktiva applikationer Kommunicera och prenumerera på förändringar (en kort repetition) Traditionellt –callbacks dvs en funktion kopplas till att ta emot en viss händelse från systemet eller komponent OpenGL, X enkelt  statiskt –MVC baseras på Observer/beroenden alla typer av förändringar via samma ”kanal” –möjligen parameterstyrt generellt (språk-) neutralt skalbart/distribuerbart  en ”kanal” med dispatching hos klient

previous next 40 Modeller för interaktiva applikationer... Lyssnare och adaptorer –ett helt objekt kopplas till en viss typ av händelse högre nivå än call-backs  lite komplext (och fördolt) beteende  mest ett problem för ovana användare av det aktuella systemet –finns stöd för detta i Java –med fördefinierade listener-interface och adaptorer specialiserade –kopplade främst till grafiska komponenter Smalltalk –mer generell än Javas modell alla objekt förberedda går att pluggas till en speciell del (tex en instansvariabel) men också mer komplex (och fördold för den oinvigde) –MVC i botten

previous next 41 Modeller för interaktiva applikationer Lyssnare och adaptorer: implementation I Java är många komponenter, som vi tidigare nämnt, förberedda för att hanteras av speciella lyssnare –I princip går det till på följande sätt en komponent registrerar ett visst objekt som en lyssnare på vissa typer av händelser när en händelse av denna typ inträffar så vidarbefordras den i form av ett förutbestämt (deklarerat i ett Interface) meddelande till lyssnaren lyssnaren i sin tur är vanligen en applikation eller en adaptor som i sin tur kommunicerar med applikationen registrera lyssnare händelser tas omhand av lyssnare lyssnaren beskriver beteende och kommunicerar med applikationen

previous next 42 Modeller för interaktiva applikationer... Centralt är klasserna –Component med subklasser som Button och TextField Definierar metoder som addActionListener –dvs binder en lyssnare –AWTEventMulticaster Hanterar bindning mellan applikation och komponent Skickar förutbestämt meddelande till lyssnare vid given händelse Component AWTEventMulticaster Listener listener *

previous next 43 Modeller för interaktiva applikationer Exempel: definiera egen lyssnarklass import java.util.EventListener; import java.awt.event.ActionEvent; public interface MyActionListener extends EventListener { public void actionPerformed(ActionEvent e); }

previous next 44 Modeller för interaktiva applikationer...( MyComponent ) package GRIP2001F4; import java.util.Vector; import java.util.Enumeration; import java.awt.event.ActionEvent; public class MyComponent { Vector actionListeners = new Vector(); public void addMyActionListener(MyActionListener listener) { if(!actionListeners.contains(listener)) actionListeners.add(listener); } public void removeMyActionListener(MyActionListener listener) { if(actionListeners.contains(listener)) actionListeners.remove(listener); }

previous next 45 Modeller för interaktiva applikationer... public void fireMyAction() { ActionEvent event = new ActionEvent(this, 4711, "My action fired!"); Vector cloneOfListeners = (Vector) actionListeners.clone(); for(Enumeration e = cloneOfListeners.elements(); e.hasMoreElements();) ((MyActionListener) e.nextElement()).actionPerformed(event); }

previous next 46 Modeller för interaktiva applikationer... ( MyListenerTest) package GRIP2000F4; import java.awt.event.ActionEvent; class MyLocalActionListener implements MyActionListener { public void actionPerformed(ActionEvent e) { System.out.println("ActionEvent received: " + e); } public class MyListenerTest { public static void main(String [] args) { MyComponent component = new MyComponent(); component.addMyActionListener(new MyLocalActionListener()); component.addMyActionListener(new MyActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) { System.out.println("ActionEvent received in anonymous class: " + e); }}); component.fireMyAction(); }

previous next 47 Modeller för interaktiva applikationer Exempel: RitProgram1 package GRIP2001F4; import javax.swing.*; import java.awt.event.*; import java.awt.*; public class RitProgram1 extends JFrame implements WindowListener, MouseListener, MouseMotionListener { private int last_x, last_y; public RitProgram1(String s) { super(s); this.init(); }

previous next 48 Modeller för interaktiva applikationer... public void init() { // Använd MouseListener och MouseMotionListener // addXXXListener anger att vi ar intresserade av den aktuella typen av händelser. this.addWindowListener(this); this.addMouseListener(this); this.addMouseMotionListener(this); this.setSize(300, 300); } // En metod beskriven i MouseListener. // Anropas då vid tryck på musknapp. public void mousePressed(MouseEvent e) { last_x = e.getX(); last_y = e.getY(); }

previous next 49 Modeller för interaktiva applikationer... // Metoder deklarerade i MouseListener måste implementeras // även om vi inte gör något i dem public void mouseReleased(MouseEvent e) {} public void mouseClicked(MouseEvent e) {} public void mouseEntered(MouseEvent e) {} public void mouseExited(MouseEvent e) {} // och samma sak för metoder från MouseMotionListener. public void mouseMoved(MouseEvent e) {} // En metod beskriven i MouseMotionListener. // Anropas då musen rörs med knapp nertryckt. public void mouseDragged(MouseEvent e) { Graphics g = this.getGraphics(); int x = e.getX(), y = e.getY(); g.drawLine(last_x, last_y, x, y); last_x = x; last_y = y; }

previous next 50 Modeller för interaktiva applikationer... public void windowOpened(WindowEvent e) {} public void windowClosing(WindowEvent e) { System.exit(0); } public void windowClosed(WindowEvent e) {} public void windowIconified(WindowEvent e) {} public void windowDeiconified(WindowEvent e) {} public void windowActivated(WindowEvent e) {} public void windowDeactivated(WindowEvent e) {} public static void main(String args []) { RitProgram1 ritprog = new RitProgram1("Enkelt ritprogram"); ritprog.setVisible(true); }

previous next 51 Modeller för interaktiva applikationer Exempel: RitProgram2 package GRIP2001F4; import javax.swing.*; import java.awt.event.*; import java.awt.*; class MinRityta extends JComponent { protected int last_x, last_y; public MinRityta() { super(); this.init(); }

previous next 52 Modeller för interaktiva applikationer... public void init() { this.addMouseListener(new MouseAdapter () { public void mousePressed(MouseEvent e) { last_x = e.getX(); last_y = e.getY(); } }); this.addMouseMotionListener(new MouseMotionAdapter() { public void mouseDragged(MouseEvent e) { Graphics g = getGraphics(); int x = e.getX(), y = e.getY(); g.drawLine(last_x, last_y, x, y); last_x = x; last_y = y; } }); }

previous next 53 Modeller för interaktiva applikationer... public class RitProgram2 { public static void main(String args []) { JFrame ritprog = new JFrame("Ritprogram 2"); ritprog.getContentPane().add(new MinRityta()); ritprog.addWindowListener(new WindowAdapter () { public void windowClosing(WindowEvent e) { System.exit(0); } }); ritprog.setSize(300, 300); ritprog.setVisible(true); }

previous next 54 Modeller för interaktiva applikationer Exempel: RitProgram3 (dubbelbuffring) package GRIP2001F4; import javax.swing.*; import java.awt.event.*; import java.awt.*; class MinRityta extends JComponent { Image image = null; Graphics imG = null; protected int last_x, last_y; public MinRityta() { super(); this.init(); }

previous next 55 Modeller för interaktiva applikationer... protected Graphics getImGraphics() { if(image == null) { Dimension dim = getSize(); image = createImage(dim.width, dim.height); imG = image.getGraphics(); } return imG; } public void paint(Graphics g) { if(!(image == null)) g.drawImage(image, 0, 0, this); }

previous next 56 Modeller för interaktiva applikationer... public void init() { this.addMouseListener(new MouseAdapter () { public void mousePressed(MouseEvent e) { last_x = e.getX(); last_y = e.getY(); } }); this.addMouseMotionListener(new MouseMotionAdapter() { public void mouseDragged(MouseEvent e) { Graphics g = getImGraphics(); int x = e.getX(), y = e.getY(); g.drawLine(last_x, last_y, x, y); repaint(); last_x = x; last_y = y; } }); }

previous next 57 Modeller för interaktiva applikationer... public class RitProgram3 { public static void main(String args []) { JFrame ritprog = new JFrame("Ritprogram 3"); ritprog.getContentPane().add(new MinRityta()); ritprog.addWindowListener(new WindowAdapter () { public void windowClosing(WindowEvent e) { System.exit(0); } }); ritprog.setSize(300, 300); ritprog.setVisible(true); }

previous next 58 Modeller för interaktiva applikationer Fler exempel i appendix RitProgram4 med effektivare uppdatering RitProgram5 med flera fönster baserat på MVC RitProgram6 som 5 fast alternativt sätt att reagera på stängningshändelser till fönstret RitProgram7 som 6 fast lite olika vyer Dessa exempel tittar vi också vidare på/repeterar under övning 2 och 3