Ryska kasus Instrumentalis.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Adverb - exempel Adverb adverbial..
Advertisements

Partikelverb hälsa på eller hälsa på?
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Satsdelar.
Pronomen.
Relativa pronomen & adverb
P, S, O, PF, ATTR, ADVL, OIV AKTIV &PASSIV, HS&BS
adjektiv och substantiv
Allmän grammatik SATSDELAR
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Igår var Lisa på bio..
Bestämd och obestämd form i adjektiv och substantiv
SYNTAX Allmän Grammatik.
Grammatik - Språket om språket - 9a Ersängsskolan vt 13.
Ordklasser "Ordklass" är namn på en grupp av ord som fungerar på samma sätt, när du använder dem.
Luncha och lär! Possessiva pronomen.
Ordklasser Svenska Substantiv en lampa, ett bord Adjektiv grön, varm
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Satsdelar.
Intro till Generativ Grammatik och Frasstrukturgrammatik Tis, 1/10
Satsdelar Predikat Subjekt Direkt objekt Indirekt objekt Adverbial
Beskriver vilken funktion orden har i en sats.
presens, preteritum och futurum
Futurum Framtid alltså
Ryska regelbundna verb
Luncha och lär! Tempussystemet.
Subjekt, predikat, objekt, predikatsfyllnad och adverbial
Repetition satsdelar Vilka frågor ställs för att få fram p, s, dio, io? p= Vad händer? (bakar) s= Vem/vad + p? (Sara) dio= Vem/vad+p+s (en kaka) io= Till.
” kommer att, Tänker eller ska”?
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Subjekt, predikat, objekt Huvudsats, bisats
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Mening eller fråga TRYCK F5.
Luncha & lär! Tänka, tycka eller tro?.
Satsdelar En satsdel kan vara ett eller flera ord.
SPARKVIPA.
Grattis faster! ...jag hörde att du fyller år idag. Det tänkte jag man kunde fira genom att bland annat visa lite hur jag har det  Pappa pratade om någon.
Reflexiva verb + riktning och befintlighet
Samordnande konjunktioner- bindeord
Futurum av verb + ett par oregelbundna verb + ходить / идти.
Syntaktiska funktioner
Ryska Kasus Lokativ. Lokativ semantik och syntaktiskt funktion Semantik Belägenhet Beskrivning (omtalat föremål) Förklaring (befintlighet som villkor)
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Ordföljden i svenskan (syntaxen)
Ordföljd.
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Presens, preteritum, perfekt och futurum Presens beskriver något som sker NU. Om vi ska uttrycka något som relaterar till nu använder vi: Perfekt: För.
SATSLÄRA Huvudsats och bisats Satsdelar. HUVUDSATS OCH BISATS En huvudsats kan stå för sig själv och bilda mening En bisats kan inte stå för sig själv.
Grammatik.
Presens Verb i presens beskriver något som händer nu men vi: använder också verb i presens när vi pratar om något allmänt. Det regnar på hösten eller Många.
Grammatik ‏ ‏قواعد اللغة (‏نحو‏) Cvl-Sandviken. Ordklasser Substantiv الأسماء Verb الفعل ‏ Pronomen الضمائر Adjektiv الصفة Prepositioner حروف الجر Räkneord.
Skriva meningar i huvudsats Alla meningar måste innehålla minst ett verb. Verbet kommer alltid på andra plats i en huvudsats. En mening kan ha flera verb!
Satsadverbial Du måste alltid tänka på satsadverbialen när du läser, lyssnar, skriver och talar! Satsadverbial är viktiga eftersom de ändrar meningens.
Grammatik och språkriktighet
Träna svenska A och B Häfte 5 Siffror och verb.
GRAMMATIK – SATSLÄRA 2 Eleven kan översiktligt (C: med viss precision, A: med god precision) utifrån språkexempel redogöra för hur olika typer av satser,
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Sats och mening En fullständig sats består alltid av två delar: subjekt och predikat. Ex. Fåglarna flyger. s p = fullständig sats Saknas subjekt eller.
Skriva meningar i huvudsats
Ordföljd huvudsats.
Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar. Kurs B: tala och skriva Skriv stor bokstav och punkt i alla meningar.
Åsa Karlsson, Nösnäsgymnasiet, Stenungsund –
Svensk grammatik Satslära (Del 2).
Ordföljd huvudsats.
Satsschema - Hur använder man det?
Satsschema - Hur använder man det?.
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Presentationens avskrift:

Ryska kasus Instrumentalis

Instrumentalis:Semantik och syntaktiska funktioner medel medföljande (person, föremål, eller ämne) belägenhet syntaktiska funktioner Sättsadverbial Jag äter med en sked Я ем ложкой Jag går med raska steg Я иду быстрыми шагами Tidsadverbial på morgonen утром Platsadverbial bakom huset за домом Agent i passiv sats lektionen blev inställd av läraren. Лекция была отменена учителем Predikativ Han var student Он был студентом Objekt Hon leder vårt arbete Она руководит нашей работой Attribut flickan med stora blåa ögon девушка с большими голубыми глазами kaffe med mjölk кофе с молоком

Instrumentalis som sättsadverbial1 Sättadverbial kan indelas i flera kategorier, men varje gång berättar adverbialet om sättet att göra någonting använda Verktyg: a) Han skriver med en penna Он пишет ручкой b) Jag viftar med händerna kroppsdelar som instrument Я машу руками Vi går med fötterna Мы ходим ногами c) adverb avledda med hjälp av instrumentalis från substantiv bentecknande kroppsdelar gå till fots; идти пешком rida (åka sittande grensle på hästrygg) ехать верхом använda Medel: Hon kom med tåg (transport) Она приехала поездом Jag tvättar håret med schampo.(tvättmedel) Я мою голову шампунью 3. Sättet att göra (på vilket sätt?) a) Han talar med låg röst. Он говорит низким голосом Hon sover djupt. (en djup sömn) Она спит глубоким сном Han luktar tobak. Он пахнет тaбаком

Instrumentalis som sättsadverbial 2 b) jämförelse (som beskrivning av sättet att göra) Hon sjunger som en näktergal Она поёт соловьём Regnet flöt i strömmar Дождь лил ручьями c) ”vägens” instrumentalis (sätt att genomföra förflyttning) Vi går genom skogen Мы идём лесом De skickade lasten sjövägen Они послали груз морем Han ville förflytta sig landvägen Он хотел передвигаться сушей d) ”måtts” instrumentalis (sätt att mäta) med hjälp av vad? Vi mäter tyget i meter Мы мерим ткань метрами Ryssar dricker vodka glasvis Русские пьют водку стаканами De köpte frukter tonvis Они покупали фрукты тоннами Oceandjupen mäts i kilometer Океанские глубины измеряются километрами

Instrumentalis som tidsadverbial och platsadverbial 1) adverb avledda av substantiv som betecknar tid på olika sätt När? утром På morgonen вечером På kvällen зимой På vintern осенью På hösten 2)Substantiv i instrumentalis som betecknar tid Hur länge? Vi väntade på honom i timmar. Мы ждали его часами Hon arbetade dag och natt. Она работала днями и ночами Han kunde tiga i dygn Он мог молчать сутками Platsadverbial Bildas som PP (preposition + instrumentalis) Bakom/framför/över/ under huset за/перед/над/под/ домом

Instrumentalis som agent i passiv sats Läraren inställde lektionen Lektion blev inställd av läraren S S NP VP NP VP N V N N VP PP Läraren inställde lektionen lektionen Subjekt objekt subjekt V V(partic) P N blev inställd av läraren agent Учитель отменил лекцию Лекция была отменена учителем VP V V (partic) NP N (instrumentalis)

Instrumentalis som predikativ Predikativ som utgörs av substantiv står i instrumentalis efter flera kopulaverb 1. verbet быть: (efter infinitiv, preteritum, futurum. OBS!!! Aldrig efter presens) Я хочу быть студентом Я был студентом Я буду студентом men: ”Я студент!” 2. Verben: стать/становиться (bli); являться (vara); делаться/сделаться (bli); оказываться/оказаться(visa sig vara); казаться/показаться (tyckas, verka);оставаться/остаться (förbli); называть(ся)/назвать(ся) (kallas, heta). Instrumentalis även i presens!!! Hon blir vuxen. Она становится взрослой

Instrumentalis som objekt 1 Vissa verb tar objekt i instrumentalis 1. Verben med betydelse styra, leda: Управлять машиной / государством styra bilen / staten Править машиной / страной styra bilen / landet Руководить работой leda ett arbete Командовать полком att ha befäl över regementet Дирижировать оркестром dirigera en orkester Заведовать магазином förestå en affär 2. Verben med betydelse äga, behärska Владеть/овладеть языком / домом behärska språket, äga huset Располагать временем / возможностью att ha tid / möjlighet till förfogande Обладать терпением / талантом äga tålamod / тalant 3.Vidare verben Жертвовать/пожертвовать любовью / свободой offra kärleken / friheten Рисковать/рискнуть жизнью riskera livet Болеть/заболеть гриппом / корью vara sjuk/insjukna i influensa / mässling Страдать головной болью / алкоголизмом lida av huvudvärk / alkoholism

Instrumentalis som objekt 2 och Instrumentalis som attribut 4. Reflexiva verb där instrumentalis anger ”målet” för verksamheten Заниматься/заняться спортом syssla med idrott /idrotta Интересоваться/заинтересоваться музыкой intressera sig för musik Пользоваться/воспользоваться случаем begagna tillfället Instrumentalis som attribut Med prepositionen c kan instrumentalis användas som attribut (PP) Девушка с голубыми глазами Flickan med blåa ögon Кофе с молоком kaffe med mjölk Дом с садом ett hus med trädgård Квартира с балконом en lägenheten med balkong OBS! attribut till pronomen: Мы с мамой идём к врачу Jag och min mor går till läkaren (båda i behov av läkare) Я с мамой иду к врачу Jag tar min mor till läkaren (mamman i behov av läkaren)