Lärcentret i Åbo Studieplanering i MinPlan, egenlärarens uppgifter och annan rådgivning för nya studerande Introduktion i egenläraruppgiften 24.4.2008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EDU-vuxen Vuxenutbildningsservice på svenska Behov av fortbildning i framtidens vuxenutbildningsorganisationer Korsholm Iselin Krogerus-Therman.
Advertisements

Egenlärar- och tutorträff för BioVet Heidi Karlsson & Tove Forslund Dagens material kommer in på
Studieuppläggning – datateknik Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Egenlärar- och tutorträff för KT och NatVet Dagens material kommer in på
Möte om MinPlan / KDB med studiechefer m.fl MonicaN&Tove F 1 Lc-pcinst/MinPlan.
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Egenlärar- och tutorträff för KT och IT Dagens material kommer in på
Egenlärar- och tutorträff för KT och NatVet Dagens material kommer in på
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Egenlärar- och tutorträff för IT Heidi Karlsson & Tove Forslund Dagens material kommer in på
Introduktion i egenläraruppgiften Tove Forslund, Lärcentret
Studieklimatundersökningen 2012 Resultatanalys Analysen gjord av Monica Nerdrum, Camilla Lundström och Ole Karlsson Åbo Akademi | Domkyrkotorget.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 E-tent Tove Forslund, Lärcentret Februari
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Undervisningens planering vid ÅA Utbildning för institutionsrådens studentrepresentanter Studiechef Sanna Westerlund Åbo Akademi -
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter.
Introduktion i egenläraruppgiften Tove Forslund, Lärcentret i Åbo
1 Egenlärarträff vid TkF Dagens material kommer in på
Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter Augusti 2014 Tove Forslund, Lärcentret
Egenlärar- och tutorträff för IT Heidi Karlsson & Tove Forslund Dagens material kommer in på
Egenlärar- och tutorträff för KT och NatVet Kerstin Fagerström, studierådgivare & Tove Forslund, Lärcentret Dagens material kommer in på
Introduktion till IT vid ÅA/ÖH Jens Granlund. Omfattning 2 sv – 80h 2 sv – 80h –20% föreläsningar –20% övningar –20% läsa boken Lättpocket om IT –20%
Egenlärar- och tutorträff för BioVet Heidi Karlsson & Tove Forslund Dagens material kommer in på
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Introduktion i egenläraruppgiften
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Öpu-leden – en väg till akademisk examen Seminarium för samarbetsparter inom Öppna universitetet vid Åbo Akademi / Majlen Saarinen.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
1 Egenlärarträff på MNF Dagens material kommer in på
Åbo Akademis Arbetsforum - Henriksgatan 1 b Åbo 1 ARBETSFORUMS TJÄNSTER TkF:s egenlärarträff.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Introduktion i egenläraruppgiften Tove Forslund, Lärcentret i Åbo
Introduktion i egenläraruppgiften Tove Forslund, Lärcentret i Åbo
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 KT:s och IT:s egenlärarträff Dagens material kommer in på
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet Studierådg. Greger Lindén PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Lärcentret i Åbo Aktuellt vid Lärcentret och inom virtualiseringen Minikonferensen Tove Forslund
Stödtjänster och resurser för studerande - diskussion kring teman enligt gruppens val  hur stöda genomströmningen  studiepsykologverksamhet  utveckling.
Studieplanering i MinPlan
Att studera psykologi Benny Salo, amanuens
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
Egenlärar- och tutorträff för BioVet och IT Heidi Karlsson & Tove Forslund Dagens material kommer in på
MinPlan: Att komma igång och hitta information Monica Nerdrum Åbo Akademi | Lärcentret | Fänriksgatan 3 B 1.
Introduktion i egenläraruppgiften
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
MinPlan-information för nya studerande Institutionen för biovetenskaper Gadolinia, aud. A Kl Åbo Akademi - Institutionen.
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
Välkommen till institutionen för informationsteknologi Åbo Akademi – Institutionen för informationsteknologi 1.
Åbo Akademi – Strandgatan Vasa1 Arbetsplan.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 Elektronisk tentamen och vad kan studentrepresentanterna göra för dess införande på den egna institutionen? Studentrepresentanternas.
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
MinPlan-information Ibruktagning period 2/05 Presentationer HF MNF ESF/EM KTF ESF/PM&RN
”Lära av och om varandra” - Studier-gruppen Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo 1.
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
Huvudämnesval och studieplanering i Helsingfors Studiebyrån, våren 2016 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
Egenlärar- och tutorträff för BioVet och NatVet
Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Egenlärar- och tutorträff för BioVet och NatVet
Introduktion i egenläraruppgiften
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
EGradu – elektronisk bedömningsprocess och uppbevaring av magisteravhandlingar fr.o.m Tove Forslund September
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
Presentationens avskrift:

Lärcentret i Åbo Studieplanering i MinPlan, egenlärarens uppgifter och annan rådgivning för nya studerande Introduktion i egenläraruppgiften Tove Forslund

Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter

3 Nybörjar- rådgivning vid ÅA personlig handledning egenlärare tutorer studierådgivare (vid Lärcentret, vid TkF/IT-avd., HF & SVF,amanuens vid MNF) studiechefer + övrig fakultetspersonal tekniska verktyg MinPlan studieplan kurser Webbstöd - ex. studierådgivning ”Akademiska studiefärdigheter” 1-3 sp IT-kurser (IT-verktygslådan) HFs studieorientering 2 sp TFs Kommunikationsfärdigheter 3 sp ESFs studieorientering 1 sp Studieorienteringsveckan studentpsykolog studentpräst Studentkåren + föreningar

4 ”Akademiska studiefärdigheter” det studerande behöver behärska för att effektivt kunna studera vid ÅA –Praktisk info om ÅA som studiemiljö (studieorientering, studenttutorverksamhet, Studentkåren) –Förmåga att planera sina studier (MinPlan, egenlärare, studenttutorer) –Integrering i Akademin som vetenskapssamfund (huvudämnet, egenläraren mm.) –ÅA:s IT-miljö, IT-kurser och informationssökning (Datacentralen, Fortbildningscentralen, Åbo Akademis bibliotek och Lärcentret) –Studieteknik (Lärcentrets studierådgivare Johanna Hedenborg, egenläraren, läraren) –Kommunikationsfärdigheter och akademiskt skrivande (Språkcentret, skrivhandledning och –stöd)

5 Introduktion till studierna och allmänna färdigheter vid ÅA/Åbo Studieorienteringsvecka –Program och material: Sp för introduktionskurser vid HF, TF, ESF och TkF/Ekon.utb. –examination via moodle (”HF:s studieorientering” 2 sp, ”Kommunikationsfärdigheter I” (TF) 3 sp, ”ESF: s studieorientering” 1 sp) –obligatorisk kurs (introduktion till studiemiljön, uppgörande av studieplan, studieteknik, informationssökning)

6 Introduktion till studierna och allmänna färdigheter vid ÅA/Åbo forts. Föreläsning i studieteknik för alla fakulteter + studieteknikmaterial på webben Informationssökning /ÅAB –nivå 1 biblioteksintroduktion –nivå 2 grunder i infosökning/huvudbiblioteket För alla fakulteter i Åbo förutom TkF Föreläsning + självrättande test Obligatoriskt för HF, TF och ESF (ej rättsnot.): ingår i studieorienteringen –nivå 3 samarbete tillsammans med handledarna för seminariearbeten IT-basfärdigheter –Windows, Word, Excel, PowerPoint (totalt 12 h) –Obligatoriskt för HF och TF (särskild kurs, 1 sp), integrerat i grundkurserna inom ekonomutbildningen

7 ”Akademiska studiefärdigheter 1-3 sp”

8 Helt nätbaserad kurs Målgrupp: första årets studerande –Valbar kurs 1-3 sp vid ESF, MNF och TkF –Kan kompensera ”HFs studieorientering” (2 sp) och delar av SVF:s ”Introduktion till IKT och informationskompetens” (5 sp) Kursen gick första gången våren 2007; erbjuds 2008 och 2009 period 3; i fortsättningen också på hösten Arbetsformer/teknik: Moodle, nätföreläsningar, seminarium i desktopvideokonferens ConnectPro, blogg, individuella uppgifter, nätdiskussioner, självrättande test Innehåll: Se MinPlan eller

9 ”Akademiska studiefärdigheter” 1-3 sp forts. Övningsuppgifter om bl.a. –Vad är plagiering och hur undvika det, referensteknikens betydelse –Att fundera över och utveckla sina egna lärstrategier –test av och reflektion över egen inlärningsstil, analys av egna starka och svaga sidor och hur förbättra svaga sidor –Tidsplanering –Hur förbättra läs- och anteckningsteknik –Studieteknik för nätstudier –Formulera sökargument för infosökning –Söka i databaser –Söka via NELLI –Redigera sparade träffar och skapa bevakning i NELLI –Logga in via VPN-tunnel, använda moodles funktioner och ConncectPro Kursmaterialet, bl.a.

10 Graduklubben

11 Studierådgivningens webb och serviceguiden studierådgivningens webb serviceguide för studerande vem gör vad inom studierådgivningen utarbetad i samarbete mellan studentkårens högskolepolitiska utskott & studierådgivaren delas ut till alla nya studerande på studieteknikföreläsning på hösten /serviceguide2007.pdfhttp://web.abo.fi/studera/studieorientering/material/ 2007/serviceguide2007.pdf

12

MinPlan

14 Studieplaneringsprocess för livslångt lärande STUDIEUTBUD & ÅRSPLANERING REKRYTERING & VÄGLEDNING ANSÖKAN & ANTAGNING INSKRIVNING & ÅRSANMÄLAN STUDIER UNDER LÄSÅRET UTEXAMINERING & SLUTINTYG FORTBILDNING & KOMPLETTERING Stöder en studerandes hela livscykel –potentiell studerande: evaluerar Akademin som en potentiell studieplats –ny studerande: gör sin första studieplan –äldre studerande: har studieplanen som en rutin i sin årscykel –alumni: planerar sin vidareutbildning efter slutförd examen –extern studerande: planerar att ta enskilda kurser vid Akademin

15 Varför MinPlan? Universitetet skall ordna undervisning och studiehandledning så att heltidsstuderande kan avlägga examina inom den tid som föreskrivs (universitetslagen) Varje studerande för lägre eller högre högskoleexamen gör upp en personlig studieplan för sin utbildning…En godkänd studieplan är en förutsättning för inskrivning för läsåret och för betygets utskrivande…. På det sätt som fakulteten bestämmer (examensstadgan)

16 … men vad är då egentligen idén med att studerande gör studieplaner? förutom att Undervisningsministeriet och examensstadgan så kräver… Studieplanen hjälper den studerande att planera sina studier så att han/hon kan avlägga sina studier inom utsatt tid –En skriftlig plan i elektronisk form möjliggör att rådgivare (egenlärare, studierådgivare) kan handleda i planeringen. –I ett och samma verktyg MinPlan finns flera funktioner som stöder planeringen: studieplan baserad på valt utbildningsprogram, kursbeskrivningar, kurs- och tentanmälan, avlagda prestationer. –Den studerande kan testa och göra hur många studieplaner som helst; studieplanen kan lätt ändras. –MinPlan ger en helhetsbild över studierna redan från början –Den studerande blir uppmärksammad på vilka val som ska göras och får hänvisningar till vilka bestämmelser som gäller vid val av t.ex. biämne (förklaringstexter för studiehelheterna)

Egenlärarens roll och uppgifter

18 Mikkonen, Eriksson & Pyry (s. 39) i Eriksson, I & Mikkonen, J (ed.): ”Opiskelun ohjaus yliopistossa. Edita Information – guider, webbsidor, annan information Rådgivning – frågor och svar Handledning – dialog, söka svar tillsammans Specialhandledning

19 Egenlärarnas och studierådvgivarnas roll reaktiv proaktiv Handledarnas roll går från att ha varit mer reaktiv, dvs. att ha agerat då studenterna tagit kontakt, till att bli mer proaktiv, dvs. handledarna förutsätts ta kontakt med de studerande.

20 Terapeutisk nivå Känslonivå (t.ex. frågor och studieproblem som har att göra med studerandes privatliv) Verksamhetsnivå (t.ex. planering av studierna, handledning i studieteknik) Kunskapsnivå (t.ex. ämnesspecifika frågor, feedback på övningsuppgifter) Kommunikationsnivå (t.ex. integrering i akademisamfundet och insten Egenlärarens roll Figuren är baserad på en bild från presentationen Pitkin matkaa monin muodoin tuutoroiden, Peda-forums vårdagar Tarja Olkkonen & Merja Vanhala, Oulun yliopisto, opetuksen kehittämisyksikkö.

21 Egenlärarens uppgifter Egenläraren är INTE –terapeut och psykolog –den som gör studentens val, studenterna väljer själva! –den som studerar för studenterna, ansvaret för att genomför kurserna är studerandes! …men egenläraren bör kunna visa studenterna vidare till andra som kan ge råd: och serviceguiden

22 Hurudan är en bra rådgivare?

23 Olika former av HOPS/studieplaner Avgränsad studieplan –planerar in kurser för studietiden –tidsbestämmer kurserna –följer upp hur planerna verkställs Öppen studieplan –reflektion över vad vill göra i framtiden, vad vill studera den egna inlärningen Akademisk studieplan –integrering i universitetssamfundet –utveckling av akad. professionaliteten

24 Egenlärarens uppgift i handledningen av studieplaneringen Handleda studerande i uppgörandet av en personlig studieplan i MinPlan, dvs. –kontrollera att alla egenstuderande bedriver sådana studier som leder till den examen som studierätten medger –se att planen utgör en tillräcklig grund för studiernas framskridande och att studierna ser ut att framskrida enligt planerna –granska studieplanerna för terminsanmälan och att förorda planerna för godkännande eller godkänna planerna Initiera diskussion kring studenternas målsättningar med studierna, som grund för uppgörande av studieplanen i MinPlan

Granskning och godkännande av studieplanen Se särskilda anvisningar för granskningsprocessen av studieplanen studieplan.doc

26 Egenlärarens övriga uppgifter ge allmän info om ämnet och presentera ämnets forskningsområden handleda i val av biämne berätta om hur och var ämnets studerande placerat sig i arbetslivet (samarbete med Arbetsforum) diskutera akademiska termer och förkortningar som används vid Akademin integrera studerande i Akademin och inspirera till akademiska studier handleda i ämnesspecifik studieteknik diskutera inlärningsstil och inlärningsfärdigheter, tidsanvändning och tidsplanering, motivation (inkl. tent- och prestationsångest), studietrötthet, göra SWOT över de studerandes styrkor och svagheter vad gäller studierna

27 Egenlärarens uppgifter forts. presentera ÅAs stödtjänster som Arbetsforum, skrivhandledning, studierågivarens tjänster, lärcentrets tjänster erbjuda möjlighet att ge feedback på studierna som helhet: positiva och negativa erfarenheter, egenlärarens egna erfarenheter från studietiden föra en diskussion om varför deltagarna i gruppen valt ämnet – att höra andras motiveringar kan vidga ens egna vyer diskutera trösklar och fallgropar med att skriva kandidatarbetet/pro gradu

28 Vilka kunskaper och färdigheter krävs av rådgivaren?

29 Vilka kunskaper och färdigher borde du utveckla?

30 Egenlärarens resp. tutorns uppgifter Egenläraren formell handledare Tutorn informell handledare –Bollplank för studieplaneringen: hur upplevde du själv dina första kurser, arbetsbördan, innehållet; vilka kurser krävde mer/mindre än du trodde, goda råd för det praktiskaupplägget av studierna, egna erfarenheter –Hjälper gulnäbbarna att logga in, byta lösenord, spara ett dokument på hemområdet, printa ut dokumentet, logga in på MinPlan –Gör upp studieplan med gulnäbbarna och går igenom undervisningsprogrammet –Se tutorns checklista

31 Utmaningar för rådgivningen Studerandes aktivitet –Kommer inte på gruppträffar –Reagerar inte då rådgivaren tar kontakt –Gör inte studieplan Gör studieplan för annan utbildning Studieplanen ses som formalitet, inte som verktyg som stöder kumulativt lärande Rådgivarnas kompetens och engagemang Mm.

32 Arbetsformer för egenlärarnas arbete gruppträffar –formella –Informellare former individuella samtal kommentarer på studieplanen elektroniskt via MinPlan

33 Egenlärararbetet i arbetsplanen Se punkt 1 i arbetsplanen (”Studierådgivning, egenlärarverksamhet, handledning”) Finns riktgivande information om arbetsmängden för HF:s och ESF:s egenlärare

34 Läsårschema för rådgivningen av studerande vid ÅA Huvudsakliga aktörerna –Fakulteten –Egenlärarna –Studenttutorerna Läsårsschema för de olika aktörernas handledning Introduktion och handledning i MinPlan för studerande Se

35 Stöd för egenlärarnas arbete Webb: –Stöd för egenlärarens arbete och dokumentation av egenlärarverksamheten Fakultetskansliet Kollegialt stöd Fakultetsvisa egenlärarträffar 1-2 ggr/år –MNF kl –TkF kl –ESF i maj Se kurskatalogen förhttps:// –Infoseminarier om aktuellt inom studierådgivning –öppna seminarier för alla egenlärare Peda-forum-seminariet : ”Taitojen oppiminen ja opettamisen taidot”

36 Litteraturtips Ansela Maarit, Haapaniemi Tommi & Pirttimäki Säde 2006: Individuella studieplaner för universitetsstuderande - guide för handledare (som pdf på webben finns även på finska och engelska). Mladenov, Anna: Att studera och prestera vid Åbo Akademi - en studie om Åbostudenternas studieförhållanden. Åbo Akademis Studentkårs publikation 3/2006 (som pdf på webben). IQ Learn - Verktyg för att testa och utveckla sina inlärningsmetoder samt lärar- och studerandeguide om inlärningsmetoder (som pdf på webben). IQ Team - Information, stöd, handledning och tester för arbete i grupp (som pdf på webben).

37 Motivera till planering av studierna...och med hjälp av MinPlan Kom också ihåg ”öppen studieplan”, dvs. diskussion kring studerandes målsättningar och akadmiska studier Uppmuntra studerandena att anlita de olika rådgivare som finns... och att delta i kurserna i allmänna färdigheter Delta själv i fakultetsträffarna för egenlärarna och utbildningarna som ordnas - din rådgivningsexpertis växer efter hand Lycka till med egenläraruppgiften!