MMS 15 år. 1976 1990 15 år med MMS 1993 Panelen startar med 600 hushåll 1998 Panelen utvidgas till 1000 hushåll 1999 Analysverktyget HotCollection.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ÖGS Bolaget AB Miljöåtgärder.
Advertisements

Podcasting, en möjlighet till lärande ”just in time”
PSYKOLOGI OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING I TRAFIKEN
Eurokoderna När blir de klara? Vad menas? •Då respektive standard finns? •När respektive standard kan användas? •Då det går.
Agenda för kvällen är som följer: 17:45 Samling & Pizza 18:00 Performance and testing of BizTalk :00 Paus, mingel, diskussioner. 19:30 "Stories.
Föreningen för Förvaltningsinformation 1 Symposiet rörande branschsamverkan Södra Bancohuset, Järntorget den 24 mars 2009 Samverkan behövs för ett fungerande.
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Uppdatering av familjesituation Pirjo Svedberg MMS.
Vi bygger ett mediacenter Basen för en sändande förening är en timmes radiosändning i veckan. Detta plus mediapaketet kostar kr/år (från 2500 kr/år).
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
EN PRESENTATION.
Telia Header: Relation Internal/Identier/File name
MMS & Webb-TV Av: Traditionell TV Mobil-TV Webb-TV Out-of-home Fritidshus Pod-TV.
IT-kommissionen hösten 2002 One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord!
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Ulf P Andersson Miljösamordnare Göteborgs universitet. HU GÖTEBORGS UNIVERSITET.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
Kolmodins fastigheter AB Introduktion för nyanställda.
En projektbeskrivning
Konfidentiellt 2 BOXER I KORTHET 3DOKUMENTNAMNET ÄNDRAS I SIDHUVUD/SIDFOT Boxers affärsidé är att erbjuda attraktiva programpaket till ett konkurrenskraftigt.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Stora additionstabellen
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
Joint Master of Leadership in LIS - läget 9/08 Evighetsprojektet Nordisk magister i biblioteksledarskap Gunilla Widén-Wulff Informationsförvaltning / ÅA.
Projekt Parken i Sörberge - Ett drogförebyggande ungdoms- och fritidsgårdsprojekt år 2008.
1.
Inflationsrapport 2003: Faktisk inflation samt hushållens och företagens inflationsförväntningar Procent Källor: Konjunkturinstitutet och SCB.
Vad är bloggar? Trendbaren Att känna igen en blogg 1. Senaste inlägget överst 2. Permalänkar 3. Prenumerera på uppdateringar ©2005.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi om Time Shift - fördjupning Jannike Sköldebjer Hans Mandorff
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Nöjdhetsbarometern Nöjdhetsbarometern –förberedelser Varför nöjdhetsbarometer om MIP? Flemming Kristensen, socialhögskolan Upplevelser kring resultat.
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
INFÖR NATIONELLA PROVET. UPPGIFT 1 Förenkla så långt som möjligt Ständigt återkommande uppgift!
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Förskoleklass på Tomtebogård
1 Stockholm ”””Intelligenta” armband Poolsäkerhet.
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Doris Thornlund Ett jämställt Norrbotten Internt och externt arbete Delmål 1: En jämn fördelning av makt och inflytande. Delmål 2: Ekonomisk.
M i n i s t r y o f I n d u s t r y, E m p l o y m e n t a n d C o m m u n i c a t i o n s S t o c k h o l m, S w e d e n Den svenska IT-politiken Sofia.
Välkomnar DIG till Nätverksträff på Nalen 12 maj 2009.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Lantmäteriet, Informationsförsörjning Geodesi, Stefan Öberg Varför inte fix? Tips & Trix Projektavslutande användarseminarium Position Mitt Teknikdalen.
Underlag för utvärdering av penningpolitiken –
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
SWEPOS ® Nätverks-RTK-tjänst Lokalt användarseminarium 7 september 2005, Borås VÄLKOMNA!
1 GfK Consumer TrackingLidl 6 år i Sverige Fredrik Ydell Oktober 2009 Lidl 6 år i Sverige Exempel på undersökningens layout. De varugrupper som redovisas,
RAE 2012 – RF8. Schema 12/6 – 14/6 Tisdag 12/6 – Skolpresentation sing-sing rum. Albert Danielsson (Jan Wikander föredrar och Ulf Olofsson.
1. Inflation i Sverige, EU och USA Källa: SCB, Eurostat och Bureau of Labor Statistics
10 medietrender Håkan Gustafsson. Framåtlutad – Bakåtlutad – På väg.
Program 13.00Introduktion - vad är CSD? Kort historik Resultaten från CSD-12 samt svenska prioriteringar inför CSD Presentation av två.
EDIEL-fakturering Birger Fält.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
När infaller Julafton och hur ofta?
London 2006 Deltagare: SVT – Håkan Sandberg Viasat (UK) – Gunnar Pettersson, Laura Alarcon-Blythin, Jeremy Martin TV4 Tobias Egge Kanal 5 – Rebecka Thulin.
1 Panelfakta Februari 2006 Pirjo Svedberg, MMS. 2.
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
Presentationens avskrift:

MMS 15 år

1976

1990

15 år med MMS 1993 Panelen startar med 600 hushåll 1998 Panelen utvidgas till 1000 hushåll 1999 Analysverktyget HotCollection lanseras 2005 Panelen utvidgas till 1200 hushåll 2005 Lanserar rapporter om analoga släckningen 2005 Börjar förbereda för time-shift-mätningar 2006 Leder Teracoms mobiltv-test 2007 MMS lanserar rapporten Rörliga Bilder 2008 MMS 15 år – det Nya MMS presenteras

2004

Det Nya MMS Självständighet, initiativ, proaktivitet Expertis och konstant nyfikenhet Djup förståelse och kontroll av panelleverantören Spetskompetens i upphandling och uppföljning av leverantörer Smart sparsamhet Professionalism internt och externt Ständig utveckling – av MMS och medarbetarna

1992

1993

2008 Det Nya MMS

Mats Lindkvist

Alexandra Saez

Tobias Lidholm

Viktor Thorell

Andreas Wiss

Camilla Andersson

Cecilia Lundberg

Jenny Löf

Danielle Ohlsson

Jon Frisk

Niklas Holmgren

Jannike Sköldebjer

Mona Wikman

Gunilla Thörn

Hans Mandorff

Pirjo Svedberg

MMS roller 1.Garantera kvaliteten i dagens mätningar 2.Planera för framtidens mätningar 3.Bygga expertis om dagens och framtidens tv 4.Att selektivt sälja kringprodukter, tex Rörliga Bilder-rapporten

2004: 6 loggkanaler

2008: 18 loggkanaler

Webbtv-mätning genom webben Fritidshusmätning Webbtv-mätning genom peoplemetersystemet Mobiltv-mätning Out-of-home Kombinationer av webbmätning och tv-mätning, datafusion? Framtidens mätningar

Svensk tv-distribution IPTV Webbtv på datorn Nedladdning Fritidshustittande och semestervanor MobilTV streamat MobilTV DVBH Gästtittande Analog släckning Tivo/PVR Timeshift i UK, US Out-of-home tittande Radiomätning med elektroniska mätare Mediebyrågrupper Framtidens tv-rum MediaCenter Andra medievalutor Tittarmätningar i Finland/Norge/Danmark Långsiktiga tittartrender – fragmentisering BBC:s tittarkontaktsystem ”the Pulse” IPnät och folkboxen Webbtv på tvn genom AppleTV mfl Slingbox Video on demand Orvesto och Sesame AGBNielsen nya mätare Podd-tv Lagliga nedladdningstjänster Multimediaplanering och TouchPoints i UK MMS expertis

2008 Det Nya MMS

1993 – 2008

15.20 Timeshift Pirjo Svedberg, vice vd MMS Hans Edin, Senior Vice President Sales, Nelonen (Finland) Paus Rörliga bilder 30 minuter Andreas Wiss, Projektledare MMS Webb-tv Bas de Vos, vd SKO, Nederländerna Mat, Mingel

Time-shift