GULDÅLDERN I FINLÄNDSK KONST

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad bedöms i ämnet bild? Klicka manuellt för visning!
Advertisements

Optik Läran om ljus.
Bilders värde Pk,
INTRODUKTION TILL LOGOTYPEN Greppa Näringen logotypen är den officiella avsändaren och vårt viktigaste verktyg. Logotypen har en klar och tydlig form.
BILD
Vad är färg?? Färg eller kulörer finns egentligen endast i vårt huvud.
Förord Bildkomposition
Arbetsområde Film.
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
Ur bl.a. Effektiv Visuell kommunikation Bo Bergström
Semiotik SIGN - tecken, består av en fysisk komponent som vi kan uppfatta med våra sinnen, hänvisar till något annat än sig själv CODE - kod, tecken organiseras.
En reviderad läroplan för förskolan
ORDKUNSKAP Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Perspektiv på arkitektur
Riktlinjer för presentationer
Skyltning var och hur? Skyltningen utgår från varje lokals speciella förutsättningar och de behov besökarna kan tänkas ha. Skyltar behövs i regel på följande.
Bedömningskriterier för åk 6
Svenska p Svenska p.
En bild säger mer än tusen ord !
{ {
Konferens och evenemang
Form, perspektiv Ur bl.a. Effektiv Visuell kommunikation Bo Bergström
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Nyårsafton Ett fotoreportage av Daniel Fasth
Stig Dagerman Född 1923 i Älvkarleby (Uppsala län) Dog 1954 (tog sitt liv) Svensk författare och journalist Han var en av de mest framträdande författarna.
Ljusets färger.
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut. Vad är en bild? Vad är en BILD? En bild är en känsloskapande illusion, där vi själva skapar sanningen och.
Bildanalys Ett försök att tränga djupare än ytan Jakt efter budskap
Fotografi. Kompaktkamera Allt i ett Systemkamera utbytbar teknik.
Semantik Vaghet: Många ord eller begrepp har oklara gränsdragningar.
Arbetsgång 16/1 Gör uppgiften: ”Samma motiv på grundfärgerna”
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Grunder i teckning.
Bild- och medieanalys Leena Saraste: Beirut.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Perception och visuell kultur De olika konststilarna
Gammal dam eller ung flicka
Kärnan i all kommunikation
LITTERATUR-ANALYS Presentera information!
Vad ser du på bilden? Beskriv bilden i ord! Vilken tid är det i bilden?
Ljus.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Visuell perception. Ljus är vågrörelser Vitt ljus innehåller alla färger Olika färger har olika våglängd Rött ljus har tätast våglängd.
Lars Madej  Talmönster och talföljder  Funktioner.
R EDOVISNINGS AFFISCH V ETENSKAPLIG POSTER. A FFISCHEN Affischen är en sammanfattning av en kurs eller projekt för att väcka intresse och ge en snabb.
O p t i k e l l e r L j u s. Optik – Ljus Ljusstrålar har många märkliga egenskaper och det behövs därför många olika typer av modeller för att beskriva.
Fotografi. Kompaktkamera Allt i ett Systemkamera utbytbar teknik.
Få perspektiv på tillvaron. Ögonhöjden Ögonhöjden hos betraktaren är alltid detsamma som horisontlinjen. I denna bild är fotografen lika lång som personen.
Bilden och verkligheten
Rädda klassrummet.
AREA DEL 1.
10 Svarta branten – Mikael Lorin
Grafisk design FORMEN.
Kap 3 - Geometri.
Bildanalys.
[Förbättringsprojekt]
Bildanalys Analys betyder ”sönderdelning”
Grunder foto och bildbehandling
Politiskt deltagande Sammanfattning.
Grafisk design FORMEN.
7 ELEMENT AV KONST.
Två konstnär Rembrandt van Rijn och Jonas Åkesson
FÄRGLÄRA. Ljusets färgblandning Färgcirkel med tre grundfärger GRUNDFÄRGER (RENA FÄRGER, FÄRGTRIANGEL)  gult  röt  blått.
VÅRA SINNEN.
Mardrömmen för photoshopanvändaren…
Bild – VT 2018 Klass 3B Björktjära Skola
ATT GÖRA FILM PÅ SÄTRASKOLAN
Rädda klassrummet SLÖJD.
Bilden och verkligheten
Guernica av Pablo Picasso
Presentationens avskrift:

GULDÅLDERN I FINLÄNDSK KONST 1880-1900 Bildanalys

Bildanalys Ett försök att tränga djupare än ytan Jakt efter budskap Synintryck kläs i ord Kulturbundenhet Tidsberoende Man behöver kunskap om tecken i bild

Visuell läsförståelse Ett barns likfärd 1879 Den finska realismens genombrottsverk Den finländska konstens galjonsfigur Kultiverad snobb, fosterlandsvän Vacklade mellan realism och impressionism Folklivsskildring utan romantisering Målade hela målnin gen ute i naturen, Haiko-fjärden ”En bild säger ofta mer än tusen ord” Bilden är ett kommunikationsmedel jmf. verbal kommunikation 2/3 av all kommunikation är non-verbal Universellt språk: skratt, gråt, peka, kela, stirra mm Seendet kommer före orden Seendet är viktigt, särskilt för att tolka ansiktsuttryck och kroppspråk

MOTIV OCH INNEHÅLL BESKRIV BILDEN:Vad för slags bild? Vem är konstnären? Har bilden något namn? Var har den publicerats? Vilket är motivet? Vad vi ser i bilden är motivet Innehållet är det budskap konstnären vill förmedla I en del bilder är innehåll och motiv detsamma Eero Järnefelt 1863-1937 Studerade i Paris och St.Petersburg Realistisk folklivsskildrare Samhälls-engagerad konst Sved, eller trälar under penningen, 1893 Politiskt ställningstagande för de fattiga svedjebrukarna

Komposition - Balans – symmetri, asymmetri - Rörelse - Rytm - Kontrast Akseli Gallen-Kallela1865-1931 Lemminkäinens moder Symbolistisk, enklare stil ansågs vara bra för nationella motiv Egen mamma som modell Moderskärlek och dödssymbolik Kompositionen är en plan eller ett arrangemang av de enskilda elementen i ett konstverk. Målet med kompositionen är att välja och placera elementen ändamålsenligt för att bilden skall kommunicera med betraktaren.

Analys av kompositionen De visuella elementen är: Linjer Former - ytor Ljus - skugga Färger Bildperspektiv Beskärning Bildvinkel Rumsbildning Ledande konstnär under 1890-talet Outtröttlig sökare, naturbegåvning Realistisk folklivsskildring men övergick till symbolismen Brinnande intresse för Kalevala Ödemarksatelje i Ruovesi och stadsateljé i Tarvaspää, Esbo Composition is the plan, placement or arrangement of the elements of art in a work. The general goal is to select and place appropriate elements within the work in order to communicate ideas and feelings with the viewer. It is the primary element in photography and an important concern in drawing. The visual elements (the vocabulary with which the visual artist composes) are: Texture--surface qualities which translate into tactile illusions Direction--visual routes which take vertical, horizontal or diagonal paths Size--the relative dimensions and proportions of images or shapes to one another The primary elements of composition within a picture are: The area within the picture used for the illustration. The perspective, relating to spatial arrangements of objects within a picture, creating depth of field or giving the illusion of dimension or depth on a two-dimensional surface. The line or direction followed by the viewer's eye when they observe the image. The value, or degree of lightness and darkness, used within the picture. The artist determines what the points of focus of the art will be, and composes the work accordingly. The eyes of the viewer will then tend to linger over these points of focus. The illustration can be arranged in a harmonious whole that works together to produce a statement.

Linje Den visuella stigen som leder blicken i en bild Line--the visual path that enables the eye to move within the piece Kullervo förbannande, 1899 Symbolismen stiliserar motivet Ytmässig och förenklad bild Kraftfull stil Omkullkastade realismen Innehållet mystik eller litterärt Färger och former har även ett symboliskt innehåll Den visuella stigen som leder blicken i en bild Horisontal, vertikal, diagonal etc. Fri linje Linjen uttrycker känslor, stämningar och rörelser

Gyllene snittet En matematisk formel för proportioner i en bild Utvecklades av grekerna. Da Vinci räknade ut att mänskokroppens proportioner stod i detta förhållande Den mindre delen förhåller sig till den större som den större till hela sträckan 1:0,618 eller 3:5 = 5:8 Venus de Milo (Venus Milo) är en antik grekisk skulptur som föreställer den grekiska kärleksgudinnan Afrodite, som i Rom benämndes Venus. Venusskulpturen påträffades 1820 på den grekiska ön Melos (italienska Milo) i Egeiska havet. Idag står den på Louvren i Paris. Enligt en konstnärs öga delar midjan på skulpturen kroppen i den proportionen som kallas för gyllene snittet. Venus de Milo är gjord av vit marmor. Skulpturen är 204 centimeter hög och dateras till cirka 130 f.Kr. Man tror att konstnären är Alexandros från Antiochia.

Tredelning Hugo Simberg 1873-1917 Gallen-Kallelas elev Originell fantasivärld Personifieringar: Frosten, Döden, Hösten, Fan och alla smådjur och troll

Form Ytor som definieras av konturer – geometriska eller organiska Två- eller tredimensionella former Shape--areas defined by edges within the piece whether geometric or organic

Kontur – Yta Teckning byggs upp med hjälp av kontur och yta Konturer finns inte i verkligheten men de är ett sätt att framställa den Ytan kan ha egenskaper såsom valör och materialkänsla Linjen är ett uttrycksfullt medel. Den kan vara stark, svag, rofylld, levande. Albert Edelfelt 1854-1905

Ljus - skugga En skuggad yta ger djup åt teckningen En ren valörteckning saknar konturer Valör = graden av ljushet – mörkhet Använd hela gråskalan då du tecknar dvs svart, mörkgrått, grått, ljusgrått, vitt Elin Danielsson-Gambogi 1861-1919 Studerade i Paris Gifte sig i Italien Helene Schjerfbecks studiekamrat

FÄRG Grundfärger Mellanfärger Komplementfärger Kalla / varma Color--hues with their various values and intensities

Rumsbildning Omättade färger Perspektiv oskärpa Kalla färger Transparens Ljus och skugga Överlappande former Gradvis upprepning av visuella element skärpa Mättade färger varma färger

Bildperspektiv – Olika perspektiv ger olika betydelser åt bilden Normal ögonhöjd Luftperspektiv Bildvinkel förändrad Grodperspektiv Fågelperspektiv

Sammanfattning 1880-talet – realism och nationella motiv 1890-talet – symbolism, nationalromantik 1900 – världsutställningen i Paris 1900-1920 – spirande modernism Går från realismens djupverkan mot modernismens mer ytbetonande kvaliteter!