SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat 2013 - med jämförelser 2010-2012 Genomförd 19 september – 8 november 2013 700 personer svarade (av 1500)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insikt 2013 Sundsvalls kommun
Advertisements

Haparanda kommun Medborgarenkät Vår 2012
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Insikt 2013 Karlshamns kommun En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Medborgarundersökningen I SCB:s regi sedan kommuner 22 Stockholmskommuner (sedan 2010) personer år 76 frågor + 11 tilläggsfrågor.
Innehåll Bilder Innehåll Bild 2-3 SCB:s medborgarundersökningar
SCB:s medborgarundersökning våren 2009
Medarbetarundersökning hösten 2013 Haparanda stad totalt
Piteå kommun som samhällsbyggare Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Finns det möjlighet att påverka mellan valen? SCB:s Medborgarundersökning – ett alternativ? Johan Wilén Enheten för demokratistatistik Statistiska centralbyrån.
SCB:s medborgarundersökning Resultat för Nacka kommun.
SCB:s medborgarundersökning våren 2009 Resultat för Södertörnskommunerna Jenny Hjort.
Varumärket Luleå kommun
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Medborgarundersökning SCB:s undersökning 14 september-8 november 64 kommuner deltog Hittills har 230 kommuner gjort undersökningen (155 mer än en.
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
Insikt 2013 Haparanda stad En servicemätning av kommunens myndighetsutövande gentemot företag.
Nacka kommuns tilläggsfrågor Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån 13 september- 9 november.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Nacka kommuns attitydmätning bland kommuninvånarna 2003 Januari/februari 2003.
Medborgarundersökning 2010 Nacka kommun Jämförelser med andra Stockholmskommuner Bilaga till tjänsteskrivelse.
Medborgarundersökning 2011 Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2011/ resultat Nacka kommuns tilläggsfrågor - jämförelser med de Stockholmskommuner.
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
Haparanda stad Invånarenkät 2015 Haparanda stad – Invånarenkät
SCB:s medborgarundersökning våren 2007 Specialrapport för Södertörnskommunerna Lars-Gunnar Strand SCB.
Medborgarundersökning 2015 Nacka kommun Tabeller och diagram Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2016/ Här visas värden utan felmarginaler. Det bör.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? RESULTAT FRÅN SOCIALSTYRELSENS BRUKARUNDERSÖKNING 2010 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING.
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
SCB:s medborgarundersökning 2014 Trollhättan stads resultat.
Medborgarundersökning Vision och mål Genomförande Vision och mål Systematiskt kvalitetsarbete i Leksands kommun.
Varumärket Luleå kommun Kommunikationskontoret Position Luleå kommun ska uppfattas som en nationell förebild inom respektive verksamhetsområde. Varumärkeslöfte.
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat 2013 - med jämförelser 2010-2012 Genomförd 19 september – 8 november 2013 700 personer svarade (av 1500) 132 kommuner har gjort undersökningen 2013 (”medel” i dessa bilder är snittet för dessa 132 kommuner) Hittills har 256 kommuner genomfört undersökningen OBS: felmarginaler på ca +/- 1,5-2 enheter

Förklaring av värdena som visas Medborgarna svarar på frågor inom olika områden på en skala 1-10. För varje område räknas sedan detta om till ett index 0-100, där värden över 40 kan räknas som ”godkänt”, över 55 som ”nöjd” och värden över 75 som ”mycket nöjd”. Läs mer om undersökningen på SCB:s webbplats.

Områden inom nöjd-region ”NRI” mäter nöjdhet med kommunen i dess helhet som en plats att bo på. Enda förändringen under perioden har skett inom området trygghet, där det skedde en ökning mellan 2011 och 2012. Nacka högre (statistiskt säkerställt) än snittet inom samtliga områden

Nöjdhet med verksamheterna ”NMI” visar medborgarnas nöjdhet med hur kommunen sköter sina verksamheter Äldreomsorgen ökade mellan 2011 och 2012, men har nu sjunkit (statistiskt säkerställt). I övrig inga (säkra) förändringar. Ringarna visar områden där Nackas värden inte skiljer sig (statistiskt säkerställt) från snittet. Bemötande och tillgänglighet: kontakt m högre chefer lägre än snittet, i övrigt högre (tillgänglighet tjänstemän och bemötande)

forts. nöjdhet med verksamheterna Nöjdhet med miljöarbete har ökat under perioden (2010-2013) och ligger nu över snittet för samtliga kommuner. Ringarna visar områden där vi kommunen inte skiljer sig från snittet.

Områden inom ”nöjd-inflytande” ”NII mäter nöjdhet med insyn och inflytande över kommunens beslut och verksamheter. Kontakt och förtroende har sjunkit under perioden och området kontakt ligger nu under snittet. I övrigt inga statistiskt säkerställda förändringar.

Sammanfattning Nacka ligger fortfarande över medel inom de flesta områden, dock inte när det gäller: Äldreomsorg Renhållning och sophämtning (tillång till återvinningscentraler under snittet) Kultur Räddningstjänsten Kontakt (under snittet) – med högre chefer och politiker (dock stor andel ”ingen åsikt” på dessa frågor) Bemötande och tillgänglighet Invånarnas nöjdhet med kommunens miljöarbete ligger nu över snittet, vilket det inte gjort tidigare.

Med vilka områden är medborgarna inte nöjda Med vilka områden är medborgarna inte nöjda? (då ska värdet vara minst 55) Äldreomsorg, stöd för utsatta (dock precis vid gränsen för nöjdhet) Utbud av olika typer av boendeformer Nöjesutbudet, teaterföreställningar och konserter Snöröjning Inflytande och insyn Påverkan Förtroende Kontakt med högre chefer och politiker (stor andel ”ingen åsikt”) …men kommunen får över ”godkänt” (över 40) inom samtliga områden.

Jättenöjda med… Rekommendation (alltså väldigt många kan rekommendera andra att flytta till Nacka) Tillgång till parker, grönområden och natur (näst högst värde i landet) Biblioteksverksamheten Vatten och avlopp

Större urval skulle behövas för att uttala sig bättre om mindre grupper, men några skillnader framkommer, ex: Könsskillnader De enda statistiskt säkerställda är inom områdena Fritidsmöjligheter där kvinnor är mer nöjda än män. Kontakt där kvinnor är mer nöjda än män.