SAST 071115 Stockholm Avs. Joachim Kravhantering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetet med anmälningsavgifter
Advertisements

Vårdhandboken säkerställer god och säker vård på lika villkor
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kvalitetssäkrad leverans i Maximoprojekt
Kort om Matrisen Bildat anställda Cirka 2500 kunder
NUAK Förnyad förvaltning
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Värdeskapande användning av MAXIMO
Sigma QTC i Maximoprojekt
Visionen för PTS Conny Axelsson Fastighetschef Landstinget Kronoberg.
Årsuppföljning LSO.
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
Trio Enterprise Corporate and Concept Presentation
Affärsintegration och Asset Management
Test och kvalitetssäkring i Ladok3
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Så skapar du en spänstigare It-infrastruktur! Per Bergman, IT-arkitekt
Tjänster.
När jag började på Bolagsverket... SYSUTV
Kravspecifikation och IT-upphandling
Objektorienterad tänkande
Ny gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T.
Informationssystem och databasteknik, 2I-1100
Staffan Dahlin Västra Götalandsregionen IT-Centrum
IAM NetInfo Information Stödprocesser Rollhantering
Användbarhet - projektledarens dröm eller mardröm
Varför vänta! Dra nytta av nya funktioner i Maximo
Framsteg AB Plenum 2 Framsteg breddar Maximoerbjudandet med hjälp av molntjänster Henrik Nyström Affärsområdesansvarig Underhållssystem Framsteg.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Elips - Gränssnitt ABT Ulf Eriksson Lantmäteriet och
BITA: Brukarcentrerat IT-stöd inom personlig Assistans
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Projekt och Arkitektur
Att komma igång Checklistor och tips.
1. Vad skall vi börja med? 2. Vad händer sedan? 3. Hur vet vi till sist att allt fungerar? Anslutning till SITHS (steg för steg…) Avtal Leverantör Avtal.
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
Viktigt när du upphandlar molntjänster
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Systemdesign som process
Navision – RIM Rapid Implementation Methodology - anpassning.
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Välkommen till Information om Hinfo Hinfo är en nationell databas för information om hjälpmedel Vad är Hinfo? Information om Hinfo 2006.
Scope Vad vi intygar Gabriel Bosaeus Scope Vad sägs om scope.
INFORMATIONSSYSTEM Informationssystem: datoriserat system som stödjer en organisations informationsförsörjning VERKSAMHET avbildar Definitionen alltför.
Strukturering av informationssystem Föreläsningsunderlag
E-ARKIV Johan Kjernald eSamordnare.
Testledaren. Ansvar Sköter den dynamiska verifieringen och valideringen av systemet genom exekvering Finns kvalitetssamordnare tar denne hand om inspektioner.
Navision – RIM Rapid Implementation Methodology – användning David Knezevic, Stockholm,
1 Mjukvaru-utveckling av interaktiva system God utveckling av interaktiva system kräver abstrakt funktionell beskrivning noggrann utvecklingsmetod Slutanvändare.
Testdatahantering Utvärdering och införande av verktygsstöd.
PV7170 Föreläsning 2b Analys och förhandling
Föreläsning om RUP RUP – Rational Unified Process
Dialect Unified En mobil växel olik alla andra Innehåll Växeln som molnstjänst En telefonväxel på dina villkor För användaren Vem vill du ringa? Telia.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
Introduktion till The Rational IT Model
Vilmale FINFO-dagen 2016.
Analytics - Vad ni kan göra
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Presentation av ledningssystemet
Sälja en produkt eller tjänst
ArtDatabanken Till styrmodell .
Inköp utanför boxen Med en alltmer digitaliserad inköpsprocess kommer nya utmaningar. Vilka är dessa och hur ser inköp ut i framtiden?
Systemutvecklingsprocessen Rational Unified Process
Stöd till precisering av avrop från Ramavtalet ”bokning och bidrag”
Presentationens avskrift:

SAST Stockholm Avs. Joachim Kravhantering

”Att jobba med test i projekt med kravställare, kravhanterare & kravhantering”

Hur tänker en kravhanterare? Vem är kravställare och hur arbetar verksamheten? Vad ska systemet (eller systemen) tillgodose i verksamheten/processerna, vad är användarkraven? Hur ska systemet fungera ur ett användarperspektiv? Vilka funktioner måste systemet tillhandahålla och vad är kraven på funktionerna?

U Strategier: Tjänster, affärsfunktioner, IT Processkarta, processer och rutiner Användningsfall, funktionella krav och gränssnitt Systemdesign och integrationer Systemkod och miljöer Objectives and Scope definitions Enterprise Model System Model Technical model Detailed Representations Vision Management Solution and Implementation management Presentation Applikation Databas Kravbilden i verksamhetsarkitekturen Representationsnivåer Ansvar Validering & Kvalitetssärkring

Verksamhetskrav Affärskrav Marknadskrav Processkrav Användarkrav / Rutinkrav Funktionella krav Icke-funktionella krav Systemkrav Gränssnittskrav [Användningsfall] [Rutin] [Organisation] [Funktioner] [Processkarta] [Process] [Objekt] [Information] [Saker] Krav- vs designrepresentationer

UC.01_ Beställa tjänst Kontakta kundtjänst Användargränssnitt Tillgängliga tjänster Information Funktion (Funktionellt krav) Alternativflöde Kontrollera abonnemang Användningsfall och kravidentifiering

Funktioner och funktionella krav Funktion Trigger Resultat FK - Kontrollera kundabonnemang Användare vill kontrollera kundabonnemang. Användare ska i systemet kunna kontrollera abonnemang och avtalsvillkor baserat på personnummer, namn (förnamn och efternamn). Systemets presenterar abonnemangsuppgifter (avtal, startdatum, slutdatum, bindningstid och pris) FK – Ändra kundabonnemang Användare ska kunna ändra avtalsvillkor för ett abonnemang. Användare ska i systemet kunna ändra avtalsvillkor för en kund/abonnemang (pris, bindningstid). Systemet loggar avtalsförändringen på kunden samt skapar en avtalsutskrift på nya avtalsvillkor, som ska skickas till kund som bekräftelse. Funktion Trigger Resultat Primitiv återanvändbar funktion Sammansättning av funktioner, e.g. användningsfall

Milestone Leverabel Test Krav Kopplingen Krav-leverans-test Concept from RTM, Qualiware Vem implementerar När

Kraven överlämnas till Utveckling för systemdesign - Presentationslager (prototyp) - Applikationslager - Databaslager …samt till Test för testplanering - Definiering av testscenarion - Definiering av testfall Överlämning till Utveckling och Test

Presentation Användningsfall Funktion Systemgränssnitt Användargränssnitt DB Applikation Integrationer Testscenario Testfall Teststeg Testdata Process Acceptanstest Systemtest Krav design och testrelationer

Har rätt produkt blivit utvecklad? Är produkten utvecklad rätt? Hur tänker Krav att Test tänker?

Milestone Leverabel Test Krav Kopplingen krav-test-leverans Rätt lösning? Rätt produkt? Produkten rätt? Concept from RTM, Qualiware

Krav är korrekta, och implementationen överensstämmer ej med kraven = Felrapport Implementation är korrekt men överensstämmer inte med kraven = Ändringsbegäran (på krav) Varken krav eller implementation stämmer överens med förväntan = Ändringsbegäran (på krav) Krav är korrekta och implementation är överensstämmande men implementationen överensstämmer ej med förväntan = Ändringsbegäran (på implementation) Krav och lösningsbeskrivning är korrekt och överensstämmande men implementationen avviker från lösningsbeskrivning = Felrapport Hur hantera avvikelser

Kvalitetssäkringens ”silver bullet” Bilda ett utvecklingsteam kring utvecklingsdomänerna representerade av: - Kravställare/processansvarig - Kravhanterare - Systemdesigner/arkitekt - Testare/testdesigner...och säkerställ helheten

Utvecklingsteamet i kravhanteringen Kravställaren (Processansvarig) Person i verksamheten som kan domänen som kravställs bäst och kan "bestämma" hur systemet ska stödja verksamheten inom domänen. Kravställaren måste också ha makt att anpassa verksamheten till systemet om så erfordras. (Kravställaren dokumenterar processer, rutiner, utbildar verksamheten, ansvarar för och ”äger” kraven inom domänen, förvaltar processer och rutiner) Kravhanteraren Analyserar processerna och definierar användarkrav och systemkrav. Designar användningsfall tillsammans med kravställare, med input från Utveckling och Test. Kraven ska representera överenskommelsen mellan kravställaren och systemdesignern. Systemdesignern Analyserar krav och designar systemet, d.v.s. beskriver HUR kraven ska realiseras i systemet. Bör beskriva presentationslager, applikationslager, databaslager och integrationer Testare/Testdesigner medverkar i kravdefinieringen, och framtagande av design, som granskare (kvalitetssäkrande) samt för att påbörja testdesign och testplanering.