TRIPPELT UTSATT OM ATT VARA UTVECKLINGSSTÖRD OCH LEVA I EN HEDERSKULTUR
PROGRAM 8.30 INLEDNING 9.00 ”Trippelt utsatt - om hedersrelaterat förtryck och våld bland unga med intellektuell funktionsnedsättning” FIKAPAUS 10.30TRIS- fortsättning Intellektuellt funktionshinder, vad innebär det? LUNCH 13.15INSPIRATION OCH GODA EXEMPEL; Lokalt exempel från Hässleholm och deras arbete med funktionshindrade 14.00”SCENER FRÅN VERKLIGHETEN”- fallbeskrivningar IRL 14.30TVÄRGRUPPSDISKUSSION INKLUSIVE FIKA ÅTERSAMLING; Rapport från grupper och frågor. Hur fortsätter vi? Medverkande Lena Rydberg, rektor gymnasiesärskolan, Ingela Bernholtz, utvecklare arbete och välfärd, Lovisa Gentz-Ah l, kurator Österänggymnasiet, Fri:JA Mariet Ghadimi; projektledare Kompe- tensteam Uppsala & Järfälla och Sandra Sarin ; projektsamordnare Kompetensteam Uppsala & Järfälla Irène Wanstadius; psykolog och Annica Rosander ; kurator Barnhabiliteringen, Kristianstad Helene Elmqvist, socialförvaltningen Hässleholm
SMS-FRÅGOR
TRIS- tjejers rätt i samhället TRIS är en ideell organisation som sedan år 2002 arbetat förebyggande och akut mot hedersrelaterat förtryck och våld. TRIS är den första organisationen i Sverige som kartlagt omfång och karaktär av hedersrelaterat förtryck och våld bland ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning. Tris är även de enda som arbetar fram metoder för hur man genom idrott och hälsa kan förebygga hedersrelaterat förtryck och våld. TRIS har sitt säte i Uppsala och har flera nationella projekt runt om i Sverige.
FALLBESKRIVNINGAR Hur skulle du utifrån din profession kunnat/velat agera? Vilka möjligheter/begränsningar ser du? Hur skulle du kunna få mer kunskap om detta område? Vilken annan profession skulle du behöva samverka med?
…OCH NU DÅ… Hur ska vi gå vidare? Finns det redan existerande nätverk? Hur får du kontakt med den som kan stötta dig när du träffar på en ungdom som behöver ditt stöd? Vi kan bara lösa detta tillsammans!