Samordnad varudistribution

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Leverantör.
Advertisements

Portal för elektroniska beställningar via Asynja
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Agenda förmiddag Presentation av närvarande samt våra roller
Det moderna svenska inrikesnätverket
E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
Ordersvar till Skanskas e-handelsverktyg
FleetGuard Nästa generations trafikledning för små företag Vianet Sverige AB, Midgårdsvägen 20, LULEÅ, Tel: , Fax:
ISPS ÖVNING 1 Lossning av farligt gods
Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
Ny kommunikationslösning för licensansökningar
Wikinggruppen Presentation av ”WIKING SMS” – Effektivisera din verksamhet.
Översikt för ny kommunikationslösning för licensansökningar Bättre stöd och säkrare hantering med nytt IT-stöd Uppdaterad
Det lönar sig!.
Nackas arbete med hållbara upphandlingar
Nu projekterar vi bredband via fiber till Långgatan 14-22, Lenhovda
Skicka Svefaktura till Stockholms stad
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Peo Werne ICA AB Ett projekt inom ICA som syftar till att samla småskaliga, lokala producenter till en marknadsplats.
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Affärsintegration och Asset Management
Home Use Program Support och Process för att beställa
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
1 Rutin hantering av bostadsärenden (reviderat ) Ada och Maria.
Enkel dator teknik Tips och tricks.
Schenker Air & Ocean E-lösningar för sjö- och flygtransporter
INTERNFAKTURERINGINTERNFAKTURERING 1.Skräckexempel 2.Hur det önskvärt borde fungera 3.Vinsterna av ändrade rutiner.
Ny mediepolicy –vid Stockholms universitetsbibliotek
Rätt förvärv i rätt tid på rätt sätt – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB Sabina Anderberg, Avdelningschef Avdelningen för media, Stockholms.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
The Capital of Scandinavia Artikelinformation förenklar handel med belysningsartiklar Anders Hedlund, Trafikkontoret.
Projektet ”Effektivare varuförsörjning” och standarden BEAst Supply
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
FORUM 3: PPT material Instruktioner De efterföljande PPT bilderna kommer att guida gruppen igenom Forum 3 med presentationer och övningar steg för steg.
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
SMHI - din hjälp i små och stora beslut Leverentörsmöte: Företagsväxter AB 4 november 2011.
Svefaktura Umu Fakta Umeå universitet Omsättning ca 3 miljarder ca anställda ca studenter leverantörsfakturor kundfakturor.
Förberedelser Beslut Förstudie Nyttovärdering
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Telefoni - LU Gun Nilsson Telefoniansvarig, LDC
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Intern/extern kommunikation
Rätt förvärv i rätt tid på rätt sätt – omorganisation av medieresursförvärvet vid SUB Sabina Anderberg, Avdelningschef Avdelningen för media, Stockholms.
nov 06 Samordnad vårdplanering - projektet Ett gränsöverskridande verksamhetsutvecklingsprojekt C. Wisser
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Dialect – Thomas Eriksson
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Telia Touchpoint. AcadeMedias nya växellösning Presentationen kommer att innehålla nedanstående punkter Varför byter vi? När sker bytet? Hur kommer det.
HFR 21 november 2008 Elektroniska beställningar – steget före e-fakturan.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Telefoni ” i korthet
6:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Värdekedjan.
SKL Kommentus Inköpscentral Ramavtalet ”Datakommunikation 2014” i korthet
Öppen frågestund Den 29 mars 2017.
Samordnad varudistribution
Beställare Inside KOM Mötes- samordnare Intern Service* IT Reception
Ramavtalet ”Utskriftstjänster ” i korthet
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Dynamiskt inköpssystem för bränslepellets i korthet
EAK
Ekonomisk uppföljning hjälpmedel 2016
BEERGAME Ett spel som inte handlar om att dricka öl!
Kund- och leverantörsstyrda lager
Ramavtalet i korthet Eldningsprodukter och drivmedel i bulk 2015
Ramavtalet ”e-Arkiv 2016” i korthet
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Samordnad varudistribution – ett klimatprojekt

Deltagare Helena Franzén, lokal projektledare Tyresö i Södertörnsprojekt Joakim Wangler, blivande förvaltare samordnade transporter Nils Leijonhufvud, integrationer, rutiner och processer Jonna Andersson, upphandlare Tomas Björkman, upphandlingschef

Agenda första timmen Presentation av projektet Samordnad varudistribution Information riktad till leverantörer som ska ansluta till samordnad varudistribution Frågor

Alla Södertörnskommunerna

Mål med samordnad varudistribution Bidra till ett klimateffektivt samhälle Minst halvera koldioxidutsläpp vid kommunernas transporter Oförändrade eller sänkta kostnader för transporter Bättre närmiljö och trafiksäkerhet

Så här kommer det att fungera Leverantör Enhet Widrikssons Åkeri Leverantör Leverantör Leverantör Leverantör Leverantör

Avtal tecknats med Widrikssons Åkeri AB Avtalet gäller 4+2 år och omfattar: Ägande och drift av omlastningscentral Utleverans av varor till beställare Kundservice kopplat till uppdraget Tilläggstjänster S-G Andersson/Jan Hultgren 2014-05-26

Vad innebär detta för dig som leverantör? Kör alla beställningar till en adress – Widrikssons i Västberga Förändrat arbetssätt? Extra arbetsuppgifter? Tilläggskrav?

Varuflöden i dag Kommunens enheter Leverantörer

Varuflöden samordnad varudistribution Kommunernas enheter Leverantörer

Beställningar, leveransaviseringar, varuflöden Kommunernas enheter Beställningar Leveransaviseringar Leverantörer

Leveransavisering – krav på filformat Leverantören ska leveransavisera kommunen och/eller distributionscentralen i elektroniskt format i samband med att transporten av varorna avgår. Leveransinformationen bör skickas enligt standard för SFTI i EDIFACT eller XML. (Helst XML). För att underlätta denna process ska ni ge exempelfiler och specifikation. DESADV XML IFTMIN

Leveransavisering – krav på innehållet Namn på leverantören* Leverantörens referens Avropsreferens (ordernr/beställarkod)* Vikt(transporterad)exkl tara* Kollinr (fraktsedelsnr)* Typ av lastbärare (rullvagn, pall, box) Antal av lastbärare Mottagaradress: (eller GLN)* - Mottagarnamn - Kommun - Gatuadress (ej boxadress) - Postnr - Postort Telefonnummer till godsmottagare *Ska-krav

Leveransavisering genom webbformulär Om inte leverantören kan skicka leveransaviseringsinformation i efterfrågat format, så ska samma information skrivas in i ett webbformulär som distributören tillhandahåller. I denna webb kan man också skriva ut transportetiketter. Detta gör det möjligt för mindre leverantörer utan IT-stöd och etikettlösning att vara med och leverera till kommunerna. Webborder – Leveransavisering K2 Godsmottagrare Adress GLN Vikt Vikt Referens Skapa etikett

Små leverantörer utan IT stöd Leveransavisering Proceedo Leverantörer Leverantörer IFTMIN D96 Huddinge Kommun Order/ orderbekräftelse XML Leverantörer XML SFTI K2 IFTMIN D93 Widrikssons Leverantörer Leverantörer TE I S Leverantörer IFTMIN D96 K2 Kundwebb XML Ringer Faxar Leverantörer Tyresö Kommun XML SFTI E-post Leverantörer XLS K2 agerar EDI hub och hanterar mappningen Tyresö kommun sätter upp en EDI brevlåda(Tex TEIS) för att agera motpart till leverantörerna. Webbformulär för de som inte kan skicka elektronisk leveransavisering Webborder Små leverantörer utan IT stöd

Övriga krav Etiketter Godsmottagaradressen inklusive telefonnummer kollinr i streckkodsformat. (STE) Tider Leveransaviseringsfilen ska skickas senast kl: 16 den dagen som godset levereras till omlastningscentralen (Widrikssons).   Godsmottagning hos omlastningscentralen Widrikssons kan ta emot godset mellan kl: 12-24 dagen innan godset levereras till godsmottagarna (enheterna). Lastbärare Helst rullvagnar men även pall och lådor går bra. Möte bör bokas mellan leverantörerna och Widriksson för att stämma av hur utbyte av dessa ska ske.

Övriga krav, fortsättning… Två varuflöden Livsmedel och Övrigt Leveransdagar till omlastningscentral 1-2 fasta dagar per vecka: använd leveransdatum Mål Leveransdagar till enheterna 1-2 fasta dagar per vecka   Reklamation och returer Vid reklamation: Saknad vara, fel vara och fel kvalitet Då ska enheterna kontakta leverantören för justering. Om det snabbt behöver kompletteras går det med direktleverans från leverantören. Returflöden går också direkt nu i början. Eventuellt kan detta komma att ändras senare. Vid transportskadat gods eller fel tempererad vara – gör enheterna reklamation mot Widrikssons. Detta gäller även om antalet kolli inte stämmer överens med det aviserade.  Vid returer på grund av felbeställning kontaktar enheterna leverantören om hur det ska hanteras.

Frågor?