1 Lärcentret i Åbo Mervärdet med nätstöd i kurser Tove Forslund, Lärcentret

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kom igång med Disgen Distanskurs med Bengt Kjöllerström
Advertisements

Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiserings-verksamheten vid Åbo Akademi i Åbo Tove Forslund
Gymnasiearbetet p..
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Välkommen på tionde minikonferensen om kursutveckling – första gången invid Lärcentrets egna.
IT i undervisning som stöd för genomströmningen TF:s personalmöte Tove Forslund, Lärcentret
Mediekritik och medieforskning Jaana Hagelberg, hösten 2008
2006 Adobe Systems Incorporated. All Rights Reserved. 1 Komma igång med Adobe Presenter ver.7 (Adobes guide med tillägg av Tove Forslund, Lärcentret )
Utveckla din Praktiska IT
Nätbaserad publiceringskurs i Ping Pong
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Presentationsteknik Del av kursen Studieteknik (Y010703)
Moodle, forts.kurs del 1-2 Oktober 2012
Möte om MinPlan / KDB med studiechefer m.fl MonicaN&Tove F 1 Lc-pcinst/MinPlan.
Vår styrka Liten enhet Matematiskt-naturvetenskapliga ämnen
Medieteknik.
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Kompetensutveckling Med PIM
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 E-tent Tove Forslund, Lärcentret Februari
Om nätstödd undervisning SVF:s personaldag Helena Hurme.
Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2008 Tove Forslund
Lärcentret i Åbo Startseminarium för nätkursproduktionsprojekten 2007 Tove Forslund
En PowerPoint om PowerPoint
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo Översikt över studierådgivningen vid Akademin och utvecklingen av studerandes akademiska studiefärdigheter.
Praktisk nätpedagogik del 1: Kursuppläggning och examination på nätet
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Avslutande seminarium för nätkursprojekt Tove Forslund, Lärcentret
Välkommen till Åbo Akademi
Introduktion till IT vid ÅA/ÖH Jens Granlund. Omfattning 2 sv – 80h 2 sv – 80h –20% föreläsningar –20% övningar –20% läsa boken Lättpocket om IT –20%
Resurser för kand- och graduskribenter Tove Forslund, Lärcentret Åbo Akademi -
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Aktuellt inom forskarskolan vid Åbo Akademi Monica Nerdrum, lärcentret Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Lärcentret i Åbo Planering av nätundervisning
Åbo Akademis Arbetsforum - Henriksgatan 1 b Åbo 1 ARBETSFORUMS TJÄNSTER TkF:s egenlärarträff.
1 Lärcentret i Åbo Lärcenter- och virtualiseringsverksamheten vid Åbo Akademi i Åbo Info om enheternas arbete med virtualiseringsstrategier.
Fastlagsseminarium: aktuellt inom utbildning Tove Forslund och Monica Nerdrum Åbo Akademi | Domkyrkotorget 3 | Åbo 1.
1 Lärcentret i Åbo Praktisk nätpedagogik del 1: Planering av nätundervisning Ope.fi-utbildning Tove Forslund
November 2010Åbo Akademi, Lärcentret i Åbo / Fagerlund & Forslund1 Referensgruppsmöte vid BioVet & Natvet Tove Forslund, Lärcentret i Åbo.
Lärcentret i Åbo Referensgruppsseminarium 28 maj 2008 Tove Forslund, Lärcentret
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Lärcentret i Åbo Aktuellt vid Lärcentret och inom virtualiseringen Minikonferensen Tove Forslund
1 LC-verksamheten lägesrapport och planer för 2010 Tove Forslund LC-möte
Praktisk nätpedagogik: Planering av och handledning på nätstödda kurser Tove Forslund Lärcentret
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Ett konkret kursupplägg presenteras Erfarenheter från systemvetenskap Hela programmet kan läsas på distans eller på campus Nytt – start hösten 2004 Två.
Rörelse och konstruktion
Oktober 2009Sammanställning: Lärcentret i Åbo/Forslund1 Vad görs för att utveckla undervisningen vid ÅA? Vilket stöd för utveckling av undervisningen finns.
Startmöten för nätkursprojekten 2013 Tove Forslund & Maria Sundström, Lärcentret
1 Lärcentrets stöd för studerande och stöd för studierådgivningen STUDS-mötet Tove Forslund
1 Kreativa och hållbara lärmiljöer, CLL Tove Forslund Lärcentret i Åbo
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
1 Lärcentret i Åbo Introduktion i användningen av nätet i undervisningen Moodle/Blackboard Maria Söderbacka och Tove Forslund
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund 1 Elektronisk tentamen och vad kan studentrepresentanterna göra för dess införande på den egna institutionen? Studentrepresentanternas.
Multimedia och Pedagogik
Åbo Akademi, Lärcentret/Forslund1 1 e-tent – så här kan man göra i praktiken. Exempel från andra fakultetsområdet Minikonferensen om kursutveckling Minikonferensen.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Teknik för multimediaproduktion Referensgruppsseminariet, november 2011 Tove Forslund, Lärcentret
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Presentation för Informatik augusti 2015
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Planering av digital undervisning
Lärcentret - ÅA:s stöd i användningen av teknik i undervisning och för utveckling av undervisningen, genom kurser, individuell handledning och stödmaterial.
Lärcentrets stöd för nätkursutveckling
Komma igång med Moodle Januari 2016
Att bygga upp en undervisningsportfolio
Moderna inlärningsmILJÖER och utnyttjande av undervisningsteknologi i undervisningen ABI-info Tove Forslund, koordinator/lärandestöd, Åbo Akademi,
Nytt system för kursutvärdering vid Åbo Akademi
Egenlärar- och tutorträff för EK-utbildningen i Åbo
Presentationens avskrift:

1 Lärcentret i Åbo Mervärdet med nätstöd i kurser Tove Forslund, Lärcentret

2 Presentationen av nyttan med nätstödd undervisning kl Målgrupp: TkF:s referensgrupp Tove Forslund, lärcenterchef: Mervärdet med nätstöd i kurser – varför använda inlärningsplattform, desktopvideokonferens, nätföreläsningar o.dyl. i undervisningen? Linda Mannila, assistent i informationsbehandling: Exempel på användningen av Moodle, Flash-animationer och nätföreläsningar i kurser i informationsbehandling. –Varför nätkurser? –Varför Moodle? –Exempel på aktiviteter Inlämningsuppgifter Diskussionsforum (handledning, FAQ och uppgifter) Interaktiva exempel och övningar (Flash, Javascript) Journal Workshop Kort intro i hur man använder inlärningsplattformen Moodle och desktopvideokonferensen Adobe ConnectPro

3 Tjänster via Lärcentret Tillgänglig teknik –Inlärningsplattformar Moodle och Blackboard –Desktopvideokonferens (för personlig videokonferens och inbandning av korta nätföreläsningar) Adobe ConnectPro –För nätföreläsningar: utrustning för inbandning av ljud- och video, MS Producer, Adobe Flash, Windows Movie Maker Stöd via Lärcentret –Individuell handledning på önskat sätt, skriftligt stödmaterial i olika form, utbildning –Tekniskt stöd: användarhandledning för Moodle, Blackboard och ConnectPro, produktion av nätföreläsningar –Pedagogiskt handledning och admin.stöd för nätkursproduktion (instruerande material, vettig uppbyggnad i plattformen, bedömning och examination, lärarens arbetsmängd, upphovsrätt mm.)

4 Lärarens arbetsmängd produktion av nätkurser – genomförandet av nätkurs föreläsningsarbetet ersätts av handledning även handledningsarbetet minskar då kursen upprepas (både handledning medan deltagarna jobbar med övningsuppgift och då de lämnat in uppgifterna, dvs. feedback). utnyttja former för feedback som inte är så belastande för läraren –gruppfeedback –peer feedback: deltagarna ger feedback åt varandra (även färdighet som bör övas för arbetslivet)

5 Mervärdet med nätkurser, bl.a Förbättrar förutsättningarna för inlärning –aktivera studerande bearbeta nya kunskapen i övningsuppgifter under kursens gång (läraren ser också vem som hänger med) förändra examinationsformerna från sluttentamen till kontinuerlig examination även tysta syns i nätkurser (i övningsuppgifter, i frågeforumet som kan göras obligatoriskt) –studerande kan ta del av varandras övningsarbeten (och ge feedback åt/fråga varandra) –grupparbeten –instuderingsfrågor/självrättande test/övningstenter etc. för läskurs/sluttent/självkontroll av vad man kan/lärarens mellankontroll –underlättar processkrivning –mer handledning åt var och en

6 Göra kursen tillgänglig för studerande och lärare –kan minska på antalet föreläsningar i auditorium (nätföreläsningar eller studerande bearbetar lärarens och bokens material i övningsuppgifter som lämnas in) löser ev. problem med att studerande inte är med på föreläsningarna… –kurser i maj då studerande börjat sommarjobba Föreläsningar kan hållas via ConnectPro (stud. behöver inte komma till Åbo, deltar via egen dator) –handledning av diplomarbete då studerande inte vid ÅA; handledning av lärare och övr.studerande via plattform, desktopvideokonferens Mervärdet med nätkurser, bl.a

7 Effektivera kursadministrationen –kursdokumentationen på nätet speciellt bra t.ex. om flera olika handledare och enheter involverade i genomförandet –enklare/snabbare t.ex. distribuera och ta emot material, speciellt i masskurser –Vitsord/godkänt för prestationer under kursens gång tillgängliga bara för individen –underlättar uppdateringen av kursmaterialet Mervärdet med nätkurser, bl.a

8 Börja med nätstödd undervisning Kolla personalutbildningar om praktisk pedagogik och teknik! –Ofta korta kurser för att komma igång –Minikonferenserna kan ge idéer –Beställ kortkurser till den egna enheten –Finlands virtuella universitetsdagar Ta ibruk Moodle stegvis som kontaktforum i kurser (anslagstavla, inlämning av uppgifter, materialdistribution, vitsord/GK/närvarokryss för kursens delmoment etc) Använd ConnectPro för forskarmöten och för handledning av studerande som inte är på plats Utnyttja de guider och stödmaterial som finns på Lärcentrets hemsidor, ganska mycket utöver det ämnesspecifika materialet har någon annan redan funderat på och dokumenterat

9 PlaneringProduktionStartGenomförandeAvslutning Förberedelse av yttre ramar Produktion av kursmaterial Handbok för material- produktion Anmälan och antagning av studerande till kurs Introduktion av studerande i inlärningsmiljön Kursavslutning och kursutvärdering Pedagogisk planering Planering av aktivering av studerande Införande av deltagare på kursen Ev. närstudier MedievalPlanering av handledning och feedback Test av utrymmen, utrustning och programvara HandledningDokumentation, uppdatering och vidareutveckling Information om kursen Inlärningsmiljö och layout Användarnamn åt deltagarna Examination Utvärdering och testning av kursen Kursstart Handbok för nätkursutveckling

10 Stöd för Moodle Administrator och hjälp i tekniska frågor: –Mikael Ekblom, tfn Grunda kurs: –mejla Mikael Ekblom och ange vilken plattform det gäller samt namn på och e-postadress till dem som bör ha instruktörsrättigheter till kursen, fakultet, ämne, kursnamn, termin+år när kursen skall Användarguider för kursproducenter, handledare och studerande på – Korta kurser –öppna kurser –kurser vid den egna enheten

11 Stöd för desktopvideokonferens Adobe Connect Pro möjliggör muntlig kommunikation i realtid, dvs. deltagare och lärare måste vara närvarande på samma tid, men behöver inte vara på samma plats utan kan delta från sin egen dator varifrån som helst –Användarguide (1 sida) för dem som sammankallar till videokonferens –Användarguide (1 sida) för deltagare i videokonferens –ConnectPros egen mer omfattande användarguide Stödperson Dan Holm, DC, tfn 4379 epostlista för gemensam problemlösning: OBS! ConnectPro-info kl. Fredag 2.3 kl på FC/Arken!

12 Exempel på nätföreläsningar och användning av animationer Användning av Flash –Åke Gustavson, Informationsbehandling: -Andra ÅA-exempel -Nätföreläsningar i MS Producer (ljud/video till PowerPoint) -

13

14 Typer av ”nätföreläsningar” Autentisk föreläsning om temahelhet för åhörare i auditorium bandas och sätts in på nätet Introduktion till kursen inspelad i ”studio”/specifikt för nätet Föreläsning om temahelhet, lärare i aktion i auditoriet, inbandad specifikt för nätet Video/ljud synkroniserat till presentationsmaterial /ppt Diskussion mellan flera lärare Intervju Studerandeproduktioner Mm.

15 Tillgänglig teknik och programvara för nätföreläsningar MM Flash (licens) Videofilm (digital videokamera + mikrofon) Ljudfil (minidiskspelare + mikrofon) MS Producer (kan laddas ned från MicroSofts hemsida) –Ljud+bild eller video till PowerPoint Windows Movie Maker –Video och text Windows egen ljudinbandning + mikrofon –Sound Recorder i Windows (60 sec ljud till text) –Ljudinspelning i PowerPoint m.fl.

16 Nätföreläsningar Några ÅA-exempel exempel.html

17 Exempel… Hela kursen via nätet (möjliggör distansstudier) Kontakt under praktiktid/fältstudier/diplomarbete el.dyl. (handledning av lärare och övr.studerande, inlämning av praktikrapporter) Instuderingsfrågor/självrättande test/övningstenter etc. för läskurs/sluttent Fördjupning (tillämpning, frågor, egna tankar) i nätdiskussion mellan föreläsningarna på föreläsningskurs Grupparbete (kan följa med hur gruppen jobbar): presenterar läst material för varandra och diskuterar det, distribuerar slutprodukt Distribution av studerandes produktioner (text, ppt- presentationer, videon mm.) forts. 

18 Nätföreläsningar (för dem som ej kan närvara el. vill repetera, dokumentera gästföreläsare etc) Tent (hemtent under en vecka/fyra timmar el.dyl.) Proseminarium/slutarbeten (presentation av plan, litteraturstudier och färdigt arbete + kommentarer) Processkrivning Kursutvärdering Tilläggsmaterial/”nice-to-know” (länkar till artiklar, extra övningar mm) Materialbank (bakom lösenord, även mer informellt material kan publiceras för viss grupp) etc