ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET Som konsumenter har vi rättigheter och skyldigheter --------------------------------------------------------------------------------------------- När är vi konsumenter? Det är vi när vi köper saker eller tjänster, som vi själva ska använda, av ett företag. Det finns mycket att tjäna på att ha koll på sina rättigheter, men vi behöver också vara medvetna om våra skyldigheter som konsumenter. Om du visar för säljaren i butiken att du faktiskt har koll på dina rättigheter, så kan du få ett helt annat bemötande! Det kan vara svårt att våga stå på sig inför säljaren med mycket makt, men bara genom att använda rätt sort ord kan du få en helt annan trovärdighet.
En butik får höja priset hur mycket de vill. SANT ELLER FALSKT ? En butik får höja priset hur mycket de vill. VÄCKA ETT INTRESSE Fri prissättning Att pruta --------------------------------------------------------------------------------------------- Nu ska vi ta ställning till några påståenden som handlar om att vara konsument. Frågan är om de är sanna eller falska. Om de är sanna blir de gröna och om de är falska blir de röda. En butik får höja priset hur mycket de vill? Är det sant eller falskt? Grönt, det är sant. Vi har fri prissättning i Sverige. En jacka kan kosta 500 kr på ett ställe och 1 000 kr på ett annat. Det är utbud och efterfrågan som gäller. Det innebär att vissa saker som det är ont om men som är eftertraktade kan kosta multum. Det gäller alltså att jämföra priser. Brukar ni pruta? Varför inte? Konkurrensverket uppmanar oss att pruta mer. De har sett att unga personer är mycket sämre på att pruta än äldre. Det är kanske inte möjligt att pruta på mat men definitivt på saker som elektronik. Om inte priset i sig går att sänka kan man alltid försöka få mer saker för pengarna, t ex ett extra batteri till kameran eller minneskort till telefonen.
Presentkort gäller alltid i minst 1 år. SANT ELLER FALSKT ? Presentkort gäller alltid i minst 1 år. VÄCKA ETT INTRESSE Giltighetstid för presentkort --------------------------------------------------------------------------------------------- Ett presentkort gäller alltid i minst 1 år, eller hur är det? Rött, det är falskt. Hur lång tid ett presentkort ska vara giltigt bestäms av butiken, så titta vad som står på kortet. Om det inte står hur länge presentkortet ska gälla, gäller det i 10 år från det datum som det utfärdades. Men det är bra att se presentkort som en ”färskvara” eftersom det kan vara ganska tråkigt om de har gått ut innan man hunnit använda dem, eller om butiken upphört eller har gått i konkurs.
Du har inte rätt att reklamera ett par jeans som du har köpt på rea. SANT ELLER FALSKT ? Du har inte rätt att reklamera ett par jeans som du har köpt på rea. VÄCKA ETT INTRESSE Man har rätt att reklamera rea-varor --------------------------------------------------------------------------------------------- Du har inte rätt att reklamera ett par jeans som du har köpt på rea? Hur är det här? Reklamera betyder att man klagar på det man har köpt. Rött, det är falskt. Man har rätt att klaga även på reavaror, om det inte är på grund av felet som priset är nedsatt. Om priset är nedsatt på grund av ett felska detta tydligt framgå, t ex ”Halva priset på grund av trasig dragkedja”. Om det sedan blir andra fel har man alltid rätt att klaga på dem.
VAD ÄR EGENTLIGEN ETT AVTAL? VAD ETT AVTAL ÄR Standardavtal Svårlästa En överenskommelse Ingångna avtal ska hållas --------------------------------------------------------------------------------------------- Känner ni igen bakgrunden? Vart kan man stöta på ett sådant här? Kanske när jag köper något, tecknar ett abonnemang eller en försäkring. Detta är ett avtal, just den här formen kallas för standardavtal. Blir ni sugna på att läsa? Varför inte? Standardavtalen är ofta svårlästa med liten text. Oftast är texten ljusgrå mot en vit bakgrund, vilket verkligen inte underlättar. Varför tror ni att de gör så? Vill de att vi ska läsa avtalen? Det kanske är så att det står saker i texten som inte är fördelaktiga för oss. Oavsett om jag läst igenom texten eller inte blir jag bunden av den. Det betyder att jag måste följa det som står i texten. Försök att inte hasta in i ett avtal, om någon stressar på brukar det inte vara till din fördel. Testa att ställa några kontrollfrågor till säljaren och be hen att stryka under villkoren i avtalet. Eller ta hem avtalet och låt morsan eller brorsan läsa igenom det innan du bestämmer dig. När säljeren lovar er en massa saker kan ni även spela in samtalet, om ni har en telefon som det går på. Ni har rätt att spela in samtal som ni själva är en del av. Själva ordet ”avtal” kan kännas lite tungt, men ett avtal är egentligen ingenting annat än en överenskommelse. Ett kontrakt kan man säga. Det är inte alltid som avtal ser ut som på denna bild. (Klicka till nästa bild)
VAD ÄR EGENTLIGEN ETT AVTAL? Photo credit: Hans Olofsson / Foter / Creative Commons Attribution- NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0) VAD ETT AVTAL ÄR Olika sätt att ingå ett avtal Avtalsrätt från 18 år Minderåriga Undantag från regeln om att ingångna avtal ska hållas --------------------------------------------------------------------------------------------- Andra typer av avtal är… …att köpa ett dataspel …att åka buss …att köpa en glass …att ladda ner en app på mobilen Alla dessa är överenskommelser om att jag betalar för och/eller bestämmer något. Vem kan ingå avtal? Alla som är över 18 år har rätt att ingå avtal. Men det finns två undantag där yngre kan ingå avtal. Från 16 års ålder har man rätt att bestämma över pengar som man tjänat själv. Den som har eget hushåll före 18 års ålder har också rätt att handla till sitt hushåll. Men det här gäller bara kontantköp, den som är under 18 år har aldrig rätt att ingå kreditavtal. Kan inte ett åttaårigt barn köpa en glass kanske ni undrar då? Jo, men då är det upp till säljaren att göra det troligt att barnet har fått tillåtelse från sina vårdnadshavare att köpa en glass. Detta kanske är mindre sannolikt om åttaåringen går in i en elektronikbutik och köper ett dataspel för 500 kr. Om det senare visar sig att barnet inte fått godkännande så kan köpet gå tillbaka. Gäller alla avtal? Huvudregeln är att ett avtal mellan två parter är bindande, oavsett om det är skriftligt eller muntligt. Men skulle man bli oense, kan en muntlig överenskommelse vara svår att bevisa. Men man kan ju alltid spela in samtalet och spara ljudfilen som bevis. Exempel X och Y kommer överens om att Y ska få köpa X:s säng för 3 000 kronor. När Y kommer och ska hämta sängen räcker han fram 1 000 kronor till X och menar att det var det som de hade kommit överens om. I det här läget står ord mot ord och det blir svårt att bevisa vad som var den ursprungliga dealen. Detta hade kunnat undvikas om de bara skrivit ner överenskommelsen. Det hade räckt med att de skrivit ner vad de kommit överens om på en servett. X och Y skulle även ha kunnat spela in vad de kommit överens om, många har ju mobiltelefoner med inspelningsfunktion. Varför inte spela in när säljare lovar olika saker? Ta tillbaka lite av makten. Det gör ju telefonförsäljarna. Av flera olika skäl kan hela avtalet, eller vissa villkor, förklaras ogiltiga, t ex avtal som tillkommit under tvång eller när säljaren inte talat om viktiga fel. Avtal som bryter mot tvingande lagstiftning är också ogiltiga. Med tvingande lagstiftning menas att företagen inte kan ge konsumenterna sämre villkor än vad lagen säger. Photo credit: Robert S. Donovan / Foter / Creative Co mmons Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0) Photo credit: Some Pretty Things Photography / Foter / Creative Commons Attrib ution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0) Photo credit: Chris Devers / Foter / Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0) Photo credit: KanalSL / Foter / Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.0 Generic (CC BY-NC 2.0)
ÖPPET KÖP DET ÄR FRIVILLIGT FÖR SÄLJAREN ATT ERBJUDA ÖPPET KÖP Säljaren har rätt att villkora öppet köp Kom överens om att öppet köp ska gälla --------------------------------------------------------------------------------------------- (Starta filmen genom att klicka på rubriken. Du behöver internetuppkoppling för att spela filmen.) Diskutera om Sonny har rätt att byta storlek på jeansen. Vad gäller vid bytesrätt? Ibland kan vi bli erbjudna ”bytesrätt” när vi ska köpa något. Det innebär att man inom en bestämd tid kan lämna tillbaka varan och istället få en annan vara eller ett tillgodokvitto. Att handla på ”öppet köp” betyder att man får pengarna tillbaka om man ångrar köpet inom en viss tid. Bytesrätt är alltså inte samma sak som öppet köp. Det finns ingen lag som ger oss rätt till öppet köp eller bytesrätt när vi handlar i butiker. Varje butik bestämmer alltså själva om de vill erbjuda sina kunder det och vilka villkor som ska gälla. Vill du köpa en vara på öppet köp ska du be om det innan du betalar. Om affären går med på öppet köp är det viktigt att det skrivs ner, till exempel på kvittot. För att du ska vara säker på att öppet köp gäller ska varan återlämnas i samma skick som när du köpte den. Butiken ska kunna sälja vidare varan utan extra kostnad för den. Om öppet köp gäller har du rätt att få tillbaka betalningen på det sätt som du betalade, betalade du med kontanter har du rätt att få tillbaka kontanter. Exempel Vissa affärer ger öppet köp om man handlar måndag till torsdag men inte fredag till söndag. Det beror på att konsumeter börjat missbruka öppet köp genom att ”låna” kläder under helgen, ungefär som ett klädesbibliotek. Säg att jag t.ex. köper en topp på öppet köp och använder den under helgen för att sedan lämna tillbaka den på måndagen. Butiken misstänker att den var använd, eftersom den luktar svett och är skrynklig, men kan inte bevisa det. Då måste de ta emot den men kan samtidigt inte sälja den vidare utan att först tvätta den eller få den såld genom att sänka priset. När många konsumenter missbrukar öppet köp på detta sätt kan de därför välja att begränsa rätten till öppet köp. De har ju ingen skyldighet enligt lag att erbjuda öppet köp så de har rätt att begränsa eller helt ta bort möjligheten till öppet köp.
GARANTI DET ÄR FRIVILLIGT FÖR SÄLJAREN ATT ERBJUDA GARANTI Garanti innebär att säljaren ansvarar för varan Säljaren bestämmer garantins omfattning En garanti får inte kosta något extra Garantin påverkar inte reklamationsrätten En produktförsäkring innebär inte alltid ett utökat skydd --------------------------------------------------------------------------------------------- En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid, t ex 1, 5 eller 3 år. Garantin kan också vara utformad så att det bara är en viss egenskap hos varan som garanteras. Precis som för öppet köp är det alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier. Det finns alltså ingen lag som ger oss rätt till garanti. En och samma vara kan ha olika garantier som löper under olika tider, för olika delar av varan. Exempel En bil kan ha rostskyddsgaranti som löper i fem år, nybilsgaranti i sju år och vagnskadegaranti i tre år. Samtidigt finns det vissa delar på bilen som inte omfattas av garantin utan kanske räknas som förbrukningsvaror, t.ex. torkarbladen. Var uppmärksam på att företaget kan villkora garantin, exempelvis genom att säga att du måste följa en viss serviceplan eller fylla på en viss sorts motorolja. Ett annat exempel på villkor kan vara att mobiltelefonen inte får utsättas för fukt. Om du köpt en vara med garanti och det blir något fel på varan så måste säljaren kunna bevisa att felet beror på en olyckshändelse, vanvård, onormal användning eller att du inte följt skötsel- och serviceanvisningarna för att slippa ansvaret för varan och för att garantin inte ska gälla. Ibland är det lätt att förstå vad som inte täcks av garantin men ibland är det lite svårare. Samma dag som X fick sitt körkort fick X låna sin morfars stora Volvo. När X skulle hämta sin kompis backade X över kompisens väska på uppfarten. I väskan låg kompisens nya kamera. Kameran blev krosskadad och X blev förtvivlad, eftersom detta hänt redan första dagen med körkortet. Kompisen var dock lugn; ”Den har ju garanti” . Tillsammans åkte vännerna till butiken och visade fram kameran. Säljaren såg skeptisk ut och menade att den korsskadade kameran inte täcktes av garantin. Och detta stämde ju mycket riktigt eftersom kameran inte hade hanterats på ett riktigt sätt. Vad tycker ni att X och kompisen skulle göra? Skulle X köpa en ny kamera till sin vän och stå för hela kostnaden själv? I det här fallet täcktes kameran av allrisken i hemförsäkringen, något som många ofta missar. Den kostnad som blev var endast självrisken.
PRODUKTFÖRSÄKRING EN PRODUKTFÖRSÄKRING ÄR OFTA DYR OCH ONÖDIG Var kritisk Kostar extra och är ofta dyra i förhållande till varans pris Innebär inte alltid ett utökat skydd Allrisk ger ofta samma skydd som en produktförsäkring --------------------------------------------------------------------------------------------- En produktförsäkring, eller tilläggsförsäkring som den också kallas, är en extraförsäkring som du köper i butiken samtidigt som varan. Den gäller alltså bara för en produkt under en begränsad tid och endast för ett fel. Det är bra att fundera på om du verkligen behöver en produktförsäkring eftersom det blir ett väldigt dyrt sätt att försäkra dina saker. Kontrollera först vad som ingår i din hemförsäkring. Ingår det en allrisk-försäkring, eller ”drulle” som den också kallas? Andra saker som kan vara bra att tänka på är att butikerna ofta tjänar mer pengar på att sälja produktförsäkringar och avbetalningsköp än vad de gör på själva varuförsäljningen. Konsumentköplagen och eventuella garantier ger faktiskt ett bra grundskydd mot ursprungsfel i en vara. Risken finns att du betalar för något du redan har. Dessutom brukar de vanligaste felen på en vara inte ingå i produktförsäkringarna, trots vad säljarna faktiskt har lovat. Frågar en säljare om du vill köpa en extra garanti ska du bli vaksam, en garanti ska alltid vara gratis. Det säljaren i så fall försöker sälja till dig är någon form av produktförsäkring.
LAGSTADGADE RÄTTIGHETER! FÅ KOLL PÅ DINA LAGSTADGADE RÄTTIGHETER! ? ! LAGAR SOM GER KONSUMENTER SKYDD Tvingande lagstiftning Kunskap ger ett annat bemötande --------------------------------------------------------------------------------------------- För att få koll på sina rättigheter måsta man titta på vad det står i lagen. Om man någon gång ska klaga på en vara eller tjänst är det bra att kunna visa att man kan lagen, eftersom det kan ge ett helt annat bemötande! Vi ska därför kika lite närmare på tre viktiga lagar för oss konsumenter. Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen är som två tvillinglagar, med skillnaden att den ena reglerar köp av varor och den andra köp av tjänster. Lagarna är dessutom i stora delar tvingande, vilket betyder att säljaren inte kan avtala fram sämre villkor för konsumenten än vad som står i lagen. Så är det inte med alla lagar, vissa kan man faktiskt avtalas bort helt eller delvis. Ett exempel på en lag man kan avtala bort helt är Sambolagen.
VAD ÄR ”FEL”? KONSUMENTKÖPLAGEN GER SKYDD NÄR EN KONSUMENT KÖPER VAROR AV ETT FÖRETAG KKL gäller konsumentköp av varor från Näringsidkare och är tvingande Man har rätt att reklamera felaktiga varor Ursprungliga fel Man har rätt att få en bruksanvisning En annons kan bli en del av avtalet Farliga varor är felaktiga --------------------------------------------------------------------------------------------- När vi är konsumenter, och köper varor av företag, finns det en lag som heter Konsumentköplagen som ger oss skydd. Den gäller alltså inte när jag som privatperson handlar av en annan privatperson! När har jag då användning av lagen? Jo, den ger mig rätt att klaga om varan är felaktig. Men vad är egentligen fel enligt lagen? En vara är felaktig om den är exempelvis är trasig och det beror på ett fel som fanns från början. Det måste alltså vara ett ursprungligt fel, ett fabrikationsfel, på varan. Exempel Säg att jag köpt den här stolen av ett företag. Jag kommer hem och är väldigt nöjd med min stol. Jag använder den och den funkar bra. Men efter bara två veckor brakar den ihop när jag sätter mig på den på grund av att den är felmonterad. Jag köpte stolen färdigmonterad så det är inte jag som har satt ihop den fel. Detta blir ett fel som säljaren ska stå för, ett ursprungligt fel. Även om den såg hel och fin ut från början så fanns ju felet där när jag köpte den. Men en vara kan också vara felaktig om bruksanvisningen saknas eller om en annons är vilseledande och säljaren inte ger mig rätt information innan köpet, eftersom annonsen räknas som en del av avtalet. I somras köpte X en begagnad bil av en bilhandlare. I annonsen stod det att bilen hade AC men när X kom hem upptäckte hon att den inte fungerade. Hon vände sig till säljaren för att få den lagad, men säljaren ville inte hjälpa henne utan menade att hon själv skulle ha undersökt bilen innan hon köpt den. Men eftersom det stod i annonsen att bilen hade AC, och säljaren inte hade informerat om att den inte fungerade, hade hon rätt att få den lagad. Detta eftersom annonsen var en del av avtalet. Då säljaren inte hade egen möjlighet att laga AC:n fick X avdrag på priset med 15 000 kr. Det är också fel på en vara om den är farlig, t ex om jag köper en bil av en bilhandlare som inte skulle gå igenom besiktningen eller om jag köper en barnvagn som har allvarliga säkerhetsbrister. De här felen är några av de vanligaste, men det finns fler situationer då det är fel på en vara. Den ska t.ex. vara ändamålsenlig, alltså funka för sitt ändamål. En regnjacka ska funka att ha ute när det regnar osv. Det finns även något som kallas särskilt ändamål. Om jag som konsument frågar innan köpet om varan fungerar till ett vist ändamål och säljaren lovar att den gör det.
REKLAMERA FEL OCH FÖRSENING Reklamationsrätt 3 år Starkast skydd 6 månader Svagare skydd 2 år och 6 månader REGLER FÖR REKLAMATION Skillnad mellan reklamation och garanti Reklamationstiden 6-månadersreglen Reklamera inom skälig tid Reklamera till den andra avtalsparten Inget formkrav på kvitto --------------------------------------------------------------------------------------------- När jag klagar på en vara som det är fel på, enligt lagen, betyder det att jag reklamerar den. (Klicka fram bilden med reklamationsrätt i 3 år.) Jag har rätt att reklamera en vara i upp till tre år efter det att jag köpt den. Varan kan ha en garanti som är kortare än tre år, men det förkortar inte reklamationstiden. Jag har alltid rätt att reklamera en vara i tre år! Det kan vara bra att veta skillnaden mellan reklamation och garanti eftersom butikerna ibland försöker ”dribbla bort oss” genom att bara prata om garanti och undantag i garantin och inte nämna reklamationsrätten. De försöker bli fria från ansvar men då är det viktigt att veta att reklamationsrätten alltid finns kvar, oavsett garanti eller inte. (Klicka fram bilden med starkast skydd 6 månader.) Under de första sex månaderna efter köpet har jag som konsument starkast skydd, då är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt och säljaren blir ansvarig för felet. (Klicka fram bilden med svagare skydd.) När det gått mer än sex månader efter köpet är det jag som köpare som måste göra det troligt att felet fanns från början. För att få reda på vems felet är brukar säljaren vilja göra en felsökning och då kan det tillkomma en felsökningsavgift. För att få ta ut en avgift måste säljaren tydligt tala om detta för mig innan jag lämnar in varan. Det är säljarens ansvar att bevisa att denne gett informationen innan. Avgiften får heller inte vara så hög att den avskräcker mig från att reklamera. Jag måste lämna ett meddelande om felet ”inom skälig tid” efter det att jag har upptäckt det. (Klicka fram bilden med i tid 2 mån.) Det har jag gjort om jag reklamerar inom två månader. Men om jag varit sjuk eller bortrest kan ”skälig tid” förlängas. Ytterligare en sak man kan tänka på är att inte fortsätta använda varan om man upptäckt ett fel på den, eller försöka fixa felet själv. Då kan reklamationsrätten försvinna. (Starta filmen genom att klicka på rubriken. Du behöver internetuppkoppling för att spela filmen.) Diskutera om Stina kan reklamera sina stövlar trots att hon inte har något kvitto. Det är vanligt att säljaren vill att du ska visa kvitto när du reklamerar. Det stämmer egentligen inte helt eftersom det du ska kunna visa är var och när du köpte varan, och till vilket pris. Kan ni komma på något annat sätt att visa detta förutom kvitto? Kontoutdrag kan vara ett sätt, men det finns säkert fler. För att slippa tjafs är det bäst att spara kvittot i tre år. Kvitton bleknar lätt, så ta en kopia eller ta kort på (scanna in) viktiga kvitton så är du säker på att de finns kvar om du skulle behöva dem. Att sätta in viktiga kvitton i en pärm med flikar för olika år gör att du lätt hittar dina kvitton när du behöver dem och lättare att rensa ut gamla oaktuella kvitton. I tid 2 mån
VEM ANSVARAR FÖR MOBILEN? Ronak köpte i december en mobiltelefon. Ett års garanti lämnades. I oktober lämnade hon in den till säljaren för reparation. Felet var att telefonen stängde av sig själv ibland. Hon fick besked om att telefonen var fuktskadad. Säljaren ville därför inte reparera telefonen på garantin. Ronak vände sig till nämnden och yrkade byte till ny telefon utan kostnad. Säljaren bestred yrkandet. SÄLJAREN BESTÄMMER GARANTINS OMFATTNING Felaktig hantering täcks oftast inte av garantin Felsökningsavgifter kan förekomma --------------------------------------------------------------------------------------------- Nu ska vi titta på ett fall från Allmänna reklamationsnämnden – förkortas ARN – som handlar om garanti. (Läs igenom texten på bilden högt och gå igenom fallet utan att berätta lösningen. Låt sedan eleverna prata med varandra i bikupor i ca 1 min om vad de tror blev ARN:s rekommendation. Berätta efter diskussionen kort vad ARN kom fram till och varför.) ARN kom fram till att Ronak inte hade rätt. Anledningen var att felet berodde på en fuktskada. Av telefonens instruktioner framgick att den inte fick utsättas för fukt eller höga temperaturväxlingar. ARN menade alltså att det är troligt att Ronak har hanterat varan felaktigt eftersom den var fuktskadad. Det är dock viktigt att företaget kan visa ett samband mellan fukten och det specifika felet. I det här fallet var det ett tydligt samband då kretskortet var fuktskadat. Visar sig andra fel, t ex att 5:ans knapp lossnar, som inte har samband med fukten måste företaget fortfarande åtgärda dem.
Få varan reparerad eller få en ny vara FEL PÅ VARAN – VAD KAN MAN GÖRA DÅ? Få varan reparerad eller få en ny vara RÄTTIGHETER NÄR EN VARA ÄR FELAKTIG Man har rätt att hålla inne betalningen Två gånger reparation eller omleverans vid samma fel Prisavdrag vid mindre fel Häva köpet vid större fel Skadestånd för kostnader på grund av en felaktig vara --------------------------------------------------------------------------------------------- Om man är överens med säljaren om att det finns ett fel, och säljaren är ansvarig för felet, vad kan man då kräva? (Klicka.) När det är ett fel på en vara som säljaren är ansvarig för kan du i ett första steg kräva avhjälpande eller omleverans. Vilket av de två alternativen det blir beror på vad som innebär lägst kostnad för säljaren. Avhjälpande betyder att säljaren reparerar varan utan kostnad och omleverans betyder att du får en annan vara som är likvärdig i utseende, funktion och kvalitet. Hur många gånger tror ni att säljeren har rätt att reparera ett fel eller ge en ny vara om det är samma typ av fel? Oavsett om säljaren väljer att reparera eller byta ut varan har denne bara två gånger på sig. Blir det samma fel på varan en tredje gång har man rätt att kräva att man går vidare till nästa åtgärd. Glöm tre gånger avhjälpande och en gång omleverans. Det stämmer inte! (Klicka.) Är det fortfarande fel på varan har du rätt att få ett avdrag på priset eller ersättning för att få felet fixat hos någon annan. Prisavdrag är aktuellt om felet inte är större än att du fortfarande har nytta av det du köpt. (Klicka.) Som ett sista alternativ kan du häva köpet, det betyder att du lämnar tillbaka varan och säljaren ger dig pengarna tillbaka. Då finns det inte längre något avtal. (Klicka.) Du kan dessutom kräva skadestånd för de faktiska kostnader som du fått i samband med felet, t ex för resor och telefonsamtal. Du kan också få ersättning för skador på andra saker i ditt hem som beror på den felaktiga varan, exempelvis en felaktig byxa som i tvätten, trots att man följer tvättinstruktionerna fäller och förstör andra kläder i samma tvättmaskin (diskmaskin som läckt vatten och skadat golvet). Ibland är följdkostnaderna på grund av felet högre än vad själva varan kostade. Det är viktigt att man kollar med säljaren innan man drar på sig kostnader i samband med felet. Detta kan gälla exempelvis vid returnering av en felaktig vara. Det bästa är att ringa företaget och fråga hur de vill att man går till väga, kanske vill de att du skickar varan, eller så kanske de kan komma ut och hämta den. Oavsett så ska det inte innebära någon kostnad för dig att reklamera en felaktig vara. (De har kanske egen personal som kan hämta den felaktiga diskmaskinen?) Exempel X köpte en hästtransport. När hon var på väg till en tävling och kommit långt hemifrån brakade golvet i transporten. Som tur var upptäckte hon det genast, men hästen hade blivit skadad och behövde tas till en veterinär. Transporten behövde dessutom bärgas. När X vände sig till säljaren gick de genast med på att hon skulle få en ny hästtransport. Men när X krävde skadestånd för de kostnader hon haft för veterinärvård och bärgning av transporten blev det stopp. Tillsammans handlade det om mer än 50 000 kr. Först efter att hon vänt sig till ARN fick hon rätt och säljaren betalade skadeståndet. Kom ihåg att man har fler rättigheter än vad man kanske tror och att det är bra att ha koll på dem för att kunna stå på sig. Det är inte lätt att vara konsument. X köpte en mobiltelefon och var mycket nöjd. Men redan efter en vecka hade telefonen fått massor av damm under displayen vilket innebar att det även fanns risk för fuktskada. X gick tillbaka till säljaren och reklamerade telefonen. Säljaren svarade med ett leende att felet inte täcktes av garantin eftersom det inte var ett funktionsfel, det gick ju fortfarande att ringa på telefonen. Det säljaren inte visste var att X var konsumentvägledare och hade bra koll på sina rättigheter. När X började hänvisa till reklamationsrätten i Konsumetköplagen ändrades säljarens bemötande och telefonen skulle genast tas in för reparation. Visste du att du har rätt till en ersättningsvara om det tar längre tid än en vecka att få felet fixat, om det är en vara som du är beroende av i din vardag? Går det inte att få fram en ersättningsvara har du rätt till prisavdrag och skadestånd om du istället måste hyra en ersättningsvara. Få prisavdrag Häva köpet Få skadestånd
VAD ÄR ”FEL”? Gäller när någon utför ett arbete åt dig Den är felaktig om: Den inte är fackmässigt utförd Bryter mot det som ni avtalat om Pris på tjänst Omsorg och information RÄTTIGHETER NÄR EN KONSUMENT KÖPER TJÄNSTER AV ETT FÖRETAG KtjL gäller konsumentköp av tjänster och är tvingande Felaktig om den inte är fackmässigt utförd Felaktig om den bryter mot vad som avtalats Regler för pris Omsorg och informationsskyldighet --------------------------------------------------------------------------------------------- Konsumenttjänstlagen är uppbyggd på samma sätt som Konsumentköplagen. Det är en tvingande lag som ger oss skydd när vi köper tjänster, t ex tapetsering av lägenheten eller service av cykeln. Lagen gäller egentligen inte tjänster på kroppen, men tatueringar och hårklippning är så pass vanligt att det brukar räknas in här (analog tillämpning av Konsumenttjänstlagen). Är det någon som känner igen tjejen på bilden? Vem är hon och vad är hon känd för? Hon är en 18-årig belgisk tjej som stämde en tatuerare efter att ha fått 56 stjärnor tatuerade i ansiktet. Hon hävdade att hon bara beställt 3 stjärnor och att tatueraren missförstått henne. Hon märkte inte heller vad som höll på att hända under arbetets gång eftersom hon somnade. Tatueraren hävdade att hon visst beställt 56 stjärnor och att hon var nöjd med tatueringen när hon lämnade affären. Senare erkände hon att hon faktiskt hade beställt 56 stjärnor men ändrat sig när pojkvännen gjorde slut och pappan blev arg. Hur hade det här kunnat undvikas? Det är vanligt att det blir tvister när man köper tjänster. Ofta handlar det om att man inte är överens om vad det är för tjänst som ska utföras eller hur den ska utföras. En tjänst är felaktig om den bryter mot avtalet, alltså det som man kommit överens om. Om man ska kunna visa att det är en felaktig tjänst måste man alltså kunna visa vad man avtalat om. Här blir det viktigt att skriva ner vad man faktiskt kommit överens om. Om tjejen verkligen hade beställt tre stjärnor men fått 56 stjärnor istället hade det varit ett köprättsligt fel då det brutit mot avtalet, förutsatt att hon hade kunnat bevisa vad de avtalat om. Alltså viktigt att skriva ner vad vi avtalar om vid köp av tjänster. Vad ska det korta, när ska det vara klart, vad är det som ska utföras etc. Annars blir det svårt att reklamera felaktigheter. En tjänst är även felaktig om den inte är fackmässigt utförd. Om vi återgår till tjejen på bilden och utgår från att de kommit överens om att tatuera 56 stjärnor men att tatueraren tatuerade för djupt, vilket gjorde att stjärnorna blev suddiga, skulle hon ha kunnat reklamera tjänsten på grund av att den inte var fackmässigt utförd. Det är vanligt att man får ett ”cirka pris” när man anlitar hantverkare eller lämnar in cykeln på service. Hur många procent dyrare får cykelreparationen bli om cirkapriset är 300 kr? Om hantverkaren har lämnat en ungefärlig prisuppgift får priset inte överskridas med mer än 15 procent, om inget annat avtalats. Man har rätt att få en specificerad räkning som gör det möjligt att bedöma arbetets art och omfattning. Det ska också framgå av räkningen hur priset har räknats fram. När det gäller köp av tjänster har säljaren en omfattande informationsplikt och ska ha konsumentens bästa för ögonen. Detta innebär att en hantverkare ska avråda mig från att köpa en tjänst om den inte är till rimlig nytta för mig. Hantverkaren ska även informera mig om det framkommer behov av tilläggsarbete under arbetets gång.
E-HANDEL VAR UPPMÄRKSAM VID NÄTHANDEL Var kritisk och ta reda på information Undvik förskottsbetalning Konsumentlagstiftningen gäller inte vid privatköp God tro gäller ej Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ger ångerrätt Ångerrätten kan avtalas bort --------------------------------------------------------------------------------------------- (Fråga eleverna om de brukar handla på nätet. Diskutera lite kort vad man upplever som fördelar och nackdelar.) Fler och fler handlar på nätet, speciellt unga. Det är numera inte bara de fysiska butikerna där man bor som gäller utan vi kan handla från hela världen. De flesta företag som säljer varor på nätet är seriösa, men alla är det inte och genom att kolla upp företagen kan man förhoppningsvis undvika de oseriösa och slippa onödiga bekymmer i efterhand. Du kan t ex googla företaget och se om du hittar någon annan info än deras egna. Om du inte hittar någon information är det lika varnande som om det står massa negativt. Oseriösa aktörer byter ofta namn just för att vi inte ska kunna hitta massa negativt om dem. Kolla även upp om företaget har ett telefonnummer där de kan nås. Prova att ringa och ställa en fråga. Det ska vara lätt att nå företaget, speciellt om något har gått snett. Skriv gärna ut och spara avtalsvillkor för ditt köp eftersom dessa kan ändras på företagets hemsida. När man handlar varor eller tjänster på distans eller vid hemförsäljning är man faktiskt lite extra skyddad. Förutsatt att man handlar av ett företag! Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler ger 14 dagars ångerrätt när du handlar på exempelvis postorder, från TV-shop, på internet eller vid gatuförsäljning. Vid gatuförsäljning såsom exempelvis torghandel, en badstrand eller liknande måste det totala priset vara minst 400 kronor för att ångerrätten ska gälla. Lagen gäller även vid canvasförsäljning, dvs. om du t. ex. köper en mobiltelefon av en försäljare som står utanför entrén till en matbutik. När du handlar varor på distans räknas ångerfristen från den dag du fått varan eller en väsentlig del av den. Ångerrätten gäller också om du ingår ett avtal om en tjänst på distans. Ångerfristen börjar då löpa redan när du får första informationen om den (inte när du får en skriftliga bekräftelse som tidigare lag sa). Du har rätt att undersöka en vara och fortfarande utnyttja din ångerrätt. Du får alltså bryta förpackningen, om den inte är plomberad, men du ska helst inte börja använda den. Du har fortfarande kvar ångerrätten om du har börjat använda varan eller undersökt den mer än nödvändigt men säljaren har då rätt att ta ut ersättning för varans värdeminskning. Ångerrätten kan avtalas bort för tjänster som påbörjas innan de 14 dagarna har gått. För att detta ska kunna ske måste avtalet om köpet av själva tjänsten först ha ingåtts och ångerfristen måste ha börjat löpa. Om du handlar från ett annat EU-land, exempelvis via internet, har du också 14 dagars ångerrätt. När du handlar av ett företag: Ta reda på fakta om företaget Vad händer om du har frågor och klagomål? Vad ingår i priset? Ingår moms, tullavgifter och porto? Säkrare att betala mot faktura eller postförskott än att betala i förskott Hur lång är leveranstiden? Leta efter så kallade trustmarks på webbplatsen Spara din beställning! Allt fler handlar och säljer saker privat via nätet, på sidor som Blocket och Tradera. Det kan vara en jättebra affär men kom ihåg att Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen inte gäller när man handlar av privatpersoner. Då är det viktigt att skriva ett avtal om vad som ska gälla kring köpet. Kolla även upp säljaren och betala helst inte i förskott. Lagen om god tro gäller inte längre och om ett köp verkar för bra för att vara sant så kan det mycket väl vara så. Det kan alltså bli så att du tvingas lämna ifrån dig sakerna som du har köpt om det visar sig vara stödgods. Du kan dessutom bli åtalad. När du handlar av en privatperson: Var extra vaksam... Om erbjudandet låter för bra för att vara sant Om motparten stressar dig att genomföra affären Lämna aldrig ut ditt bankkonto eller kreditkortsnummer Vid stora belopp – gör upp affären på en bank eller använd bank-/postväxel Polisanmäl om varorna uteblir trots betalning
RÅD, HJÄLP OCH INFORMATION DET FINNS HJÄLP ATT FÅ! --------------------------------------------------------------------------------------------- Det finns mycket bra hjälp, råd och information att få. Konsumentverket har en bra hemsida med massor av information. I dagsläget kan man som konsument inte vända sig direkt till Konsumentverket för att få råd i enskilda fall, men från och med april 2015 kan vi konsumenter vända oss dit och få enklare rådgivning. Det finns konsumentvägledare i många kommuner som ger avgiftsfri service och som betalas via skatten. Konsumentvägledaren kan ge rådgivning inför ett köp, men det vanligaste är att man vänder sig dit om man har fått problem vid en reklamation för att få juridisk rådgivning eller hjälp med att skicka ärendet vidare till ARN. Konsument Europa ger kostnadsfri rådgivning om man handlar av företag utomlands. Det finns olika konsumentbyråer som är experter på olika områden. Hit kan man ringa och få råd avgiftsfritt. Man kan inte ringa till ARN men det finns mycket bra information på deras webbsida. Man kan också vända sig till domstol. Att vända sig till domstol för att få en tvist avgjord kostar oftast mycket pengar, som dock kan täckas till viss del av hemförsäkringen. Hit kanske man inte vänder sig i första taget om det inte handlar om något större fel. Om ett företaget inte följer ARN:s rekommendationer och man vill få företaget att tvingas till ett visst agerande så är det domstol som gäller.
ÖVNINGAR
VEM ANSVARAR FÖR JACKAN? David besökte en kväll studentkårens pub. Han betalade en entréavgift och lämnade in sin jacka i garderoben för bevakning. Han fick en numrerad bricka. När han skulle hämta ut sin jacka var den borta. David yrkade ersättning med 2 000 kr för jacka. Han hade då gjort ett avdrag för ålder och bruk. Studentkåren bestred kravet. Man tog inget ansvar för förvaringen. Man hade också satt upp en skylt där det framgick att man inte ansvarade för inhängda jackor, väskor och dylikt. RÄTTIGHETER ENLIGT KTJL KAN INTE AVTALAS BORT Köp av tjänst Krav på fackmässighet --------------------------------------------------------------------------------------------- Här är ett annat fall från ARN där ni ska få diskutera lite längre. Den här gången handlar det om ett köp av en tjänst. Nu ska ni använda er av allt som vi har gått igenom under lektionen. (Gå igenom ärendet utan att berätta lösningen. Låt eleverna prata i mindre grupper i ca 5 min om vad de tror blev ARN:s rekommendation. Be dem rada upp argument som styrker deras ställningstagande. Säg att de ska tänka ”minirättegång” och kunna argumentera mot varandra för sina ståndpunkter. Efter att eleverna diskuterat i smågrupper får de berätta i storgrupp vad de kommit fram till och argumentera mot varandra. Led diskussionen genom att problematisera och berätta slutligen hur ARN resonerade.) ARN kom fram till att David fick rätt och att hans krav på skadestånd var rimliga. Det första ARN gjorde var att avgöra om David köpt en tjänst. Entréavgiften kan ses som ett paketpris, den numrerade brickan som ett kvitto och det faktum att garderoben var bemannad gjorde att ARN kom fram till att han köpt en tjänst. Vad hade David då köpt för tjänst? Jo förvaring av jackan. Var tjänsten fackmässigt utförd? Nej, tjänsten var felaktigt utförd eftersom jackan saknades. I detta fall spelade skylten ingen roll eftersom nattklubben försökte avtala fram sämre villkor än vad som anges i lagen. Eftersom Konsumenttjänstlagen är tvingande och David hade köpt en tjänst som var felaktigt utförd fick han rätt.
FÖRDJUPNINGSUPPGIFTER ”Uppdrag granskning” Öppet köp (grupparbete) E-handel (grupparbete) ARN (grupparbete) FÖRDJUPNINGSUPPGIFTER Uppdrag granskning – öppet köp E-handel Allmänna reklamationsnämnden --------------------------------------------------------------------------------------------- ÖVNING 1) ”Uppdrag granskning” - Öppet köp (grupparbete): Dela in eleverna i smågrupper och låt dem diskutera hur deras personliga erfarenheter ser ut av öppet köp. Har de använt sig av det? Hur blev de bemötta? Är det pinsamt att använda sig av öppet köp? Brukar de kolla om butiken erbjuder öppet köp innan de handlar? Brukar de spara kvitton? - på vilket sätt och hur länge? Vad finns det för för- och nackdelar med öppet köp (för konsumenten och för butiken)? Låt samma grupper gå ut i olika butiker (kanske en grupp för varje bransch, kläder, idrottsartiklar, skor, smycken etc.) för att undersöka hur många som erbjuder öppet köp, hur länge man erbjuder det och vilka villkor som måste vara uppfyllda (exempelvis om originalförpackning måste finnas kvar). De kan också försöka ta reda på hur bra koll butikspersonalen har på skillnaden mellan öppet köp och reklamation, exempelvis genom att fråga vad som gäller om det är fel på en vara? Och hur länge man kan ”lämna tillbaka” den då? Kanske låtsas någon elev vara kund och jobba undercover eller så frågar man butikspersonalen rakt ut. Återsamla sedan klassen och redovisa resultatet på tavlan. Var det något som förvånade? Något företag som särskilde sig på något sätt? Varför - vad tjänar de på att göra så? Kan man se någon skillnad mellan de olika branscherna? Varför? ÖVNING 2) E-handel (grupparbete): Låt eleverna surfa runt på olika nätbutikers hemsidor (både svenska och utländska) för att undersöka följande saker: allmänna försäljningsvillkor, integritetspolicy, leveransinformation, betalningsvillkor, tullavgifter, ångerrätt, retur & byte, kontaktuppgifter i form av e-post, telefon, kontaktformulär, chat osv. Låt dem sedan jämföra och rangordna med stjärnor (1 till 5) vilka nätbutiker som är bäst respektive sämst. Exempel på nätbutiker om eleverna själva inte har egna förslag: nelly.com, bubbleroom.se, zalando.se, boozt.com, zoovillage.com, sportamore.se, stayhard.se, stylepit.se, ccs.com, jpressonline.com, amazon.com, aliexpress.com. ÖVNING 3) ARN (grupparbete): Låt eleverna gå ihop två och två och välja ut ett fall från ARN - Allmänna Reklamationsnämnden. Gå in på hemsidan arn.se och titta under "Vanliga fall”. Eleverna ska sedan spela upp detta scenario för klassen, låt dem gärna förebereda med lite rekvisita. Resten av klassen ska vara jurister på ARN och kritiskt lyssna och tänka på vad som talar för och emot de båda parterna. Låt sedan klassen diskutera ihop sig och redovisa argumenten genom att skriva ner dem på tavlan, både för och emot båda parter. De ska sedan enas om ett beslut från ARN och argumentera varför. Photo credit: Foter / Public Domain Mark 1.0 Photo credit: NA.dir / Foter / Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Gener ic (CC BY-NC-ND 2.0)