ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det första du bör göra är att rita horisonten
Advertisements

ÅsaMia Alteryd EQverkstan
Att identifiera och utveckla ledare
Råd till barn och föräldrar

Gun Frödemo - kurator Studenthälsan.
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
En Dag i Ramadan Ramadan
Barnanpassad utredning
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
PACK Pack är ett elakt litet monster. Han är orange och har ett gult öga. Hans favoritsak att göra är att sno godis. Det är ingen mening att du gömmer.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Välkommen till Ungdomssamling!
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Idrottslärare om astma
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Mindfulness – en hjälp på vägen
Pronomen Tryck på F5 på tangentbordet för att börja.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Vad är du för typ av person?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 7 – Att gå vidare
ACT Att hantera stress och främja hälsa
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
FOXPOPULI Introduktion av deltagare – ice breaking och lära känna varandra “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
DEN MAGISKA DÖRREN.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Hur du tar hand om din kunskap
Vem är jag, Vem är du?.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Förändring – hot eller möjlighet?
Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare ACT Att leva livet fullt ut Träff 6 – Att fortsätta leva livet fullt ut Fredrik Livheim.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Presentationens avskrift:

ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Träff 6 – Hur vårt tänkande skapar lidande & stress Fredrik Livheim. www.livskompass.se PS. Kom ihåg att skriva in rätt namn istället för Gruppledare 1 & 2! Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare

Veckans tanke träff 1 & 2 ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas.” - Søren Kierkegaard (1813-1855)

Träff 1 & 2 - Översikt Träff 1 Vad är stress? Ska jag förändra eller acceptera? Träff 2 Att undvika tankar och känslor Tänkandet kan skapa lidande Medveten närvaro

spelar det ingen roll vilken väg du tar.” Veckans tanke träff 3 & 4 ”Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i Underlandet, Lewis Carroll, 1865

Träff 3 & 4 - Översikt Träff 3 Livskompassen - Egna Livskompasser - Att möta mig själv som 90-åring - Livsutrymme och balans Träff 4 Hinder Språk, tankar, känslor och regler som hinder

Veckans tanke träff 5 ”Även den som inte vågar leva dör någon gång.” - Thomas DiLeva

Träff 5 - Översikt Träff 5 Att leva enligt sin Livskompass - Kolla sin Livskompass (skattning) - Vad är viktigast, målet eller vägen dit? Identifiera livsriktningar med ”livsriktningskort” - Välja kort man gillar - Identifiera vad man vill ha mer av i livet - Undersöka vad konkret göra för att ta steg mot vad som är viktigt i mitt liv.

Hur mycket har du övat under 2 veckor? 1. Medveten närvaro Max 15 poäng a) Övning 1, 2, 3 eller 4 minst fyra gånger/vecka. Max 8 poäng (4 poäng/vecka under två veckor). b) Gör både övning 5, ”Tjattrande apan”, och 6, ”Att bära sin ryggsäck” minst en gång. Max 2 poäng (en poäng för respektive övning). c) Välj någon vardagssak och öva på att vara extremt närvarande. Max 5 poäng (om 5 dagar/v, 4 poäng om 4 dagar/v osv). 2. Acceptans Max 4 poäng Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? Max 4 poäng (2 poäng/vecka under två veckor). 3. Motion Max 4 poäng Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. Max 4 poäng (två poäng/vecka under två veckor). PS. Kom ihåg att revidera om det har gått annat antal veckor än 2 veckor.

Fortsättning av Hur mycket har du övat 4. Din Livskompass Max 4 poäng Fortsätt fylla i livsutrymme och balans eller Bull’s Eye två gånger/vecka. Max 4 poäng (två skattningar/vecka under två veckor). 5. Leva efter ”livsriktningskortet” Max 4 poäng Uppgiften var att ha kortet med dig eller på en plats där du kommer att se det ofta och ta steg i den riktningen. Max 4 poäng (ett poäng för varje steg i den riktningen, två gånger/vecka under två veckor). Totalt max 31 poäng PS. Kom ihåg att revidera om det har gått annat antal veckor än 2 veckor.

Vilka tankar ger din ”tjattrande apa” dig? PS. Lägg gärna in en bild på dig själv istället för Fredrik Livheim.

Övat hemma Namn Totalt Delt. 1 CD (8 p) (2 p) Vardagsnärvaro (5 p) Övn 1-4 (8 p) Övn 5 & 6 (2 p) Vardagsnärvaro (5 p) Accep tans (4 p) Motion Livsk. Livsrikt-kort Tidigare Totalt (31 p) Delt. 1

Övat hemma Namn Totalt Delt. 1 CD (8 p) (2 p) Vardagsnärvaro (5 p) Övn 1-4 (8 p) Övn 5 & 6 (2 p) Vardagsnärvaro (5 p) Accep tans (4 p) Motion Livsk. Livsrikt-kort Tidigare Totalt (31 p) Delt. 1

Träff 6 - Översikt - Russinövning Repetition av träff 1-5 (klart) Genomgång av övningar hemma (klart) Hur vårt tänkandet kan skapa lidande & stress Att landa i vårt observerande jag - Russinövning - Frikoppling från språket - Att göra nya saker (skapa psykologisk flexibilitet) Öva hemma

KÄNSLOMÄSSIGT UNDVIKANDE- Hur vårt tänkande kan skapa lidande, problem & stress och ibland hindra oss KÄNSLOMÄSSIGT UNDVIKANDE- OMVÄG

Livet är som ett schackbräde

Jag ska bevisa att jag duger Är jag med och krigar i tankarna mellan till exempel, jag är dum (svart schackpjäs) och ska bevisa att jag är smart (vit pjäs) genom prestationer? Eller krigar jag om jag är ful eller snygg, ”värdelös” eller lyckad”? Har jag en ”prestationsbaserad självbild”? Kan jag hitta en bättre grund för min självbild än prestationer och desperata försök att bevisa att jag duger? Valbar bild.

De fem djuren – En Qi Gong övning Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten – luta dig framåt, spana mot bergen långt bort 2. Björnen – fäll överkroppen, luta dig framåt, häng ner med huvudet 3. Apan – händerna mellan benen, skopa upp, lyft nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, ge en gåva, släpp ner 4. Tranan – sträck armarna uppåt, stå på tå 5. Örnen – böj armar, huvud och rygg bakåt, cirkel bakåt, runt tills framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop.

Ditt observerande jag Titta … det är det där jag menar! Anknyt till att vara brädet i schackmetaforen.

Filmen om mig Notera att dessa två bilder som handlar om filmen om mig skrivs ut dubbelsidigt på A4.

Historien om… Notera att dessa två bilder som handlar om filmen om mig skrivs ut dubbelsidigt på A4.

Varför medveten närvaro?

Vad är medveten närvaro? (Mindfulness på engelska) Medveten närvaro innebär att vara uppmärksam på ett speciellt sätt: avsiktligt, i nuet och utan att värdera eller döma. – JON KABAT-ZINN

Ett föremål du aldrig tidigare sett ”Resan och upptäcktsfärden handlar inte om att söka nya landskap, utan om att ha nya ögon.” - Marcel Proust (1877-1922) The voyage of discovery is not in seeking new landscapes, but in having new eyes. - Proust

Missar jag saker i livet?

Vårt tänkande skapar lidande Valbar bild.

En iakttagelse Mitt liv har varit fullt av tragedier… …några av dem har faktiskt inträffat.” - Mark Twain

Bonden och hästen

Skönhetsidealen skadar allvarligt dig själv och personer i din omgivning

Vissa ideal dödar!

Inte underligt att våra skönhetsideal är galet förvrängda (snedvridna) Dove Evolution http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U

Du är perfekt som du är

X X Du är perfekt som du är Sluta jämföra dig själv med andra. Också ”snyggare” ”snällare” ”smartare” ”roligare” Också fantastisk Fantastisk

Alla är slavar till rutiner Att göra nya saker Varje dag är samma sak … men inte idag! Alla är slavar till rutiner

Att göra nya saker - slå av autopiloten Att göra saker jag aldrig (eller sällan) har gjort: 1. 2. Att göra saker jag brukar göra fast på ett nytt sätt: 1. 2.

Att göra nya saker

Inte vitalitet (vitalitet = starkt, livskraftigt)

Vitalitet (vitalitet = starkt, livskraftigt)

Om det finns tid för en liten övning … SVENSKA: Och en trevlig meditation: (och med PIC komfortzon, 5-8 minuter)

Vad har vi undersökt idag? Summering

Träff 6 - Översikt Repetition av träff 1-5 Genomgång av övningar hemma Hur vårt tänkandet kan skapa lidande & stress Öva hemma VALBAR BILD: Man kan ha denna om man vill påminna om vad vi jobbat med. Det går även bra att ta bort animeringarna om man vill visa bilden.

Att öva hemma till nästa träff Nu är vi inne på slutspurten. Lägg ner tid de här månaderna och utvärdera efteråt vilka resultat du upplever i ditt liv. 1. Medveten närvaro a) Gör övning 1, 2, 3 eller 4 på din CD minst fyra gånger/vecka till nästa gång. b) Gör både övning 5, ”Tjattrande apan”, och 6, ”Att bära sin ryggsäck” minst en gång. c) Välj en ny sak du gör varje dag och öva på att vara extremt närvarande. 2. Acceptans Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? 3. Motion Motionera minst två gånger/vecka till nästa gång.

Att öva hemma till nästa träff Nu är vi inne på slutspurten. Lägg ner tid de här månaderna och utvärdera efteråt vilka resultat du upplever i ditt liv. 4. Fortsätt att fylla i din Livskompass och skatta minst två gånger/vecka hur de senaste dagarna sett ut på din Livskompass (livsutrymme och balans). Fortsätt även på ”Livsriktning & Steg jag vill ta”-pappret. 5. Lev enligt ”Livsriktningskortet” som du valde. Ha kortet med dig eller på en plats där du kommer att se det ofta de kommande veckorna. Notera hur det går så följer vi upp detta på nästa träff. 6. Gör något du aldrig (eller sällan) gjort eller något du brukar göra, men gör det annorlunda, det vill säga slå av autopiloten minst en gång/vecka.

Planering av att öva hemma

1 a & b. CD Medveten närvaro, vecka 1 Dag? Ungefär när? Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis

1 a & b. CD Medveten närvaro, vecka 2 Dag? Ungefär när? Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis

1c. Medveten närvaro, vardagssyssla vecka 1 Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag cyklar till/från skola/jobb När jag diskar När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig

1c. Medveten närvaro, vardagssyssla vecka 2 Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag cyklar till/från skola/jobb När jag diskar När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig

2. Acceptans - Vad händer när jag kämpar 2. Acceptans - Vad händer när jag kämpar? - Vad händer när jag accepterar? Hur ska jag påminna mig att acceptera?

3. Motion Vad? Ungefär när? Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis Med motion menas gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka.

4. Min Livskompass - Fortsätta fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans Här ska jag lägga Livskompasserna eller ”Bull’s-Eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka.

Veckans tanke ”Den stora frågan är inte: Finns det liv efter döden?; den stora frågan är: Finns det liv FÖRE döden?” - Okänd

Lycka till !!!

Saker jag aldrig har gjort, eller vill göra - 1 ( ) varit kär ( ) blivit dumpad ( ) dumpat någon ( ) skippat att plugga till ett prov ( ) pluggat mycket till ett prov ( ) sovit över hos en kompis ( ) haft känslor för någon som inte känt samma sak ( ) hånglat med en främling ( ) gått på en blinddejt ( ) varit förälskad i en kompis ( ) hånglat med någon av samma kön ( ) skolkat ( ) hälsat på någon på sjukhus ( ) varit kär i en av mina internetkompisar ( ) flugit ( ) accepterat kyla ( ) ätit sushi ( ) åkt snowboard ( ) legat på rygg och sett molnen flyga förbi ( ) gjort en snöängel ( ) haft ett te-party ( ) byggt ett sandslott ( ) hoppat i en vattenpöl ( ) lekt finklädd ( ) hoppat i en lövhög ( ) åkt släde ( ) fuskat när jag spelat spel ( ) varit ensam ( ) somnat i skolan/på jobbet ( ) tittat på en solnedgång ( ) rört en orm ( ) sovit under stjärnorna ( ) blivit kittlad

Saker jag aldrig har gjort, eller vill göra - 2 ( ) dansat i regn ( ) vunnit en tävling ( ) cyklat med hjälm ( ) haft kramp ( ) känt mig som en utstött ( ) ätit ett helt glasspaket på en natt ( ) hatat mitt utseende ( ) ifrågasatt mitt hjärta ( ) varit besatt av post-it lappar ( ) gått barfota i lera och pressat leran mellan tårna ( ) varit vilse ( ) simmat i havet ( ) gråtit mig själv till sömns ( ) lekt polis och rånare ( ) sjungit karaoke ( ) blivit missförstådd ( ) betalat för mat med bara mynt ( ) busringt ( ) fångat en snöflinga på tungan ( ) skrivit ett brev till tomten ( ) tittat på solnedgången med någon jag bryr dig om ( ) blåst såpbubblor ( ) gjort upp eld på en strand ( ) åkt rullskridskor ( ) ätit hund-/kattmat ( ) sagt till en främling att jag älskar honom/henne ( ) kysst en spegel ( ) sjungit i duschen ( ) burit en svart klänning ( ) drömt att jag gift mig med någon

Livskompassen

Livskompassen

Livskompassen

Livskompassen

Livskompassen

Livskompassen

Livskompassen

Livskompassen

Material att skriva ut i A4 till träff 3 1. Filmen om mig. (två sidor, tryck ut dubbelsidigt)

Mina jobbiga tankar om mig själv: _____________________________ _____________________________ _____________________________ _____________________________ _____________________________ Notera att dessa två bilder som handlar om filmen om mig skrivs ut dubbelsidigt på A4.

Historien om… Notera att dessa två bilder som handlar om filmen om mig skrivs ut dubbelsidigt på A4.