IBM Tivoli/Netcool på Sandvik Skriv in ert namn, titel och emailadress
Sandvik Information Technology Niklas Håkansson Service Architect – Monitoring & Network
Sales 2007: SEK 86 billion (USD 13 bn) 47,000 employees and representation in 130 countries Products with high R&D and added value Global leader in selected areas Chairman of the Board: Clas Åke Hedström President and CEO: Lars Pettersson
Sandvik’s business philosophy since 1868 Direct contact with customers Product development together with customers Own marketing channels Innovation and Research Niche products High value added “Extract from a letter of 2 March 1869 from the Sandvik agent in France to A H Göransson in S:t Petersburg, on Sandvik’s first sales trip to Russia.” Business philosophy - in our backbones….
More than 50 companies in 20 countries Acquisitions 1997-2007 More than 50 companies in 20 countries SEK 22 bn in sales 15,000 employees
Global Presence Market Areas Asia/Australia Europe South America Africa/ Middle East NAFTA
Sandvik – Global leader Three business areas Sandvik Mining and Construction Sandvik Materials Technology Sandvik Tooling
Global IT organization at Sandvik Sandvik CIO Global policies Overall direction IT security Customer side Supplier side Sandvik Systems Development Tooling CIO IT applications SMT CIO SMC CIO Sandvik Information Technology Sandvik Holding CIO Global infrastructure Application strategy Sourcing System owner
Services in Service Group Management Teams 9
Tivoli Netcool på SIT Varför? Varför letade man efter en ny lösning? IBM Tivoli/Netcool Sandvik Information Technology Vi ska titta på: Varför? Varför letade man efter en ny lösning? Vad? Vad var det man ville uppnå? Hur? Hur löste vi det, hur gick det, hur går det?
Varför? SIT letade efter ett sätt att övervaka ”System”. SITs nätövervakning var end-of-life (Netview) SIT sökte en effektiv larm konsol (TEC?) Dessutom förbereder Sandvik för Business Service Management (BSM)
Vad? Vad var målet? Teknologi uppgradering Systemet ska klara att hantera flera olika system på en skärm. Möjliggöra att snabbare och effektivare hantera inkommande larm. Bygga en plattform för BSM, konsolidera samtliga larm.
Vad?
”System” - Shop online – ett av flera hundra system
480 + Developed or integrated System Källor Aktiva källor 480 + Developed or integrated System 500 Sites 2200+ Windows servers 50+ iSeries 100 Linux Open VMS Mainframe Notes MSSQL JBOSS WebSphere Oracle SAP MQ BizTalk IBridge (dev) … 500 sites 850+ Windows servers 50+ iSeries Notes MSSQL Backup MQ Biztalk VM-ware IIS Enviroment …
HUR? Vi började med det som finns på plats, det som finns dokumenterat och som har rutiner. Flexibilitet är avgörande för att bygga ett framtidssäkert system som kan hantera alla tänkbara OCH otänkbara källor. Öppenhet och frihet som stödjer kreativitet låter behov och affärsnytta styra processer, inte tekniken.
Identifiera och skapa ”quick wins” ”one-click” tools för operatörerna ticket knowledge base dokumentation ta ägande Visa system tillhörighet … Presentera ServiceDesk Inventory (CMDB) ConfigurationTool Rapporter Flatfiles DBs SMS Mail … (Process) Hantera / Integrera (Instrument Domain Specifics) Övervaka / Samla in
Hur? Definiera vad som ska övervakas. Identifiera källor Instrumentera Beroenden Identifiera Installera Konfigurera Analysera
…att ta det som finns först! Hur? …att ta det som finns först! External resources: Helpdesk system, SLA-db, inventory, CRM, a.s.o Web Events Business Events Mainframe Events Database Events End-user Events Network Events Security Events Server Events Application Events
Några exempel…