Informationskompetens och etik vid högskolan Ett studentperspektiv Informationskompetens – en färdighet för livet Ludvig Forsman 11.2.2010.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utvecklingsenhet för barns och ungas hälsa
Advertisements

Nationell forskarskola i socialt arbete.
Eurokoderna När blir de klara? Vad menas? •Då respektive standard finns? •När respektive standard kan användas? •Då det går.
Vikten av vikten under graviditet och förlossning
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Ulvik 2007.
Svensk pluralbildning
Tape är död - Länge leve Tape! Techfast Björn Lassenius Sun Microsystems AB.
Bloggar och bibliotek – forskare och framtiden Sara Kjellberg.
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Digital exclusion Olle Findahl Stockholm.SE April
Forskarservice – under arbete Stefan Carlstein Högskolebiblioteket i Jönköping
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
© Apoteket AB Sidhuvud med plats för gemensamt namn för OH-serien Sidhuvud med plats för Enhet / Utförare – Internt Swedish community pharmacy classification.
EUCEN European University Continuing Education Network -En internationell organisation med 212 medlemsuniversitet från 40 länder -EUCEN grundades 1991.
Innehåll 1.Bakgrund till enteral läkemedelsadministrering (5-8). 2.Var hittar man information om enteral läkemedelsadministrering (9-10). 3.Översikt.
Möte med LISA tisdagen den 4 februari 2003 Värd: Stockholms e-handelskammare Nicklas Lundblad.
Workshop 7 mars 2013 Välkomna Dagens tema: Crowdsourcing Dagens talare 7/3/13 Behovsdriven utveckling i praktiken 1.
SWAMID WS Uppsala /18. SWAMID 2.0 Inledning, mål och syfte med SWAMIDs workshop eduID – Status, framtid och frågor eduID och AL2 LUNCH.
School of Electrical Engineering Education/Utbildning.
Om vikten av att undervisa datavetare och datatekniker i professionell etik Gordana DODIG-CRNKOVIC Department of Computer Science, Mälardalen University.
i Skuggan Carsten Rose Professor Projektledare RCC Syd
Microsoft Office SharePoint Server 2007 – del 1 Pontus Haglund Mid Market Solutions Specialist Microsoft AB.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Atlantis - Joint Bachelor/Masters Degree Peter Gustavsson.
Studenters språkutveckling i högre utbildning En utmaning för högskolans lärare Lotta Bergman.
Sidnummer E-böcker, vad är det och vad är det inte En licens, inte en bok Moms 25%
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Welcome to Gävle! Bild: Albin Bogren / BARINGO. Education is the key to employment and increased choices in life.
Publiceringsstrategier Helena Juhlin, UB Institutionen för kulturvetenskaper Bild från GU- journalen nr
EUs Sjunde ramprogram för forskning - FP7 Gabriella Norlin NCP SiS Senior Adviser Science Communication
EUs Sjunde ramprogram Science in Society Gabriella Norlin NCP SiS Senior Adviser Science Communication
Informationsdag Vetenskap i samhället – Science in Society Maria Hagardt, NCP Vetenskap i samhället,
Aina Svensson, Ultunabiblioteket, Elektronisk publicering och Open Access Nya alternativ för vetenskaplig kommunikation.
Engagerade ”användare” Från användare som representanter vilka legitimerar en nästan färdig tjänst, till engagerade och drivande (utvecklare) Karin Danielsson.
Informationskompetensens betydelse inom universitetet Hannele Niemi Prorektor, professor i pedagogik vid HU.
Open access för humanister och rättsvetare Power-pointpresentation kopplad till informationsmaterialet ”Open access för nordiska humanister och rättsvetare”.
Umeå University Organisation Deputy Vice-Chancellor for External Relations and Innovation Agneta Marell Deputy Vice-Chancellor for Research Marianne Sommarin.
ISO/IEC 38500?.
Det sjunde ramprogrammet för utveckling inom forskning och teknik ( ) sett ur Vetenskapsrådets synvinkel.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
Decentralisering av energisystemet – en banbrytande trend? Anders Ådahl.
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Does treatment for hypertension protect against retinopathy?
Education for Sustainable Development at Chalmers University of Technology Marie Arehag ESD coordinator
Global Biodiversity Information Facility GLOBAL BIODIVERSITY INFORMATION FACILITY Oslo, 25 september GBIF- en nyckel till.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Mötesplats inför framtiden, 2007 Aktuell forskning vid Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan, Högskolan.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
MOOCs och OER - möjligheter och utmaningar för biblioteken Gunilla Fors Malmö stadsbibliotek.
Motivering, lärande & utvärdering Case IKT-körkort vid Helsingfors universitet & kort presentation av det nationella finländska IK-projektet Nordisk sommarskola.
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet Studierådg. Greger Lindén PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Experience from LiU Collaboration with Industry Ingegerd Bauren & David Lawrence Linköping University.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Informationsteknologi - Lektion 2 Trådlöst nätverk (WLAN) Trådlöst nätverk (WLAN) Filarkivet: Filarkivet:
Vetenskapsrådet kräver sedan fri tillgång till forskningsresultat ”För att få bidrag för forskning kräver Vetenskapsrådet nu att forskarna.
Samordning inom EU Statusrapport från arbetet inom EUs Expert Grupp för elektroniska fakturor Leif Karlsson Chef Betalningar.
Privat social service 2010 Riikka Väyrynen.
Ingegerd Rabow, Biblioteksdirektionen, Lunds universitet ScieCom och DOAJ Nordiskt samrådsmöte Uppsala
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
References, search, databases Thur i Milos Pernilla Andersson, librarian.
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Reliabilitet och Validitet
Följande presentation ger beskriver hur referenser ska hanteras vid samtliga arbeten för affing/i.e. Referenser skrivs enligt Harvard-metoden. Denna har.
Tennis as they see it Research on attitudes to tennis of junior tennis players through gender perspective.
Titel på projektet Title of the project
USD 475 Parent Information for Digital Citizenship
Parents Welcome Evening 12th September 2018
16-19 ESOL Provision in Leicester City Snapshot of provider delivery
Presentationens avskrift:

Informationskompetens och etik vid högskolan Ett studentperspektiv Informationskompetens – en färdighet för livet Ludvig Forsman

+ KUNSKAP + INTRESSE – KUNSKAP ? INTRESSE

Seven Pillars of Information Literacy SCONUL (2004): The Seven Pillars of Information Literacy model ( groups/information_literacy/sp/ sp/spportbw.pdf)

? KUNSKAP – INTRESSE + KUNSKAP + INTRESSE – KUNSKAP ? INTRESSE STUDENTERNAS INFORMATIONS- KOMPETENS

? KUNSKAP – INTRESSE + KUNSKAP + INTRESSE – KUNSKAP ? INTRESSE STUDENTERNAS INFORMATIONS- KOMPETENS + TEORI + PRAKTIK – TEORI – PRAKTIK

Fråga: Which of these quarters are damaged by plagiarism? Ur: Mäkinen, Olli, Susanne Holmberg & Marja Mikola (2008): Good and Bad in Information Retrieval – Ethics in Information Literacy Education: Case The Tritonia Academic Library, Vaasa. Tritoniana 9. Vaasa: Tritonia. (s. 35) Before lecture (%) After lecture (%) The information producer (creator) 9089 Yourself 3140 Research community 5369 Your fellow students 5060 The teacher 4758 The publisher 6878 No answer 05

Är det ändamålsenligt att studenternas informationskompetens hanteras av dem som arbetar inom biblioteksbranschen?

Seven Pillars of Information Literacy SCONUL (2004): The Seven Pillars of Information Literacy model ( groups/information_literacy/sp/ sp/spportbw.pdf)

? KUNSKAP – INTRESSE + KUNSKAP + INTRESSE – KUNSKAP ? INTRESSE STUDENTERNAS INFORMATIONS- KOMPETENS + TEORI + PRAKTIK – TEORI – PRAKTIK

”Med informationskompetens avses förmågan att identifiera informationsbehov, att söka och lokalisera information, samt förmåga till kritisk och etisk utvärdering och användning av den funna informationen.” Rekommendation till universiteten om medtagande av studiemoduler i informationskompetens i de nya examensstrukturerna (s. 1) (

”The information literate student understands many of the economic, legal, and social issues surrounding the use of information and accesses and uses information ethically and legally.” Association of College and Research Libraries (2000): Information Literacy Competency Standards for Higher Education. (Standard five).

Seven Pillars of Information Literacy SCONUL (2004): The Seven Pillars of Information Literacy model ( groups/information_literacy/sp/ sp/spportbw.pdf)

Källor Association of College and Research Libraries (2000): Information Literacy Competency Standards for Higher Education. competency.cfm Boon, Stuart; Bill Johnston & Sheila Webber (2007): “A phenomenographic study of English faculty’s conceptions of information literacy”. I: Journal of Documentation vol. 63, no. 2, ss. 204–228). Julien, Heidi & Lisa M. Given (2002): “Faculty–Librarian Relationships in the Information Literacy Context: A Content Analysis of Librarians’ Expressed Attitudes and Experiences”. I: The Canadian Journal of Information and Library Science, vol. 27, no. 3 (2002/2003), ss. 65–87. Mäkinen, Olli (2007): ”Informaatiolukutaito ja etiikka”. I: Nevgi, Anne (toim.): Informaatiolukutaito yliopisto-opetuksessa, ss. 53–70. Mäkinen, Olli (2009): ”Informaatiolukutaidon etiikkaa”. I: Signum 3/2009, ss. 5–11. Mäkinen, Olli, Susanne Holmlund & Marja Mikola (2008): Good and Bad in Information Retrieval – Ethics in Information Literacy Education: Case The Tritonia Academic Library, Vaasa. Tritoniana 9. Vasa: Tritonia Lehto, Anne, Pirkko Fagervik, Christina Flemming, Kirsi Luuk- kanen, Eija Nevalainen, Maarit Putous, Katri Rintamäki & Helena Silvennoinen-Kuikka (2009): ”Yliopistokirjastojen infor- maatiolukutaidon opetuksen suunnittelu rakenteellisen kehittämisen prosesseissa: katsauksessa Itä-Suomen yliopisto, Helsingin yliopisto, Turun korkeakoulut ja Tritonia”. I: Signum 2/2009, ss. 5–11. Styrgruppen för projektet Studieplan för informationskompetens Rekommendation till universiteten om medtagande av studiemoduler i informations- kompetens i de nya examensstrukturerna. Granskad på ka.pdf Rämö, Eila (2009): ”Informaatiolukutaito osana tutkintovaatimuk- sia – Taideteollisen korkeakoulun malli”. I: Signum 2/2009, ss. 26– 29. SCONUL (2004): The Seven Pillars of Information Literacy model. Granskad på Tevaniemi, Johanna, Sanna Valovirta & Kalle Tiitinen (2009): ”Tiedonhankintataitojen opetuksen kehittäminen on jatkuva prosessi”. I: Signum 2/2009, ss. 21–25. Urkund: ”Kunder”. Granskad på