75
Förberedelser Flyg mycket! Överdriv inte teknik och förberedelserna Mental inställning Terräng och utelandningsplatser Var beredd att starta tidigt Varma kläder och skor Mat och vätska Flygnessesär Camelbak
Segelflygets utveckling 50-talet: Termikflygning 60-talet: MacCready 70-talet: Delfinstilen 80-talet; De långa gliden
Segelflygarens utveckling Termikflygning McCready Delfinstilen De långa gliden
Termikflygning Bestäm var det stiger Välj att kurva när du hamnat rätt i blåsan och det stiger bra och bestämt Ödsla inte tid på att leta stig Glid minst 2 mil mellan stigen Bestäm bästa arbetshöjd och höjdintervall Ex molnbas 2000 medför m, vilket med glidtal 50 ger 30 km glid Centrera effektivt
Ögon- märke 3 s x 25 m/s = 75 m
Vind
Vad kostar 5 onödiga varv 5 varv x 20 s =100 s = 1.7 min 300 km med 100 km/h = 180 min 1,7 min = 1% av 180 1% av 100 km/h = 1km/h
MacCready Släng ringen i metallåtervinningen Under 150 flyger man vid marginell finalglidning i medvind eller om man måste ”vänta ut” att termiken ska ta sig Flyg mellan 150 och 200 beroende på plan och väder Hissa inte i varje kytt Dra inte ner under 120 förrän du är säker på att det är ett riktigt stigområde Koppla bort speedcommand eller sätt omslag på 150 Omslag med klaffreglaget är det dummaste någon kommit på
Delfinstilen Handlar inte om att variera farten mellan 60 och 250 i takt med en okompenserad variometer Flyg där det stiger Följ molngator, upp till 60 graders kursavvikelse kan löna sig Dra ned farten lite när det stiger Följ molnskuggor
Vind
De långa gliden Flyg där det stiger Glid ut höjden Effektivt glidtal i 180 km/h Konvergenslinjer Höjder och svackor
Vind
Kapacitetsbudget Flyga flygplanet i > 7 h Fatta beslut i > 7 h Välja väg Ta termik Äta och dricka Hålla optimal fart Hissa i blåsorna Prata i radion
Kapacitetsbudget Flyga flygplanet i > 7 h Fatta beslut i > 7 h Välja väg Ta termik Äta och dricka Hålla optimal fart Hissa i blåsorna Prata i radion Mitt val
Vad påverkar medelfarten? Medelstig Höjdvinst rakflygn. Glidfart Höjdvinst i termik Antal blåsor Höjd förlorad i termik Effektivt glidtal
Medelfart antal blåsor Höjd förlorad i termik medelstig höjdvinst rakflygn. glidfart höjdvinst i termik Glidtal fart 150 NT 25 HFIT 3000 Höjdvinst AVG 2,0 L/D 50
Medelfart antal blåsor Höjd förlorad i termik medelstig höjdvinst rakflygn. glidfart höjdvinst i termik Glidtal fart 150 NT 25 HFIT 3000 Höjdvinst AVG 2,0 L/D 50