Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2014

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna till Masterutbildningen
Advertisements

Statistik vid Svenska handelshögskolan
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
Öppna universitetet 9 augusti kl 16 i sal 309 Informationstillfälle
Valinformation Inför åk 3
Studieuppläggning – datateknik Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Varför gör de inte som vi säger?
Börja studera ryska nu genast! Сейчас!
Varför marknadsföring?
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
FRÅN UTBILDNINGSSTRUKTUR TILL STUDIEPLAN
Prefekt, professor, ED, JD Matti Kukkonen
Civilekonomprogrammet 240 hp
Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studera utomlands Utlandsstudier som en del av din ÅA-examen.
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Ekonomihögskolan Namn Namnsson Program/kurs
Ekonomihögskolan -ekonomer växer här
Affärsidé - företagets vägvisare
Varför gör de inte som vi säger?
Bekanta dig med Öppna universitetet 29 juli kl i sal 309
Första studieåret på Hanken
Praktisk information om kurser och tenter Studiebyrån.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Studieplanering Vårterminen 2012 Studiebyrån Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
FB/TW AST Åbo Akademi - Domkyrkotorget Åbo1 Studier för diplomingenjörsexamen i huvudämnet processystemteknik inom det processtekniska.
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics, www
Studieorientering för nya studerande PK och RN-examen
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Öpu-leden – en väg till akademisk examen Seminarium för samarbetsparter inom Öppna universitetet vid Åbo Akademi / Majlen Saarinen.
Examensstrukturen Studiebyrån, augusti 2014
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Företagsledning och organisation Process
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Extern- 7HP redovisning Extern- 7HP redovisning Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering.
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet Studierådg. Greger Lindén PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Huvudämnesvalsinfo kemiteknik Kerstin Fagerström studierådgivare Rum 209, Gripen (2 vån) tfn Fakultetsområdet.
Studieuppläggning – datavetenskap Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt överenskommelse.
1 Civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering 7HP och budgetering Företaget och den globala marknaden 4HP.
Välkommen till institutionen för informationsteknologi Åbo Akademi – Institutionen för informationsteknologi 1.
Studieuppläggning - informationssystem Heidi Karlsson Studierådgivare Rum 207, Gripen (2 vån) Tfn Mottagning enligt.
Personligt brev.
Finansiell ekonomi: Huvudämnesinformation
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics,
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics, www
Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2015
Studieklimatundersökningen 2015 Presentation av resultaten.
1 Civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering 7HP och budgetering Företaget och den globala marknaden 4HP.
Valinformation till T6 Civilekonomprogrammet åk 3 6 oktober 2015 Henrik Nehler & Pernilla Mideskog.
Företagsekonomiska institutionen.
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics,
© Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics,
Informationsbehandling Mikael Laakso Forskardoktor
Huvudämnesval och studieplanering i Helsingfors Studiebyrån, våren 2016 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Extern- 7HP redovisning Extern- 7HP redovisning Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering.
Marknadföring som huvudämne Coolaste ämnet på Hanken Åke Finne © Åke Finne 2016.
Valinformation till T6 Civilekonomprogrammet åk 3 13 oktober 2016 Henrik Nehler & Pernilla Mideskog.
Företagsekonomiska institutionen
International Business & Economics Program 240 Credits
Civilekonomprogrammet 240 hp
Programstruktur Civilekonomprogrammet HT 17
Civilekonomprogrammet 240 hp
Programstruktur Civilekonomprogrammet Mars 2016
International Business & Economics Program 240 Credits
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
Presentationens avskrift:

Introduktion till marknadsföring som huvudämne 2014 24.4.2014 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

VIKTIGASTE FRÅGAN JUST NU FÖR DEJ VAD VILL JAG GÖRA I FRAMTIDEN??

Vill du Jobba med att förstå kunder och företag på djupet - varför, hur, när – och jobba för att förbättra andras och egen affärsverksamhet Jobba med att kommersialisera produkter Att etablera nya företag, skapa nya affärsmöjligheter och –idéer, förverkliga affärsplaner, göra människors och företags liv lättare och mera lönsamt Jobba med att se inte bara detaljer utan helheter, inte bara historia och nutiden utan också framtiden i affärsverksamhet

Vilka färdigheter förväntar sig din blivande arbetsgivare av dej som ekonom Breda och gedigna (grund)färdigheter av affärsverksamhet, kombination av Alla ämnen man kan välja på Hanken dvs mf, FLO, Fin&Inv, redovisning, handelsrätt Ibland tom ytterligare en examen tex teknisk eller juridisk Analytiskt och strategiskt tänkande Självständigt arbete och (mångkulturell) grupparbetsförmåga Projektledningsförmåga Verbala och skriftliga kommunikationsfärdigheter Kreativ förmåga Gedigna språkkunskaper Programanvändningsfärdigheter Minimum är word, excel och powerpoint Arbetserfarenhet Utlandspraktik

Vad färdiga magistrar med mf som huvudämne har blivit: Tex CRM-chef, Exportchef, Försäljare, Account manager, Key Account Manager, Brand manager, Försäljningschef, Inköpschef, Inköpare, Materialchef, Anskaffningschef, Marknadsföringsassistent, Marknadsföringschef, Projektledare på reklambyrå, Reklamchef, Konsult. Etc etc

Vad jag lärt mig i MF (kort) Niklas Anttila Analytiskt tänkande Förstå marknader och kunder (strategi) Mera frågan om ett sätt att tänka Kundfokus Alla företag i världen behöver MF, alla säljer någonting Centralt för MF i Hanken (tjänste- och relationsmarknadsföring) Innovation Först, snabbast och unikast MF har ett starkt fokus i framtiden Verbal (också skriftlig) och social förmåga Räcker inte att ha kunskap, måste kunna utrycka dig Förmåga att arbeta i grupp Bra kunskap om olika branscher och företag Genom case och gästföreläsningar (networking)

Två studerande berättar om valet av mf som sitt huvudämne Se: http://www.youtube.com/watch?v=yGTy3Tcdh_c&feature=youtu.be Studerande Minna Lehikoinen berättar om sina studier i marknadsföring och McDonald's Head of Marketing Christoffer Rönnblad

Kursutbud 2014-15 & rekommenderad studiegång P 1 P 3 P 2 Marknadsföringsstrategi Service Marketing Konsumentbeteende År 1 År 4/1 År 3 År 2 Kandidatavhandling 10sp ännu 2014, 2015 Avhandling 30 sp Kandidatavhandling Utlandsstudier Seminarium 12 sp FUM Corpora Sustainability Praktik Marknadsorienterad Strategisk Ledning Market Management Service and Relationship Marketing Service Innovation Qualitative Methods E-Business Personlig försäljning Contemporary Branding Multivariate Data Analysis Image Management Business to Business International Business Customer Asset Mgment International Bus Services

Kandidatstudier i marknadsföring Kurser och avhandling tillsammans 62 sp (krav 60 sp) Förkunskaper & övrigt   Marknadsföringsstrategi 6 sp Service marketing 8 sp (period 1) Corporate Sustainability 8 sp (period 2, ges av Logistik och MF) eller International Business Services 8 sp (period 1) eller International Business 8 sp (period 4, ges av FLO) Konsumentbeteende 8 sp (period 2) FUM 6 sp (period 2, ges av Stat.) Rekommenderas ÅK II OBS! Den som läser mf som biämne skall ersätta FUM med en ämnesstudiekurs omfattande minst 6 sp Image Management 8 sp (period 3) L'Oréal Brandstorm tävling Business-to-Business Marketing 8 sp (period 4) Marknadsföringsstrategi el motsvarande (Utlandsterming för mf-studerande hösten åk 3) Kandidatavhandling 10 sp (perioderna 3-4 åk 3, alternativt åk 4 periodrna 1-2 vilket betyder fördröjda studier) 120 sp av kandidatexamen avklarade, inkluderat alla kurser ovan (eller motsvarande tillgodoräknade) Grundkurser i 8 övriga ämnen 48 sp: Språkstudier 24sp Biämne minst 25 sp (t.ex. Finansiering, Redovisning, Logistik, Företagsansvar, Handelsrätt, Företagsledning) Biämnet, eller delar av detsamma, kan bra avläggas t.ex. utomlands Valfria kurser 19 - ca 25 sp 22.4.2013 Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics www.hanken.fi

Magisterstudier i marknadsföring Kurser och avhandling (totalt 120 sp) Förkunskaper Tre av följande kurser: Customer asset management (8sp), E-business (8sp), Market management (8sp), Contemporary Branding (8sp), Marknadsorienterad strategisk ledning (8sp), Personlig försäljning (8sp), Marknadsföring av konst och design (8sp), Service and Relationship Marketing (8sp), Service Innovation: Customers and Service Systems (8sp) Kandidatexamen krävs för deltagande för många dock inte riktigt alla kurser Valfri(a) kurs(er) i ekonomiska vetenskaper på ämnes eller fördjupad nivå motsvarande 8 sp (kan inte vara kursen praktik)   Qualitative Research Methods in Business Studies (8sp) FUM (kand tas samtidigt som eller efter kandidatavhandlingen) Multivariate Data Analysis (ämnesstudier, ges av ämnet Statistik) (8 sp) FUM Fritt valbara kurser (24 sp), bl.a. t.ex. praktik Språkkurs (6sp) Seminarium (12 sp) Kandidatexamen, de obligatoriska metodkurserna, två marknadsföringskurser på fördjupad nivå Ekonomavhandling (30 sp)

Vad kan skjuta upp studier och hur undvika fördröjningar? Bristfällig studieplanering -> okunskap om kurser och otrevliga överraskningar kan komma som fördröjer ISTÄLLET var uppdaterad och ute i god tid och hantera överraskningarna Grundkurser oavklarade -> utlandsvistelsen fördröjs ISTÄLLET avklara kurser i sin helhet och följ studierekommendationer Kurserna i marknadsföring blir hängande -> kan inte välja kandavhandlingskursen (gäller huvudämnesstuderande) ISTÄLLET var uppdaterad och följ studierekommendationer Tar inte ut kandidatexamen -> kan inte läsa alla fördjupade kurser för magisterexamen ISTÄLLET var uppdaterad och följ studierekommendationer Jobbar, sportar etc alltför mycket vid sidan om studierna -> studier går trögt ISTÄLLET var uppdaterad och var ute i god tid och ordna dem

Vi finns i flygeln på 3dje våningen mot Runebergsgatan Maria Holmlund- Rytkönen Christian Grönroos Ny professor from höst 2014 Tore Strandvik Veronica Liljander Catharina von Koskull Anne Rindell Paul Viio Åke Finne Kristina Heinonen Christian Kowalkowski Johanna Gummerus Anu Helkkula Christina Antell Ej på bild: Daniela Persin, Max Victorzon (HelpDesk)