Tomas Winnerholt Sektionen för vägteknik Samhäll och Trafik Vägverket, Borlänge

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Terrängtrafikens omfattning i fjällen
Advertisements

Målvakter Detta talar för Tre Kronor Detta talar för Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Performance-analyserIndividuella.
Belastningar och spänningar i vägar
Välkommen till presentationen av TungTransport Postadress: Telefon: E-post:Webb: Evagatan Malmö
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
1 Arbetsmarknadsanknytning och övergång till arbete Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Enkät till projektledare om projektföljeforskning
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Uträkning av laglig last
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Stora additionstabellen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Sammanställning genomförd av: Susanne Malmquist, Codeq AB.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avgiftsstudie Nils Holgersson år 2007 Bild 1 Baserat på rapportversion
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Nya lokalerna i Frescati backe (ej med i gamla systemet) Övrigt: Mätningen.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Nya lokalerna i Frescati backe (ej i bruk förrän VT13) Övrigt: Mätningen är.
KURSUTVECKLING TILLVÄXTFONDER –
Problemlösning, andragradare och kubikrötter Sid 75-85
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
Information statistik Ej med i statistik: Konradsbergs lokaler (utgår VT13) Institutionsägda lokaler Övrigt: Mätningen är gjord terminstiden för VT13 (undantag.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Skattningens medelfel
E-FAKTURA PRIVAT STATISTIKSAMMANSTÄLLNING - SVENSKA MARKNADEN 2013.
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Tomas Winnerholt Transportforum 2004 B-WIM Mätningar 2002 – 2003 Resultat Vilka konsekvenser kan våra mätningar ge?
Transportforum B-WIM VÄGNING AV TUNGA AXLAR I FART. ETT PROJEKT FÖR ATT UNDERSÖKA BELASTNINGARNA PÅ VÄGNÄTET. Arne Lindeberg, ITS-sektionen.
SDDB hösten 2003 Preliminära resultat Svensk Njurmedicinsk Förening Riksstämman Stockholm KG Prütz Verksamhetsområde Internmedicin Helsingborgs.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
B-WIM Analys Tomas Winnerholt KU / Vägavdelningen Tomas Winnerholt KU/VÄG –PMS Objekt, ATB VÄG, FoU, Dimensionering Analysprogram Metodbeskrivning.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Benny Ersson VM Vägning av tunga fordon med Siwim. Resultat från
Nackaungdomars fritid - en undersökning Tidpunkt Skolår 7, 9, Gy år 2 okt 2004 Skolår 4 okt 2005 Metod för insamling.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Stora subtraktionstabellen
Skolelevers drogvanor
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Övningsexempel till Kapitel 7 Ex 1. BRÄNNBOLLSDILEMMAT ! En person funderar över hur man bäst uppskattar 28 meter. Av erfarenhet vet han att hans steglängd,
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
När infaller Julafton och hur ofta?
Presentationens avskrift:

Indata för överbyggnadsdimensionering enligt ATB VÄG - B-WIM Mätningar 2002 – 2003

Tomas Winnerholt Sektionen för vägteknik Samhäll och Trafik Vägverket, Borlänge

Innehåll Allmänt om B-WIM projektet Redovisning av antal standardaxlar per tungt fordon för samtliga mätplatser Redovisning av en mätplats Konsekvenserna av felbedömning av antalet standardaxlar Standardaxlar per tungt fordon – tabell från rapporten Redovisning av Mjölby, H50 och Sparreholm Bärighetsberäkningarna

B-WIM 2002-2003 Kort om projektet

SiWIM-Systemen Beskrivning av det tekniska, Klicka inte direkt, vänta så kommer den gröna bilden. Lastbilen kör förbi efter ca 8 sekunder

Hur det ser ut i verkligheten

Slutsatser Vi har ett problem med överlaster detta gäller både bruttovikt och axellaster. Övervikt på axellaster innebär att vi har fellastade fordon som i och för sig klarar bruttovikten men skapar onödigt vägslitage. De hastigheter som mätts upp tyder på en något hög medelhastighet. Vi behöver öka vår kunskap om de faktiska lasterna. Även utan överlaster kan i en del fall de faktiska lasterna, uttryckt i antal standardaxlar per fordon (den s.k. B-faktorn) vara högre än vad vi tidigare antagit. B-faktorn och förekomst av överlaster samvarierar inte. Slutsatser saxade ur slutrapporten vi arbetar med för tillfället Eventuellt kan en förklaring behövas för resonemanget om Axellastövervikt men inte överlast totalt.

Standardaxeln Från ATB VÄG 2003 Peka på B

1,3 Rikt 1 Rikt 2 Örnsköldsvik 0,23 0,41 Storvik 1,16 1,56 Västerås 3,39 3,87 Strängnäs 1,82 2,32 Sparreholm 0,55 0,71 Forserum 0,97 0,91 Lagan 2,68 2,21 Oskarshamn 1,37 2,29 Färjelanda 0,89 0,93 Grästorp 1,87 2,40 Kinna 1,92 1,85 Borensberg 1,04 Motala 1,34 1,45 Mjölby 3,40 1,3 De standardaxlar per tungt fordon som mätts upp under projektets gång

Mjölby - överlast Överlastanalys med flera olika varianter på genomförande, det viktiga är att det inte skiljer så mycket mellan de olika måtten dvs med och utan tolerens om 5% 39,8% 36,3% 69,4% 75,3% 4,3%

Mjölby - ESAL Vägda medelvärdet 3,40 för denna dags mätning av B

Mjölby - fördelning Trafikens fördelning över dygnet

Mjölby - totalvikt Bruttoviktsanalys samtliga tunga fordon

Mjölby - axlar Axellastanalys samtliga tunga fordon

Vad säger ATB VÄG 2003? Vad vi hade på känn 2000, resultaten från mätningarna faller inom ramen men som synes är intervallen extremt stora inom vilka B-faktorn varierar. Detta understryker egentligen bara vikten av att vi verkligen tar reda på mer om lasterna

Principiell modell – i dag . . . Slitlager Bundet bärlager Obundet bärlager Största tillåtna horisontella Dragtöjning (ACK) Förstärkningslager Terrassyta Skyddslager Undergrund eller underbyggnad Största tillåtna vertikala Trycktöjning (ACK + enstaka)

Teoretisk livslängd En GBÖ konstruktion på M3 med krossat FL AG 130 mm och Slitlager 40 mm Trafiken : ÅDT 5000, 2% ändring, 18% tung trafik Beräkningarna genomförda med PMS Objekt version 3.1 Kurvan beskriver vad som händer om man gör en felbedömning på B Oavsett vilka materialmodeller vi applicerar på konstruktionen så kommer vi ändå att kunna hamna extremt snett och konstigt Vi måste alltså ta ett stadigt grepp om lasterna och hur de ser ut

Skillnad antagande och mätt En GBÖ konstruktion på M3 med krossat FL AG 130 mm och Slitlager 40 mm Trafiken : ÅDT 5000, 2% ändring, 18% tung trafik Beräkningarna genomförda med PMS Objekt version 3.1 Kurvan beskriver vad som händer om man gör en felbedömning på B Oavsett vilka materialmodeller vi applicerar på konstruktionen så kommer vi ändå att kunna hamna extremt snett och konstigt Vi måste alltså ta ett stadigt grepp om lasterna och hur de ser ut

Vad kan vi göra ur lastperspektiv - dimensionering Möjligt att noggrant ta reda på ESAL/tungt fordon samt axellaster. Möjligt att dimensionera med ”sanna laster” det vill säga axel för axel eller ”B”. Möjligt att använda simuleringsteknik för att även ta hänsyn till temperaturvariationer och vatten i konstruktionen. VägDimensioneringsModellen 03 VDM03 Åke Hermansson

VDM 03 Vad kan vi ta fram idag? Från WIM kan vi få axellaster. Från WIM-data kan vi beräkna ”bättre B-värde” Från VViS kan vi få temperaturer för ”vinter-säsongen”. Från vissa VViS kan vi få temperaturer för hela året. Pågående utvecklingsprojekt där vi undersöker möjligheterna att förändra och använda ”bättre” modeller än den nuvarande

VägDimensioneringsModell 03 Tack VägDimensioneringsModell 03 Spänningar och töjningar för varje kombination av axlar som passerar. Tillskott till nedbrytning för varje belastningstillfälle. Temperaturfördelning i vägkroppen, varje timme. Vattenfördelning i terrassen, varje timme. Pågående utvecklingsprojekt där vi undersöker möjligheterna att förändra och använda ”bättre” modeller än den nuvarande