ACT – Att hantera stress och främja hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer

Advertisements

ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Välkommen till Ungdomssamling!
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Mindfulness – en hjälp på vägen
Projektföljeforskning
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Vägen till lycka…..
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 7 – Att gå vidare
ACT Att hantera stress och främja hälsa
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
ACT Att hantera stress och främja hälsa
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Servicekunskap Hur vill du jobba med boken?
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Förändring – hot eller möjlighet?
Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare ACT Att leva livet fullt ut Träff 6 – Att fortsätta leva livet fullt ut Fredrik Livheim.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Presentationens avskrift:

ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 5 – Att leva det liv jag vill leva Fredrik Livheim www.livskompass.se Kursledare

Vad jobbade vi med träff 1 & 2 Vad är stress? Ska jag förändra eller acceptera? Träff 2 Att undvika tankar och känslor Tänkandet kan skapa lidande Medveten närvaro Öva hemma

”veckans tanke” träff 1 och 2 ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas” - Søren Kierkegaard (1813-1855)

Vad jobbade vi med träff 3 & 4 Livskompassen Livsutrymme och Balans Träff 4 Hinder Språk, tankar, känslor och regler som hinder Öva hemma 4

”veckans tanke” träff 3 och 4 ” Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i underlandet, Lewis Caroll, 1865

Vilka tankar ger din ”tjattrande apa” dig? 4

Hur mycket har du övat? 1. Medveten närvaro Max X + X poäng a) Övning 1, 2, 3 eller 4 minst fem gånger/vecka Max X poäng (5 poäng/vecka) b) Välj någon vardags sak och öva på att vara extremt närvarande Max X poäng (om minst fem dagar/vecka, 4p om fyra dagar/vecka o s v) 2. Acceptans Max X poäng Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? Max X poäng (2 poäng/vecka) 3. Motion Max X poäng Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka 4. Din Livskompass Max X poäng Fortsätta fylla i nya saker. Skatta livsutrymme och balans eller Bull’s Eye två gånger/vecka Totalt max X p

Övat hemma Namn CD Närvaro Acceptans Motion Livskomp (max X p) Totalt

Träff 5 – Att leva det liv jag vill leva Vilken passagerare säger vad du ska göra nu?

Träff 5 - Översikt - Kolla sin livskompass (skattning) Att leva enligt sin livskompass - Kolla sin livskompass (skattning) - Vad är viktigast, målet eller vägen dit? - Undersöka vad konkret göra i för att ta steg mot vad som är viktigt i mitt liv. - Kartlägga hinder och arbeta på strategier att hantera dem Öva hemma 10

Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? Väg in både: Kvantitet (mängd) & Kvalitet (hur vitalt/starkt/livskraftigt?)

Vad är viktigast? - Målet eller vägen dit?

En livsriktning är som en fyr långt bort. Den vägleder dig genom stormen.

Relationer (t ex partners, familjerelationer, vänner, föräldraskap) Ett exempel: Livsriktning Handlingar Hinder Vänner Ha många nära vänner - Ringa till Lina idag och fråga om hon vill ta en fika - Fråga Oskar på kursen om vi ska plugga ihop på torsdag. Jag kommer att vara för nervös Dom vill inte vara med mig Det verkar som att jag är desperat Jag är tråkig att vara med

Relationer (t ex partners, familjerelationer, vänner, föräldraskap) Livsriktning Handlingar Hinder

Fritid (t ex fritidsaktiviteter, egen tid, samhällsengagemang) Livsriktning Handlingar Hinder

Arbete/utbildning (t ex arbete, arbetsrelationer , utbildning, personlig utveckling) Livsriktning Handlingar Hinder

Hälsa (t ex sömn, motion, mat, rökning) Livsriktning Handlingar Hinder

Ska det inte kännas bra att ta steg i sin livsriktning? RÄDSLA Vad jag vill Att ta steg i sin livsriktning kan skapa rädsla och smärta. Svåra känslor och vad vi vill kan vara två sidor av samma mynt. 4

När såpbubblor möts

De fem djuren - En Qi Gong övning Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten - luta dig framåt, spana upp mot bergen långt bort    2. Björnen – fäll överkroppen, luta dig framåt, häng m. huvudet 3. Apan - händerna mellan benen, skopa upp, ge, släpp ner 4. Tranan - sträck armarna uppåt, stå på tå    5. Örnen - cirkel bakåt, runt tills framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen. Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop.

Ska det inte kännas bra att ta steg i sin livsriktning? - En praktisk övning RÄDSLA Vad jag vill Att ta steg i sin livsriktning kan skapa rädsla och smärta. Svåra känslor och vad vi vill kan vara två sidor av samma mynt. 4

Veckans tanke "Även den som inte vågar leva dör någon gång” - Thomas DiLeva

Jag är höjdrädd! ”Att våga är att förlora fotfästet en stund. Att inte våga är att förlora sig själv” - Søren Kierkegaard (1813-1855)

Vad hindrar mig? Ofta hindrar vi oss själva att göra saker vi verkligen vill för att: Vi tänker att vi inte kan Vi vill undvika att bli sårade eller ”göra bort oss” Vi försöker undvika jobbiga känslor Ibland har vi till och med glömt vad vi egentligen vill för att det kan vara smärtsamt att se skillnader mellan vad man vill och hur man faktiskt lever sitt liv

Vad har vi undersökt idag? - summering

Att öva hemma till nästa träff 1. Medveten närvaro a) Gör övningen 1, 2, 3 eller 4 på din CD minst fyra gånger/vecka till nästa gång. b) Gör både övning 5. ”Tjattrande apan”, och 6. ”Att bära sin ryggsäck” minst en gång. c) Välj en ny sak du gör varje dag och öva på att vara extremt närvarande. 2. Motionera Motionera minst två gånger/vecka till nästa gång. 3. Fortsätt att fylla i din Livskompass och skatta minst två gånger/vecka hur de senaste dagarna sett ut på din Livskompass (livsutrymme och balans). Fortsätt även på ”Livsvärdering – handling - hinder – formuläret”. 27

Planering av att öva hemma

Lycka till!

1a. CD Medveten närvaro, vecka 1 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 30

1a. CD Medveten närvaro, vecka 2 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 46 31

1b. CD Medveten närvaro, vecka 2 Dag? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis 32

1c. Medveten närvaro, vardagssyssla Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag cyklar till/från skola/jobb När jag diskar När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig 47 33

2. Motion Vad? Ungefär när? Genomfört?  Ja  Nej  Delvis Med motion menas gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. 34

3. Min Livskompass - Fortsätta fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans eller Bull’s Eye Här ska jag lägga livskompasserna eller ”Bull’s eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka. 35

Livskompassen 11

Livskompassen 11 ARBETE/UTBILDNING RELATIONER HÄLSA Arbete Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang HÄLSA Mat Sömn Träning 11

Bull´s Eye - Hur har ditt liv sett ut på sistone? 15