ACT Att hantera stress och främja hälsa

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Att identifiera och utveckla ledare
Motivation och förändring
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv?
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Swedish mekteb Skärholmen.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
Mindfulness – en hjälp på vägen
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Klok filosofi … ?.
Passion, Samhörighet och Kärlek
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Vägen till lycka…..
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Livskvalitet hos anhöriga som vårdar en äldre närstående med inkontinens “Det var inte så här jag hade tänk mig livet” Gunnel Andersson, Med dr, uroterapeut,
ACT Att hantera stress och främja hälsa
Ta ställning och handla!
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa Gruppledare 1 & Gruppledare 2
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Slappna av och må bra Barbro Bronsberg.
ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 7 – Att gå vidare
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Fakta om undersökningen
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig?
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Johanna Olausson, Norrängsskolan, Huskvarna –
ACT- Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 4 – Livskompassen
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
ACT Att hantera stress och främja hälsa
ACT – Att hantera stress och främja hälsa
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ACT – Att hantera stress och främja hälsa Träff 2 – Livskompassen
Förändring – hot eller möjlighet?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare ACT Att leva livet fullt ut Träff 6 – Att fortsätta leva livet fullt ut Fredrik Livheim.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 2 – Vad är viktigt i mitt liv? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 5 – Att vara schysst mot sig själv Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 1 – Om att leva livet fullt ut Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 3 – Vad hindrar mig? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
ACT Att leva livet fullt ut Träff 4 – Hur kan jag hantera mina hinder? Fredrik Livheim. Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare.
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Presentationens avskrift:

ACT Att hantera stress och främja hälsa Träff 3 – Livskompassen Fredrik Livheim. www.livskompass.se PS. Kom ihåg att skriva in rätt namn istället för Gruppledare 1 & 2 Gruppledare 1 & Gruppledare 2 Kursledare

Förra träffens ”Veckans tanke” ”Livet är inte ett problem som ska lösas utan en verklighet som ska upplevas.” - Søren Kierkegaard (1813-1855)

Träff 1 & 2 - Översikt Träff 1 Vad är stress? Ska jag förändra eller acceptera? Träff 2 Att undvika tankar och känslor Tänkandet kan skapa lidande Medveten närvaro

Hur mycket har du övat? 1. Medveten närvaro Max 8 + 5 poäng a) Övning 1 eller 2 minst fyra gånger/vecka. Max 8 poäng (4 poäng/vecka) b) Välj någon vardagssak och öva på att vara extremt närvarande. Max 5 poäng (om 5 dagar/v, 4 poäng om 5 dagar/v osv) 2. Acceptans Max 4 poäng Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? Max 4 poäng (2 poäng/vecka) PS. Kom ihåg att revidera om det har gått annat antal veckor än 2 veckor.

Fortsättning av Hur mycket har du övat 3. Förändring Max 4 poäng Finns det något du vill förändra? Arbetsbörda? Översikt? Relationer? Max 4 poäng (bedöm själv, 4 = stora förändringar) 4. Motion Max 4 poäng Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. Max 4 poäng (två poäng/vecka) Totalt max 25 poäng PS. Kom ihåg att revidera om det har gått annat antal veckor än 2 veckor.

Vilka tankar ger din ”tjattrande apa” dig? PS. Lägg gärna in en bild på dig själv istället för Fredrik Livheim.

Övat hemma Namn CD Närvaro Acceptans Förändra Motion Totalt (max 8 p) Närvaro (max 5 p) Acceptans (max 4 p) Förändra Motion Totalt (max 25 p) Deltagare 1

Övat hemma Namn CD Närvaro Acceptans Förändra Motion Totalt (max 8 p) Närvaro (max 5 p) Acceptans (max 4 p) Förändra Motion Totalt (max 25 p) Deltagare 1

Acceptans En praktisk övning “Smärtan blev outhärdlig först när vi kunde börja välja bort den.” - Karin Johannisson

Vad behöver jag acceptera? Och hur kan jag göra det? Hittas på: http://www.youtube.com/watch?v=An18wQ3asMw

Träff 3 - Översikt Repetition av träff 1 (klart) Genomgång av övningar hemma (klart) Livskompassen - Egna Livskompasser - Att möta mig själv som 90-åring - Livsutrymme och balans - Bull’s Eye Öva hemma

De coola, viktiga sakerna som verkligen spelar roll i livet - Din Livskompass

Mål och mening i vår färd… Här ser vi exempel på brist på empati hos kollegan, och brist på mål och mening. Idag kommer vi att arbeta med innehåll och mening i livet. Vi kommer att ta Livskompassen till hjälp.

spelar det ingen roll vilken väg du tar.” Veckans tanke ”Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i Underlandet, Lewis Carroll, 1865

Livskompassen

Tips för områden i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av dina relationer? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Skriv helst livsriktningar som du alltid kan utvecklas mot och som kan gälla livet ut. Att bli gift kan vara ett mål du har i livet men att vara en kärleksfull, ärlig och älskande partner speglar din livsriktning.

Relationer - tips för området Relationer i din Livskompass Intima relationer/nära relationer/parrelationer: Beskriv hur du vill vara i en nära relation. Skriv vilken typ av förhållande du vill ha. Försök fokusera på din roll i relationen. Familjerelationer: Beskriv hur du vill vara som bror/syster, far/mor, son/dotter. Beskriv vilka kvaliteter du vill ha i dessa relationer. Beskriv hur du skulle behandla andra i dessa rela- tioner om du vore ditt perfekta jag. Vänner/socialt liv: Skriv vad det innebär att vara en god vän. Hur skulle du bete dig om du hade möjlighet att vara en perfekt vän? Försök beskriva ett idealiskt vänskaps- förhållande.

Fritid - tips för området Fritid i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av din fritid? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området Fritid kan t ex innehålla: Fritidsaktiviteter: Beskriv den sorts liv du vill leva på din fritid. Ta med intressen, hobbies, sporter och fritidsaktiviteter. Egen tid, andlighet och harmoni: Med detta menas helt enkelt det du tycker att det betyder. Uppleva naturen? Gå i kyrkan? Meditera? Vara ensam en kväll? Samhällsengagemang: Vill du påverka samhället du lever i eller hjälpa andra? I så fall, vad är viktigt för dig?

Arbete/Utbildning - tips för området Arbete/Utbildning i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du vara och vad vill du ha ut av arbete eller utbildning? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området Arbete/utbildning kan t ex innehålla: Arbete: Vilken typ av arbete vill du ha? Skriv varför detta perfekta arbete tilltalar dig. Vilken typ av medarbetare vill du vara? Hur vill du att dina arbetsrelationer ska se ut? Utbildning och personlig utveckling: Vad vill du utbilda dig inom? Vad är viktigt i ditt liv? Vad är du nyfiken på? Varför vill du utbilda dig överhuvudtaget?

Hälsa - tips för området Hälsa i din Livskompass Vilka är dina livsriktningar och din värdegrund? Hur vill du ta hand om dig själv? Tänk att allt är möjligt, ett under har inträffat. Området Hälsa kan t ex innehålla: Sömn, rökning, motion och mat: Skriv ner dina livsriktningar som är kopplade till att bibehålla din fysiska hälsa. Skriv om ämnen som handlar om hälsan, som t ex sömn, rökning, motion och mat.

RELATIONER Nära Relationer. Älskande partner. Frihet/utveckling RELATIONER Nära Relationer * Älskande partner * Frihet/utveckling * Sex och utforskande * Roligt tillsammans Familjerelationer * Rak och ärlig kommunikation * Skapa trygghet * Sammanhållning Vänner/socialt liv * Kontakt, stöd, förtroende Livskompassen ARBETE/UTBILDNING Arbete * Förändra världen * Välbetalt, stimulerande * Kul kollegor, resor * Hela tiden lära mer * Resor, undervisa Utbildning * Lära mer hela tiden * Bli visare och mer älskande Fritidsaktiviteter * Umgås med vänner * Segla, vara i naturen * Variera mig * Slappa * Party, resa Egen tid, andlighet * Medveten närvaro * Hem att trivas i * Leva fullt ut, bada Samhällsengagemang * Skapa en bättre värld * Vänliga gester * Tycka till om saker HÄLSA * Bra och varierad mat * Tillräckligt med sömn * Regelbunden träning * Regelbunden sex * Regelbunden beröring * Hålla mig ren och fräsch

90 år!!!

En sjuksköterska avslöjar de 5 saker folk ångrar på sin dödsbädd: 1. Jag önskar att jag hade haft mod att leva mitt eget liv och inte det liv andra förväntade sig av mig. 2. Jag önskar att jag inte hade jobbat så hårt. 3. Jag önskar att jag hade vågat uttrycka mina känslor. 4. Jag önskar att jag hade hållit kontakten med mina vänner. 5. Jag önskar att jag hade tillåtit mig att vara lyckligare.

De fem djuren – En Qi Gong övning Börja med att stå med fötterna ihop. Flytta ut vänster fot så att du står med axelbredd mellan fötterna. 1. Hjorten – luta dig framåt, spana mot bergen långt bort 2. Björnen – fäll överkroppen, luta dig framåt, häng ner med huvudet 3. Apan – händerna mellan benen, skopa upp, lyft nära kroppen, vid hjärtat, sträck ut händerna, ge en gåva, släpp ner 4. Tranan – sträck armarna uppåt, stå på tå 5. Örnen – böj armar, huvud och rygg bakåt, cirkel bakåt, runt tills framför kroppen i höjd med hjärtat, släpp ner armarna och stäng vingarna genom att ta dem till kroppen Kliv tillbaka med vänster fot så att fötterna står ihop.

Din Livskompass senaste veckan Skaffa en nära relation Roligt tillsammans med vänner Skapa sammanhållning i familjen 10 Vara i naturen Hela tiden lära mer 5 Bidra till något viktigt Leva fullt ut, t ex bada Hem att trivas i Se till att ha roligt på jobbet Regelbunden träning Bra och varierad mat Regelbunden sex Tillräckligt med sömn

Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? Väg in både kvantitet (mängd) & kvalitet (hur vitalt/starkt/ livskraftigt?)

Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? På www.stressklubben.se kan du gratis skatta balans och livsutrymme på dator, smartphone eller surfplatta. 24:1

När du skattat din Livskompass får du en bild av balans och livsutrymme samt din livssituation i procent. 24:2

Vad jag vill ha med i min Livskompass På www.livskompass.se under fliken ”Arbetsmaterial” kan du hämta formulär för att fylla i vad du vill ha med i din Livskompass. 25

Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut den senaste veckan? Arbete/ Utbildning Fritid Mitt liv är långt ifrån det jag önskar Mitt liv är precis som jag vill ha det Hälsa Relationer

Vad har vi undersökt idag? Summering

Att öva hemma till nästa träff Lägg ner tid de här månaderna att testa nya vanor och utvärdera efteråt vilka resultat du upplever i ditt liv. Uppgifterna kommer ibland att kännas givande och roliga och ibland jobbiga eller tråkiga. 1. Medveten närvaro a) Gör övning 1, 2, 3 eller 4 på din CD. Gärna fem gånger/vecka till nästa gång. b) Välj en ny sak du gör varje dag och öva på att vara extremt närvarande. 2. Acceptans Vad händer när du kämpar? Vad händer när du accepterar? 3. Motion Gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka. 4. Din Livskompass a) Fortsätta fylla i din Livskompass. b) Livsutrymme och balans eller Bull’s-Eye två gånger/vecka.

Planering av att öva hemma

1a. CD Medveten närvaro, vecka 1 Dag? Ungefär när? Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis

1a. CD Medveten närvaro, vecka 2 Dag? Ungefär när? Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis

1b. Medveten närvaro, vardagssyssla, v 1 Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag cyklar till/från skola/jobb När jag diskar När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig

1b. Medveten närvaro, vardagssyssla, v 2 Vilken vardagssyssla? Förslag: När jag duschar När jag knyter skorna När jag cyklar till/från skola/jobb När jag diskar När jag borstar tänderna När jag motionerar När jag pratar med någon När jag äter frukost När jag tvättar händerna När jag lägger mig

2. Acceptans - Vad händer när jag kämpar 2. Acceptans - Vad händer när jag kämpar? - Vad händer när jag accepterar? Hur ska jag påminna mig att acceptera?

3. Motion Vad? Ungefär när? Genomfört? □ Ja □ Nej □ Delvis Med motion menas gärna minst 30 minuter rask promenad två gånger/vecka.

4. Min Livskompass - Fortsätta fylla i livsriktningar - Livsutrymme och balans Här ska jag lägga Livskompasserna eller ”Bull’s-Eye” så att jag kommer ihåg att fylla i två gånger/vecka.

spelar det ingen roll vilken väg du tar.” Veckans tanke ”Om du inte vet vart du ska, spelar det ingen roll vilken väg du tar.” - Alice i Underlandet, Lewis Carroll, 1865

Lycka till!!! Lycka till!!!

Livskompassen

Livskompassen

Livskompassen

Livskompassen

Livskompassen

RELATIONER Nära Relationer Familjerelationer Vänner/socialt liv Livskompassen ARBETE/UTBILDNING Arbete Utbildning Fritidsaktiviteter Egen tid, andlighet Samhällsengagemang HÄLSA Mat Sömn Träning

Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut på sistone? Arbete/ Utbildning Fritid Hälsa Relationer

Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut på sistone? Arbete/ Utbildning Fritid Hälsa Relationer

Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut på sistone? Arbete/ Utbildning Fritid Hälsa Relationer

Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut på sistone? Arbete/ Utbildning Fritid Hälsa Relationer

Bull’s-Eye Hur har ditt liv sett ut på sistone? Arbete/ Utbildning Fritid Hälsa Relationer