Office 2007 Sänk kostnaderna, öka produktiviteten 4/7/2017 7:15 AM Office 2007 Sänk kostnaderna, öka produktiviteten Pontus Haglund pontus.haglund@microsoft.com 08-752 31 87 Thomas Floberg thomas.floberg@microsoft.com 08-752 32 85 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may be registered trademarks and/or trademarks in the U.S. and/or other countries. The information herein is for informational purposes only and represents the current view of Microsoft Corporation as of the date of this presentation. Because Microsoft must respond to changing market conditions, it should not be interpreted to be a commitment on the part of Microsoft, and Microsoft cannot guarantee the accuracy of any information provided after the date of this presentation. MICROSOFT MAKES NO WARRANTIES, EXPRESS, IMPLIED OR STATUTORY, AS TO THE INFORMATION IN THIS PRESENTATION.
Agenda Vad handlar produktivitet om? Hur ökar vi produktiviteten? Utrullning av Office 2007 Hur kan Office 2007 sänka kostnader? En första titt på Office 2010
Vad handlar produktivitet om?
Vad ägnar vi arbetsdagen åt? Kommunicera Samarbeta Leta efter information Fatta beslut Reser… ...och arbetar
Vilken funktionalitet behöver användaren? Samarbets-ytor E-post Närvaro Office-paket Dokument-hantering G: Sök Webb-konferens Chat Socialt nätverkande
Vad är kostnaden - egentligen? Förlorad produktivitet kostar pengar! Verktygen kostar 15 kronor / dag En förlorad timme per vecka motsvarar 12.000 kronor per år
Hur ökar vi produktiviteten?
Men… “Vi använder bara 10% av Office” Varje rad motsvarar en användare Varje kolumn motsvarar en funktion som används. Alla använder olika funktionalitet i produkten
Vad är den rationella ansatsen Office-användning visas bäst med ett Venn-diagram För IT-organisationer, den mest praktiska ansatsen är att erbjuda ett verktyg som tillfredsställer allas behov, istället för olika verktyg för olika behov Layla Lars Jasmin Johan Kerstin Yakob Maria Leo Tina Darin
Minska kostnader för användande 4/7/2017 7:15 AM Minska kostnader för användande Utbildningskostnaden är inte så stor som förväntad 40 procent av användarna behövde inte utbildning Fyra timmar utbildning var tillräckligt för de som önskade utbildning Genomsnittsanvändare genomgår en kort minskad produktivitet, men blir mer produktiv inom några få veckor Genomsnittstiden för att återfå tidigare produktivitetsnivå är 2-3 veckor 60 procent uppger att deras produktivitet har ökat, 33 % uppger att den är densamma Majoriteten av användarna ser inte att de kommer att ringa helpdesk oftare eller ha större behov av helpdesk än tidigare Användare föredrar det nya, förändrade gränssnittet 96 procent är lika eller mer nöjda 82 procent säger att gränssnittet är lika eller mer enkelt att använda Genomsnittliga produktivitetsförbättringar (minuter) n=1.000 “När du först började använda den nya versionen (de första två-tre dagarna) hur lång tid tog det att göra de uppgifter som normalt tog 30 minuter att göra med tidigare Office-version?” 34 min. “Idag, när du använder nya Office-versionen, hur lång tid tar det att göra de uppgifter som det tog att 30 minuter med den tidigare Office-versionen?” 25 min. * Resultatet kommer från en studie av Forrester Consulting på uppdrag av Microsoft på 1000+ användare av Office 2007 © 2004 Microsoft Corporation. All rights reserved. This presentation is for informational purposes only. Microsoft makes no warranties, express or implied, in this summary.
Utrullning av Office 2007
Att tänka på inför utrullning Filformat Mallar och makron Utbildning Inspirera användarna
Resurser för enklare migrering Command Mapping Tool Office Online E-Learning Microsoft Learning & Certification Enterprise Learning Framework Utbildning och support Migreringsdokument Anpassning av Office Utrullning Local Install Source / BITS Deployment Automation Planering och utrullning Office Migration Planning Manager Office File Conversion Tool Office Customization Tool Group Policy Multilingual Architecture Setup Controller Desktop Deployment Planning Service Guider och resurser Microsoft Deployment Microsoft Office Resource Kit 2007
Demonstration Nya gränssnittet Utbildningsresurser
Hur kan Office 2007 hjälpa till attt sänka kostnader?
Exempel på besparingsområden Reducera direkta kostnader Minska lagringskostnader och bandbreddsbehov med nytt filformat som minskar filstorleken >50% Lägre tredjepartslicenskostnader för överlappande funktionalitet genom att spara i PDF direkt från Office eller för grafisk produktion. Minska kostnader för marknadsavdelningen genom att i Office 2007 producera professionellt material internt och eliminera budkostnader genom att dela korrektur och reklammaterial i Groove.
Forts, exempel på besparingsområden Reducera indirekta kostnader Minska kostnader för support och helpdesk genom att Office 2007-användare har mindre behov av stöd för användning Minska IT:s insatser för projektytor genom att arbetsytor i Groove stödjer självservice. Minska utbildningskostnader genom att tillhandahålla utbildningsmaterial och dokumentation genom OneNote samtidigt som tryckkostnader elimineras. Minska lokalkostnader genom nya funktioner för stöd för mobilt arbete, t.ex. Outlook och Groove samt övriga UC-funktioner.
Forts, exempel på besparingsområden Minska risker Säkerställ att konfidentiella dokument hålls konfidentiella med inbyggt IRM-skydd i Office som säkrar information på dokumentnivå. Minska informationsläckage genom att automatiskt inspektera dokument och presentationer innan de skickas externt. Minska risken för felaktiga beslut genom snabbare och mer säkra analyser med villkorsstyrd formatering i Excel och förbättrade Pivottabeller.
En titt på nästa generation av Office
Nästa generation av Office Experience Work together… …to bring ideas to life… …across the PC, phone and browser. Platform Enterprise Search Business Intelligence Unified Comms Collaboration Enterprise Content Management Office Business Application Services Choice On-Premises Control Ownership Customization Online Service Rapid scalability advanced manageability
Snapshot: Use Office Anywhere With the New Office Web Applications Lightweight Editing Extends Office to any machine with a browser Preserves data and formatting changes Exactly like: “Outlook, Outlook Mobile and Outlook Web Access” OneNote and Excel allow simultaneous editing Familiar interface “PC Like” Viewing Available for Excel, Word, PowerPoint, OneNote Supported through Internet Explorer, Firefox and Safari
Key Milestones: Office 2010 H2 2007 Customer Feedback and Research H1 2008 Key Innovation Areas Locked H2 2008 Development and Validation Q3 2009 Office 2010 Beta Release* H1 2010 Office 2010 Release* *Microsoft Plan of Record date
Get more in Office Professional Plus 2010 BPIO TDM Customer Deck 4/7/2017 Get more in Office Professional Plus 2010 With New Additions: SharePoint Workspace and OneNote Experience Business Productivity Servers Through Office Professional Plus 2010 Initiate workflow from within Office for better process management Make presence and instant messaging easy with Communicator Protect IP with Rights Management Take SharePoint content offline with SharePoint Workspace (formerly Groove) Work with line of business information directly in familiar Office applications Key Updates to Office Professional Plus 2010 Word Excel PowerPoint Outlook OneNote Publisher Access InfoPath Communicator SharePoint Workspace (formerly Groove) SharePoint Workspace OneNote Deeper server integration = New Office Enterprise Office Pro Plus © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. This presentation is for informational purposes only. Microsoft makes no warranties, express or implied, in this summary.
Tack för visat intresse! Frågor? Pontus Haglund pontus.haglund@microsoft.com 08-752 31 87 Thomas Floberg thomas.floberg@microsoft.com 08-752 32 85