Den nya förvaltningsorganisationen för Ladok

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
NUAK Förnyad förvaltning
Advertisements

Fyra införandesteg Utbildnings- information och grundläggande katalog- information Årsredovisning Uppföljning Examen + Resultat + Studiedeltagande Metod.
ITHU och arbetsgrupp Studentportalsnätverket
Införandestöd till Förnyad förvaltning
FUTURUM.KOM. 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost Regionbiblioteket i Kalmar län.
Gemensam HR (PA)- funktion i Hälsingland. Syfte med mötet Komma överens om hur arbetet ska bedrivas i projektet Tydliggöra uppdrag, syfte, mål, roller.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Ändamålsenlig drift KTH den 23 oktober Bakgrund och syfte »Ändamålsenlig drift är ett delprojekt inom Förnyad förvaltning som har till uppgift att.
Sv På gång i NyA Anders Mobjörk. Sv Tidplan Ladok3-anpassningar Prioriterade utvecklingsprojekt Fortsatt satsning på kvalitet Förvaltningsplan.
LPL möte Förnyad förvaltning
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Mottagning och produktionssättning av nya Ladok
Så får vi Ladok3 att flyga NUAK, Ladok3 Utmaningen.
Tidplan omställningsarbete 2014
Utbildning i nya Ladok , Nätverksträff, Högskolan i Borås
VIS förvaltning Kontaktpersoner (en/division)
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Juni 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Aktuellt från förvaltningen
PA 2.0 Nya system och arbetssätt inom personaladministrationen.
U TBILDNING I NYA L ADOK Underlag från informationsdag den 4 juni 2015.
Handlingsplan för utveckling av exploateringsprocessen Ansvar och befogenheter I exploateringsprojekt Utkast 3 Exploateringsgruppen /Susanne Ek.
Region Skåne Dialogmöte privata vårdgivare
ERASMUS+ EMREX Field trial on the impact of enabling Easy Mobility on Recognition of External studies Pamela Henriksson.
Presentation av Östergötlands status vid införande av Stöd och behandling.
M ILJÖER, I NTEGRATIONER OCH S UPPORT Erik Wallenberg, Jenny Sandqvist LPL-möte, Uppsala.
Erika Forsberg Så här arbetar vi med krav.
Produktionssättningsplaner »Detaljerade planer för Årsredovisning & Uppföljning samt Resultathantering beslutade - allas önskemål tillgodosedda »Under.
D RIFT, TEKNIK OCH SUPPORT I L ADOK 3 Konstfack Nätverksträff Jenny Sandqvist och Mattias Holmlund.
Förnyad förvaltning L3 Informationsdag Malin Zingmark
PA2.0 – Utveckling av personal- administrativa processer samt byte av personaladministrativt system. Projektledare Karin Berglind.
Införandestöd och Leveransplanen »Ladok3 Informationsdag »Malin Zingmark – Förnyad förvaltning »Lars Cronfalk - Ladok3/Införandestöd.
U TBILDNING I NYA L ADOK. 2 UTBILDNINGSPAKETET 3 UTBILDNINGSPAKETETS INNEHÅLL Utbildning för utbildare per leverans Övrig system- relaterad utbildning.
L ADOK 3- PROJEKTET Version SystemöversiktSystembeskrivning Ladok3-funktionalitet månader före ursprunglig plan. Syftar till tidig.
I NFÖR PRODUKTIONSSÄTTNING AV NYA L ADOK Malin Zingmark 4 juni 2015.
1 Informationsdag Ladok3 Etablera drift och support »Karolinska institutet, den 5 februari 2014.
Ö PPEN FRÅGESTUND 16 DECEMBER Dagens agenda Resultatleveransen version 1.4 Information om uppföljningsleveransen mm Utvecklings- och leveransstrategi.
Introduktion till The Rational IT Model
Kommunernas tillgång till EBH-stödet, eller ”Kommunaccessen”.
Fakta Vision 50/50 Fler kvinnor som spelare och ledare
Ledningsutredningen –
Beslut att fatta under/efter Q1 2017:
Öppen frågestund Den 4 maj 2017.
Öppen frågestund Adobe Connect, den 22 juni 2016.
Planerings- och uppföljningsprocessen kopplat till vår styrmodell
Så här förbereder vi oss på Lunds universitet
Öppen frågestund 21 juni 2017 Adobe Connect.
Universitetsgemensam förvaltningsmodell
PA2.0 – Utveckling av personal-
Öppen frågestund Den 30 november 2016.
Ifous Undervisning i förskolan Tidsplan
– med fokus på uppdrag och mål
VIS förvaltning Kontaktpersoner (en/division)
Analysera, justera och fastställa
Årsklocka SAM (systematiska arbetsmiljöarbetet) jan feb mar apr maj
Banarbets- processen.
Öppen frågestund 14 mars 2018 Adobe Connect.
Nationellt kliniskt kunskapsstöd
Processen utgår ifrån förvaltningens vision internt och externt
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
GDPR - LADOK NUAK 2018 GUNNAR RÅHLÉN.
Presentation av antal spelande par år 2017
VIS förvaltningsorganisation
Förvaltningsområde VIS
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
Undervisning i förskolan 12 okt juni 2018
Lathund Ladoksupport.
Presentationens avskrift:

Den nya förvaltningsorganisationen för Ladok 2014-09-23

Agenda Roller och rekrytering Kontaktytor mot lärosätena Tjänstekatalog Årscykel Befintlig o ny förvaltning

Konsortiet – beslutsorganisationen idag i princip Stämman Beslutar Styr, leder Styrelse Leder KCh Förvaltningsstyrgrupp Förvaltar

Systemförvaltningsroller enligt pm3 Beställare Leverantör Objektägare verksamhet Objektägare IT Förvaltningsledare verksamhet Förvaltningsledare IT 1 specialist per förvaltningsprodukt IT-specialister Stämmer detta? Modellen bygger på affärsmässighet. Verksamhet och IT ska tillsammans säkra att verksamheten får det stöd den behöver.

Nyckelrollerna Beställare Leverantör Objektägare verksamhet Karin Åström, GU Objektägare IT Ulrika Ringeborn, Lnu Förvaltningsledare verksamhet Tor Fridell, Liu Förvaltningsledare IT Erik Wallenberg, SU Fattar beslut om förvaltningsplan (tillsammans med styrgruppen) Pekar ut strategisk riktning Bemannar organisationen Leder det operativa arbetet Tar fram förslag Fattar beslut inom givna ramar Fångar in verksamhetens behov Styr och följer upp underleverantörer

Tidsplan rekrytering Tillsatta roller På gång Objektägare Verksamhet – Karin Åström Objektägare IT – Ulrika Ringeborn Förvaltningsledare Verksamhet – Tor Fridell Förvaltningsledare IT – Erik Wallenberg Bondesson På gång Acceptanstestledare Testresurser ÅR

Sök nu! Tidsplan rekrytering Under 2014 Produktansvarig Planering och uppföljning Informatör/kommunikatör Utbildningsansvarig Resursansvarig Produktionssättningsansvarig Controller HR-ansvarig Administrativt stöd

En person kan inneha flera roller, det är t o m önskvärt. Ex Tidsplan rekrytering En person kan inneha flera roller, det är t o m önskvärt. Ex Informatör/utbildningsansvarig Resursansvarig/HR-ansvarig Controller/Administrativt stöd

Tidsplan rekrytering VT2015 Produktansvarig Resultathantering Produktansvarig Etablering och studentinformation Produktansvarig Utbildningsadministration Testresurser dessa produkter

Tidsplan rekrytering HT2015 Produktansvarig Studiedeltagande Produktansvarig Examen Testresurser dessa produkter Lösningsarkitekt Kravställare Metodansvarig

Förvaltningsorganisationens underleverantörer Förvaltningsledare IT Drift och support ITS vid Umeå universitet Felrättning och vidareutveckling UHR

Lokal objektägare ansvarar för att: det finns en (lokal) budget för administration av systemet och att denna följs lagar och förordningar följs säkerhetsrutiner följs ägare av lärosätets information i Ladok konsortialavtalet med Ladokkonsortiet följs det finns lokal support för Ladok utse de personer som har rättighet att beställa förändringar till informationen i Ladok vid fel som inte kan åtgärdas lokalt utse kontaktperson för Konsortiet vad gäller verksamhetsfrågor

Kontaktperson Ladok mottagare av information från och besvarar vissa frågor från Konsortiet ansvarar för att lärosätet rapporterar fel och behov av förändringar till Konsortiets centrala supportfunktion

Kontaktytor mot lärosätena - forts Nuvarande kravställning sker inom Ladok3-projektet Framtida kravställning sker via olika referensgrupper

Ladoksupport/ Kontaktperson Den nya förvaltningsorganisationen ansvarar för 2nd line support till lärosäten Konsortiets ansvar Lärosätets ansvar Alt 2 Ladoksupport/ Kontaktperson Ladok Andra linjens support Alt 1 Alt 1 Tredje linjens support Service desk Användare Nya kontaktvägar för nya Ladok För befintligt Ladok förändras inte kontaktvägarna

Registervård Behovet av registervård kommer att vara mindre i nya Ladok Funktioner för de vanligaste ändringarna kommer att finnas i systemet Den registervård som lärosätet inte kan utföra beställs centralt – hur detta ska ske tydliggörs, förslag skickas ut för synpunkter

Tjänstekatalogen – ingår i konsortieavgiften Support & information Drift-, test- och utbildningsmiljöer Utbildningsmaterial Drift Underhåll gemensam katalogdata Förändringshantering Användar- o behörighetshantering Registervård Rapporteringsstöd till myndigheter Stöd vid införandet integrationer

Tjänstekatalogen – ingår inte i konsortieavgiften Utbildning Utsökning av information Utökad support Stöd registervård Exklusiv tillgång utbildningsmiljön

Årscykel förvaltningsarbetet Innevarande år Kommande år Beslut om förvaltningsplan i styrgrupp jan Detaljerad aktivitetsplan dec Beslut om budgetram på stämma feb Verksamhetsberättelse (föregående år) nov Uppföljning Q3 mars Insamling av behov och krav från referensgrupper Styrning av förvaltningsarbetet för Ladok okt Styrgrupp begär budget-medel av styrelsen apr Uppföljning Q1 Styrgrupp beslutar preliminär förvaltningsplan Beräkna resurser och ta fram förslag på prioritering sept maj Halvårsrapport och prognos Information på stämman om pågående förv arbete och inkomna behov aug Avstämning med förvaltningsråd juni juli Sammanställning preliminär förvaltningsplan

Befintligt och nytt Ladok förvaltas tillsammans Befintligt Ladok 2017 Gemensam styrning Befintligt Ladok stängs under 2017