int res2=Math.max(tal1,tal2);

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Interface.  Interface är en datatyp och har alltså egen syntax och en hel del egna regler för vad arv från interface innebär.  Interface är renodlad.
Advertisements

Avlusning Debugger (”avlusare”) Breakpoints Watch.
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Klasser och objekt.
Funktioner och programorganisation
Next previous Internetprogrammering 2000 Internetprogrammering 2000 Föreläsning 10 Distribuerad programmering med Javas RMI, Remote Method Invocation.
Klassarv och inkapsling
OOP Objekt-orienterad programmering
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Polymorfism.
Metoder.
Övning5 Så här ska man tänka när man löser uppgift 1 på tentan lite grafik, så här söker man genom en lista så här läser man från en fil i java lösa uppgift.
Programmeringsteknik för K och Media
Att programmera i språket Java
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
1 Föreläsning 6 Klass Object, instans av klass public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Alice in Action with Java
i olika programmeringsspråk
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 11 Arrayer.
Objektorienterad programmering i Java
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Variabler: Datatyp - grundläggande : int, double, char, boolean eller
Programmering i C# 3. Klasser.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Klasser och objekt Klasser, objekt och instansvariabler
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Polymorfism.
Mer om arv - Polymorfism Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling Fredric Ragnar
Programmeringsteknik för Media1 & K1
OOP F6:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 6 Mer om klasser och objekt Hantera många objekt ArrayList toString() – metoden.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
Anders Sjögren Pekare. Anders Sjögren Skapa ett program som byter plats på två heltal Pekare.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
Riktade listor i C och Java Lösning till gruppövning 1.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Next previous RMI, Remote Method Invocation Om du har boken av Marty Hall, läs avsnitt 15.8 För fler exempel se:
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Föreläsning 8 Programmeringsteknik och Matlab DD1312 Klassmetoder Egen modul, Self Metoderna: __str__, __lt__,… Meddelande Arv, Överlagring av metoder,
Föreläsning 9 Gränssnitt. Super Super kan användas till anrop av en omdefinierad metod Super kan användas till anrop av konstruktorer i superklassen Super.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
F4 - Funktioner & parametrar 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Modularisering ”svarta lådor” Väl definierade arbetsuppgifter Enklare validering Enklare.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
OOP F14:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 14 Repetition Tips inför inlämningsuppgift 2.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
1. Ett problem/uppgift.
PROGRAMMERINGSTEKNIK Övningsgrupp 3 Marcus Hjelm
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 1 ( )‏ Innehåll: Introduktion till paralellprogrammering (“concurrent programming”)‏ Introduktion till parallellprogrammering.
Class VattenKraft{ public static void main(String[] args){ int num=150; int i, totflöde, maxflöde; int[] fall = new int[num]; //vattenflödet i vattenfallen.
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
Anders Sjögren Deklarationsområde och funktioner.
7. Delegerare och notifierare
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 2
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 2
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 5 Klasser och instanser
1 Övning6 Läsning från fil till java objekt Sökning Sortering.
1 Föreläsning 6 Repetition på metoder Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Malmö högskola Rolf Axelsson 2003/2004 DA7231, 4 poäng Referensvariabel Klass och konstruktorer Klass med set- och get-metoder Klass och fält Fler metoder.
Anders Sjögren Funktioner något in och något annat ut.
1 Mer om metoder, variabler, klasser och objekt. Kursboken: - Kapitel 6 - Kapitel 8.
RMI Av: Josefina & Sarah DS04.
Presentationens avskrift:

int res2=Math.max(tal1,tal2); Math.java KlientProgram.java Värde överföring – värde skickas fram och tillbaka mellan klasser (filer) public class Math { // metod definition public static int max(int nr1,int nr2) if( nr1 > nr2 ) { return nr1; } else return nr2; class KlientProgram{ public static void main(------) { // anropar metoden max int res1=Math.max( ); } 7 , 8 8 7, 8 9 int tal1=9; int tal2=10; int res2=Math.max(tal1,tal2); 10 9 , 10 ?

Värde överföring – värde skickas fram och tillbaka mellan klasser (filer) class Math { // definierar metoden max public static int max(int nr1,int nr2) if(nr1>nr2){ return nr1; } else{ return nr2; class KlientProgram{ public static void main(------) { // anropar metoden max int res1=Math.max(7,8); int tal1=10; int tal2=34; int res2=Math.max(tal1,tal2); } Följande händer när metod anropas: Värdet du skickar som argument tilldelas till metodens parametrar Metodens kropp exekveras {.... } Return gör att värde skickas tillbaka till klient programmet

Överföringen ”by copy” Värde överföring – värde skickas fram och tillbaka mellan klasser (filer) class Math { // definierar metoden ändraTal public static int ändraTal(int tal ) tal= tal*10 return tal; } class KlientProgram{ public static void main(------) { // anropar metoden ändraTal int tal=10; Math.ändraTal( tal ); } 100 10 10 100 Överföringen ”by copy”

Värde överföring- när objekt skickas som argument class Student { } Värde överföring- när objekt skickas som argument class Ladok{ // definierar metoden ändraObj public static void ändraObj(Student s1) { s1.addCredits(5); s1.changeName(”kalle”); } class KlientProgram{ public static void main(------) { // anropar metoden ändraObjekt Student stud1=new Student( ” Peter ” , ”690321” , ”nyhem” ) Ladok.ändraObj(stud1); } name : Peter id: 690321 adress : nyhem credits: 0 kalle 1000 1000 = stud1 5 1000

Alla variabler som refererar till ett objekt kan förändra objektet class Ladok{ // definierar metoden ändraObj public static void ändraObj(Student s1) { s1.addCredits(5); s1.changeName(”kalle”); } class Program{ public static void main(------) { // anropar metoden ändraObj Student stud1=new Student( ”nina”, ”23”, ”nyhem”); Ladok.ändraObj( stud1); } Följande händer när metod anropas: Värdet du skickar som argument tilldelas till metodens parametrar( referensen till objektet) Metodens kropp exekveras {.... }. stud1 objektet påverkas .