By-wire teknik för programmerad styrning av säkerhetskritiska funktioner Roger Johansson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
CGI spås komma ersätta gråjärn i kommersiella fordon 2007… Klicka för att fortsätta…
Advertisements

NÅ UT PÅ NÄTET. ”Massmedia, i första hand dessa nyhetsmedia (tidningar, radio och TV, red:s anm), är den dominerande förmedlaren av kunskaper och åsikter.
Hardware Hacking, part 1 SMB Soldering. Agenda • 17:30 Introduktion - Introduction to hardware hacking, part 1 - SMB soldering – Vilka är vi och vad gör.
Mellanblå fält till höger: Plats för bild – foto, diagram, film, andra illustrationer Comparison of some instruments and methods for determination of sunshine.
Skåne University Hospital
Nyinstallerad Webinfo •I Central parameters skapa parametern Statlogger och ge value 1 Logga endast vissa sidor genom att skapa parametern i PageId.
© 2010 IBM Corporation IBM ProtecTIER® Deduplication magic.
Tape är död - Länge leve Tape! Techfast Björn Lassenius Sun Microsystems AB.
Our drive is your performance. 20 års framgångsrikt samarbete inom Produktutveckling, Tribologi och Materialteknik Bengt Liljedahl Konstruktionschef Hägglunds.
7 Det är= there is/are, it is
Förslag med resultat från HistoryKonfigurera flera olika Search Providers Snabbt lägga till Search Provider Visuell sök med bilder i resultatet.
ASP.NET MVC MVC historik ● Traditionellt arkitekturmönster som ansetts särskilt lämpligt i webbapplikationer ● Separation of concerns & loose.
Forskarservice – under arbete Stefan Carlstein Högskolebiblioteket i Jönköping
© Apoteket AB Sidhuvud med plats för gemensamt namn för OH-serien Sidhuvud med plats för Enhet / Utförare – Internt Swedish community pharmacy classification.
1.Numerical differentiation and quadrature Discrete differentiation and integration Ordinary.
Aims and outcomes Levnadsvillkor, attityder, värderingar och traditioner samt sociala, politiska och kulturella förhållanden i olika sammanhang och delar.
Hur man löser”Firm Friends” Tips för hur man fyller i en logiktabell (Använd pilarna uppe till höger för att navigera i presentationen.)
Get more efficient use of IFS Application with
Fråga 71 Hål är minoritetsbärare i ett n-typ kisel lager. Hålen injeceras från en sida och diffunderar in i n-typ lagret och en koncentrationsprofil upprättshåls.
Workshop 7 mars 2013 Välkomna Dagens tema: Crowdsourcing Dagens talare 7/3/13 Behovsdriven utveckling i praktiken 1.
Våra framsteg Halvårsrapport 2012 ERNACT Co-operation for regional development.
SWAMID WS Uppsala /18. SWAMID 2.0 Inledning, mål och syfte med SWAMIDs workshop eduID – Status, framtid och frågor eduID och AL2 LUNCH.
Compfab BUSINESS AT YOUR FINGERTIPS med Information Organizer MdH Erik Gyllenswärd Mladen Kap.
Motivation Terese Stenfors Motivation Vad är det? –Motivation is concerned with our movements or actions, and what determines them.
Backup strategies “in-a-nutshell” by System Center Robert Hedblom MVP System Center Cloud and Datacenter Management MEET member TechNet Moderator Consultant.
Utflykt till Järna och utbyte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 6 maj 2011 Hållbar Utveckling B.
Utflykt till Järna och möte med Youth Initiative Program Vårdinge by folkhögskola 19 Mars 2010 Hållbar Utveckling B och VVV.
Microsofts Produkter Mikael Nyström Senior Executive Consultant - TrueSec MVP Windows Server – Setup/Deployment
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
Unified Communications. Unified Communications and Collaboration Simplify Working Together Pervasive capabilities for where and how people work.
Systems Management Server 2003 Översikt Service Pack 1 och programdistribution Anders Grönlund Presale Zipper AB Översikt Service Pack 1 och programdistribution.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Atlantis - Joint Bachelor/Masters Degree Peter Gustavsson.
Creating an Adobe Presentation Rapidly create Flash-based presentations and eLearning courses from PowerPoint Set Preferences Add or Edit Audio Add multimedia.
Welcome to Enköping The most central town in Sweden.
Då&Nu? 22/ Scheutz Differential Calculator: Stockholm -> Paris(1855) -> Dudley Observatory -> Smithsonian Institution(1900) Babbage blev berömd.
Då&Nu? 21/ Jacquard’s vävstol, 1804, Vävstolen styrdes av hålkort. Hålkort användes till 1980:talet.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot... E-services – what’s now and what’s next for the Swedish Pensions Agency? Mikael.
Create a stunning dashboard and keep your job Patrik Sundqvist.
FFI – Elektronik, Mjukvara och Kommunikation – Färdplan
Self Service in the Enterprise Patrik Sundqvist.
TEMA SÄKERHET Höstmöte Stockholm November VARFÖR TEMA SÄKERHET OCH ARBETSMILÖ? Ingen ska skadas på jobbet! Ökade krav från myndigheter och beställare!
Workshop 4 Framgångsrika Föredömen Lean Forum Konferens 8 oktober 2009 Anette Kinde.
Hållbara produktions- och konsumtionsmönster inom jordbrukssektorn - trots vattenbrist? ökning av vattenproduktiviteten handel med “virtuellt vatten” förändring.
Figure Types of analog-to-analog modulation
Microsoft Dynamics AX (fd Axapta)
LvWSthlm1 Svensk Neuropediatrisk Förening Vidareutbildningsdagar 13-14, 2005 VÅRDPROGRAM EN RÄDDARE I NÖDEN eller SLUTET PÅ INDIVIDUELL KLINISK.
Transport models Are they really that important? Christian Nilsson, WSP 17 October 2014.
Swedish ports A linchpin in Swedish industry. 95% of Swedish foreign trade is transported through a port.
Global Biodiversity Information Facility GLOBAL BIODIVERSITY INFORMATION FACILITY Oslo, 25 september GBIF- en nyckel till.
Data from2003/BS Using stroke registers for research: Example from RIKS stroke in Sweden.
Systemutveckling i molnet - IRL Chris KlugRobert Folkesson.
FIRMA OCH VARUMÄRKESENKÄT Näringslivets syn på firma och varumärken Industry’s view of trade names and trademarks.
Datornätverk A – lektion 2 MKS B – lektion 2
Datornätverk A – lektion 2  Fortsättning: Kapitel 2, TCP/IP- modellens 5 nivåer.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
SAFETY EQUIPMENT USED IN MARITIMEOPERATIONS One of the most important sections in maritime courses consists of boat and ship operations. Safety is an important.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Digitization and Management Consulting
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Formal Languages, Automata and Models of Computation
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Bits in the Air Airwaves have been regulated by the government (FRC, FCC) for years First radio transmissions (wireless telegraph) were unregulated and.
Presentationens avskrift:

By-wire teknik för programmerad styrning av säkerhetskritiska funktioner Roger Johansson

Presentationsöversikt Distribuerad By-Wire Control, bakgrund och motivation Kort historik hämtad från fordonsapplikationer Pålitlig övervakning/styrning i realtid Applikationers bandbreddskrav, fallstudier Kommunikationsprotokoll för realtidsapplikationer Sammanfattning

Bakgrund Pågående ansträngningar med målsättning att utveckla gemensam standard för kommunikationsprotokoll användbara I “fly-by-wire” och “drive-by-wire”. FlexRay – Under utveckling: BMW, Daimler-Chrysler, Motorola, Philips, m. fl. SAFEbus - Honeywell används i Boeing 777 TTCAN - Bosch utökning av existerande existing CAN protocol. ”Sample chips” tillgängliga, används i FAR-bilen. TTP/C – Tekniska Universitetet i Wien och TTTech. Produktion chips tillgängliga, används i SIRIUS-bilen.

Implementering av styrning Distribuerad styrning Incitament Nya krav på ny funktionalitet Utvecklingen av mikroelektronik Målsättningar Minskade kostnader Bibehållen säkerhet Implementering av styrning elektronik hydraulik/pneumatik mekanik electronik "If the automobile had followed the same development cycle as the computer, a Rolls-Royce would today cost $100, get a million miles per gallon, and explode once a year, killing everyone inside." - Robert X. Cringely

Historisk utveckling - fordonsapplikationer

Kommunikationsprotokoll - fordonsapplikationer 1985 1990 1995 2000 CAN TTP/C MOST J1850 LIN Byteflight (SI-Bus) CAN 2.0 2005 FlexRay TTCAN

Dagens situation

.. Och morgondagens ?

Styrning i Realtid, strategier Lokal styrning Lokal informationsbehandling Oberoende styrobjekt Centraliserad global styrning Lokal och centraliserad informationsbehandling Sammankopplade styrobjekt Distribuerad global styrning Lokal och distribuerad informationsbehandling

Lokal styrning Globala strategier kan inte användas… Implementation ECU A a b c B d e f Globala strategier kan inte användas…

actuator distribution Global styrning A B C ECU ECU ECU actuator distribution Sluter “snabba” reglerloopar lokalt (>500 Hz) Ger möjlighet till global styrning, exvis stabilitets system ECU sensor fusion a b c d e f

Centraliserad global styrning Implementation local local local actuator distribution global sensor fusion a b c d e f Kräver någon form av central nod för implementering av global strategi. Noden måste vara feltolerant.

Distribuerad global styrning Implementation A B C local local local actuator distribution Distribuerad (parallel) data bearbetning global local local local a b c d e f Kräver ECU’er med hög beräkningskapacitet Ökar krav på bandbredd Kräver feltolerant kommunikationssystem

Case: Fly-by-Wire JAS 39 Gripen, a multi-role, combat aircraft Research project: Future Flight Control System (FCS)

Control computers located near control surfaces FCS: Organisation Control computers located near control surfaces Inherent redundancy: It is possible to fly the aircraft even if a single control fails provided that: the faulty actuator free-flow (fail-safe mode) alternate control laws is used (mode change)

Fly-by-Wire communication bandwidth Advanced Air Data sensor: 15 Hz: Pressure static, Mach number, Altitude, 60 Hz: Angle of attack, Angle of sideslip (duplicated) 3 x 32 bits x 15 Hz 2 x 32 bits x 60 Hz x 2 10560 Angular Rate Gyro sensor. 60 Hz: Pitch, Roll and Yaw (duplicated) 3 x 32 bits x 60 Hz 11520 Accelerator Sensor : 60 Hz: Acceleration in z- and y-axle (duplicated) 7680 Cockpit node 60 Hz: Pilot command for Pitch, Roll and Pedal. Assume 16 bits for discrete signals (duplicated) 3 x 32+16 bits x 60 Hz 13440 Interconnection node: 60 Hz: Acceleration x-axle, Pitch, Roll and Aircraft weight 4 x 32 bit x 60 Hz Actuator nodes 60 Hz: Seven command words (16 bits) and one status word (16 bits) from all seven nodes (7 x 16 bits + 16 bits) x 7 x 60 Hz 53760 Secondary control surfaces and Engine 60 Hz: Assumed 32 bits from these four nodes 4 x 32 bits x 60 Hz Resulting bandwidth 112.320 bits/s

Case: Steer-by-Wire FAR – Scale 1:5 experimental drive-by-wire SIRIUS – Scale 1:1 experimental drive-by-wire

Case: Steer-by-Wire FAR TTCAN network SIRIUS Independent Front/Rear axles steering SIRIUS TTP/C network Independent 4-wheel steering Inherent redundancy: In the case of a wheel node failure it is still possible to steer SIRIUS provided that: the faulty wheel is locked in a fixed position (fail-safe mode) the global steering algorithm is modified (mode change)

Steer-by-Wire communication bandwidth Central node (C1 and C2) 100 Hz: steering wheel angle (14 bits) 10 Hz: steering mode (2 bits) Sensor redundantly allocated to C1 and C2. 14 bits x 100 Hz 2 bits x 10 Hz X 2 2840 Wheel node (FL,FR,RL and RR) 100 Hz: wheel speed and steer angle (12 bits) steer angle sensor duplicated 100 Hz: Four command words (14 bits) and one status word (16 bits) from all four nodes 3 x 12 bits x 100 Hz ((4 x 14 bits) + 16 bits) x 4 x 100 Hz 32400 Resulting bandwidth 35.240 bits/s

Case: Brake-by-Wire A Research project at CHALMERS with industrial partner SAB WABCO

Case: Brake-by-Wire Inherent redundancy: It is always possible to brake the vehicle (possibly with reduced performance) assuming that at least one control (actuator) is working properly. Fail safe mode is due to operating environment e.g. In open air : brake In tunnel : free wheels brake control bus

Brake-by-Wire communication bandwidth Wheel node (four identical) 50 Hz: Required disc pressure actuator 4 x 10 bits x 50 Hz 2000 50 Hz: applied pressure sensor The sensor is duplicated x 2 4000 50 Hz: rotational speed sensor Resulting bandwidth 10.000 bits/s

Bandwith consumption Actual bandwith requirements are small Application Effective TTCAN FlexRay SAFEbus TTP/C Fly-by-wire 112 320 235 680 187 680 148 320 156 000 Steer-by-wire 35 240 139 040 113 440 80 800 93 600 Brake-by-wire 10 000 19 200 12 800 Actual bandwith requirements are small Protocol overhead is application dependent

CAN/TTCAN CC PE CC: CAN-Controller PE: Processor Busstopologi Media: twisted pair, koaxial, fiber Utsträckning: 40m vid 1Mbit/s Enkelt att ansluta nya noder CC PE PE: Processor CC: CAN-Controller

CAN/TTCAN TTCAN Ger determinism i medelandeskickningen Väletablerat Multimaster/Multicast protokoll Överföringshastighet (max 1 Mbit/s) Automatisk omsändning av störda överföringar ”Atomic Broadcast” TTCAN Ger determinism i medelandeskickningen ”Global tid” för snabb synkronisering av systemet

TTP/C Buss: Stjärna: Tvinnad partråd 5 Mbit/s Ger problem med ”fail silent” egenskaper Stjärna: Plastisk optofiber 10 Mbit/s Högre kostnad

TTP/C TTP: Time-Triggered Protocol TTP/C: Komplext, Feltolerant, möter SAE klass C Garanterad responstid Inbyggd feldetektering Medlemsskap Klocksynkronisering Dynamisk rekonfigurering Replika determinism Ingen “Babbling idiot” “Fail-Silent” noder

FlexRay Stjärn topologi i olika konfigurationer Dubbel För feltolerans

FlexRay Konstrueras för att möta “X-by-Wire” krav.. Baserat på BMW “Byteflight” – 10 Mbit/s Statisk och/eller dynamisk konfiguration (tidsstyrt och händelsestyrt) Stöd för feltolerant systemkonstruktion Robusthet mot flera cyklers utebliven tidsinformation Global tid i protokollet Version 1.0 av FlexRay utlovas 2005..

Sammanfattande slutsatser “By-Wire…” Kommunikationssystemet är den enskilt viktigaste komponenten för systemets säkerhet.. “by-wire”-systemet ska inte innehålla annan funktionalitet. Applikationsspecifik redundans måste utnyttjas för kostnadseffektiv (realistisk??) implementering av feltolerans. Kommunikationssystemet måste vara deterministiskt för predikterbara fördröjningar och jitter. Kommunikationssystemet ska bestå av standardkomponenter (COTS) utan annan funktionalitet än säker realtidskommunikation. “Högre lager” funktionalitet som applikations-konsensus etc bör inte belasta protokollet.