Elektronisk fakturahantering

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Snabbguide och tips.
Advertisements

BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Om bildspelet Detta bildspel är tänkt som ett bibliotek att plocka bilder ur. Om bildspelet ska användas av personer på bank är det viktigt att du målgruppsanpassar.
Inloggning Mobil Administration Finns på Ange ditt användarnamn och PIN-kod. Klicka på OK. Ett SMS skickas till din mobil.
E-handel i Kungsbacka kommun Vår modell och syn på elektronisk handel
Sista anmälningsdag är 16 april
SynerTrade: Användarguide för leverantörer
Via SMS så får du erbjudande om nya vikariepass, kan acceptera eller avböja dessa erbjudanden, eller blir direktbokade på pass. Förfrågningarna besvaras.
Maximo Användarmöte hösten 2005 Från behov till betalning
Volymlicenser för småföretag
Nya Autogiro – en helt elektronisk tjänst
Säkrare inloggning till e-tjänster för vårdnadshavare via e- legitimation Viktig information om förändringar kring vårdnadshavares inloggningar till Barnwebben,
Nu projekterar vi bredband via fiber till Långgatan 14-22, Lenhovda
Skicka Svefaktura till Stockholms stad
V ill Du handla Xocai Det finns 2 sätt att köpa Xocai Gå in på OM MIG och klicka på mail länken Skicka namn.
Elektronisk handel – Effektiva inköp
Betaltjänster E-legitimation Juni 2013.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Kort Proceedo presentation
Börja blogga! Så här skapar du en hemsida för att börja blogga.
Videokonsultation med medborgare
Ansökan om utbetalning
IT-dagen 22 nov 2006 Elektronisk inköps- och fakturahantering Projektledare
Konsten att göra bra inköp
Home Use Program Support och Process för att beställa
Elektronisk handel Aktuella frågor Kerstin Wiss Holmdahl Svenska Kommunförbundet 7 december 2004.
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
INTERNFAKTURERINGINTERNFAKTURERING 1.Skräckexempel 2.Hur det önskvärt borde fungera 3.Vinsterna av ändrade rutiner.
IM fakturahantering Bildspelet rullar automatiskt Du har fått ett mejl
Nätverk Logistikprogrammet 2012.
Manual för ledare Ledare = du som är ansvarig för en eller flera träningsgrupper inom din förening, men i övrigt inte har några speciella administrativa.
Lotus Webbaccess Steg 1 Logga in, skicka och ta emot e-post och lite om adressboken. För att gå vidare - vänsterklicka.
LU - Central e-posttjänst E-post Nytt e-postsystem för LU-anställda.
Maximo Användarmöte våren 2006 Utökad inköpsfunktionalitet I MXES
Elektronisk inköps- och fakturahantering LUPIN
Inköp Processen Direktleveranser Behov Beställningspunkt Larmlista
- Gå till adressen kronoby
Ver 1.0 IT-satsningen Styrelsens förslag Riksstämman Skövde 2003.
Links2keep - Nyb ö rjarguide. Links2keep Här kommer alla dina länkar att visas. Länkarna som du kan se på startsidan är exempel och kommer inte finnas.
Affärssystemet SystemQ Attestering av leverantörsfakturor.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Komponentavskrivningar i praktiken Så här arbetar Partille kommun
Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi. Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi.
Groupwise – skicka mail
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
Ny process för hantering av litteraturlistor
Nytt ekonomisystem i Malmö stad
K19 Inköp & Försäljning Kundreskontra Leverantörsreskontra
Henrik Heyman Bakgrund 1997 KS-beslut om e-handel 1998 Pilotprojekt e-handel Omogen teknik för e-handel 2000 Uppdrag att se över internfakturering.
Varför UNIKUM? Genom att arbeta med IUP via Internet och verktyget Unikum vill vi uppnå flera saker: Ökad delaktighet i planeringen från föräldrar och.
Projektledare Agneta Sjöfors
EKO - Ekonomi, kontrakt, offerter & ansökningar 1.
CTM är kopplad till TransQ och Sellihca. När upphandlaren vill bjuda in leverantörer till en upphandling i CTM kan de via upphandlingen i CTM logga in.
Webbanmälan till högskolestudier HT 2017
Så här anmäler du dig till högskolan VT18
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Så här anmäler du dig till högskolan HT18
Så här anmäler du dig till högskolan VT19
Administratörsmöte.
Presentation av Behörighetsbeställning på webben
Hur registrerar jag mig på vår partnerportal
Ny version Gasell version Januar 2019 | Title of Presentation.
Leverantörsfakturor GAS
Skicka provbunden beställning i ROS
Dialogmöte BtB Kultur och fritid
Inledning Gasell Version 7 Nyheter i korthet Kontering & Attestering
Dialogmöte BtB Utbildning
E-faktura/E-order från leverantör Visma AutoInvoice
Presentationens avskrift:

Elektronisk fakturahantering Invoice Manager (IM) - Visma Hälsa välkommen Presentation av utbildare Lägesrapport om IM – IM går i drift 21/11 Närvarokontroll för att kunna ge behörighet efter kursen

Dagens upplägg Del 1 Teoretisk/praktisk utbildning IM i korthet – Flödesbeskrivning Rutiner – Inköp/Beställning Viktiga begrepp Organisation kring IM på Mah Del 2 Genomgång av programmet Invoice Manager (IM) Visning av: Köer Fakturor Prova lösenord Beskriv utbildningens upplägg Inleder med PP-presentation om punkterna ovan Därefter demonstreras systemet, varvat med att användarna jobbar själva Kort fika Möjlighet att göra egna övningar

Flödesbeskrivning Visma Invoice Manager Raindance Epost Från:imadmin@mah.se Fakturor i Invoice Manager Du har en eller flera fakturor i din kö i Invoice manager. https://im01.mah.se/VismaDCE/Welcome.htm 69189 6390943-6 Teknodont AB 289566 1324 2012-05-26 Flödesbeskrivning Visma Invoice Manager Ankomst Sakgranska Attest Fakturor Scanning Ankomstbokning Definitivbokning Betalning Raindance Kort beskrivning av fakturan flöde i systemet… Flödet börjar naturligtvis med någon form av beställning. När beställningen är gjord skapas en faktura som så småningom skickas till Mah för betalning. Med vår nya fakturaadress skickas fakturan direkt till BankGiroCentralen BGC skannar in fakturan i systemet. Efter skanning ankommer fakturan digitalt till Mah och fördelas ut till respektive sakgranskare (utifrån angiven referens). Samtidigt ankomstregistreras fakturan i Raindance. Servern finns i Åmål. Det är även förberett för e-fakturor, dvs fakturor skickade digitalt direkt från leverantör. Efter ankomst utförs i vanlig ordning Sakgranskning och Attest av fakturan. (som vi tills idag gjort genom att skicka pappersfakturor fram och tillbaka mellan ekonomiavdelning och granskare/attestanter) När fakturan är attesterad är den klar för betalning. Före betalningen går iväg finns det möjlighet för ytterligare ett kontrollsteg i det som kallas Utanordning – exempelvis kan utanordningen användas för att granska vissa beloppsintervall eller liknande. Betalning – Efter attest och eventuell Utanordning betalas fakturan i Raindance.

Rutiner vid inköp/beställning Vid inköp/beställning ska ditt användarnamn i IM anges som referens till leverantören. Detta ID gör att IM kan identifiera att fakturan skall skickas till just dig! Referensen är/var användarnamn i IM (=datoridentitet, samma som användarnamnet vid Novell-inloggningen), ex ODTOED. Referens på fakturorna är nyckeln till att fakturaflödet på högskolan ska fungera smidigt. Vid kontakt med leverantör, var noga med att uppge vår nya fakturaadress. I de fall då fakturor av någon anledning ändå inkommer direkt till personer i organisationen skall dessa omedelbart lämnas till fakturastöd för vidarebefordring till BGC. .. Malmö högskola BGC-id: MAH4422 Box 50500 202 50 MALMÖ Poängtera vikten av att fakturorna går direkt till BGC. Både merhantering hos oss och mindre tid för fakturan i flödet (Sakgranskning/Attest).

Malmö högskola Box 50500 202 50 MALMÖ

Viktiga begrepp Sakgranskning Attest Kontrollera att tolkade uppgifter överensstämmer med uppgifter på fakturan. Konstatera att pris och kvantitet på fakturan stämmer med beställning. Ange komplett kontering. Attest Godkännande att fakturan går till betalning med av sakgranskaren angiven kontering.

Viktiga begrepp Skicka, ”åter till sak” kontra Vidarebefordra Skicka – fakturan förflyttar sig framåt. 1) Sakgranskare 2) Attestant 3) Betalning Vidarebefordra – fakturan förflyttar sig ”i sidled”. Åter till sak – fakturan flyttar bakåt i fakturaflödet till sakgranskare För omkontering (alltid två parter om faktura)

Viktiga begrepp (forts) Kontering När kostnader och intäkter registreras i ekonomisystemet används en så kallad kodsträng. På Mah består kodsträngen av 8 koddelar. 5460 70 7085 474901 11 10 000 1471 70 7085 2 500 Var beredd på ”mothugg” vad gäller kontering.. Motivera med att: Sakgranskaren är den som faktiskt vet bäst! Projekt och kontoplan är begränsad. Det finns sökhjälp …och fakturastöd

Viktiga begrepp (forts) Den kontering som ligger i Sakgranskarens uppdrag innebär att ange konto och projekt/delprojekt samt verksamhetskod för fakturan. Pelle Persson Kalle Karlsson Nisse Nilsson Janne jansson X 5460 5999 70 7085 474903 13 10 000 5 000 X 1471 70 7085 2 500 X 5460 70 7085 378551 41 5 000 Fakturabelopp 12 500 Var beredd på ”mothugg” vad gäller kontering.. Motivera med att: Sakgranskaren är den som faktiskt vet bäst! Projekt och kontoplan är begränsad. Det finns sökhjälp …och fakturastöd Kvar att kontera 5 000 OK Skicka

Organisation – Mah Slutanvändare Sakgranskare Attestanter Fakturastöd – Ekonomienheten på kansliet Tobias Edberg Marie Rosberg Mladenko Govorcin Slutanvändare: Sakgranskare och Attestanter med uppgift att sakgranska och attestera.. se ”viktiga begrepp” Sakgranskare: Kontrollera och kontera Attestant: Attestera Fakturastöd: Stöd och hjälp för slutanvändarna. Hanterar allt som ”hamnat vid sidan om”. (Viss kontrollfunktion.) Hit vänder sig slutanvändaren främst för konteringshjälp och IT-/systemtekniska problem. Jobbar även med… Hantering av fakturor med referensproblem Faktura för utredning Invänta kredit (Validera konto/objekt)

Fördelar med elektronisk fakturahantering Huvudsakliga fördelar med IM: Roligare fakturahantering Nya och bättre sökmöjligheter Minimerad pappershantering Högre kvalitet i redovisning Öppet för framtida utveckling av beställnings- och inköpssystem Huvudsakliga fördelar med IM: Enklare fakturahantering Nya och bättre sökmöjligheter Minimerad pappershantering Högre kvalitet i redovisning Öppet för framtida utveckling av beställnings- och inköpssystem Förenklar Säkrar Medvetandegör Sökmöjligheter: Alla fakturor finns i systemet. Inget pärmbläddrande i arkivet. Användaren kan från sin egen arbetsplats söka ut information utan att behöva boka tid hos ekonomihandläggare. Slutanvändaren behöver inte kopiera sin faktura. Effektivitet: Fakturans väg från leverantör till betalning blir rakare. Tydliga tidsgränser i systemet ger snabbare hantering och färre för sent betalda fakturor med dröjsmålskostnader som påföljd. Obs! Viktigt med nya fakturaadressen – inga fakturor till ”personliga adresser”.. Kvalitet: Inga fakturor ”försvinner på vägen”. All information lättillgänglig. Möjlighet att bevaka hantering av utvalda konton, t ex representation. Kontostyrning => Vissa konton fördefinierade för vissa leverantörer, exempelvis telefon. Papper: Alla fysiska fakturor lagrade hos BGC. Inga papper hos oss => Mindre arkivutrymme Framtid:….Möjlighet att styra inköp till upphandlade leverantörer. Kontering redan i samband med beställning. Med IM får vi allså en bättre och säkrare fakturahantering och redovisning genom att säkerheten i systemet är bättre (inga fakturor försvinner), tidsramarna i systemet är klarare (mindre dröjsmålskostnader), ”Slogan”: Förenkla – Säkra – Medvetandegöra

Referens Adress Återigen 24 november som brytdatum Viktigt att ange referens Viktig att ange rätt adress

Nu till IM