Föreläsning 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Interface.  Interface är en datatyp och har alltså egen syntax och en hel del egna regler för vad arv från interface innebär.  Interface är renodlad.
Advertisements

Vad är teknik?.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Föreläsning
Klasser och objekt.
Funktioner och programorganisation
Programmeringsteknik
Next previous Internetprogrammering 2000 Internetprogrammering 2000 Föreläsning 10 Distribuerad programmering med Javas RMI, Remote Method Invocation.
Klassarv och inkapsling
Objektorientering.
Lennart Edblom, Frank Drewes, Inst. f. datavetenskap 1 Föreläsning 10: Objektorientering Objektorientering och abstrakta datatyper Dynamisk bindning.
Föreläsning 4 Python: mera om funktioner och parametrar
Inkapsling.
Objektorienterad tänkande
Programmeringsteknik för K och Media
Att programmera i språket Java
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
i olika programmeringsspråk
Sid period2CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT Objektbaserad programmering –Grundläggande om klasser och objekt – (Arv får vänta)  Iden med klasser.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Objektorienterad programmering i Java
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Sid period2CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT C++ - förbättrat C?  Procedurellt program ser ut som C: sekvens, selektion, iteration  /* kommentar.
Sid 1 CD5250 OOP med C++ Daniel Flemström MDH/IDT CD5250 OOP med C++
Programmering i C# 3. Klasser.
PROCESSPROGRAMMERING
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Föreläsning 5. Problemet Vi har sett att vi kan ersätta de metoder vi ärver från överklassen med egen funktionalitet (polymorfism) class Bil : public.
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Föreläsning 4. Arv – bakgrund (kap. 9) Hund pälsfärg favoritben smutsa_ned() ät_katt() Katt pälsfärg smutsa_ned() klös_soffa() Kanin pälsfärg slaktvikt.
Räckvidd och synlighet. Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 22 Synlighet (meddelandesändning) Det.
Arv.
Lennart Edblom, Frank Drewes, Inst. f. datavetenskap 1 Föreläsning 6: Semantik Statisk semantik Attributgrammatiker Dynamisk semantik Axiomatisk.
1. En infrastruktur för programutveckling
F. Drewes, Inst. f. datavetenskap1 Föreläsning 10: Objektorientering Objektorientering och abstrakta datatyper Dynamisk bindning Singel mot multipelt.
OOP F6:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 6 Mer om klasser och objekt Hantera många objekt ArrayList toString() – metoden.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
Modulär programutveckling
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 8 ( ) INNEHÅLL:Klasser: -Konstruktorer -Klassvariabler -Instansmetoder -Privata.
MV500B: Introduktion till interaktiv ljuddesign David Yanagisawa, Anders-Petter Andersson 4.5 högskolepoängLektion 3.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
Objektorientering.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 6. Klassmallar Templates kan givetvis även användas för klasser –Standardutseende template // Klassdefinition (*.h) class C { returtyp metod(parametrar…);...
Next previous RMI, Remote Method Invocation Om du har boken av Marty Hall, läs avsnitt 15.8 För fler exempel se:
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Introduktion till klasser, objekt och BlueJ Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Föreläsning 9 Gränssnitt. Super Super kan användas till anrop av en omdefinierad metod Super kan användas till anrop av konstruktorer i superklassen Super.
Föreläsning 1. Innehåll Introduktion till objektorientering –OOP (objektorienterad programmering) –Objekt, instanser, klasser C++ –OO i C++ –Standardbibliotek.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
Sid period2CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT Lite OOA/OOD.
Föreläsning 2. Allmänt STL genererar varningar i Visual C++ –”#pragma warning (disable : 4786)”
Arv repetition Arv = Är relation Tillgänglighet public, protected och private. Överklass ös Direkt härledd underklass dhu: Class dhu : public ös{} Indirekt.
Objekt, Klass och Instans Analys av systemet ger mer eller mindre detaljerade objekt Objekten sorteras och klass-diagram ritas upp där relationer reds.
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Gruppövning 0.
Sid period2CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT Funktionsmall template void myfunc(Type * arr, int n) { // kod; // objekt av typ Type kan deklareras.
OOP - teori1 OOP del II– Föreläsning 5 vecka 6. OOP - teori2 Klasser Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle.
Lite ObjektOrienterad Analys och Design sid. 1 6/1/2015 CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT Lite OOA/OOD.
Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
1 Föreläsning 6 Repetition på metoder Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Objektorienterad programmering sid. 1 7/15/2015 CD5250 OOP med C++ Mats Medin MDH/IDT Objektorienterad programmering OOP = objektbaserad programmering.
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
Detaljer i exception-hantering
Objektorienterad programmering forts
Föreläsning 8: Exempel och problemlösning
Repetitionsföreläsning 1: Lite rekursion & problemlösning
Presentationens avskrift:

Föreläsning 1

Innehåll Introduktion till objektorientering C++ OOP (objektorienterad programmering) Objekt, instanser, klasser C++ OO i C++ Standardbibliotek Utökningar från C (syntaktiskt socker)

Introduktion till OOP Grundtanke Objekt består av Inkapsling av data Gruppera ihop data till att representera objekt Gruppera ihop funktioner (operationer) tillsammans med de data som behandlas Objekt består av Dataattribut Operationer

Varför Objektorientering? En bra metod för att: hitta redan skriven kod och inte behöva uppfinna den på nytt analysera ett problem utgående från det verkliga systemets egenskaper kunna abstrahera problemet till olika detaljnivåer

Objekt Objekt kan vara avbildningar av fysiska objekt i vår omvärld Exempelvis: Bord Kassett Kassettbandspelare Bankomat

Objekt forts. Objekt kan vara avbildningar av abstrakta objekt Exempelvis: Bankkonto Färg Position Storlek

Dataattribut Ett objekts ”tillstånd” beskrivs m.h.a. dess dataattribut Dataattributen för ett bord kan t.ex. vara: Färg Antal ben Position i rummet Dataattributen kan i sig också vara objekt (t.ex. färg i detta fall)

Operationer Via ett objekts operationer kan man ändra eller undersöka dess dataattribut Operationerna för ett objekt bildar tillsammans ett gränssnitt (interface) till objektet.

Gränssnitt (interface) Ett gränssnitt beskriver vad som går att utföra med ett objekt Ett gränssnitt för ett bord kan tänkas se ut så här: GetColor GetNumLegs GetPosition SetPosition

Klass En klass beskriver hur ett objekt är uppbyggt Kan liknas vid en ritning; eller ett kakrecept Klassen definierar vilka dataattribut som ingår samt vilka operationer som kan utföras på ett objekt Klasser kan relateras till andra klasser via: association (känner till) komposition (har) generalisation (är)

Instans En instans är ett unikt och konkret objekt redo för användning, dvs samtliga dataattribut är skapade Instansen skapas med en klass som mall En klass kan vara upphov till många instanser

Instans - Objekt Ett objekt behöver inte vara klar med att skapat sina samtliga dataattribut En instans är ett objekt där samtliga dataattribut är skapade (behöver i och för sig inte vara korrekta värden) Trots denna skillnad kallas ofta instanser för objekt i C++

C++

C++ kan allt som C kan + lite till Alla ANSI C-program kan kompileras i C++ Det finns många konstruktioner i C som är onödiga och som man bör undvika Undvik #define Undvik globala variabler Använd INTE goto!!!

OO i C++ (kap. 6) Objektorienteringen är det största tillägget i C++ Objekt (=instanser) skapas på samma sätt som variabler eller ”structar” i C Lokalt (Lokala variabler) Dynamiskt (Minnesallokering) Globalt (Globala variabler. Undvik dessa i största möjliga utsträckning)

OO i C++ forts. I C++ brukar dataattribut kallas datamedlemmar Likaså benämns operationer som medlemsfunktioner (metoder i smalltalk)

Exempel (hello world) #include <iostream> using namespace std; // Glöm ej denna! void main() { cout << ”Hello world” << endl; } Här använder vi oss av det globala objektet ’cout’. Påminner mycket om C.

Namespaces (kap. 14.1) Namespaces används för att undvika namnkollisioner Dessa funktioner kthStart(); mdhStart(); Kan istället skrivas som kth::Start(); mdh::Start();

Namespaces forts. Krångligare? Kanske. ”using namespace mdh;” ger kth::Start(); Start(); // Denna anropar mdh::Start()

Standardbiblioteket (STL) STL = Standard Template Library C++ har ett standardbibliotek med många hjälpmedel för programmeraren, bl.a. cin, cout objekten Stränghantering Listor, vektorer, upslagning m.m. Kan framstå skräckinjagande, men ger mycket mervärde

Strängklassen (kap. 3.5) Stränghantering i C är väldigt jobbig malloc, strcpy, strcmp, char* m.m. I C++ kan man använda klassen string String sköter det mesta automatiskt, vilket underlättar programmeringen mycket.

Exempel (string) #include <iostream> #include <string> using namespace std; // Glöm ej denna! void main() { string str; cin >> str; cout << ”\”” << str << ”\”” << ” består av ” << str.length() << ” bokstäver.” << endl; }

Filhantering Filer hanteras på liknande sätt som för utskrift och inläsning från tangentbord (cin & cout) Detta kallas Streams i C++. Filer, tangentbord, skärm m.m. behandlas på ett liknande sätt

Exempel (ofstream) #include <iostream> #include <fstream> using namespace std; // Glöm ej denna! void main() { ofstream file(”c:\\temp\\test.txt”); file << ”Hello world” << endl; }

Filhantering forts. Motsvarigheten för inläsning heter ”ifstream” Observera likheten med ”cin” och ”cout”

Vektorer std::vector Bygger på templates (tas upp senare) Vektorer motsvarar arrayer, med utökning till att de allokerar minne automatiskt de kan växa vid behov de är effektiva för indexering av data

Exempel (vector) #include <iostream> #include <vector> using namespace std; void main() { vector<int> v; // ”int” är templateargument v.push_back(5); v.push_back(10); cout << v[0] << endl; cout << v[1] << endl; }

Referenser (kap. 5.4.7) ”&” istället för ”*” Alternativ till pekare Referenser är ”säkrare” En referens är alltid kopplad till ett objekt Undviker NULL-pekar-problemet Ger mer läsbar programkod Används oftast för parameteröverföring

Exempel (referenser) #include <string> using namespace std; // parametern name tas emot som en referens void write(string & name) { cout << name; } void main() { string name; name = ”Kalle”; write(name); }

Exempel 2 (referenser) void main() { int a = 5; int & b = a; b = 3; // innebär även att a = 3 }

Minnesallokering i C++ (kap. 5.4.5) Istället för malloc & free används new & delete Allokering av enstaka element sker utan ’[]’ int *i = new int[200]; delete [] i; // OBS! Glöm ej [] för arrayer!!!

Utökningar från C (syntaktiskt socker) Mindre tillägg i C++ som förenklar programmeringen och snyggar upp koden

Enradskommentarer Klassiska C-kommentarerna (Blockkommentarer) Nya C++-kommentarer (Enradskommentarer) // Enradskommentar

Standardvärden (kap. 4.7) C-funktionsanropet C++-funktionsanropet setName(”Per”, 0); C++-funktionsanropet setName(”Per”); C++-deklarationen setName(char const* name, int index = 0)

Funktionsöverlagring Möjlighet att skapa flera funktioner med samma namn Villkor för att det skall fungera: Funktionerna får inte ha samma signatur (lika deklaration) Funktionerna måste ha olika typer på parametrarna Det hjälper inte med olika returtyper

Exempel (överlagring) I C++ kan du deklarera följande funktioner i samma fil void print(int i); void print(float f); void print(string str); Kompilatorn förstår vilken funktion som skall anropas, annars klagar den på tvetydighet (ambiguity)

Enkla råd Använd inte C-headers (string.h, iostream.h m.fl.). Dessa orsakar bara problem tillsammans med standardbiblioteket (STL) Använd <iostream>, <string> m.fl. istället