Perception och kognition Ingvar Lind kollegium SSKKII 2007 lindingvar@yahoo.se
Perception Perception är begrepp för de processer som är aktiva i att tolka sinnesintryck. Resultatet är medveten och omedveten mental representation/information av omvärlden. Representationen av omvärlden är i form av medvetna mentala objekt, minnen och kognitiva processer, som tillsammans utgör den mentala världen. Den fysiska världens objekt och processer översätts till objekt och processer i den mentala världen, bestående av hjärntillstånd, genom perceptionsprocessen.
Perception Perceptionen gör om sinnesintrycken från energier i den fysikaliska världen till neuronernas elektrokemiska signalsystem. Neuronsignalen kan innehålla både amplitud- och frekvens-information. Sinnesorganen är en del av perceptionsapparaten. De anpassar sig till de fysikaliska stimuli som kommer in från omvärlden, sk. adaption. Perceptionen styrs också av uppmärksamhet. Djur har perception som ofta avviker från människans. Det kan vara högre/lägre känslighet, känslighet för andra stimuli än människan kan uppfatta eller olika bearbetning av sinnesintryckens information.
Prosopagnosia och Capgras Hypothalamus Visual Cortex Amygdala STS IPL Cingulate gyrus Ventral Route Dorsal Route A, Normal Face Processing Hypothalamus Visual Cortex Amygdala STS IPL Cingulate gyrus B: Prosopagnosia Hypothalamus Visual Cortex Amygdala STS IPL Cingulate gyrus C: Capgras Delusion
Ljud Dopplereffekten
Hörsel
Hörsel De två nödvändiga dimensionerna av ljud är pitch (frekvens) och volym (amplitud). Vi kan dessutom höra ljudets riktning.
Hörsel Förhållande mellan upplevd ljudvolym och decibel
Hörsel De vokalljud vi kan producera representeras av två formanter (frekvenser) som också ger en rymd för hur vi kan höra vokalljud.
Seende Näthinnan med tappar, stavar, mellanlager och synnerv
Seende Hue/färgton
Saturation/färgstyrka Seende Saturation/färgstyrka
Brightness/Ljusstyrka Seende Brightness/Ljusstyrka
Seende Ögat
Ögats tappar och stavar Seende Ögats tappar och stavar
Seende Syncellernas spektrala ljuskänsligheter
CIE-systemet: X (rött) Y (grönt) Z (blått) Seende CIE-systemet: X (rött) Y (grönt) Z (blått)
Seende Färgmatchning
Ungefärlig jämförelse av synfältets upplösning Seende Ungefärlig jämförelse av synfältets upplösning centralt och perifert
Seende Den vanliga typen av seende: reflektioner
Ett randomdotstereogram ger exempel på djupseende
Seende Horopter, område som samtidigt kan fokuseras av seendeapparaten; också verksam i djupled
Seende Med stabiliserade näthinnebilder kan man förklara hur det kommer sig att vi inte ser saker som inte rör på sig, som skuggorna av blodkärlen framför syncellerna i ögonen
Smak Smaken delas in i fem delar: surt, salt, sött, beskt och umami?!. Det finns ungefär 9000 smaklökar, eller receptorer, på en normal tunga. Man kan känna alla smaker över hela tungan, det är ett missförstånd att vissa delar är specialiserade.
Lukt Ungefär 10 000 olika lukter (kemikalier) har kartlagts, det vill säga lukter som människan kan förnimma. Människan har cirka 1000 olika typer av luktreceptorer och 10 miljoner luktreceptorer. Djur kan känna minst 17 000 lukter. De mentala lukterna har beskrivits av Henning i hans tre-dimensionella luktprisma, som beskriver möjliga luktblandningar av sex olika grundlukter, medan Linné och Amoore har hypoteser på sju grundlukter. Linnés lukter: Kryddiga, Balsamiska, Myskaktiga, Bockaktiga, Vitlöksaktiga, Vidriga och Äckliga.
Känselkurvor jämfört med fysikaliska skalor
Kropp – Mental representation Kroppens förhållande till känselns motsvarande område i hjärnbarken.
Färg och formillusioner Simultankontrast
Färg och formillusioner Spridningseffekt – motsats till simultankontrast
Färg och formillusioner ’Den gröna pricken’-illusionen
Färg och formillusioner Förstärkt Hermann grid
Färg och formillusioner Lateral inhibition – kantförstärkning som förklaras av att gangliecellen signalerar starkare om det är större skillnad mellan mitten och periferin av dess känslighetsområde
Färg och formillusioner Hermann grid – ej lateral inhibition
Färg och formillusioner Simultankontrast
Färg och formillusioner Expanderande mitt
Färg och formillusioner Samma färg i A och B
Färg och formillusioner Parallella blå band
Färg och formillusioner Färgkonstans och adaption
Färg och formillusioner Endast bakgrunden är ändrad Färgkonstans och adaption
Perception och kognition Ingvar Lind kollegium SSKKII 2007 lindingvar@yahoo.se