Nätverks- & kompetenskväll nr 2

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarenkät Måltidssituation. Vilken avdelning bor du på? Avdelning 1.Sparven2(9%) 2.Vargtass2(9%) 3.Blåklockan2(9%) 4.Lindorna2(9%) 5.Skogsstjärnan2(9%)
Advertisements

Är du vår nya kollega i Stockholm?
Hur gör vi med skolhuset?.  Nuläget i förhandlingarna med Vännäs kommun om eventuellt köp  Fakta om eventuellt köp – kostnader, intäkter, möjligheter,
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Reseproduktion och försäljning
Storyline Storyline är en pedagogisk metod och ett pedagogiskt förhållningssätt som ursprungligen utvecklades i Skottland 1965 fick Skottland en ny läroplan.
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
En del av Svenska Fotbollsförbundet
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
Sponsorerbjudande Stöd HC Lidköping 5000:- - Företag
Dagen i korthet: 10:00 välkomna!
FJÄLLVÄRLDEN! KOMPETENS! RESPEKT!. Snöskoterns roll för turismen och regional utveckling utifrån den Nationella Strategin 2020.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Tomarps Gårdshotell 30 nov 2011 Fiska Skånes Ess! Bromölla Kristianstad Osby Ö. Göinge
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Eksjö Särskilt boende.
Möjliga stödformer för Vindarnas hus - en sammanfattning
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Marknadsföring & Internet
Så kan vi sälja fototurism. Vem är Jan Ljungberg?  Delägare och VD i Koch & Ljungberg sedan  Hanterat gruppresor sedan 1985.
Ekomatsligan Olle Eriksson Säljpartner Häll & Co.
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Intervju inför ViV-projektet.
PostGirots Idrottsklubb PGIK
Marknadsplan för HälsoFreak
Goda exempel Samarbete Skåne Nordost.
Colombia - framtidstro och ekonomisk tillväxt
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Hearing södra skärgårdens infrastruktur Utan en fungerande infrastruktur försvåras möjligheterna till en levande skärgård.
VI GÖR INFORMATIONSAVDELNINGEN
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Vilken av följande kategorier tillhör du? 1.Lärare/forskare 2.Administratör 3.Student 4.Extern gäst.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Björknässkolan Nacka kommun
Offensiv orientering »Vi ska erbjuda en idrott där alla kan vara med på sina egna villkor »Vi ska utveckla vår idrott i en offensiv anda som tar hänsyn.
Enkel turismkunskap.
För dig som ska resa En resa är ofta en härlig upplevelse men ibland händer det att den av något skäl måste ställas in eller avbrytas.
marknadsförarens verktygslåda
Förslag till planering kapitel 12
Stormöte – Björkängsvägkrog Information från styrelsen och sektionerna.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Tillsammans räddar vi liv
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Resor och reseförmedlare
PRODUCT DEVEL PMENT VI UTVECKLAR PRODUKTEN. ETT STÖRRE VÄRDE PRODUKT SKAPANDE MILJÖINNOVATION SOCIALT UTBILDNINGPENGARPRODUKTER.
Kap 13: Marknadsföring i framtiden
Äldreomsorg på distans. Tekniken Målgruppen80+ Pekskärmsdator ”- När jag fick veta att jag skulle få skärmen hade jag stor förväntan, men visste samtidigt.
Christoffers Clothing Company
Marknadsföring av turism
Hur får vi människor att resa mer kollektivt och mindre med den egna bilen? Välkommen!
Barn- och utbildningsberedningen _________________________________________________________________________________ Lapplands Gymnasium B-O Ström.
Gaming.com For all your gaming needs.. Idén bakom Gaming.com är att samla allt en gamer behöver under samma tak. I webbshopen skulle det säljas allting.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Skaraborgs turismstrategi Strategisk inriktning för utveckling av besöksnäringen i Skaraborg
Marknadsföring av turism
Vill du ha fler gäster? Kostnadseffektiv och mätbar marknadsföring av din restaurang.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Information till föräldrar Klassresa i ÅK6 till Ängsholmen september 2015.
Företagspresentation: Incoming Center of Scandinavia AB -
BULLERBY CUP –  Boende på Klostergård ca 20 km från Vimmerby  Hemsida:
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
FRAMTIDENS SMAKDESTINATIONER Eva heter jag, för er som inte träffat.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
(Företagsnamn) Affärsplan
Drakarna går på utflykt!
Presentationens avskrift:

Nätverks- & kompetenskväll nr 2 Fiska Skånes Ess! Bromölla Kristianstad Osby Ö. Göinge Nätverks- & kompetenskväll nr 2 www.fiskaskanesess.se Rusthållaregården, Edenryd 29/2 Bruksvillan, Östanå 7/3 2012

Kvällen i korthet: Motiv för fiske Olika kategorier av fisketurister Entreprenörens/anläggningens särart och varumärke Tillgänglighet på marknad & destination Paketering & prissättning Gemensamma och enskilda beslut

Utgångspunkt! Håller du med? Ökad produkt- kvalité Ökad marknads-föring Fler kunder & mer betalt/kund 45% fler än snittet 33% mer än snittet Mer/fler jobb Högre lön Lite bättre liv

Motiv för fiske Avkoppling Naturupplevelser Fångstmöjligheter Social samvaro Spänning Ensamhet slut

Skulle fiska mera om: Hade mer tid Bättre fångstmöjligheter Sällskap att fiska med Bättre kunskaper om fisket Bättre info om bra fiskevatten/ställen Tillgång till fler vatten Bättre ekonomi Bättre transporter till fiskeområdet Bättre info om fiskeregler Bättre service för fiskaren Mindre trängsel vid fiskevattnen slut

Fiskeguidens roller och uppgifter Vägvisare Fiskeexpert och pedagog Tillsyningsman för fisket Fiskesällskap och –service Natur- och kulturinformatör Nyckelperson i områdets marknadsföring

Olika kategorier av fiskare Specialister Söker utmanande, spännande och varierat fiske I sällskap av likasinnade När fisket är som bäst Mycket kunniga och engagerade Andra aktiviteter än fiske är oftast ointressant Bra på att sprida info via mun-till-mun-metod Fungerar som stilbildare och trendsättare Nås genom säljkanaler som också är starkt specialiserade slut

Olika kategorier av fiskare Specialister exempel: Karpmetare Laxtrolling Gäddfiskare jerkbait/trolling/fluga Flugfiske i rinnande vatten och på fjället Betalningsvilliga ”purister”

Olika kategorier av fiskare 2) Familje- & tillfällighetsfiskare Oftast mindre kunniga/engagerade Fiskar mest på vanliga sommarsemestern Fiske är en viktig del men även andra aktiviteter Familjefiskare nås genom destinationsmarknadsföring Tillfällighetsfiskare bearbetas på plats Mer priskänsliga (gällande fisket) Exempel: Mete och spinnfiske efter abborre, gädda, regnbåge i sjö och damm samt på kusten (även näbbgädda).

Tillgänglighet Fiskeentreprenör Fiskeprodukter & fisketjänster Fiskare/Fisketurist Motiv/önskemål/ förväntningar

Tillgänglighet på marknad och dest. Tillgänglighet på fisketuristisk marknad Web Folder/infoblad Kanaler & Partners Nöjda kunder (Mun-till-mun) Tillgänglighet på fiske- destinationen Fysisk Bryggor, båtar, röjn, vindskydd, spöställ, boende, zonering, fiskebutik, mm Psykosocial Kunskap & trygghet genom service, guidning, skyltar, statistik, karta, regler Goda förutsättningar för en framgångsrik entreprenör + =

Tillgänglighet på marknad Sociala medier Facebook, Twitter Hemsida med länkar/ inlänkar Entreprenör Web & sajter Fiskeforum Medarbetare (Folder) Nöjda kunder Mässor Mun till mun: Online/ standby Fiskemagasin Blogg Youtubefilm Google ad Words Fiskejournalen Swedenfishing.com Fiske för alla Fiskesnack.com Allt om flugfiske Fiskeforum.se Flugfiske i Norden Sportfiskeforum.se (Flug-)fiskefeber Edgeflyfishing.com Mobiltelefon med svarare och e-mail. Senast svar inom 24 tim. Turistbyråer Sportfiskebutiker Bo, äta, båt, rida, m fl fiskeguider Fvo, kortsäljare

Varumärkets & produktens särart ”Fisketurism i samverkan” – igen. Regionens varumärke Ta fasta på sin särart – hur är din produkt unik & stark? FISK: Storlek, mängd, art VATTEN: Karaktär, storlek, tillgänglighet LÄGE: Närhet till…, transporter, tystnad, omgivningar FACILITETER: Boende, restaurang, pub, spa, båtar… KOMBINATIONER: Paketlösningar, samverkan I FÖRHÅLLANDE TILL VAD? ATTRAKTIVT FÖR VILKEN KUND(-KATEGORI)?

Produktens styrkor och särart Produkter med Förväntan/Olika motiv Fiskarekategorier lockande särart Social samvaro Avkoppling Familjefiskare Möjlighet till fångst Spänning Ny kunskap Specialist Naturupplevelse Oretorpstuga med frukost och båt vid Ivösjön Fiskeknutens guidning och instruktioner för fluga på kusten

Produktens styrkor och särart Produkter Tillägg Förväntan/Olika motiv Skoogsgårdens spa Lunch/middag Social samvaro + Ridtur Avkoppling Utrustning Möjlighet till fångst Regnbågsdamm Spänning + ”After fish” Ny kunskap Kustnära boende Naturupplevelse Oretorpstuga med frukost och båt vid Ivösjön Fiskeknutensguidning och instruktioner för fluga på kusten

Paketering och prissättning ”Generellt håller svenska fisketuristiska produkter och tjänster för låg kvalité”. /Sveriges Fisketurismföretagare (SeFF), Jordbruksverket, Turistdelegationen. För låg kvalité i relation till: utländska företag, lönebild, utvecklingsbehov hos anläggningar, kostnader för fiske- och miljövård

Paketering & prissättning Hög kvalité i fiskeprodukten: God fiskresurs och regelverk för dess bevarande Intakt men tillgänglig naturmiljö Ett namn – ett nummer, även för flera ingående delar Fiskeinfo: Vattentemp, vattenstånd, statistik, senaste fångsterna Allt-i-ett-anläggning: boende nära vattnet med lagom nivå på faciliteter, fiskekortsförsäljning, båtuthyrning, redskapsförsäljning, invägningsstation med rensfaciliteter, pub, restaurang, ändå litet, pittoreskt och okänt. Finns det? Övrig service, att finnas till hands, svara på frågor, guide…

Paketering och prissättning Gruppövning: Prissätt varandras fiskepaket! 1 övernattning + fiske (-tjänst om du är guide)?? 1 övernattning + fiske + båt?? 1 övernattning + fiske + båt + 3 måltider?? 1 övernattning + fiske + båt + 3 måltider + guide?? Ovanstående x 7 dagar

Paketering och prissättning ”Ca 85-90% av våra kunder vill endast ha boende, fiske och båt. Resterande önskar ”all inclusive”, med alla måltider, utrustning och guidning”. /Pike Strike Sweden, Blekinge. Snittpriser Sweden Fishing: 15 st Gädd- & gösfiskepaket (kust och sjö): 7 dagars boende, båt, fiske/pers: EUR 338,00/SEK 2864,00 Min 2-6 pers. 2864:- x 4 pers = 11456:-/vecka/stuga(hus/rum) Dyrast 560 eur/pers, billigast 153 eur/pers Variation på boendets kvalité, städning, båtens utrustning, service/introduktion på plats, samt mod att ta betalt! 1 natt+1 dags fiske med båt, utr.+guide+alla måltider: 2986:-/pers

Paketering och prissättning Regnbågsfiskepaket: Fiske i dammar, boende i stuga/hus, 1-3 fiskar: 550-750:-/pers/dygn Fiske i sjösystem, bo i stuga/hus, 0-4 fiskar: 300-500:-/pers/dygn Stora variationer i antal dagar (1-7) och antal pers (1-12)

Kammarkollegiet och paketresor Lagen om resgarantier säger att boende + tjänst (t ex fiskekort eller båt i färdigt paket) är en paketresa. Alla paketresor där förskottsbetalning tillämpas kräver resgarantier ställda till Kammarkollegiet. Detta för att kunden ska kunna få tillbaka inbetalt belopp om arrangören går i konkurs eller försvinner innan arrngemanget genomförts. Att var för sig sälja t ex guidning, boende och måltider är inget paket och omfattas inte av lagen om resgarantier. SHR & Förtur har gemensam garanti.

Erbjudanden och beslut Framtida nätverksträffar (innehåll och upplägg) Bl a bussturer mellan anläggningar. När? Hur? Fiske och bildproduktion under våren. Intresserad? Reportage i Fiskejournalen. Bygg din egen hemsida! Intresserad? Hemsida24.se www.laxlyckan.se Första träffen? Framtida marknadsföring. Mallarna! Kommunernas turistsidor Visitskane.com fiskaskanesess.se fishingskane.com??? Partners??? Swedenfishing.com