Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering Kursens hemsida Studentportalen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet p..
Advertisements

Andragradsfunktioner & Andragradsekvationer
Att söka till högskolan
F2 - Intro till Java1 Föreläsning 2 - Intro till Java  Sammanfattning av Lektion 1 (kap 2): • Vad behövs för att kunna programmera? • DrJava • Java •
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Föreläsning1. • Boken?!?! • Vad är ett program? • Kompilerande-Interpreterande • Programmeringsmiljö • Hello World! • Att programmera och ett enkelt program.
Föreläsning 1 i programmeringsteknik och Matlab 2D1312
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering  Kursens hemsida  Studentportalen.
Programmering B PHP Lektion 1
Eva Pärt Enander och Malin Wester
Datorarkitekturer och operativsystem
Funktioner och programorganisation
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
P-uppgiften: regler, planering och specifikation
Programmeringsteknik Föreläsning 4 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
1DT066 (5c) Distribuerade Informationssystem
IT och kommunikationsvetenskap Teresa Cerratto Pargman, DSV
23 August 2014 IS1200 Datorteknik vt09, föreläsning 10, (E och I mfl)1 IS1200 Datorteknik Föreläsning Processorkonstruktion 2. DMA, Direct Memory.
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik K och Media
Att programmera i språket Java
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Databaser i B2KUNO Johan Eklund. Hur går jag vidare? Avancerade tillämpningar:  Analysera data  Generera information Utveckla följande färdigheter:
IT för personligt arbete F6
Java. Kortfattat om Java Syntaxen påminner i hög grad om C++ Stöd för objektorientering Kod kan köras i en virtuell maskin som finns tillgänglig för nästan.
Programmering B PHP Lektion 2
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
Programmering B PHP Lektion 2
Programmering B PHP Lektion 3
1 ITK:P1 Föreläsning 7 Algoritmer och datastrukturer DSV Marie Olsson.
Styrteknik: Programmering med MELSEC IL PLC2A:1
DATABASHANTERING för programmerare Lektion 4 Mahmud Al Hakim
Programspråk Två olika typer av program omvandlar högnivå till lågnivå program: Interpreterande program och kompilerande program. Python är ett interpreterande.
OOPJ I, 5p Objektorienterad Programmering i Java.
Mitt första Java program Mahmud Al Hakim Copyright, Mahmud Al Hakim, 1.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 3 ( ) INNEHÅLL: -Jämförelseoperatorer -Villkorssatser -Logiska operatorer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. -Algoritmer och Datastrukturer- -Algoritm analys och sökning algoritmer- Kap 5 -Algoritmer och.
2G1510 Datorteknik fk Föreläsning 1, hösten 2003.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Databehandling Ett datorprogram består i huvudsak av
Föreläsning 11 J-uppgiften. Nästa period ägnas åt J-uppgiften. Den är individuell, dvs man jobbar på egen hand med uppgiften (inte tillsammans med labbkompisen).
Högskoleverkets kvalitetskonferens i Umeå 2007
Objektorienterad programmering i Java
Nationella proven i kursen Svenska B.
Objektorienterad Programmering i C++ I
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Introduktion till klasser, objekt och BlueJ Kursbok: “Objects First with Java - A Practical Introduction using BlueJ”, David J. Barnes & Michael Kölling.
Problemlösningsmetodik
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Presentation of I. Name: Disputerat nu vår Forskningsintresset är:
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Introduktion till programmeringsspråket Java -Den allmänna.
Kursintroduktion 2 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Lärare/handledare Föreläsningar Thomas Johansson ank Marie Nordström
Föreläsning 2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Satslogik, forts. DAA701/716 Leif Grönqvist 5:e mars, 2003.
1 Föreläsning2 Operativsystem. 2 Talsystem Decimal (bas 10): 0,1,2,…,8,9 Binär talsystem (bas 2): endast 1 och 0 Hexadecimal talsystem (bas 16): 0,1,…9,A,…,E,F.
Föreläsning 2 2D1312 Introduktion till Python Kap 1 och 2 i kursboken.
Föreläsning 1 i programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305 Kursinformation Introduktion till UNIX Introduktion till Emacs Introduktion till Matlab.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 3 kap 2-4 Repetition Föreläsning-datayper-syntax-tilldelning.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 1 ( ) INNEHÅLL: -Introduktion av kursen -Vad är programmering? -Programmeringsspråk.
Python.
Programmera dina klasskamrater
Presentationens avskrift:

Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering Kursens hemsida Studentportalen Lärare: Tom Smedsaas, rum P2411, tel: Olle Eriksson, rum P2407, tel: Anna Eckerdal, rum P2415, tel:

Programmeringsteknik I: F1 2 Kursmaterial Kursbok: Introduction to computing & programming with JAVA. Guzdial and Ericson Kursprogramvara: Java och drJava (eller motsvarande) –Tips: Installera på egen dator, se kurshemsidan – Rekommenderas att arbeta med egen laptop Material på webben, t.ex  Kurshemsida: lektionsmaterial, föreläsningsanteckningar  Portalen (framsteg, filarea att lämna in uppgift 4)  Dokumentation av programmeringsspråket java

Programmeringsteknik I: F1 3 Lektioner i datasal (UNIX-salar Pollax) – OK använda egen laptop i datasalarna – Arbeta två och två i datasalarna – Kan utföras hemifrån – Ingen redovisning Föreläsningar (9) Obligatoriska uppgifter (3 hp) – redovisas muntligt i datasal. Uppgift 4 lämnas även skriftligt Tentamen (2 hp.) - skriftlig Kursupplägg

Programmeringsteknik I: F1 4 Kursmål Redogöra för grundläggande begrepp inom objektorienterad analys och design Använda dessa begrepp för att analysera enklare problem och designa lösningar Använda ett objektorienterat språk, t ex Java Skriva enklare program med flera samverkande klasser förklara vad ett givet program utför använda ett programmeringssystem för att utveckla program

Programmeringsteknik I: F1 5 Varför ska man lära sig programmera? Datorer och program finns överallt Programmering = problemlösningsverktyg Användbart i utbildning och yrkesliv Java: en bra grund OOP: spritt på universitet och industri Kul!

Programmeringsteknik I: F1 6 Vad man lär sig... Analysera och strukturera problem  Modellera – översätta problemet till datorn Få en bild av:  Vad innebär programmering? “Programmeringstänk”  Vad menas med objektorienterad programmering?  Programmeringsbegrepp: objekt, klass, metod...  Syntax: språkets byggstenar (if, while,...)

Programmeringsteknik I: F1 7 Hur... Labbar: –Övningstillfällen, 11 st –Obligatoriska uppgifter, 4 st, 6 tillfällen Föreläsningar: 9 st Litteratur Sitt mycket vid tangentbordet, dela tiden!

Programmeringsteknik I: F1 8 Vad är programmering? Skapa en detaljerad instruktion som en dator kan utföra/förstå för att lösa en uppgift. –Eller ge en vägvisning till ditt hem. –Eller få en robot att göra det du vill. –Som att skriva ett recept till din favoriträtt

Programmeringsteknik I: F1 9 Varför inte använda engelska som språk? Engelska bra för kommunikation mellan (intelligenta) människor Datorer är dumma –De kan bara +,-,*,/ och jämföra, lagra samt hämta data i minnet. –Behöver ett språk som är enkelt och entydigt.

Programmeringsteknik I: F1 10 Vad är ett program? En samlad ordning instruktioner som talar om för datorn vad vi vill att den skall göra. Datorn förstår bara 1:or och 0:or Instruktionerna måste egentligen alltså ges på ett språk som består av enbart av nollor och ettor

Programmeringsteknik I: F1 11 Tre olika typer av språk Maskinspråk (maskinkod) – språket man programmerade i datorns begynnelse. Assemblerspråk Högnivåspråk För att programmera behövs… ett språk

Programmeringsteknik I: F1 12 Datorns eget språk Språket består bara av nollor och ettor Olika sorters datorer har olika språk Ex. på 3 st maskinkodsinstruktioner Knöligt att ”prata” med datorn via ett sådant (lågnivå)språk! Maskinspråk

Programmeringsteknik I: F1 13 Lite högre nivå Enkla ord som motsvarar några maskinkod- instruktioner Ex. assemblerkod LD #10, R0 LD #12, R1 ADD R0, R1 MOV R1, 45 Översättning från assemblerkod till maskinkod måste göras. Programmet som översätter kallas assemblatorn. Assemblerspråk är specifik för en viss datortyp. Assemblerspråk Lagra värdet 10 i datorregistret R0 (LD=load) Addera R0 med R1, lägg resultatet i R1 Innehållet i R1  minnet med adress 45 Lagra värdet 12 i datorregistret R1 (LD=load)

Programmeringsteknik I: F1 14 Instruktioner av ord och fraser Lättare att läsa/förstå för människan, men ej för datorn. Instruktionerna måste översättas till maskinkod Översättningen kallas kompilering och görs med ett program – kompilatorn. Instruktionerna kan fungera på olika datortyper, men måste kompileras till rätt maskinkod. Högnivåspråk

Programmeringsteknik I: F1 15 Finns inbyggda funktioner/metoder, bibliotek Språk stöder olika sorters programmerings- principer: exvis ett objektorienterat språk Källkod och kompilator Ett språk har en syntax, dvs en grammatik Instruktionerna kan fungera på olika datortyper, men måste kompileras till rätt maskinkod. Mer om högnivåspråk

Programmeringsteknik I: F1 16 Vilket högnivåspråk? Det finns många olika programmeringsspråkprogrammeringsspråk Kan skriva program i vilket du vill –Datorn bryr sig inte om vilket, eftersom det översätts till maskinkod. Språket har däremot betydelse för programmeraren. –Hur lång tid tar det att skriva programmet? –Hur svårt är det att ändra programmet? –Hur lång tid tar det att köra programmet?

Programmeringsteknik I: F1 17 Vad är en dator bra på? Kan mycket snabbt utföra matematiska ( +,-,*,/ ) och/eller logiska (>,<,or,and ) beräkningar samla in, lagra och bearbeta stora informationsmängder (t.ex. söka/sortera). Och: Producerar samma svar varje gång

Programmeringsteknik I: F1 18 En dator består av … Hårdvara och mjukvara. Hårdvaran är just det som är hårt, det som går att ta på Mjukvaran är program och data som behandlas av hårdvaran. Ett program är de instruktioner som får all hårdvara att fungera tillsammans.

Programmeringsteknik I: F1 19 Hårdvaran i datorn In- och utenheter –Skärm, mus, tangentbord, skrivare Hjärnan - Central Processing Unit (CPU) –Kan göra göra matematiska och logiska beräkningar Minnen –Primärminnet RAM –Sekundärminnen: Hårddisk, CD, DVD, USB

Programmeringsteknik I: F1 20 CPU – Datorns hjärna består av tre delar Aritmetisk Logisk enhet (ALU) –Datorns “kalkylator” gör aritmetik och logik på tal lagrade i register. Styrenheten –Läser instruktioner från primärminnet och tolkar dem och utför instruktionerna mha ALU. Därefter läses nästa instruktion. Addera register A med register B. Lagra summan i register C A B C Register