Precisionsutvärdering av mobila plattformar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Punkt- och intervallskattning Felmarginal
Advertisements

Bedömning av uppfyllelse av miljökvalitetsnormer
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
MaB: Andragradsfunktioner
Procent Betyder hundradelar.
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
Upptakt för respektive fältorganisation •Utrustning •Genomgång inför produktions- och testmätningar.
Nya Leica TPS1200+ Vad är nytt ?.
LANTMÄTERIFÖRV. VÄSTERÅS STAD
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Ruttplanering Vad är det??.
- Osäkerhetskällor för nätverks-RTK? Examensarbete utfört hos geodesi - enheten, LM, april-maj 2013 Fördröjning och bortfall av nätverkskorrektioner Lena.
Huddinge kommun Haninge Botkyrka Stockholm Tyresö Ekerö.
SWEPOS® Beräkningstjänst Funktion och demonstration SWEPOS-seminarium 14 oktober 2008 Geodetiska utvecklingsenheten, drift och utveckling av SWEPOS.
“Kick-off” Mitt-RTK 2005 Vidar Tangen
Integrerad mätning: GNSS och TS
M Bergeling, Qulturum Resultatrapport patientskador Resultat från strukturerad journalgranskning enligt GTT (Global Trigger Toal), för patient inskriven.
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
Lokal mätning i de nya referenssystemen
Enheter. Innehåll Vad är en enhet Prefix Tid Hastighet Vikt Volym Volym på två sätt: dl - cm 3.
Kapitel 5 Stickprovsteori Sid
LIGGANDE eller SITTANDE INTENSIVVÅRDSPATIENTER?
Hållbara stomnät- finns de?
Hur påverkar mottagarantennen RTK-mätningen?
MÄTNING Människan har alltid behövt mäta saker.
Ingenjörsverktyg för Li-jonbatterier
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
IQFleet. Utvärdering av konceptet fordonståg i verkliga trafikförhållanden. Utveckla simuleringsverktyg för att prediktera trafikflöden på motorväg, genom.
Felkällor vid RTK-mätning Ragne Emardson
SWEPOS-nätverks-RTK-tjänst.
IDROTTSMEDICINSK VECKA VISBY 2014 Jorma Jääskeläinen.
MonNet, exempel på mätningar på Sunet Sven Tafvelin Wolfgang John.
Förstudie: Hållbar konsumtion
Experimentell utvärdering Språkteknologisk forskning och utveckling (HT 2006)
Lantmäteriet, LF-data Geodesi, Dan Norin Nätverks-RTK - var står tekniken i dag? Informationsmöte Växjö Konserthus, 3 december, 2002.
Arbete, energi och effekt
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
En jämförelse mellan Enkelstations-RTK och Nätverks-RTK
Centrala Gränsvärdessatsen:
FK2002,FK2004 Föreläsning 2.
Uppföljning 2.0 Sverker Djerf, Logica.
Föreläsning 10 Stränghantering.
William Sandqvist Lab 1 Några slides att repetera inför Lab 1 William Sandqvist
Position Stockholm-Mälaren
POSITION STOCKHOLM - MÄLAREN – 2 - INVIGNING! GPS-RTK Snabbt Billigt Kundvänligt Miljövänligt NW-RTK Snabbare Billigare.
INTRODUKTION Balken kan ha olika tvärsnitt
Nätverks-RTK – var står tekniken idag? Bo Jonsson Lantmäteriet/SWEPOS
Arbete och kraft /
Johan Malmström 14 april Robust navigering med ett tätt integrerat GPS/INS och adaptiv lobformning.
Simulering Introduktion Exempel: Antag att någon kastar tärning
Föreläsning 7 Fysikexperiment 5p Poissonfördelningen Poissonfördelningen är en sannolikhetsfördelning för diskreta variabler som är mycket.
Hur bra är modellen som vi har anpassat?
Övningsexempel till Kapitel 7 Ex 1. BRÄNNBOLLSDILEMMAT ! En person funderar över hur man bäst uppskattar 28 meter. Av erfarenhet vet han att hans steglängd,
 Stor, billig, enkel, stilig och snygg.  klarar sina mål.
Ännu en världsnyhet från TOPCON! Den nya G3™ tekniken... Tar oss till framtiden...
Konditon Upplevelsen av ett motionspass påverkas vilken intensitet träningen har. Man kan dela upp konditionsträning i två delar: Högintensiv träning och.
Nätverks-RTK – var står tekniken idag?
Fysikexperiment 5p Föreläsning Utdrag ur Sten Hellmans föreläsning i Experimentella Metoder 2005 I allmänhet är den asymptotiska fördelningen.
Mål Matematiska modeller Biologi/Kemi Statistik Datorer
Fysikexperiment, 5p1 Random Walk 36 försök med Random walk med 1000 steg. Beräknad genomsnittlig räckvidd är  1000  32. Visualisering av utfallsrum.
Lantmäteriverket, LF-Geodesi, Nätverks-RTK - var står tekniken idag? Bo Jonsson Lantmäteriverket e-post:
KINEMATIK I 1-DIMENSION
Lantmäteriet, LF-data Geodesi, Christina Lilje Nätverks-RTK - Var står tekniken idag? Informationsmöte Pite Havsbad, 11 december 2002 Christina Lilje,
Lägesmått. Lägesmått Vad är lägesmått? Sammanfatta en mängd data Exempelvis hur mycket veckopengar får elever som går i åk7… En klass består av ca.
Hur ser universum ut? När vi tittar upp på himlen en natt så kan vi med blotta ögat se ett antal små prickar & ofta en större prick, månen. Den del av.
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Enkel Linjär Regression. 1 Introduktion Vi undersöker relationer mellan variabler via en matematisk ekvation. Motivet för att använda denna teknik är:
Sparsam körning (Evo) Panel-PC
Presentationens avskrift:

Precisionsutvärdering av mobila plattformar Milan Horemuz Avdelning för Geodesi och geoinformatik, KTH

Bakgrund Trafikverkets projekt ”Utveckling mobil datafångst”, rapport ”Methods for Accuracy Verification of Positioning Module” (2013) Vilka faktorer påverkar osäkerheten av data samlade med mobila plattformar? Hur kan man testa osäkerheten och noggrannheten?

Mobila plattformar Positioneringsmodul GNSS, IMU, odometer Kartläggningsmodul Laserskanner, kamera

Positioneringsmodul Bestämmer position och orientering av kartläggningssensorer och därmed noggrannhet av inmätta punkter Huvudkomponenter: GNSS mottagare ger position Tröghetsnavigeringsenhet (IMU) ger orientering och den ”interpolerar” position mellan GNSS uppdateringar Positioneringsnoggrannhet beror på GNSS Orienteringsnoggrannhet beror på både GNSS och IMU

Tröghetsnavigering Vanligtvis 3 gyroskoper och 3 accelerometrar (IMU) + bearbetningsmodul (INS) Accelerometrar känner av kombinerad effekt av acceleration och gravitation Gyroskoper känner av rotation relativ till ”tröghetsrymd” (avlägsna stjärnor) Initial orientation

Tröghetsplattformar Sensorer kan monteras i en ”låda” som fästas till bilen (eller flygplan) -> strapdown plattform På en upphängd plattform som separeras från fordonets rotationsrörelser -> gimballed eller stable plattform De flesta mobila plattformar använder strapdown tröghetsplattform

Sensorsfelen Position och orientering beräknas genom integrering (=summering) av sensordata Även ett litet fel i data kan resultera i stort fel i position och orientering, om man integrerar många mätepoker (=lång observationstid) Systematiska fel storleken är konstant eller förändras långsamt: bias, skalfel och deras förändring (drift), kan beräknas om externa observationer är tillgängliga Slumpmässiga fel storleken förändras snabbt, medelvärdet = 0 anges i form av ”random walk” parameter enhet:

Klassning av tröghetssystem Grade Performance Strategic Navigation Tactical Automotive Consumer Standalone position errors 2 km/24hr 2 km/hr >20 km/hr N/A Gyroscopes Bias [°/hr] 0.0001 0.005 – 0.010 0.1 - 10 > 100 360 Scale factor [ppm] - 5 -50 200 - 500 Noise (ARW) [°/√hr] 0.002 – 0.005 0.2 – 0.5 Accelerometers Bias [g] 1 50 – 500 500 - 1000 >1200 2400 10 - 20 400 - 1000 Noise [g/hr/√Hz] 5 - 10 200 - 400

Fel vid tröghetspositionering Alla klasser ger för stora positionsfel (meter-nivå) efter bara några sekunder, felet ökar exponentiellt med tiden, felen i både accelerometrar och gyron bidrar till positionsfel. Orienteringsfelet beror bara på felen i gyron och det ökar linjärt med tiden. För mät-tillämpningar IMU-observationer måste kombineras med andra sensorer, vanligtvis GNSS. Error  

GNSS/IMU GNSS-positioner möjliggör skattning av IMU-felen, inklusive orienteringsfelet Det vanligaste är att bestämma GNSS-position 1 ggr per sekund Osäkerhet i position vid 1 s uppdateringsintervall ligger på samma nivå som osäkerheten i GNSS-positionsbestämning (2 – 5 cm) Typiska värden för osäkerhet i orientering:   Navigational grade (usually RLG) Tactical grade (usually FOG) Automotive (usually MEMS) Update interval roll, pitch [°] yaw [°] 1 sec 0.0008 – 0.0014 0.0008 – 0.0020 0.0010 – 0.0020 0.0010 – 0.0500 0.2 0.5 1 – 3 min 0.0014 – 0.0030 0.0040 – 0.0050 0.0050 – 0.0400 0.0080 – 0.1000 0.4 – 0.8 1 - 2

Hur kan man bedöma noggrannheten av positioneringsmodul? Analytiskt: evaluera sensorernas noggrannhetsparametrar. Man kan inte upptäcka eventuella systemfel (kalibrering, databearbetning osv.) Empiriskt, genom att testa i laboratorium i fält, m.h.a. kartläggninsensorer (indirekt metod) i fält, m.h.a. oberoende metoder (direkt metod)

Utvärdering av testmetoder Vi testade direkt och indirekt metod i november 2013 på ca 500 m teststräcka på Gärdet i Stockholm

Instrument Mobilsystem GeoTracker från WSP Specifikationer 0.03° roll, pitch 0.2° bäring 2 cm position 360° kamera 4 kameror 4 laserskanrar bilskanning.se

Mätproceduren Etablera ett lokalt referensnät: 3 totalstationer (TS1,TS2,TS3), 8 måltavlor (MT1-MT8), 2 GNSS referensmottagare 6 körningar, bilen stannade 5 ggr i varje körning, 5 prismor monterade på plattformen mättes in från 3 TS En körning tog ca 15 minuter TS1 REFL TS3 MT2 MT1 MT3 MT5 MT7 MT4 MT6 MT8 S1 S2 S3 S4 S5 REFT TS2

Databearbetning Standard osäkerhet i koordinater för punkterna i testnät, inklusive prismor på bilen, ur minsta-kvadrat utjämning 2 mm i horisontala koordinater och 1 mm i höjd Standard osäkerhet rapporterat av GeoTracker 2 – 3 mm i horisontala koordinater, 5 mm i höjd 0.01˚ i roll och pitch, 0.1˚ i bäring Standard osäkerhet för koordinater av måltavlor bestämda ur punktmolnet 5 – 10 mm i horisontala koordinater, 20 mm i höjd

Direkt metod (1) 5 prismor på taket var inmätta m.h.a. TS -> beräkning av orientering Standard osäkerhet: 0.062°, 0.049° och 0.039° (roll, pitch, bäring) Jämförelse mellan TS och GeoTracker (ur 30 mätningar = 6 körningar x 5 stopp): en konstant offset i position och orientering + slumpmässigt variation orsakat av osäkerhet i TS- och GeoTracker-mätningar Offset i position beräknad som ett medelvärde ur 30 mätningar: 1 mm i N och E, 10 mm i höjd, standard osäkerhet i N, E och H-komponent = 1 mm Möjliga orsaker för offset 10 mm i höjd: fel i GNSS- antennhöjdmätning (både referens och rover), TS var etablerade med RUFRIS 2 timmar innan körningar -> förändrad satellit konfiguration

Direkt metod (2) Standard osäkerhet i GNSS/IMU positionsbestämning beräknad ur variationer i differenser mellan TS- och GeoTracer-mätningar: u(E) = 5 mm, u(N) = 6 mm, u(H) = 5 mm enligt tekniska specifikationer u = 20 mm Standard osäkerhet i GNSS/IMU orienteringsbestämning: 0.000°, 0.042°, 0.087° (roll, pitch, bäring) enligt tekniska specifikationer: 0.03° roll, pitch, 0.1° bäring SLUTSATS: mobil plattform presterade enligt specifikationer

Indirekt metod Grundprincipen: jämför koordinater av måltavlor ur punktmolnet och ur TS-mätningar och räkna om differenserna till fel i position och orientering av laserskanner 48 jämförelser (8 måltavlor, 6 körningar) Osäkerhet av mobil-plattform: u(roll) < 0.05°, u(avstånd) = 2 mm, u(bäring) = 0.15° u(pitch) var inte möjligt att beräkna: alla måltavlor var i ca i samma höjd i förhållande till bilen Beräknade värden u(roll), u(bäring) är osäkra, p.g.a kort avstånd mellan bilen och måltavlor och stor osäkerhet i koordinater av måltavlor ur punktmolnet

Slutsatser Direkt metod Indirekt metod Mer komplicerat och tidskrävande: man måste montera prismor på mobila plattformen, 3 personer för TS- mätningar Enklare proceduren: ett permanent testfält kan etableras, ingen TS-mätning behövs vid testkörningar. Alla parametrar kan testas (3 kordinater och 3 orienteringsvinklar) Pitch är svårt att testa: höga/låga måltavlor skulle behövas Alla parametrar tests direkt. Kartläggningssensorer är involverade. Svårt att separera olika effekter (synkronisering mellan sensorer, identifiering av måltavlor I punktmolnet) Bilen måste stanna för TS-mätningar Blen kör utan stopp Lämpligt att testa positioneringsmodulen Lämpligt att testa systemet som helhet

Publicerade rapporter Utveckling mobil datafångst: Evaluation of testing methods for positioning modules. http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem.aspx?id=6199 Utveckling mobil datafångst: Methods for Accuracy Verification of Positioning Module http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem.aspx?id=5927