Fortsättningskurs i Programmering lektion 3 Johan Hjerling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Advertisements

INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Agile i praktiken Magnus Grimsell. Agile i praktiken Magnus Grimsell.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Next previous Internetprogrammering 2000 Internetprogrammering 2000 Föreläsning 10 Distribuerad programmering med Javas RMI, Remote Method Invocation.
Fortsättningskurs i Programmering lektion 6
Klassarv och inkapsling
Metoder i java Det finns två typer av metoder i java
Övning5 Så här ska man tänka när man löser uppgift 1 på tentan lite grafik, så här söker man genom en lista så här läser man från en fil i java lösa uppgift.
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Programkodens uppbyggnad
Att programmera i språket Java
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Next previous Innehåll Inledning Några enkla exempel Pekare till och kort beskrivning av större exempel Speciella referenser (som används i marginalen)
1 ITK:P1 Föreläsning 6 Layoutmodeller i Java DSV Marie Olsson.
Exception Handling Kapitel 9. Agenda Exceptions try, throw and catch Skapa en egen exception-klass Multipla throw / catch Slänga vidare en exception Olika.
i olika programmeringsspråk
1 ITK:P1 Föreläsning 5 Iteration, slumpning och arrayer DSV Peter Mozelius.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 11 Arrayer.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
1 ITK:P1 Föreläsning 7 Algoritmer och datastrukturer DSV Marie Olsson.
Programmeringsteknik för Media1 & K1
PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning ‏ Innehåll: Högnivå objekt för trådprogrammering: - Trådgrupper (”Thread pools”)‏ - Exekverare (Executor.
OOP F6:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 6 Mer om klasser och objekt Hantera många objekt ArrayList toString() – metoden.
Mitt första Java program Mahmud Al Hakim Copyright, Mahmud Al Hakim, 1.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
Jonny Karlsson GRUNDKURS I PROGRAMMERING MED JAVA Föreläsning 9 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller av klassobjekt -Användning av Java API specifikationen.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 10 Stränghantering.
Next previous RMI, Remote Method Invocation Om du har boken av Marty Hall, läs avsnitt 15.8 För fler exempel se:
Abelli, B. (2004). Programmeringens Grunder – med exempel i C#. Lund: Studentlitteratur 11 C# I/O Streams C# använder “strömmar” för in- och utmatningsoperationer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 3
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
1 ITK:P2 F6 Sortering av generiska containerklasser DSV Peter Mozelius.
1. Ett problem/uppgift.
PROGRAMMERINGSTEKNIK Övningsgrupp 3 Marcus Hjelm
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 1 ( )‏ Innehåll: Introduktion till paralellprogrammering (“concurrent programming”)‏ Introduktion till parallellprogrammering.
Class VattenKraft{ public static void main(String[] args){ int num=150; int i, totflöde, maxflöde; int[] fall = new int[num]; //vattenflödet i vattenfallen.
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övningsgrupp 2 Marcus Hjelm
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 1 Marcus Hjelm
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 2
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 2
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Föreläsning 3: Booleans, if, switch
Föreläsning 8: Exempel och problemlösning
Föreläsning 12: Exempel och problemlösning
Presentationens avskrift:

Fortsättningskurs i Programmering lektion 3 Johan Hjerling

2 Pair Programming Räkneövningarna och Labb I kursen kommer att följa detta utvecklingssätt! Kanske mest känt från XP (eXtreme Programming) Bygger naturligtvis på att man programmerar i par. Fortsättningskurs i programmering 2005 – lektion 3

3 Agile methods - manifesto Individuals and interactions over processes and tools Working software over comprehensive documentation Customer collaboration over contract negotiation Responding to change over following a plan Fortsättningskurs i programmering 2005 – lektion 3

4 eXtreme Programming ( ) Möten ofta för att avstämma om man är på väg mot rätt mål. Testa ofta för att vara säker på att allt fungerar. Se på koden ofta för att hitta eventuella fel (Pair Programming) Fortsättningskurs i programmering 2005 – lektion 3

5 Hur programmerar man i par? Man måste börja med att se till att man jobbar mot samma mål. Designa det som ska göras tillsamman. Om inte 100 %-igt så i alla fall så långt att man förstår hur man vill nå målet. Diskutera tillsammans, skriv ner tillsammans och lyssna på varandra! Fortsättningskurs i programmering 2005 – lektion 3

6 När man sedan programmerar har man turvis två olika roller.  Chaufför Har hand om tangentbord och mus  Åskådare / Passagerare Tittar på och kontrolerar det som chauffören gör Hur programmerar man i par? Fortsättningskurs i programmering 2005 – lektion 3

7 Pair Programming ger Möjlighet för två personer att jobba tillsammans och alltid ha en viktig funktion. Minskat behov av att ”dela” projektet för att båda ska få någonting att göra. Möjlighet att lära från varandra och utveckla nya kunskaper i OLIKA områden. Fortsättningskurs i programmering 2005 – lektion 3

8 Viktigt att tänka på! Det är väldigt viktigt att båda i gruppen har möjlighet att få utnytja sin kunskap! Det är väldigt viktigt att båda i gruppen får vara både chaufför och åskådare! Det är väldigt viktigt att man INTE tar rollerna av chaufför och liftare!! Fortsättningskurs i programmering 2005 – lektion 3

9 Fördelar och nackdelar Koden som skapas skapas snabbt och har hög kvalitet. Två synsätt på samma problem. Det är roligt att jobba i par. Svårt att acceptera den andras sätt att arbeta. Nivåskillnader. FördelarNackdelar Fortsättningskurs i programmering 2005 – lektion 3

Objekt i arrayer Johan Hjerling

11 Att lägga objekt i en array Vi har deffinitivt gjort det tidigare! String text[] = new String[10]; for (int i = 0; i < text.length; i++) { text[i] = ”hej på dig!”; } for (int i = 0; i < text.length; i++) { System.out.println(text[i]); } Fortsättningskurs i programmering 2005 – lektion 3

12 Låt oss prova med Tree2 class TreeInventory2 { public static void main(String [] args) { Tree2 skog[] = new Tree2[10]; for (int i = 0; i < skog.length; i++) { skog[i] = new Tree2("Björk", true); } for (int i = 0; i < skog.length; i = i + 2) { skog[i].setType("Tall"); skog[i].setHasLeaves(false); } for (int i = 0; i < skog.length; i++) { System.out.println(skog[i]); } Kom ihåg att det finns en bugg i Tree2.java!!!! Fortsättningskurs i programmering 2005 – lektion 3