Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PROJEKT – Fältstudier/metoder
Advertisements

Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Ansökan till Vuxenutbildning steg för steg
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering  Kursens hemsida  Studentportalen.
- Konsten att ge feed-back
Funktioner och programorganisation
2D1311 Programmeringsteknik med PBL
Programmeringsteknik
Programmeringsteknik Föreläsning 18 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Programmeringsteknik Föreläsning 6 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 7 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
P-uppgiften: regler, planering och specifikation
Algoritmer och datastrukturer
Föreläsning 6 Länkade lista Komplexitet Linjärsökning & binärsökning
Föreläsning 4 Python: mera om funktioner och parametrar
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 6 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 7 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 4 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Programmeringsteknik K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Föreläsning 4 Python: Definiering av egna funktioner Parametrar
Pointers. int a=5; int f(int b) { a--; b++; return b; } int main() { int a=3; printf("%d,",f(a)); printf("%d",a); return 0; }
Föreläsning 4 Kö Implementerad med array Implementerad med länkad lista Djup kontra bredd Bredden först mha kö.
Programmeringsteknik
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Programspråk Två olika typer av program omvandlar högnivå till lågnivå program: Interpreterande program och kompilerande program. Python är ett interpreterande.
Funktioner, styrstrukturer, manipulering av matriser
1 Föreläsning 3 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305 Matlab fortsättning Funkioner, styrstrukturer, manipulering av matriser.
Grundläggande programmering
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
Idrottsfysiologi, tränings- och tävlingslära 2 och träningslära 2
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
DD1311 P ROGRAMMERINGSTEKNIK MED PBL Föreläsning 9 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
Jonny Karlsson GRUNDKURS I PROGRAMMERING MED JAVA Föreläsning 9 ( ) INNEHÅLL: -Tabeller av klassobjekt -Användning av Java API specifikationen.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
DD1310/DD1314/DA3009 Programmeringsteknik Föreläsning 2 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Föreläsning 11 J-uppgiften. Nästa period ägnas åt J-uppgiften. Den är individuell, dvs man jobbar på egen hand med uppgiften (inte tillsammans med labbkompisen).
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Java paket och jar-filer
Föreläsning 8 Programmeringsteknik och Matlab DD1312 Klassmetoder Egen modul, Self Metoderna: __str__, __lt__,… Meddelande Arv, Överlagring av metoder,
Läsbar prolog CM 8.1. allmäna principer correctness user-friendliness efficiency readability modifiability robustness documentation.
Problemlösningsmetodik
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
F4 - Funktioner & parametrar 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Modularisering ”svarta lådor” Väl definierade arbetsuppgifter Enklare validering Enklare.
Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Programmeringsteknik Föreläsning 8 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Föreläsning 7 Programmeringsteknik och Matlab DD1315 Kommandotolk parametrar Klass Instans Metod konstruktor.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 1 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Access 1 ITDA 2 Kurs Namn Klass Betyg En elev (namn) kommer att läsa många kurser och få ett betyg i varje kurs. Försök modellera om till funktionella.
Programmeringsteknik Föreläsning 17 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
2D1311 Programmeringsteknik med PBL Föreläsning 4 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Anders Sjögren Deklarationsområde och funktioner.
Programmeringsteknik
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Gruppövning 0.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
Program indata ? utdata 1/20 Vahid Mosavat, Nada, KTH.
Föreläsning 9 Sökning, sortering, grafiska gränssnitt (GUI)
Föreläsning 3 Väsentliga delar i ett Javaprogram Input i paketet extra
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
På vissa datorer behöver du trycka på F5 för att starta bildspelet.
Manada.se Algebra och funktioner. 1.1 Algebra och polynom Förkunskaper: Grundläggande algebra Konjugatregeln och kvadreringsreglerna Andragradsekvationer.
KPP053, HT2015 MATLAB, Föreläsning 4
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Föreläsning 8: Exempel och problemlösning
Data och att presentera data
Presentationens avskrift:

Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation

Allt om P-uppgiften

P-uppgiften: tider Fyra obligatoriska delmoment: – Spec - redovisas vecka 12 – Prototyp - redovisas vecka 13 – Granskning – en vecka innan du redovisar – Slutredovisning senast 25 april för CL/Datorlingvistik senast 10 maj för CSAMH

Välj P-uppgift P-uppgiften är ett individuellt moment. Uppgifterna är markerade så här: – Grunduppgift lätt/medel/svår, betyg E-A Varje grupp har en mapp med uppgifter att välja bland. Du måste välja ur din egen grupps mapp eller hitta på en egen (måste godkännas före specredovisningen).

Specifikation Specen ska läggas in i Wuala och redovisas muntligt på grupptimmen vecka 12. Specen ska beskriva datastrukturer, funktioner, klasser (med attribut och metoder) och algoritm. Rita också (för hand) en minnesbild över datastrukturer i programmet. Specen kan ge upp till 8 bonuspoäng

Specen: obligatoriskt Detta måste finnas med: Beskrivning av vad programmet ska göra Beskrivning av datastrukturer Uppdelning av problemet i funktioner Beskrivning av minst en klass Klassens attribut Klassens metoder

Specen: bonusgivande Bild av datastrukturen Alla funktioner, och alla metoder – har beskrivande kommentarer – har beskrivning av indata (parametrar) – har beskrivning av utdata (returvärden) Alla attribut har beskrivande kommentarer

Prototyp Prototypen ska redovisas i labbsal. Prototypen ska vara ett körbart Python- program – en första version av din uppgift. Tanken med prototypen är att du ska – komma igång med programmeringen – arbeta med att bygga ut programmet successivt och testköra varje ny version.

Prototyp: obligatoriskt Detta är obligatoriskt: Prototypen ska vara upplagd i Wuala Prototypen ska gå att köra Prototypen ska innehålla stubbar* för klasser och funktioner enligt specen * Stubbar har def-rad, kommentar men innehåller bara en pass- eller return-sats

Prototyp: bonusgivande Funktionsanropens inbördes ordning i main Kommentarer till alla funktioner/metoder Klassen/klasserna har – metoden __init__ – metoden __str__ Exempel på indatafil (i förekommande fall) Utskrift av en datastruktur (med värden) Testkörning som kommentar i slutet Beskrivning av nästa steg i arbetet

Granskning Innan det färdiga programmet kan redovisas ska det testas (granskas) av en kurskamrat. Din granskare ska kritiskt granska ditt program, testköra det och fylla i ett granskningsprotokoll.granskningsprotokoll Syftet med granskningen är att ditt eget program ska få en besiktning före redovisningen du genom att kritiskt granska en annans program ska få en ökad förståelse för hur man ska (och inte ska) programmera.

Redovisning Boka tid för redovisning på webben. Ta med följande till redovisningen: – Uppgiftslydelsen – Programmet – Granskningsprotokollet och granskaren Om du redovisar på egen dator ska den vara uppkopplad mot Internet, eftersom vi (för att förhindra fusk) jämför din lösning mot alla tidigare lösningar.

Krav vid redovisningen Programmet ska uppfylla uppgiftslydelsens krav. Du ska kunna redogöra för alla detaljer i programmet. Du ska kunna motivera designval. Programmet ska vara kommenterat upptill med författare och datum. Programmet ska vara användarvänligt. Programmet ska vara uppdelat i lagom långa funktioner, och klasser.

Fler krav Namn på variabler och funktioner ska vara vettiga. Nästan identiska kodstycken ska inte upprepas. Gör i stället generella funktioner. Inför konstanter istället för att skriva samma tal på flera stället. Varje variabel och funktion/metod ska vara kommenterad. För funktioner bör man också ange vad indata (parametrar) och utdata (returvärde) betyder.

Betyg E = P-uppgift som lösts tillräckligt bra (max tre påpekanden). D = Ett perfekt program, dvs inga anmärkningar i protokollet. För betyg högre än D krävs att grunduppgiften redovisas före kursomgångens slut. C = Kraven för D + en extrauppgift med betyg C (ofta hantering av felaktig inmatning). B = Kraven för C + extrauppgift med betyg B (svårare algoritm). A = Kraven för B + en extrauppgift med betyg A (grafik eller avancerad algoritm). Observera att kraven på ett perfekt program gäller hela programmet, inklusive extrauppgift.

Bonuspoäng Om du har 25 bonuspoäng eller mer kan du höja ditt betyg ett steg från E, D, C eller B. Bonuspoängen gäller ett år från kursstart. Konsultera Linda om du vill göra ett grafiskt gränssnitt istället för betyg B-uppgiften.

Plussa Om du redovisar grunduppgiften och får minst E innan kursen är slut har du möjlighet att komplettera till högre betyg. Kompletteringen måste göras inom ett år från kursstart, dvs senast i januari 2013.